Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Densitet är inte tyngd.
Gravitation har med balanssinnets fysiologi att göra. Det är frånvaron av gravitation som förvirrar balanssinnet vid tyngdlöshet.
Vad är motsägelsefullt i det jag skrev?
Balansorganet kan känna av rörelseförändringar i alla riktningar och det förändras inte i tyngdlöshet. Däremot kan man inte känna vad som är upp och ned eller kroppens läge utan gravitation och det stör balanssinnet med illamående och yrsel som följd.
Det går alldeles utmärkt att vänja sig vid en tyngdlös tillvaro. Man kommer fortfarande inte känna vad som är upp och ner, men illamåendet och yrseln går över.
Ny beskrev du precis hur kroppen känner av rörelseförändringar i förhållande till tyngdkraften. Det är alltså inte densitet som är förklaringen. Tack för förtydligandet.
Jo, jag har förstått att du är djupt troende i en magisk oförklarlig kraft som drar i allt möjligt och skapar tyngd. De som inte delar din tro har fel.
Jag börjar också undra om du läser mina svar med tanke på dina motsägelsefulla argument.
Sen är det kanske så att du inte vill förstå, men låt oss ta det en gång till och för tillfället acceptera den officiella gravitationsteorin.
Hårcellernas kristaller i Balanssystemet registrerar vad som är nedåt, med gravitation och tyngdkraft. Alltså vad som är nedåt och ingenting annat.
Balanssystemet känner inte av rörelseförändringar i alla riktningar. Balanssystemet registrerar bara vad som är nedåt och skickar informationen till hjärnan och vet vi vad som är nedåt så vet vi vad som är uppåt och alla andra riktningar.
Men enligt dig så behöver man inte veta vad som är upp och ner för att kunna orientera i alla andra riktningar vid tyngdlöst tillstånd, vilket är rent nonsens.
Men du får naturligtvis tro vad du vill!