Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Så det förefaller som att du har rätt. Så kort blev diskussionen i det ämnet.
Men jag tycker nog att det även fortsättningsvis kan få diskuteras även sånt som inte är fastslaget. Till exempel om flickorna led av ME, eller vad det nu stod i läkarintygen. För såna fanns, det är fastslaget. Dessa var utskrivna av en läkare, det är fastslaget. Så diskussionen om det är skolan eller vården som har brustit i sitt vårdansvar bör kunna ligga inom gränsen för det vi vet.
Om det var lärarens eller läkarens ansvar att följa upp hur vårdplanen fungerade?
Vad jag menade var att tråden domineras av en enda utgångspunkt. Inte att man inte kan ta upp ME. Men ändlösa krig för oss ju inte framåt.
Känns stimulerande och levande när alla kommer till tals. Någon drar upp en detalj som man inte själv tänkt på och alla har något att tillföra. Ju fler som skriver desto bättre.
Självklart ska skola och sjukvård stå till svars men oavsett vad dom kan ha missat eller gjort fel så är det föräldrarna som begått brottet.
Jag har väl ingen somhelst rätt att diktera och tala om vad som får skrivas. Det jag reagerade på är hur ett ämne dominerar helt sida upp och sida ner och riskerar att döda övrig diskussion.
Det var allt jag ville säga.
Jag tror att alla som hänger här och är ”besatta” har ett genuint intresse för fallet. Allas olika teorier kanske tillslut leder oss fram eller längre fram än nu ändå. Ända fram är ju omöjligt. Många sanningar tog familjen med sig i graven och det får vi lära oss att acceptera.
Jag själv vet som sagt inte vad jag ska tro. Allt är ett enda stort frågetecken. Vad jag tycker är att ska jag utgå från polisens sammanfattning av avskedsbrevet så känner jag en vrede över hur två människor tar sig rätten att avsluta två unga flickors liv. Man äger inte sina barn.
Men det är det enda jag vet. Jag vet inte vilka sjukdomar som fanns i botten eller övriga omständigheter. Oavsett sjukdomar ger det inte föräldrarna rätten att döda Agnes och Moa.
Som sagt. Ber om ursäkt om jag var otydlig.