Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-06, 17:39
  #13
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Mitt tips är fortfarande Java. Alternativt C+. Framtiden är multitrådsprogrammering. Det kan du inte göra med fjunigt javascript.

Fast.. det är just motsatsen som lyfts fram som framtiden.
Asymmetrisk programmering har stora fördelar i enkla projekt men är olidligt i andra, som allt annat tar man verktyg efter vad som ska byggas, du fixad inte bilen med dynamit lika lite som du gräver en grop med en skiftnyckel.

TS ska såklart lära sig ett brett komplett språk, före han senare tar steget ut till de nischade. Alla markup-languages är inga språk, bara struktur. Alla script-språk är mer att betrakta som förenklingar än språk och bör undvikas också.

Barnsäkra språk i all ära men de går förbi de fundamentala förståelsen av data när allt är objektifierat, så php nje... bättre med Java, perl eller nån av C familjen.
Sen lär du inte jobba med de i framtiden, men allt annat är att läsa en sammanfattning och presentera ist för riktiga boken.
Citera
2018-12-06, 19:27
  #14
Medlem
Svea.Folks avatar
Om vi nu ska ge råd åt en fjunig tonåring är vi alla överens om att Java och C är det vettiga att satsa på?
Citera
2018-12-06, 20:21
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Om du redan har lite Java med dig i bagaget så kör C#. Det bör idag vara helt okontroversiellt att kalla det kungen över högnivå OOP.

Varför då? Java är det klart vanligaste server-side-språket globalt och är ohotad etta på Tiobe och andra liknande index.

https://www.tiobe.com/tiobe-index/
Citera
2018-12-06, 20:27
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Matlab är bra språk att kunna.

När är Matlab bra att kunna? Kanske om man går någon obskyr kurs på något universitet någonstans, men när annars. Knappast i arbetslivet som programmerare.
Citera
2018-12-06, 21:35
  #17
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Varför då? Java är det klart vanligaste server-side-språket globalt och är ohotad etta på Tiobe och andra liknande index.

https://www.tiobe.com/tiobe-index/
För att det är äldre, och har framförallt en äldre historia i både open source och enterprise. C# sprang om Java tekniskt för många år sedan och ökade sedan bara takten. Sista pusselbiten var att göra omgivningen cross platform. Just nu håller det på att sammanfoga funktionell programmering med OOP för att göra hela OOP-paradigmen mindre retarded.

Precis som med javascript: om man inte sitter med gråtande kunder för att få in sin månadslön finns ingen som helst anledning att använda Java över C#, eller lära sig JavaScript istället för något som utnyttjar WASM. Behöver man det i jobbet är det som det är, både vad gäller Java och JavaScript. Det finns folk som livnär sig på väldigt mycket sämre alternativ än Java.

Det är ju samma för mig: om det inte handlade om kunder och dylikt skulle jag sluta göra ungefär 90% av det jag gör om dagarna. Och i den världen arbetar jag just nu 0% med WASM, för jag får inte betalt för det. Plockar vi bort enterprise och tillfällig lönsamhet i just december 2018 skulle jag göra väldigt mycket WASM.

EDIT: Och för att klargöra är det förstås inga problem att lära sig C# och sedan ta ett jobb inom enterprise Java. Man är ändå junior i början, och det går extremt snabbt att lära sig syntax i ett annat språk i samma paradigm. Detta får man alltså av arbetsgivaren - det kostar mycket mer både tid och pengar att lära sig kontexten av den verksamhet/bransch/system man utvecklar för. Enda problemet är att C#/.NET utvecklats så mycket att det är rätt vidrigt att byta "nedåt" till Java om man vant sig med C# ala 2018.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2018-12-06 kl. 21:46.
Citera
2018-12-07, 00:39
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TDITD
Hej,

Jag är sugen på att riktigt sätta mig in i programmering, men har svårt att välja vilket språk jag ska börja med. Jag har ganska basic kunskaper i Java och Python (Java har jag lyckats knåpa ihop ett Snake-spel i, men det är där mina meriter tar slut). Självklart är dessa två kandidater i mitt val av språk, men sen är jag även lite sugen på HTML.

Så, egentligen undrar jag om ni har några tips/åsikter om de olika språken.
Skulle faktiskt svara som sa att en mix utav att kunna C (samt C++), men C tycker jag borde vara i fokus pga dess extrema anvandningsmojligheter, samt Perl, HTML, JavaScript, PHP och Java. Sen personligen rekommenderar jag att borja med C, det ger en unik forstaelse i hur en dator samt annat i en dator fungerar (operativsystem osv) och det i sin tur ar vasentligt for en bra programmerare. Sa att man kan optimera saker at helvete for ett specifikt system och/eller "environment" till exempel. Efter C skulle jag rekommendera att ga over till *nix- eller *BSD-system for att lara dig annu mera kring cross-compiling och diverse, vilket inte bara skulle hjalpa dig i allt ifran spelutveckling till i princip i ALLA andra jobb inom IT - sa skulle det ocksa fa dig motiverad hela tiden, av det faktum att du hela tiden har nagot att lara eller lara ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Om vi nu ska ge råd åt en fjunig tonåring är vi alla överens om att Java och C är det vettiga att satsa på?
True that! Men personligen anser jag C ar mera vettigt att borja med eftersom jag ocksa anser det vara skevt att borja i fel "ande" av lardomarna utav programmering...

EDIT: Bor ocksa tillagga att assembler ar ett intressant tillagg till C-programmering nar man val har lart sig... Assembler och C tycker jag har extremt manga olikheter, men samma olikheter gor dem bada spraken lika pa ett valdigt fint satt tycker jag. Sa att lara dig assembler samt debugga C-kod (vilket visas i assembler), sa kommer du lara dig extremt mycket mera an vad du kunnat tanka dig genom att gora sma-projekt for varje sak och sen... efter nagra ar eller sa, kommer du ha hela "bibliotek" av kod som utfor saker, som du kan anvanda i dina nuvarande projekt.
__________________
Senast redigerad av xiz 2018-12-07 kl. 00:47.
Citera
2018-12-07, 00:49
  #19
Medlem
Har ingen nämnt python än? Mycket populärt som första språk med stort utbud av böcker m.m. på olika nivåer.
Citera
2018-12-07, 01:20
  #20
Medlem
DR-Drunks avatar
Php och Mysql och du är världens bästa webbutvecklare.
Citera
2018-12-18, 22:11
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
För att det är äldre, och har framförallt en äldre historia i både open source och enterprise. C# sprang om Java tekniskt för många år sedan och ökade sedan bara takten. Sista pusselbiten var att göra omgivningen cross platform.

"Äldre historia", du vet hur C# kom till va? Microsoft la in några Windows-specifika API'er i sin distribution och försökte kränga det, fick på tafsen och vips så fanns det ett halvår senare helt plötsligt ett nytt språk som var till förväxling likt Java.

Fattar inte ens vad du menar med cross plattform...


Hursomhelst så håller jag inte alls med om att c# skulle vara bättre, tror de flesta skulle tycka att språkuppbyggnad och syntax är väldigt lika. (vilket är rätt naturligt givet var det kommer ifrån)

Vidare så händer det mer inom Javavärlden idag, inte minst inom språk som byggs ovanpå java. Clojure och Scala t.ex.

För att inte tala om Kotlin, som ökar jättemycket i år, särskilt nu när Google backar upp det som officiellt Android-språk.
Citera
2018-12-18, 22:50
  #22
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Fattar inte ens vad du menar med cross plattform...
Det är ju jävligt svårt att ha en diskussion om programmering (eller annat ämne) med en person som inte är det minsta insatt i programmering (eller annat ämne).

För att spara andra välmenande människor tid: när du inte har kunskap om området som diskuteras så fråga mer och konstatera mindre.
Citera
2018-12-19, 00:50
  #23
Avstängd
yatzy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Om vi nu ska ge råd åt en fjunig tonåring är vi alla överens om att Java och C är det vettiga att satsa på?

C har en enormt brant inlärningskurva, eller vad det heter. Det tar väldigt lång tid innan du kan skriva något vettigt. Och utan kunskaper om processorer och assembler skulle jag dessutom säga att C är ganska meningslöst.
Citera
2018-12-19, 13:43
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stunni
Va? Varför? De har ju inte ett dugg med varandra att göra.

Blandar du ihop Java och JavaScript? Det är helt olika språk.

JavaScript är nära knutet till HTML5. Java är inte knutet till HTML5 för fem öre.

Hur kan du vara utvecklare utan att veta detta? Det är väldigt basic kunskap.



Alltså... Lyssna inte på honom. Det är rent svammel. Java har ingenting med HTML5 att göra.


Jag antog att han pratade om https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Web_Toolkit

Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Javascript kommer från Java om man nu vill vara petnoga med objektifieringar. Att javascript har en tät koppling till HTML har vi väl redan etablerat? Tyckte jag var ganska tydlig med det.

Mitt tips är fortfarande Java. Alternativt C+. Framtiden är multitrådsprogrammering. Det kan du inte göra med fjunigt javascript.
https://en.wikipedia.org/wiki/Web_worker
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback