2017-04-23, 20:49
Medlem
auxinkills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VodkaTillFrukost
Jag har en fråga till er på Flashback. Bör Sverige lämna EU? Eller ska vi stanna? Och varför? Skulle uppskatta om ni ville dela med er av era åsikter
ag vet att EU har brister, men jag tycker inte vi skall lämna EU. I tycker vi skall tillsammans förändra EU till något vi vill EU skall vara.
Citera
2017-04-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VodkaTillFrukost
Jag har en fråga till er på Flashback. Bör Sverige lämna EU? Eller ska vi stanna? Och varför? Skulle uppskatta om ni ville dela med er av era åsikter

Sverige bör lämna Eu därför vi inte kan förutse hur Eu kommer att agera. Vad som helst kan ju egentligen, låt säga krig hända och då måste Sverige frångå sin neutralitetsprincip i ännu högre utsträckning än vad vi redan gör som Natosamarbete osv
Citera
2017-04-24, 07:08
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auxinkill
ag vet att EU har brister, men jag tycker inte vi skall lämna EU. I tycker vi skall tillsammans förändra EU till något vi vill EU skall vara.

Och VAD får dig att tro att det är möjligt. Inget tyder på att en ändring i riktning som Sverige säger sig önska är på gång. Tvärtom går vi mot en "ever closer union".
Citera
2017-04-25, 10:29
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Självklart bör vi lämna mardrömsprojektet EU. Det faktum att bland annat HD är underställd Europadomstolen är mycket stark anledning att lämna EU. Det innebär de facto att britter, fransoser och tyskar har en större inverkan på svensk lagstiftning än svenska medborgare. Det är absurt. En grundläggande princip bör vara att lagstiftning ska ske så lokalt som möjligt. EU menar att organisationen utgår ifrån den principen, tyvärr är det inte så.
Citera
2017-04-26, 12:26
Medlem
MrSimpleBananas avatar
Dags att lämna.

Att ha ett "forum" för politiker att prata och komma fram till lösningar för gemensamma problem samt frågor många EU-länder delade var en bra idé till en början, men som det ser ut i dagsläget är EU korrupt av idealister och kommunister som vill sprida sin ideologi genom politisk propaganda.

Människor från i stort sett hela Europa blir mer missnöjda och länder som innan ansågs säkra blir nu kallade farliga, men politiker och "den akademiska världen" säger att allt är bättre än någonsin. Känns inte något lite fel?
Citera
2017-04-30, 09:56
Medlem
Det är svårt även för experter att svara på. Men alla har sina åsikter, kanske måste Sverige ha någon folkomröstning liksom det var med Sveriges EU-medlemskap, i alla fall måste man tänka vad är bättre för sveriges framtid
Citera
2017-04-30, 21:58
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Självklart bör vi lämna mardrömsprojektet EU. Det faktum att bland annat HD är underställd Europadomstolen är mycket stark anledning att lämna EU. Det innebär de facto att britter, fransoser och tyskar har en större inverkan på svensk lagstiftning än svenska medborgare. Det är absurt. En grundläggande princip bör vara att lagstiftning ska ske så lokalt som möjligt. EU menar att organisationen utgår ifrån den principen, tyvärr är det inte så.

Jag antar att du menar EU-domstolen och inte Europadomstolen.

Tack vare EU-domstolen försvann till slut dubbelbestraffningen i Sverige, något som Högsta domstolen först tyckte var helt ok...

http://www.dagensjuridik.se/2013/03/...ragan-i-plenum
Citera
2017-04-30, 22:44
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag antar att du menar EU-domstolen och inte Europadomstolen.

Tack vare EU-domstolen försvann till slut dubbelbestraffningen i Sverige, något som Högsta domstolen först tyckte var helt ok...

http://www.dagensjuridik.se/2013/03/...ragan-i-plenum

Självklart menade jag det. Tack för förtydligandet. Europa domstolen är något helt annat. Ibland går det för fort att skriva.
Visst har EU-domstolen kommit med en del beslut som har ökat vår frihet, men en hel del beslut har gått åt motsat håll också. Det jag menar är att man kan ifrågasätta den demokratiska legimiteten, att andra länders medborgare har ett så pass stort inflytande över svensk rätt. Gurkincidenten är väl en av de mest ökända, om än inte det enda exemplet när klåfingriga politiker detaljstyr frågor som de inte har med att göra. Samtidigt får man också beakta att EU:s förordningar och direktiv kraftig inskränker svenskars möjlighet att stifta nationella lagar.
Jag menar att det är rimligt att de som tvingas att leva under lagarna också bör vara med och stifta dem. Så är det inte idag.

Hade EU varit det freds- och frihandelsprojekt som det var tänkt från början hade jag varit för. Tyvärr har kolossen EU utvecklats till så mycket mer.
Citera
2017-05-10, 13:00
Medlem
denupplyste1488s avatar
Är det något land som bör lämna den slitna unionen EU så är det Svea Rike. Vi skulle klara oss galant utan dom, skulle i och för sig kunna tänka mig ett nordiskt samarbete eller samarbete med Norge.

Alla lyfter fram den fria rörligheten som något positivt men när Rövfen inte har balle till att förbjuda tiggeriet så är den fria rörligheten direkt förkastligt.

Vi enar oss antingen med våra nordiska bröder eller blir självständiga. Alkoholisten från Luxemburg ska inte sätta lagar i mitt land i alla fall, det tror jag vi svenskar kan klara av själva.

Krydda på moset knyter vi igen gränsen och skickar ut den förpestande mångfalden.
Citera
2017-05-10, 15:36
Har Sverige blivit bättre med EU ?
Nej inte vad jag kan tycka iaf, då vi ej är med i EMU så är vi ändå bara med lite halvt och då kan vi lika gärna vara utan EU.
Citera
2017-05-12, 22:30
Medlem
auxinkills avatar
Vi skall ställa krav. Alla länder som inte svara upp till ett demokratiskt synsätt på mänskors relationer, och istället förespråkar ett korrumperat samhälle skall slängas ut ur EU utan fördröjning. Nu kan vi bygga ett bra EU som grundar sig på folkets önskan
Citera
2017-05-12, 22:54
Medlem
auxinkills avatar
Vi måste bygga en värld för oss. Den stora frågan är storleken som innefattar vårt beroende. EU har växts för snabbt och grundläggande värderingar såsom demokratin har sats ur spel genom omfattande korruption. Jag tycker vi skall lägga ner EU men genast återstarta med bra värderingar. och ställa krav på nya medlemsländer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in