2018-12-05, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du kan känna dig helt lugn att allt var korrekt handlagt. Arvskiftet är genomfört.
Ja annars hade väl deras tillgångar tillfalligt allmänna arvsfonden? Eller?
Citera
2018-12-05, 21:01
Medlem
Citat:
Du kan känna dig helt lugn att allt var korrekt handlagt. Arvskiftet är genomfört.

Ja, arvskiftet är genomfört. Jag tänker mig att ingen anhörig skulle ha minsta ork eller lust att ta hänsyn till eventuella fel som begåtts i samband med att testamentet upprättades, även om de fick kännedom om någonting sådant. När man är mitt uppe i en ofattbar mardröm blir väl allting praktiskt och ekonomiskt helt och hållet meningslöst och man orkar inte bråka om ett testamente... Man vill bara få alla procedurer ur världen så snabbt som det bara går.

Men detta är givetvis bara påhitt från min sida.
Citera
2018-12-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Ja annars hade väl deras tillgångar tillfalligt allmänna arvsfonden? Eller?

Nej, då hade Ärvdabalken följts, det är då arvingar helt saknas som medlen hamnar hos Allmänna Arvsfonden.
Citera
2018-12-05, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, arvskiftet är genomfört. Jag tänker mig att ingen anhörig skulle ha minsta ork eller lust att ta hänsyn till eventuella fel som begåtts i samband med att testamentet upprättades, även om de fick kännedom om någonting sådant. När man är mitt uppe i en ofattbar mardröm blir väl allting praktiskt och ekonomiskt helt och hållet meningslöst och man orkar inte bråka om ett testamente... Man vill bara få alla procedurer ur världen så snabbt som det bara går.

Men detta är givetvis bara påhitt från min sida.

Extra svårt blir det ju såklart för de anhöriga att bestrida testamentet när allt annat bekräftar bilden av det gemensamma mordet, som polisens utredning, ett undertecknat avskedsbrev samt förhör med 50 personer runt paret. Som anhörig har man nog inget större intresse av att fantisera vilt om sina döda barn och barnbarn. Man har nog tillräckligt med att sörja för att unna sig lyxen att leka med tankar som går emot all förnuft.
Citera
2018-12-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi kan alltid hoppas, för på LU startas nog dagen med en genomgång av inlägg.
Kan alltid anropa charkoal och hör om det blev något samtal?

[/spoiler]
Jag gjorde aldrig det. Visste inte riktigt vad jag skulle säga utan att låta som en tosa.
Har bara lite svårt för att tro att den som skrev ut hela namn och nummer är seriös.
Citera
2018-12-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Extra svårt blir det ju såklart för de anhöriga att bestrida testamentet när allt annat bekräftar bilden av det gemensamma mordet, som polisens utredning, ett undertecknat avskedsbrev samt förhör med 50 personer runt paret. Som anhörig har man nog inget större intresse av att fantisera vilt om sina döda barn och barnbarn. Man har nog tillräckligt med att sörja för att unna sig lyxen att leka med tankar som går emot all förnuft.

Polisen bekräftar inte alls att det var ett gemensamt beslut. De gjorde ett löst antagande, innan de hunnit kontrollera med rättsmedicin och andra undersökningar. De har sedan inte återkommit, med hänvisning till att utredningen inte är klar.
Citera
2018-12-05, 21:24
Avslutad
Citat:
Nej, då hade Ärvdabalken följts, det är då arvingar helt saknas som medlen hamnar hos Allmänna Arvsfonden.
Ok. Tack. Men kanske hade varit lika bra för dom anhöriga att medlen tillföll aaf.
Liksom, vem vill gå in och läsa i sin deklaration att nu har du tjänat 50kr i royaltys på den stora momsboken, var god betala skatt.
Vet att det finns lägsta nivåer på vad man måste skatta för. Drog bara det som exempel
Citera
2018-12-05, 21:24
Medlem
Fråga till tråden! Hur kan ni så säkert säga att det var ett gemensamt beslut, när till och med polisen sagt att detta är ett antagande, tills utredningen gett ett säkert svar? Vi är i fasen att det säkra svaret inte kommit ut till allmänheten. Därav spekulationer.
Citera
2018-12-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
1. Har ingen aning om Agnes och Moa var sjuka ”på riktigt” eller i vad.
Däremot tror jag att de uppvisade sjukdomssymptom i någon form eftersom skolorna köpte att de fick fortsatt hemundervisning. Annars borde väl de hemundervisande lärarna såsmåningom reagerat?

2. Vet ej hur många av diagnostiserade ME-sjuka som fejkar, ingen hoppas jag. Däremot är det väldigt många personer som uppger sig vara trötta och ha diffusa besvär där det såsmåningom visar sig att de sprungit runt i vården med i första hand önskan om sjukskrivning och inget annat.

3. Det är svårt för sjukvården att ta hand om hela familjen om ett barn blir svårt sjukt. Det är naturligtvis önskvärt att det alltid är så, men det finns inte alltid resurser att ta hand om alla som mår dåligt utan att själva vara sjuka.
Klart att stödpersoner, kuratorer mm försöker hjälpa föräldrar med sjuka barn, men förutom sjukskrivning, samtal och möjligen något att sova på har man inte så mycket att erbjuda. Problemet är ju grundproblemet - det sjuka barnen.
Det går inte att skicka någon vuxen till psykiatrin för hjälp om denne inte vill dit. Undantag på vårdintyg.

4. Om man är beredd att flytta för jobb och studier, vilket de flesta ha gjort, en del många gånger, borde man ju lika gärna kunna flytta för att få bästa vården, speciellt om den är livsviktig.
Folk flyttar ju redan idag till servicehus, byter till handikappanpassad bostad eller flyttar nära ett dialyscenter.
Rätt många mil innan man funderar på att mörda sina sjuka barn för att vårdutbudet i hemlandstinget är dåligt - överväger man väl att flytta till ett bättre vårdförsöjt landsting där bättre hjälp kanske finns?
Det är bara löjligt att tro att Skånes lokala vårdutbud skulle vara orsaken till att de eventuellt sjuka barnen mördades.

1. Du tror inte att det fanns en vårdplan från en läkare som föreskrev särskild undervisning i hemmet?
Har en rektor eller lärare makten att gå emot ett läkarintyg? Tror du att rektorn ljuger om intyget?

2. Tror du att det var så i detta fallet?

3. Det händer alltså att hjälpen och stödet uteblir för familjer i kris liknande den i Bjärred?

4. Familjen skulle alltså ha överlevt om dom hade flyttat från Skåne och sökt sig till ett bättre landsting?

Trots allt ovanstående så tycker du att det är löjligt att tro att Lunds universitetssjukhus har någon skuld i tragedin?

Men du hävdar däremot att skolan i Bjärred har det.....
Citera
2018-12-05, 21:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, inte alls. Det är inte ovanligt att man "löser det här praktiskt" - vittnena är inte att lita på när det gäller närvaro, speciellt om det handlar om bekanta. Därför har (med garanti) polisen varit hos Hansson och frågat, mycket allvarligt, om man sett, eller inte sett HB vid tillfället, eller om man nöjt sig med att namnteckningen känts igen. Sedan har polisen förklarat varför det är en viktig fråga, och så har man förklarat varför den ställs.

Vad svaret blivit vet bara polisen.

Inte ovanligt att man löser det praktiskt, nej det är det inte.
Men det är inte det man de facto intygar med sin vittnesunderskrift. Problem uppstår om det visar sig att någon verkligen inte skrivit under frivilligt, redan var död eller om någon vill hävda testamentets ogiltigthet.

Precis som när man önskar få någon att vidimera kopior, ofta tittar denne inte ens på originalen. Men det blir problem när det smäller.
Citera
2018-12-05, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Polisen bekräftar inte alls att det var ett gemensamt beslut. De gjorde ett löst antagande, innan de hunnit kontrollera med rättsmedicin och andra undersökningar. De har sedan inte återkommit, med hänvisning till att utredningen inte är klar.
Verkligheten ignorerar dina känslor.
Det gör det bevittnade testamentet också.
Citera
2018-12-05, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Fråga till tråden! Hur kan ni så säkert säga att det var ett gemensamt beslut, när till och med polisen sagt att detta är ett antagande, tills utredningen gett ett säkert svar? Vi är i fasen att det säkra svaret inte kommit ut till allmänheten. Därav spekulationer.

Har polisen sagt så? Måste missat det. Länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in