Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-04-04, 13:05
Medlem
VodkaTillFrukosts avatar
Jag har en fråga till er på Flashback. Bör Sverige lämna EU? Eller ska vi stanna? Och varför? Skulle uppskatta om ni ville dela med er av era åsikter
Citera
2017-04-04, 15:04
Bannlyst
Självklart ska Sverige det och sen stänga gränsen för all skit från Mena länder.
Citera
2017-04-04, 16:11
Bannlyst
Hur går det med skolarbetet?
Citera
2017-04-04, 16:17
Medlem
olasvenssons avatar
Lämna.

Varför?

-Vi måste se om våra gränser - mycket pack som kommer in.
-Onödig konkurrens bland bolagen, inte minst bland bönder.
-Krimminalitet - mycket pack som kommer in.

Jag vill ha stämplar i passet
Citera
2017-04-04, 16:21
Medlem
Bra fråga. till att börja med så tycker jag att Sverige ska kräva att omförhandla sitt medlemskap. speciellt för att befästa att Sverige
inte kommer acceptera framtida EU "beslut" om att tvinga in Sverige in i Euro. Förmodligen skulle det också ge en möjlighet ett ändra på medlemskapet och generera ett antal andra undantag. EU skulle förmodligen då försöka muta Sverige med att få Europeiska medicin myndigheten.... men start punkten för strategin skulle förstås underbyggas av ett hot om att lämna. Om inte detta fungera, hota med folkomröstning, om inte det biter lämna och anslut Sverige till EFTA samt verka för frihandel tillsammans med UK.

på lite längre sikt, ska Sverige lämna?
vad är viktigt för Sverige de nästkommande 20-40åren? är EU en del av lösningen eller problemet?

framtids vision:
- automatisering, mer datorer samt kommunikation överallt. folk som blir utkonkurrerade av maskiner, tjänstesamhällen minst påverkade men också mest på efterkälken...?
- mer friktion i samhällen samt länder p.g.a. av multikulturalism samt "mjuka religions krig" dvs inga vapen men kollektiv mobbning, utfrysning samt bojkott och liknande taktiker från olika religioner mot olika grupperingar, Sverige får problem med "nya svenskar"
- tyngpunktsskifte från Europa samt väst till ett Asien som börjar att "ta plats", EU strävar emot..
- syntetiskt framställt liv, explosiv/exponentiell påverkan på människor, djur samt växter. enkla organiska maskiner, nya industrier och ett nytt område för miljöpartister-religösa partier att stoppa. sveriges kompetens uppskattas utomlands men förmår aldrig skapa något i Sverige p.g.a. skattetrycket samt andra regleringar.

eller så hälsar en komet på jorden, en så kallad planetdödare så allt ovan blir ointressant
Citera
2017-04-04, 17:49
Medlem
EnSpeciellMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VodkaTillFrukost
Jag har en fråga till er på Flashback. Bör Sverige lämna EU? Eller ska vi stanna? Och varför? Skulle uppskatta om ni ville dela med er av era åsikter

Nej det bör vi inte. Om vi lämnar EU så betyder det att vi totalt ger upp vår beslutanderätt i frågor som starkt berör oss i allt ifrån hur EU:s miljöpolitik byggs upp, hur handelsavtal styrs och mycket svårare att samarbeta emot terrorism, organiserad brottslighet osv. Detta lär även ställa till det riktigt mycket för småföretagare som helt plötsligt får betala tullavgifter, inte kan handla lika smidigt osv på grund av ett sådant utträde.

Populisterna i Europa hävdar att EU bär största skulden till massinvandringen och överstatlighet. Dessa glömmer att EU blir vad vi gör det till. Sverige hade 2014 det högsta valdeltagandet inom EU och ändå röstade bara 51% och då är vi ändå det bäst engagerade landet i den frågan.

Med personer som Cecilia Wikström, Marit Paulsson osv så är det icke konstigt att vi idag har politiker som lämnar över suveräniteten åt EU. Men de enda som är värre än dessa människor är personer som ligger på sofflocket och ignorerar utvecklingen totalt.

Danmark och flera andra länder drar nyttan av unionen, via handel, samarbetande rättssystem osv. Vi i Sverige har blivit en dumpningsplats för invandrare.

Utträde ur EU straffar sig bara genom ekonomisk och maktmässig isolering. EU ska man inte lämna. EU ska man följaktligen förändra inifrån. Väljarna äger problemet!
Citera
2017-04-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VodkaTillFrukost
Nej, naturligtvis inte. Det är populärt att skylla allt möjligt ont på denna jord på EU eftersom politiker gärna själva tar åt sig äran för allt som går bra och gärna skyller på EU för allt som går illa eller som de tror kan vara impopulärt även om det är bra på sikt.

Europeiskt samarbete är utomordentligt. Vi är så många små länder i Europa - jämfört med stora ekonomier som t.ex. USA, Kina och Japan - att vi har en stor fördel av att ha en inre marknad, inte minst med tanke på hur exportberoende Sverige är. Medlemsskapet gör att vi kan påverka denna marknad om än givetvis inte diktera för den.

Invandringsproblemen har vi skapat helt och hållet själva, de har inget med EU att göra.
Citera
2017-04-04, 18:28
Medlem
Nej, vi ska inte lämna. EU är viktigt av två skäl, säkerhetsmässigt och ekonomiskt. Om vi börjar med det viktigaste, säkerheten, så ska vi komma ihåg att innan EU bilades var Europa en väldigt krigsdrabbad kontinent. England, Frankrike och Tyskland har krigat otroligt mycket med varandra, andra länder har varit inblandade, går man tillräckligt långt bakåt var även Sverige inblandat. Sedan EU bildades har krig mellan medlemsstater varit otänkbart. Skulle fler länder gå i Storbritaniens fotspår, och lämna, så finns det en stor risk att det på sikt återgår till en ordning där krig i Europa inte är otänkbart.
Det andra argumentet är det ekonomiska. Genom EU-medlemsskapet får svenska företag och myndigheter möjlighet att handla med andra länder utan att betala någon tull. Motståndare säger att vi betalar avgift till EU. Visst gör vi det, men vi får tillbaka det genom tillgång till marknaden. Man ska veta att Sverige gick med i EU 1995, men vi har haft handelsavtal med EG, som det hette då, sedan 1972. Säger en del om den standard vi skulle gå tillbaka till om vi lämnade. Till före 1972. Motståndarna, till största delen rabiata sverigedemokrater, vänsterpartister och en del vänstersossar, skulle kanske säga att då var det ingen som behövde köa på akutmottagningar. Förvisso sant, folk köade inte på akutmottagningar i Palmes folkhemssverige som höll sig borta från EG. De dog istället, medellivslängden var mer än 5 år lägre än den är idag.
Citera
2017-04-04, 18:34
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSpeciellMan
Utträde ur EU straffar sig bara genom ekonomisk och maktmässig isolering.

Det var första gången jag stötte på uttrycket "maktmässig isolering". Går det att konkretisera? Kan man säga att motsatsen till maktmässig isolering är att bli våldtagen?

Citat:
Ursprungligen postat av EnSpeciellMan
Väljarna äger problemet!

Precis!
Kanske kan de välja bort problemet och skaffa en lösning istället.

När ett barn börjar klottra på golvet istället för på sitt papper kanske det behöver ett nytt papper för att det gamla är fullklottrat. På samma sätt när politiker börjar lagstifta om allt och alla och ska beskatta och subventionera allt som rör sig, kanske de behöver en ny samarbetsform där deras lagstiftande åter kan bli meningsfullt.
Citera
2017-04-04, 20:07
Medlem
VodkaTillFrukosts avatar
Jag är inte helt säker på vad jag tycker själv, därför frågar jag er. Jag tycker att det finns både positiva och negativa saker om eu. Så jag uppskattar verkligen era tankar och åsikter
Citera
2017-04-04, 23:16
Medlem
EnSpeciellMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Det var första gången jag stötte på uttrycket "maktmässig isolering". Går det att konkretisera? Kan man säga att motsatsen till maktmässig isolering är att bli våldtagen?

Precis!
Kanske kan de välja bort problemet och skaffa en lösning istället.

När ett barn börjar klottra på golvet istället för på sitt papper kanske det behöver ett nytt papper för att det gamla är fullklottrat. På samma sätt när politiker börjar lagstifta om allt och alla och ska beskatta och subventionera allt som rör sig, kanske de behöver en ny samarbetsform där deras lagstiftande åter kan bli meningsfullt.

Innan vi fortsätter denna diskussion måste jag fråga: Har du röstat i något EU-val?

För har du det inte så är du och alla andra soffliggare problemet.

Om folk tänkte själva och röstade efter sina åsikter, inte efter ett parti så skulle både utrikespolitiken och det inhemska vara betydligt bättre. Den allegorin passar även väldigt bra på EU.
Citera
2017-04-05, 14:36
Medlem
EU är det största skämtet någonsin och deras ledare en alkoholist ifrån Luxemburg.
För alla amatörer som inte förstår hur världen styrs kan man bortse från mitt meddelande och fortsätta leva i Förnekelse.
Vänstern styr allt och det är sanningen.

https://www.google.es/webhp?sourceid...laps&tbm=vid&*

Gör Sverige som Storbritannien och lämnar EU finns det hopp för Svenskarna. Kanske ska det bli rasistiskt och säga Svensk nu och man måste väl snart säga allmänfolk eller något.
Om det fortsätter i denna takt å blir det nog så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in