2018-11-27, 01:14
Medlem
Reyalisms avatar
Så rent konkret, för att bli lokförare måste man:

Ha betyg i

Engelska 5
Matematik 1a, 1b eller 1c
Svenska 1

Samt

Ha fyllt 19 år vid kursstart
- Uppfylla fysiska och medicinska krav
- Uppfylla krav på psykisk lämplighet

Vad finns det mer att tänka på? Hur lång tid tar kursen?
Citera
2018-11-28, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reyalism
Så rent konkret, för att bli lokförare måste man:

Ha betyg i

Engelska 5
Matematik 1a, 1b eller 1c
Svenska 1

Samt

Ha fyllt 19 år vid kursstart
- Uppfylla fysiska och medicinska krav
- Uppfylla krav på psykisk lämplighet

Vad finns det mer att tänka på? Hur lång tid tar kursen?

Ja, det är nog ungefär en bra sammanställning av lägsta kraven tror jag. För att sedan bli anställd vill även flera järnvägsföretag se utdrag ur brottsregistret.

Inga droger eller riskbruk av alkohol, men det hamnar ju under medicinska krav. Men det gäller ju även resten av yrkeslivet.

I dag tar väl grundutbildningen (tyvärr) bara 40 veckor, när jag gick var den 60 veckor. Därefter är man inte färdig lokförare, men anställningsbar för vidare utbildning hos järnvägsföretaget. Man får där den utbildning på de tåg/lok som man ska arbeta med samt övning med körlärare och instruktör och annan utbildning.
Citera
2018-11-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteHorse
Ja, det gjorde jag.
Nej, det kom inte igen.

Jag tror vi är en ~40 pers som slåss om 28 platser i Boden. Ska bli spännande och se hur test 3 är.
Har du gjort test 3? Och isf hur gick de, hur var de? Hur fick du reda på att de är kring 40 pers??
Citera
2018-12-01, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaystation
Har du gjort test 3? Och isf hur gick de, hur var de? Hur fick du reda på att de är kring 40 pers??

Ja, gjorde det igår (Fredag) och det gick helt okej. Det fanns en riktigt svår del men dom andra var betydligt lättare.

Jag frågade igår men även efter test 2 så lät det som att vi skulle vara runt 36-40 pers.

Jag tror iaf att jag är godkänd MEN att om det är 28 andra som har bättre provresultat så hamnar jag utanför. Men det är vad jag tror. (skulle få besked senast Tisdag)
Citera
2018-12-06, 19:08
Medlem
Jag jobbar som lokförare i Malmö och vill absolut inte rekomendera det, att jobba 2 helger varje månad och att jobba på dygnets alla tider är oerhört påfrestande dels för att det är svårt att ha ett socialt liv med att träffa vänner och ha hobbies mm och dels för att man ständigt går och är trött.
Lönen är bra men det händer mkt i branschen just nu där arbetsgivarna gör allt för att försämra för oss
dom vill typ att vi ska jobba 8 timmar/dag oavsett när man jobbar på dygnet, tänk att börja jobba 2 på natten och sedan gå hem 8 timmar senare för att sedan börja om med samma sak nästa dag. Satsa på jobb som är stimulerande och kul istället, järnvägen kunde absolut vara ett kul jobb om arbetstiderna var mänskliga.
Citera
2018-12-07, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerx
Jag jobbar som lokförare i Malmö och vill absolut inte rekomendera det, att jobba 2 helger varje månad och att jobba på dygnets alla tider är oerhört påfrestande dels för att det är svårt att ha ett socialt liv med att träffa vänner och ha hobbies mm och dels för att man ständigt går och är trött.
Lönen är bra men det händer mkt i branschen just nu där arbetsgivarna gör allt för att försämra för oss
dom vill typ att vi ska jobba 8 timmar/dag oavsett när man jobbar på dygnet, tänk att börja jobba 2 på natten och sedan gå hem 8 timmar senare för att sedan börja om med samma sak nästa dag. Satsa på jobb som är stimulerande och kul istället, järnvägen kunde absolut vara ett kul jobb om arbetstiderna var mänskliga.

Jag har läst om hur de vill ändra nere hos er på pendeln i Skåne, och det är illa.
Men resten av bilden håller jag inte med om. Jag har varit lokförare rätt många år nu och kört vanliga persontåg, pendeltåg och godståg och man måste nog gilla oregelbunden arbetstid, men jag hade aldrig varit kvar så här länge om jag inte trivts med jobbet. Så det passar nog inte alla och då ska man såklart byta bana, men för oss som trivs med jobbet är det kanon!
Citera
2018-12-07, 11:05
Medlem
Kul för dig att du trivs och det finns säkert många anledningar att trivas som lokförare men det hänger givetvis på var och för vem man tjänstgör men läget i Malmö är väldigt allvarligt och jag tror att du får leta med lykta om du ska hitta någon som trivs. Arbetsgivaren gör just nu allt den kan för att försämra
för dom anställda, alltså undvik Malmö !
Citera
2018-12-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerx
Kul för dig att du trivs och det finns säkert många anledningar att trivas som lokförare men det hänger givetvis på var och för vem man tjänstgör men läget i Malmö är väldigt allvarligt och jag tror att du får leta med lykta om du ska hitta någon som trivs. Arbetsgivaren gör just nu allt den kan för att försämra
för dom anställda, alltså undvik Malmö !

Jo jag har läst olika blogginlägg och andra delningar om hur det är på Pendeln där nere, illa, och det är ju inte första gången de försöker, det har ju hotats med sämre villkor tidigare också, därav strejkhot som löste det den gången. Brukar ju lösa sig i elfte timmen innan strejken bryter ut. Vi är alla kollegor och om de försöker försämra någonstans sprider det sig snabbt till andra operatörer, så det är viktigt att vi håller ihop.
Citera
2018-12-13, 00:55
Medlem
Har tänkt söka in Nästa gång till Umeå. Jag har dock tidigare lidit av depression då min farsa gick bort. Var deprimerad i ungefär 2 år, men är bra idag och äter inte några tabletter för det. Vet ni ifall de är möjligt att bli godkänd av transportstyrelsen i mitt fall? Jag antar att man ej får vara deprimerad, men är de okej att man har varit det?
Citera
2018-12-13, 10:00
Medlem
Citat:
Har tänkt söka in Nästa gång till Umeå. Jag har dock tidigare lidit av depression då min farsa gick bort. Var deprimerad i ungefär 2 år, men är bra idag och äter inte några tabletter för det. Vet ni ifall de är möjligt att bli godkänd av transportstyrelsen i mitt fall? Jag antar att man ej får vara deprimerad, men är de okej att man har varit det?

Det var OK när jag gjorde testerna för några år sen, tror inte det ändrats.
Citera
2018-12-13, 10:44
Medlem
Citat:

Beklagar bortgången av din far, deprimerad kan alla bli någon gång, så det är ju inget hinder, finns lokförare som blivit deprimerade under yrkeslivet och som t.ex ätit/äter vissa medikament i samråd med företagshälsovården och som kan arbeta vidare. En del mediciner kan man förstås inte arbeta i säkerhetstjänst med.
Så sök du tycker jag!
Citera
2018-12-13, 17:38
Medlem
Citat:

Jag beklagar oxå bortgången av din far.

När jag nu gjorde steg 3 (30 nov) så fick man lite frågor om man varit deppig och tabletter osv.
Nu vet jag inte riktigt när dessa 2 jobbiga åren var för dig men Umeå är ju nästan ett år bort som tidigast enligt TCCs hemsida. Tiden läker alla sår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in