2018-12-06, 11:22
Medlem
Jag ser likors funderingar och går lite i samma banor. Jag tror att pappan levde under en stor stress i flera år.

Det är kämpigt att göra akademisk karriär."Det är trångt på karriärssteget” skriver tidningen Curie. Det råder överskott på lektorer och doktorer. Dom är 60% fler nu än för 15 år sen. Enligt Vetenskapsrådet tar det betydligt längre tid än 6 år att nå fram till fast anställning efter disputation. Om det överhuvudtaget leder dit. Det har också varit lagligt att, utan begränsning, förnya tidsbegränsade anställningar för ”biträdande” lektorer. Biträdande lektorer och forskarassistenter är synonymt med visstidsanställd.

Pappans sista yrkestitel i CV är ”biträdande” lektor och i flera artiklar används bara docent (vilket han blev 2011) som är en akademisk titel och mao oavlönad. Det här har tråden försökt att belysa hans problem tidigare men det slogs ned och egentligen utan bevis varför. Se Rappytt inlägg 34345 och inläggen därefter.

En biträdande lektor på ett universitet tjänar runt 45.000 kronor och inte så mycket som han deklarerat för sista åren så han var säkert FA-skattare, åtminstone från 2014, och betalade in egenavgifterna/skatten själv. 2016 vet vi inget om eftersom han inte deklarerade.

Förstod hans fru hur tufft han hade det? Var han för stolt för att dela med sig till sina närmaste. Skämdes han kanske till och med?
Citera
2018-12-06, 11:29
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Tänker utanför medicinska teorier.

Enligt uppgifter i tråden har Hanna dragit det tyngsta lasset vad gäller hushållets inkomster.
Antar att hennes heltidslön betydligt översteg hans forskar-/docentlön.
Även flyttat till Bjärred p.g.a. Oskars arbetsplats. Detta trots att hon hade sin familj i GBG som kunde ha avlastat paret vid behov.
Många uppoffringar för familjen från Hannas sida.

Om det stämmer att Oskar hängde löst på LU hade kanske Hanna tröttnat på rollen som kassako?

Den efterlängtade professuren för Oskar blev inte verklighet?Oskars kvarskatt på ca. 300 000kr. ser också egendomlig ut.
Hur påverkade den ekonomiska obalansen Oskar? Herren i huset.

Den ekonomiska delen kunde han inte påverka? Ökade det hans kontrollerande av familjen - framför allt av döttrarna? Följde med (övervakade?) Agnes på fotbollsplan och Moa vid pianolektionerna.

Agnes fick sluta med fotbollen och Moa med pianolektionerna några år senare. Ungefär i samma ålder! Därmed försvann all stimulans och kontakt med yttervärlden för döttrarna.
Hur upplevde döttrarna detta?

Var det en bestraffning? Eller fick han inte lägga sig i tränares uppgifter och blev tillsagd att låta bli? Sak samma hos pianoläraren? Blev det en ärekränkning för den kontrollerande och kantiga Oskar?

Många frågor!

Jag tänker mycket på uppgifterna från Oskars kollegor om att han och Hanna var så enormt sammansvetsade, att de levde för varandra och inte behövde någon annan och så vidare.

För mig låter det ärligt talat ganska osunt och jag kan inte komma på något par jag känner som jag skulle beskriva på det sättet. De uppgifter som finns om familjen sammantaget gör mig obekväm.

Som du påpekar så verkar Hanna ha lämnat plats åt Oskars ambitioner (i min erfarenhet fortfarande väldigt vanligt i den akademiska världen att en fru får stå tillbaka för mannens karriär även om det såklart även finns liknande exempel med kvinnliga akademiker och deras partners). Hennes deklarerade inkomster verkar för övrigt stämma bättre med heltidstjänst än halvtid tydligen (jag minns inte siffrorna på rak arm).

Jag undrar hur mycket det spelat in i beslutet att Oskar inte längre såg det som möjligt att vara momsens egna stjärna...
Citera
2018-12-06, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Men det här hade jag missat! Tack! En 25 år gammal film kan berätta något om personlighet.

Saklig och seriös. En mycket bestämd ung kvinna med förnuftiga slutsatser. Kanske svår att vara gift med om man inte delar dem. Henne lurade ingen.

Har svårt att tro att denna, nästan skeptiska, individ sökte behandling i Tyskland för sitt barn. Fast det kanske bara är ett rykte.

Vet inte om du har barn själv. Men om det är så att barnen faktiskt var sjuka, så gör man allt man bara kan för att hitta bot och hjälp. Det är en urkraft man har som mamma. Barnen skall räddas till vilket pris som helst. Kanske man inte kan applicera det på just denna mamma med tanke på vad som hände sedan - men jag tror nog hon innan mord resp självmord var som vilken mamma som helst som älskade sina barn mer än sig själv. Tills något hände.
Citera
2018-12-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Vad tror ni: Hade modern fått tillbaka cancer? Så pass allvarlig att hon fick veta att den inte gick att bota denna gång? Varför ville man inte skriva om det i avskedsbrevet i så fall?

I pm:et och Avd 9:s sammanfattning spelar cancern en central roll i beslutet att döda barnen och begå självmord. I avd 9:s text förstår jag det som att Hanna känt av värk mm under hela 2017 och fått besked i slutet av året att ingen bot fanns.

Den 11 januari kom Avd.9 in i tråden och hann skriva drygt 30 inlägg på en eftermiddag och ett av de första är:

"... var detta en familj som hade två fruktansvärt sjuka barn, och där även
frugan var väldigt sjuk, men att dom var en vanlig familj och älskade varandra otroligt mycket.
Det fanns inget ljus i tunneln, så mor o far (och kanske flickorna) gemensamt kom
överens om att avsluta allt, och möta våran skapare tillsammans.
Tragiskt, men kanske så enkelt."

Alla trodde då att det var en pappa som dödat sin familj och hängt sig själv. Avd.9 var fast i sin övertygelse innan hen fick PM. Innan polisens uttalanden osv.

Tycker att lika många inlägg om att mamman var frisk från cancern finns men det beror ju på hur man uppfattar direkt information i tråden.
Citera
2018-12-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vet inte om du har barn själv. Men om det är så att barnen faktiskt var sjuka, så gör man allt man bara kan för att hitta bot och hjälp. Det är en urkraft man har som mamma. Barnen skall räddas till vilket pris som helst. Kanske man inte kan applicera det på just denna mamma med tanke på vad som hände sedan - men jag tror nog hon innan mord resp självmord var som vilken mamma som helst som älskade sina barn mer än sig själv. Tills något hände.

Exakt så tänker en normal förälder. Ingen som är normal dödar ett barn som spelade piano för ett halvår sedan. Tror inte polisen bygger upp sin utredning kring ett avskedsbrev från en sådan. Förstår däremot att de ville "sansa debatten" genom sitt uttalande.

Något hände men vad?
Citera
2018-12-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Exakt så tänker en normal förälder. Ingen som är normal dödar ett barn som spelade piano för ett halvår sedan. Tror inte polisen bygger upp sin utredning kring ett avskedsbrev från en sådan. Förstår däremot att de ville "sansa debatten" genom sitt uttalande.

Något hände men vad?
Detta var ju så noggrant planerat. Testamente den 3 jan. De var så pass drivna att de skrev det, kallade på vittnen/gick hem till grannar för underskrift, skrev avskedsbrev osv. De hittades döda 9 jan. Så vitt jag minns så sågs det nån eller ett par dagar innan dess av nån granne. Tråden är lång och mitt minne räcker inte helt säkert så pass långt. Men jag har i alla fall för mig det.

Om de nu inte såg någon egen livskvalitet pga barnens sjukdom, varför lät de inte barnen leva och ta livet av sig själva? Vilken förälder gör något sånt? Jag hade inte kunnat kröka ett hårstrå på mina barn.
Citera
2018-12-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Så det förefaller som att du har rätt. Så kort blev diskussionen i det ämnet.

Men jag tycker nog att det även fortsättningsvis kan få diskuteras även sånt som inte är fastslaget. Till exempel om flickorna led av ME, eller vad det nu stod i läkarintygen. För såna fanns, det är fastslaget. Dessa var utskrivna av en läkare, det är fastslaget. Så diskussionen om det är skolan eller vården som har brustit i sitt vårdansvar bör kunna ligga inom gränsen för det vi vet.

Om det var lärarens eller läkarens ansvar att följa upp hur vårdplanen fungerade?
Vad jag menade var att tråden domineras av en enda utgångspunkt. Inte att man inte kan ta upp ME. Men ändlösa krig för oss ju inte framåt.
Känns stimulerande och levande när alla kommer till tals. Någon drar upp en detalj som man inte själv tänkt på och alla har något att tillföra. Ju fler som skriver desto bättre.
Självklart ska skola och sjukvård stå till svars men oavsett vad dom kan ha missat eller gjort fel så är det föräldrarna som begått brottet.
Jag har väl ingen somhelst rätt att diktera och tala om vad som får skrivas. Det jag reagerade på är hur ett ämne dominerar helt sida upp och sida ner och riskerar att döda övrig diskussion.
Det var allt jag ville säga.
Jag tror att alla som hänger här och är ”besatta” har ett genuint intresse för fallet. Allas olika teorier kanske tillslut leder oss fram eller längre fram än nu ändå. Ända fram är ju omöjligt. Många sanningar tog familjen med sig i graven och det får vi lära oss att acceptera.
Jag själv vet som sagt inte vad jag ska tro. Allt är ett enda stort frågetecken. Vad jag tycker är att ska jag utgå från polisens sammanfattning av avskedsbrevet så känner jag en vrede över hur två människor tar sig rätten att avsluta två unga flickors liv. Man äger inte sina barn.
Men det är det enda jag vet. Jag vet inte vilka sjukdomar som fanns i botten eller övriga omständigheter. Oavsett sjukdomar ger det inte föräldrarna rätten att döda Agnes och Moa.
Som sagt. Ber om ursäkt om jag var otydlig.
Citera
2018-12-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Vad tror ni: Hade modern fått tillbaka cancer? Så pass allvarlig att hon fick veta att den inte gick att bota denna gång? Varför ville man inte skriva om det i avskedsbrevet i så fall?

I pm:et och Avd 9:s sammanfattning spelar cancern en central roll i beslutet att döda barnen och begå självmord. I avd 9:s text förstår jag det som att Hanna känt av värk mm under hela 2017 och fått besked i slutet av året att ingen bot fanns.

Det kan finnas med i avskedsbrevet. Polisen har sammanfattat innehållet.
Citera
2018-12-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Tänker utanför medicinska teorier.

Enligt uppgifter i tråden har Hanna dragit det tyngsta lasset vad gäller hushållets inkomster.
Antar att hennes heltidslön betydligt översteg hans forskar-/docentlön.
Även flyttat till Bjärred p.g.a. Oskars arbetsplats. Detta trots att hon hade sin familj i GBG som kunde ha avlastat paret vid behov.
Många uppoffringar för familjen från Hannas sida.

Om det stämmer att Oskar hängde löst på LU hade kanske Hanna tröttnat på rollen som kassako?

Den efterlängtade professuren för Oskar blev inte verklighet?Oskars kvarskatt på ca. 300 000kr. ser också egendomlig ut.
Hur påverkade den ekonomiska obalansen Oskar? Herren i huset.

Den ekonomiska delen kunde han inte påverka? Ökade det hans kontrollerande av familjen - framför allt av döttrarna? Följde med (övervakade?) Agnes på fotbollsplan och Moa vid pianolektionerna.

Agnes fick sluta med fotbollen och Moa med pianolektionerna några år senare. Ungefär i samma ålder! Därmed försvann all stimulans och kontakt med yttervärlden för döttrarna.
Hur upplevde döttrarna detta?

Var det en bestraffning? Eller fick han inte lägga sig i tränares uppgifter och blev tillsagd att låta bli? Sak samma hos pianoläraren? Blev det en ärekränkning för den kontrollerande och kantiga Oskar?

Många frågor!
Håller med. Mycket som tyder på vacklande psykisk hälsa hos O....
Tänker också kring A; om det skulle vara PANS/PAnDAS då är ju OCD vanligt...
Hon kanske hade bacillfobi! Tvättade och skrubbade sug, klarade inte offentliga miljöer tex skola etc.
De vita handskarna på Hanna? Var det oxå en trådsanning, eller hade De generell bacillskräck?
Citera
2018-12-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Detta var ju så noggrant planerat. Testamente den 3 jan. De var så pass drivna att de skrev det, kallade på vittnen/gick hem till grannar för underskrift, skrev avskedsbrev osv. De hittades döda 9 jan. Så vitt jag minns så sågs det nån eller ett par dagar innan dess av nån granne. Tråden är lång och mitt minne räcker inte helt säkert så pass långt. Men jag har i alla fall för mig det.

Om de nu inte såg någon egen livskvalitet pga barnens sjukdom, varför lät de inte barnen leva och ta livet av sig själva? Vilken förälder gör något sånt? Jag hade inte kunnat kröka ett hårstrå på mina barn.

Det finns uppgifter (i dödsbevisen) om att A och O sågs av någon utomhus, den 5 januari. För H och M finns motsvarande uppgifter om "senaste sedd" men där säger uppgiften att ingen sett dem under hela januari. Så det finns någon felaktighet här : någon av uppgifterna stämmer inte (med tanke på att makarna H ska ha sett H den 3 januari)
Citera
2018-12-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det finns uppgifter (i dödsbevisen) om att A och O sågs av någon utomhus, den 5 januari. För H och M finns motsvarande uppgifter om "senaste sedd" men där säger uppgiften att ingen sett dem under hela januari. Så det finns någon felaktighet här : någon av uppgifterna stämmer inte (med tanke på att makarna H ska ha sett H den 3 januari)

I dödsbevisen? Är inte det ett dokument som bevisar att någon är död? Där kan väl knappast stå när man såg någon senast utan bara att någon är död och varför? Du får gärna förklara för mig, jag har ingen erfarenhet av dödsbevis.

Och var finns detta dödsbevis?
Citera
2018-12-06, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Håller med. Mycket som tyder på vacklande psykisk hälsa hos O....
Tänker också kring A; om det skulle vara PANS/PAnDAS då är ju OCD vanligt...
Hon kanske hade bacillfobi! Tvättade och skrubbade sug, klarade inte offentliga miljöer tex skola etc.
De vita handskarna på Hanna? Var det oxå en trådsanning, eller hade De generell bacillskräck?

Jag har också tänkt mycket på att även om ME var den sjukdom som uppfattades som huvudorsaken till hemundervisngen, så kan det ju ha funnits med inslag av psykisk ohälsa också. Vem skulle inte bli psykiskt krasslig av att bli avstängd från allt normalt, socialt liv? Det kunde ju vara litet av "både och."

Ångest, social fobi, OCD - det finns ju flera tänkbara problem som kan göra det svårt att leva ett "vanligt" liv med vanlig skolgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in