2018-12-02, 19:02
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
. På den platta jorden färdas du utefter en cirkel i nivå med jordens yta med nord i en vinkel på 270 grader.

Och det vet vi tack vare gyrokompassen att vi inte gör.
Citera
2018-12-02, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Och det vet vi tack vare gyrokompassen att vi inte gör.
Berätta, hur vet vi det?
Citera
2018-12-02, 19:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag håller med dig. Jag har ingen förklaring till det.
Jag skulle tro att anledningen är att jorden inte är en platt skiva utan rund. På din platta skiva borde det vara längre runt efter 59° sydlig bredd än utmed ekvatorn.
Citera
2018-12-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jag skulle tro att anledningen är att jorden inte är en platt skiva utan rund. På din platta skiva borde det vara längre runt efter 59° sydlig bredd än utmed ekvatorn.
Jag håller med dig i denna sak, däremot talar mycket annat för en annan form på jorden än den runda. Jag vet inte hur jorden ser ut, däremot gissar jag på en plan konstruktion av något slag.
Citera
2018-12-02, 21:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag håller med dig i denna sak, däremot talar mycket annat för en annan form på jorden än den runda. Jag vet inte hur jorden ser ut, däremot gissar jag på en plan konstruktion av något slag.
Jag har faktiskt inte sett särskilt mycket som tyder på att jorden skulle ha någon annan form än den officiella. Vad är det egentligen som tyder på en platt jord? Vad var det i så fall som gjorde att folk som Platon och Aristoteles i så fall fick för sig att dom skulle börja lura i folk att jorden var rund?
Citera
2018-12-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jag har faktiskt inte sett särskilt mycket som tyder på att jorden skulle ha någon annan form än den officiella. Vad är det egentligen som tyder på en platt jord? Vad var det i så fall som gjorde att folk som Platon och Aristoteles i så fall fick för sig att dom skulle börja lura i folk att jorden var rund?
Både du och jag har varit i tråden länge nog för en sådan fråga, jag och andra har presenterat mängder bevis, eller lögner om du så föredrar. Jag har visat på saker som jag tror och du tror inte på dem. Ingen av oss kan väl egentligen gör mer.

Ha det gott!
Citera
2018-12-02, 22:17
Medlem
Citat:
Både du och jag har varit i tråden länge nog för en sådan fråga, jag och andra har presenterat mängder bevis, eller lögner om du så föredrar.

Nope, du har inte presenterat ett enda bevis.

Bara en massa lösrykta påstående som "det kan vara desnitetkraft" trots vi har sagt en ziljon ggr att densitet inte är en kraft överhudtaget. Sen länkar till video och bilder som inte stämmer men som ändå anses intressanta. Till vad har vi dock ingen aning över.
Citera
2018-12-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nä - streckade linjer betyder att det inte finns någon ADS-B mottagare i närheten.

För övrigt är ditt påstående att det inte flygs över nordpolen felaktigt, det finns flera rutter
https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_route
Här ett ett exempel på en rutt som passerar nordpolen:
https://sv.flightaware.com/live/flight/UAE225/history/20181201/0445Z/OMDB/KSFO
Streckade linjer indikerar att sidor som flightradar24 och liknande inte längre mottar positionsangivelser från flygplanens transpondrar. Tror inte att det är tillåtet för trafikflygplan att stänga av transpondern, så du har delvis rätt.
Citera
2018-12-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Ja matsmältningssystemet sker genom muskelkontraktioner i mag-tarmkanalen styrda genom det enteriska nervsystemet, så det fungerar antagligen likadant här nere som där uppe. Balanssystemet är lite svårare, det är både vattenvågor i öronsnäckan samt kristaller i hårcellerna i öronen som flyttas efter gravitationen, så man lär faktiskt inte ha någon balans i rymden.

Är det möjligt att fungera normalt med balanssystemet satt ur funktion? Tror du inte att man tappar orienteringen helt, med yrsel, illamående och kräkningar som följd? Och det är ju inget man kan träna bort. Detta är bara ett exempel av många som borde, om inte annat, så tvivel hos individer som fortfarande är kapabla till kritiskt tänkande.

Nu är jag inte alls påläst i ämnet så jag borde kanske inte uttala mig, men frågan är om det kan ske muskelkontraktioner om det som passerar mag. och tarmkanalen saknar vikt.
Citera
2018-12-03, 16:50
Medlem
Citat:
Ett problem som jag ser är hur ekvatorn blir längre när man liksom flyttar ut den geografisk polen till att vara en ring runt polområdet men samtidigt så minskar avstånden på den södra delen vilket förbättrar förvrängningen på Gleasons, förutsatt att det är en förvrängning.

Bilderna du visar är intressanta ur den synvinkeln där globisar då genast säger alla som sysslar med detta måste vara med på konspirationen. Men i själva verket är förvånande, och skrämmande hur människor accepterar till synes felaktiga detaljer. Ett sådant kan ses i Asch-experiment nedan.
Väldigt få människor ifrågasätter, kostnaden för det är hög.

https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA

Ja, men frågan är om de officiella siffrorna stämmer? Det har rapporterats att polstjärnan har varit synlig bortom den 20:e breddgraden söder om ekvatorn. Att jordens omkrets vid ekvatorn är 4000 mil bör man nog ta med en nypa salt och samma gäller nordpolens avstånd till ekvatorn.
Alla vi plattisar har varit globtroende en gång i tiden, uppvaknandet tar tid och det krävs en hel del ödmjukhet att acceptera det faktum att man har blivit dragen vid näsan.

Läroplan för lärare i mellanstadiet hur man indoktrinerar barn, borde kallas likriktningsplan.
http://www.nrm.se/download/18.547cdb361096cad87df800086/1367704968856/Varf%C3%B6r+har+vi+%C3%A5rstider.pdf
Citera
2018-12-03, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nope, du har inte presenterat ett enda bevis.

Bara en massa lösrykta påstående som "det kan vara desnitetkraft" trots vi har sagt en ziljon ggr att densitet inte är en kraft överhudtaget. Sen länkar till video och bilder som inte stämmer men som ändå anses intressanta. Till vad har vi dock ingen aning över.

Det är ni rundissar som har myntat uttrycket densitetskraft, tror inte att nån plattis har talat om densitetskraft. Densitet är ingen kraft men allt, under domen, som tillskrivs gravitation kan förklaras med flytkraft, densitet och tryck.
Citera
2018-12-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kan du inte vara snäll och försöka förklara det som var frågorna i stället?
Har redan förklarat vad jag menar med ursprungsnivån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in