2018-12-05, 21:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
1. Du tror inte att det fanns en vårdplan från en läkare som föreskrev särskild undervisning i hemmet?
Har en rektor eller lärare makten att gå emot ett läkarintyg? Tror du att rektorn ljuger om intyget?

2. Tror du att det var så i detta fallet?

3. Det händer alltså att hjälpen och stödet uteblir för familjer i kris liknande den i Bjärred?

4. Familjen skulle alltså ha överlevt om dom hade flyttat från Skåne och sökt sig till ett bättre landsting?

Trots allt ovanstående så tycker du att det är löjligt att tro att Lunds universitetssjukhus har någon skuld i tragedin?

Men du hävdar däremot att skolan i Bjärred har det.....

Nej, jag kan mycket väl föreställa mig att familjen inte bemötts på ett bra sätt av sjukvården i Lund. Mina egna erfarenheter av kollegor i Lund är inte alltid de bästa - uppnästhet, oengagemang, empatibrist och ointresse för de sjuka om det inte ger egna yrkesmässiga fördelar är några av de ord jag skulle kunna nämna när jag tänker på vissa kollegor där som jag träffat.
Men det gäller naturligtvis inte alla inom Skånes sjukvård! Det finns absolut många skickliga engagerade också där.

Men att hävda att barnen mördades för att det lokalt inte fanns en specialklinik för ME-sjuka är naturligvis orimligt.
Dels kunde föräldrarna sökt sig till de kliniker som finns ex Stora Sköndal i södra Stockholm - och fått denna vård beviljad av Skånes Landsting, dels är det fullkomligt absurt att mörda sina barn av detta skäl.
Föräldrarna mördade barnen - inte på grund av sjukvårdspolitiken, inte för att det var snöbrist och metrologerna sa fel eller för att momslagen förändrades.
Föräldrarna blev mördare för att de inte var vid sunda vätskor. Det går inte att skylla på annat.
Citera
2018-12-05, 21:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, arvskiftet är genomfört. Jag tänker mig att ingen anhörig skulle ha minsta ork eller lust att ta hänsyn till eventuella fel som begåtts i samband med att testamentet upprättades, även om de fick kännedom om någonting sådant. När man är mitt uppe i en ofattbar mardröm blir väl allting praktiskt och ekonomiskt helt och hållet meningslöst och man orkar inte bråka om ett testamente... Man vill bara få alla procedurer ur världen så snabbt som det bara går.

Men detta är givetvis bara påhitt från min sida.

Jag tror att du har helt rätt tanke där.
Fördelningen av kvarlåtenskapen skedde rättvist till bägge släkterna, det enda som egentligen skilde var att de jämnåriga syskonen ärvde istället för de åldriga föräldrarna. En inte helt orimlig fördelning egentligen eftersom det också då blev syskonens jobb att ta hand om allting efteråt. Rätt jobbigt för den som sörjer.
Så antagligen orkade ingen ens tänka på att bestrida testamentet.
Citera
2018-12-05, 21:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, arvskiftet är genomfört. Jag tänker mig att ingen anhörig skulle ha minsta ork eller lust att ta hänsyn till eventuella fel som begåtts i samband med att testamentet upprättades, även om de fick kännedom om någonting sådant. När man är mitt uppe i en ofattbar mardröm blir väl allting praktiskt och ekonomiskt helt och hållet meningslöst och man orkar inte bråka om ett testamente... Man vill bara få alla procedurer ur världen så snabbt som det bara går.

Men detta är givetvis bara påhitt från min sida.
Javisst är det så, och testamentet var dessutom okomplicerat och rättvist kan tyckas.

Att de båda skulle ha varit vid sina sinnens fulla bruk för tillfället kan med rätta betvivlas; förutom att flickorna har utelämnats (olustigt i sig) så saknas ett personnummer, ett är felaktigt och i sista raden har ett "att" smugit sig in.
Ett enkelt testamente, hafsigt utfört av en elller båda makar.
Citera
2018-12-05, 22:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, inte alls. Det är inte ovanligt att man "löser det här praktiskt" - vittnena är inte att lita på när det gäller närvaro, speciellt om det handlar om bekanta. Därför har (med garanti) polisen varit hos Hansson och frågat, mycket allvarligt, om man sett, eller inte sett HB vid tillfället, eller om man nöjt sig med att namnteckningen känts igen. Sedan har polisen förklarat varför det är en viktig fråga, och så har man förklarat varför den ställs.

Vad svaret blivit vet bara polisen.

Jo så har det sannolikt gått till. Men faktum kvarstår - polisen har efter förhör meddelat rättsläkarna datum när personen senast bevisligen setts i livet. Det har rättsläkaren sedan fört in i dödsbeviset.
Där står inte att Hanna varit i livet 3/1.
Oskar däremot kan ha setts i livet 3/1, eftersom det bara anges att sista datum han sågs i livet var 5/1.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-05 kl. 22:08.
Citera
2018-12-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag kollade upp den officiella svenska patientföreningen när du påpekade att den var seriös och erkänner villigt att jag inte borde ha dragit den under samma kam som en del nyhetsartiklar/andra hemsidor och bloggar/en del personer här i tråden som målade upp en ganska hysterisk och nattsvart bild.

Patientföreningen verkar på det stora hela moderera bilden av sjukdomen och vara sakliga och försöka erbjuda riktigt info och hopp om (åtminstone framtida) behandling.

Jag tror däremot att deprimerade människor med vanföreställningar skulle kunna bli starkt påverkade av den mängd mer oseriösa/alarmistiska information om ME/CFS som lätt går att hitta och kanske framför allt de mindre seriösa "svansar" av människor med mer fantasifulla diagnoser som verkar vilja associera sig med ME/CFS-"rörelsen".

Deras diskussionsforum är slutna och de säljer skriften "Medan livet går förbi". Slutenheten är för mig en slags sektvarning. Sidan säger egentligen ingenting, det är bakom kulisserna utbytet sker.

Forumen har kritiserats av läkare som varnar för att det pågår "Group Think". Landstinget stöder inte längre en av föreningens rådgivare, Gottfries. Det finns en konfliktlinje mellan landstinget och föreningen då deras "vetenskapliga råd" i viss mån inte är neutrala.

Även P*r J*lin företräder föreningen och Stora Sköndal där remisser stoppats. Jag tror inte att de jobbar med välgörenhet, de tjänar pengar på att behandla människor, precis som läkemedelsindustrin gör det. Det är svårt att navigera i sjukvådsbranschen. Exempelvis narkolepsiskandalen, där en ung man nu begått självmord, bottnade i att staten ville rädda många liv snabbt men inte betala för kostsamt vaccin till alla. Staten chansade med ungas liv. Vad är neutralt? Så fort en behandling sätts in riskerar man också att få andra, icke önskvärda resultat.

Jag grunnar på vad flickorna fick för mat? Var den för fattig på kolhydrater?

Jag kan inte förstå vilket helvete de måste haft sin sista jul med minst en galen förälder som planerade deras död.
Senast redigerad av rappytt 2018-12-05 kl. 22:21.
Citera
2018-12-05, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej, jag kan mycket väl föreställa mig att familjen inte bemötts på ett bra sätt av sjukvården i Lund. Mina egna erfarenheter av kollegor i Lund är inte alltid de bästa - uppnästhet, oengagemang, empatibrist och ointresse för de sjuka om det inte ger egna yrkesmässiga fördelar är några av de ord jag skulle kunna nämna när jag tänker på vissa kollegor där som jag träffat.
Men det gäller naturligtvis inte alla inom Skånes sjukvård! Det finns absolut många skickliga engagerade också där.

Men att hävda att barnen mördades för att det lokalt inte fanns en specialklinik för ME-sjuka är naturligvis orimligt.
Dels kunde föräldrarna sökt sig till de kliniker som finns ex Stora Sköndal i södra Stockholm - och fått denna vård beviljad av Skånes Landsting, dels är det fullkomligt absurt att mörda sina barn av detta skäl.
Föräldrarna mördade barnen - inte på grund av sjukvårdspolitiken, inte för att det var snöbrist och metrologerna sa fel eller för att momslagen förändrades.
Föräldrarna blev mördare för att de inte var vid sunda vätskor. Det går inte att skylla på annat.

Det finns myndigheter, lagar och regler som ska skydda barn mot föräldrar som inte är av sunda vätskor. Det kräver dock att de som är betalda följer dessa lagar och regler. Det finns mycket som tyder på att detta inte har skett i föreliggande fall. Är man själv av sunda vätskor ser man det som ett problem och försöker inte rationalisera bort det. Man utreder och utkräver ansvar om någon eller något har fallerat. Hur är det för dig?
Citera
2018-12-05, 22:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Det finns myndigheter, lagar och regler som ska skydda barn mot föräldrar som inte är av sunda vätskor. Det kräver dock att de som är betalda följer dessa lagar och regler. Det finns mycket som tyder på att detta inte har skett i föreliggande fall. Är man själv av sunda vätskor ser man det som ett problem och försöker inte rationalisera bort det. Man utreder och utkräver ansvar om någon eller något har fallerat. Hur är det för dig?

Hur tycker du att sjukvården ska hinna se att en förälder inte är vid sunda vätskor under ett kanske 30 minuter långt besök - där focus ligger på patienten, det sjuka barnet?
Samtidigt som varken arbetskamrater, släktingar, Hanssons eller skolan upptäkte att föräldrarna var på väg utför. Ingen av dessa företrädare ”kunde se det komma”.
Citera
2018-12-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Har polisen sagt så? Måste missat det. Länk?

Längre än så här kom inte polisen:

https://www.expressen.se/kvallsposten/fortfarande-oklart-hur-bjarredsfamiljen-avled/
Citera
2018-12-05, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur tycker du att sjukvården ska hinna se att en förälder inte är vid sunda vätskor under ett kanske 30 minuter långt besök - där focus ligger på patienten, det sjuka barnet?
Samtidigt som varken arbetskamrater, släktingar, Hanssons eller skolan upptäkte att föräldrarna var på väg utför. Ingen av dessa företrädare ”kunde se det komma”.

Så du tänker dig att det var så illa, att barnen bara erhöll en kvart var av sjukvården, inklusive diagnosticering och behandling?
Citera
2018-12-05, 22:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Fråga till tråden! Hur kan ni så säkert säga att det var ett gemensamt beslut, när till och med polisen sagt att detta är ett antagande, tills utredningen gett ett säkert svar? Vi är i fasen att det säkra svaret inte kommit ut till allmänheten. Därav spekulationer.

Jag vet inte om beslutet var gemensamt.
Men så här snart ett år senare borde väl polisen gått ut och korrigerat om man falskt pekat ut en av föräldrana som mördare, tycker jag. Moraliskt borde det ju rättas till i så fall.
Det har polisen så vitt jag vet ännu inte gjort.

Dessutom hölls gemensam begravningscermoni för alla fyra och de begravdes/ströddes tillsamans i havet tydligen. Skulle verkligen detta skett om en av dem hade mördat alla andra? Jag tror inte det.
Citera
2018-12-05, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Längre än så här kom inte polisen:

https://www.expressen.se/kvallsposten/fortfarande-oklart-hur-bjarredsfamiljen-avled/
Du litar alltså mer på en artikel i Kvällsposten än på polisens eget pressmeddelande.
Det är viktig information när man ska värdera dina teorier.
Citera
2018-12-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Javisst är det så, och testamentet var dessutom okomplicerat och rättvist kan tyckas.

Att de båda skulle ha varit vid sina sinnens fulla bruk för tillfället kan med rätta betvivlas; förutom att flickorna har utelämnats (olustigt i sig) så saknas ett personnummer, ett är felaktigt och i sista raden har ett "att" smugit sig in.
Ett enkelt testamente, hafsigt utfört av en elller båda makar.

Detta hade glömt, men nu minns jag detta lite svagt.
Vems personnummer saknas och vems är felaktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in