2018-12-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det var Rockkungen som tog fram det

https://minfil.com/T2LbM2e2be/73462957-7871-4632-87A5-FCE7A41EF54E.png
OK. Nu fick jag till det. Verkar vara ett mycket enkelt, alldeles utmärkt testamente. Lättbegripligt och utan krångel. Något jag själv skulle kunna skriva. 3 januari. Fy fan. När hittades dom? 9:e va?
Alltså, jag mår riktigt illa nu. Har inte följt tråden på ett halvår, och skulle nog fortsatt skippat den.
Det finns nog ingen tvekan om att båda planerade detta väldigt väl. T o m ett fullt legalt testamente.

Tack Emma!

Vilken jävla chock för vittnena av testamentet efter den 9:e. Vidrigt. Stackars jävlar. Och det vidimierades 8 januari!! Gamla nyheter för er, men jag är chockad.
Senast redigerad av Picasso2 2018-12-05 kl. 17:36.
Citera
2018-12-05, 17:40
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Kan det vara så fiffigt att några vitrockar rent av är scientologer så jag får rätt i alla mina teorier!?

Det som många misstror när det gäller sekter är att folk tror att det bara är dumma och mer eller mindre outbildade jönsar som går med.

Tvärtom, många är mycket högutbildade och intelligenta.

Det finns många slutna olika sällskap som också fungerar som ett nätverk där man kan hausas fram i karriären, men sällskapet vet också att hålla tyst om det händer nåt mindre smickrande....

Lex Agnes och Moa
Citera
2018-12-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
OK. Nu fick jag till det. Verkar vara ett mycket enkelt, alldeles utmärkt testamente. Lättbegripligt och utan krångel. Något jag själv skulle kunna skriva. 3 januari. Fy fan. När hittades dom? 9:e va?
Alltså, jag mår riktigt illa nu. Har inte följt tråden på ett halvår, och skulle nog fortsatt skippat den.
Det finns nog ingen tvekan om att båda planerade detta väldigt väl. T o m ett fullt legalt testamente.

Tack Emma!

Vilken jävla chock för vittnena av testamentet efter den 9:e. Vidrigt. Stackars jävlar. Och det vidimierades 8 januari!! Gamla nyheter för er, men jag är chockad.
Fel av mig. Kopian vidimerades 8 mars 2018. Den skulle spridas till vissa andra och att kopian därmed skulle vidimeras. Jag såg fel där.
Citera
2018-12-05, 17:43
Medlem
Citat:

Tack Emma!

Vidimeringen gjordes av två poliser 8 mars. Dom intygade bara att kopian på testamentet överensstämde med orginalet innan den skickades vidare.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-12-05 kl. 17:44. Anledning: Tvåa på bollen.
Citera
2018-12-05, 17:45
Medlem
Citat:
Vidimeringen gjordes av två poliser 8 mars. Dom intygade bara att kopian på testamentet överensstämde med orginalet innan den skickades vidare.
Mmm… förstår det.
Citera
2018-12-05, 17:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Tack Emma!

Kan lägga denna länken om du inte sett den tidigare och för andra som missat.
Bilden på H kommer från denna valvaka 90 talet börja titta 7:07 och framåt
https://www.oppetarkiv.se/video/3309753/valvakan-1994
Citera
2018-12-05, 17:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan lägga denna länken om du inte sett den tidigare och för andra som missat.
Bilden på H kommer från denna valvaka 90 talet börja titta 7:07 och framåt
https://www.oppetarkiv.se/video/3309753/valvakan-1994

Edit ett testamente som dessutom helt förutsätter att inga bröstarvingar finns längre
Citera
2018-12-05, 18:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Tack Emma!

Nej testamentets kopia som finns i tråden är vidimerad den 8 mars, inte i januari.

De bägge testatorernas underskrifter bevittnades av Hanssons onsdag 3/1.
De fyra döda hittades vid 16-tiden på tisdag 9/1 efter larm från OHs chef.
Oskar och Agnes sågs i livet sista gången fredag 5/1, samma dag som Björkvägen hade soptömning. Hanna och Moa har enligt dödsbevisen inte setts i livet under januari månad.

Det är därför vi i denna tråd spånat så mycket kring hur Hanssons kan ha sett Hanna skriva under sitt testamente 3/1 men att detta datum inte uppges som sista datum när Hanna sågs i livet.
Citera
2018-12-05, 19:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Tror du att det var en fejkdiagnos i detta fall, oavsett diagnos, och att flickorna i själva verket var friska?

Baserat på din erfarenhet som läkare, hur många av de som har diagnosen ME/CFS Trötthetssyndrom är i själva verket bidragsfuskare?

Enligt din uppfattning som läkare, har sjukvården ansvar för hela familjens situation och välmående om ett barn i familjen diagnostiseras med en svår sjukdom?

Är det en utbredd uppfattning bland läkare att patienter helst bör flytta till en annan region för att få vård?

1. Har ingen aning om Agnes och Moa var sjuka ”på riktigt” eller i vad.
Däremot tror jag att de uppvisade sjukdomssymptom i någon form eftersom skolorna köpte att de fick fortsatt hemundervisning. Annars borde väl de hemundervisande lärarna såsmåningom reagerat?

2. Vet ej hur många av diagnostiserade ME-sjuka som fejkar, ingen hoppas jag. Däremot är det väldigt många personer som uppger sig vara trötta och ha diffusa besvär där det såsmåningom visar sig att de sprungit runt i vården med i första hand önskan om sjukskrivning och inget annat.

3. Det är svårt för sjukvården att ta hand om hela familjen om ett barn blir svårt sjukt. Det är naturligtvis önskvärt att det alltid är så, men det finns inte alltid resurser att ta hand om alla som mår dåligt utan att själva vara sjuka.
Klart att stödpersoner, kuratorer mm försöker hjälpa föräldrar med sjuka barn, men förutom sjukskrivning, samtal och möjligen något att sova på har man inte så mycket att erbjuda. Problemet är ju grundproblemet - det sjuka barnen.
Det går inte att skicka någon vuxen till psykiatrin för hjälp om denne inte vill dit. Undantag på vårdintyg.

4. Om man är beredd att flytta för jobb och studier, vilket de flesta ha gjort, en del många gånger, borde man ju lika gärna kunna flytta för att få bästa vården, speciellt om den är livsviktig.
Folk flyttar ju redan idag till servicehus, byter till handikappanpassad bostad eller flyttar nära ett dialyscenter.
Rätt många mil innan man funderar på att mörda sina sjuka barn för att vårdutbudet i hemlandstinget är dåligt - överväger man väl att flytta till ett bättre vårdförsöjt landsting där bättre hjälp kanske finns?
Det är bara löjligt att tro att Skånes lokala vårdutbud skulle vara orsaken till att de eventuellt sjuka barnen mördades.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-05 kl. 20:01.
Citera
2018-12-05, 19:15
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Jag är tyvärr väldigt medveten om det! Och håller fullständigt med att det är alldeles för många fall men tror personligen att de som suiciderar har starkare orsaker än att de läst två artiklar om två multisjuka medelålders kvinnor.
Men återigen om det inte framgick så är det inte föreningen som försett tidningen med dessa två fall. Att Expressen tycker det är smaskiga historier ska stå för dem. Det finns andra artiklar som belyser sjukdomen med ljusare framtoning men dessa verkar ni inte vilja hitta.

Jag kollade upp den officiella svenska patientföreningen när du påpekade att den var seriös och erkänner villigt att jag inte borde ha dragit den under samma kam som en del nyhetsartiklar/andra hemsidor och bloggar/en del personer här i tråden som målade upp en ganska hysterisk och nattsvart bild.

Patientföreningen verkar på det stora hela moderera bilden av sjukdomen och vara sakliga och försöka erbjuda riktigt info och hopp om (åtminstone framtida) behandling.

Jag tror däremot att deprimerade människor med vanföreställningar skulle kunna bli starkt påverkade av den mängd mer oseriösa/alarmistiska information om ME/CFS som lätt går att hitta och kanske framför allt de mindre seriösa "svansar" av människor med mer fantasifulla diagnoser som verkar vilja associera sig med ME/CFS-"rörelsen".
Citera
2018-12-05, 19:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Jag är tyvärr väldigt medveten om det! Och håller fullständigt med att det är alldeles för många fall men tror personligen att de som suiciderar har starkare orsaker än att de läst två artiklar om två multisjuka medelålders kvinnor.
Men återigen om det inte framgick så är det inte föreningen som försett tidningen med dessa två fall. Att Expressen tycker det är smaskiga historier ska stå för dem. Det finns andra artiklar som belyser sjukdomen med ljusare framtoning men dessa verkar ni inte vilja hitta.

Ja, jag håller med dig, det var nog inte ME-föreningarna som fick kvällblaskorna att publicera dessa domedagsreportage. Det var nog patienterna/anhöriga ihop med lite omdömeslösa journalister. Även om den ena kvinnan, som först påstods ha åkt till Schweitz och sedan visade sig ha suiciderat hemma för att hon inte fick tillträde på en suicidklinik i Schweiz, var utgivare av en nättidning om ME.

Jag har ett yrke där jag ibland, tyvärr för ofta, måste meddela allvarliga cancerdiagnoser. Ibland till unga, ibland spridd cancer. Men jag, precis som mina kollegor, berättar aldrig då om de värsta fallen, de med svår värk, de som aldrig kommer ur sängen, förlamas eller de som dör. Tvärtom framhåller man de där det går att ha ett bra normalt liv, även om det inte alltid blir så långt. I början berättar man också om alla de som blir botade och faktiskt överlever.

Det handlar om att få någon att inte tappa hoppet, att inte ta bort livslusten och tron att det blir bra.
Jag tycker patientorganistationen ”ME-föreningen” gör tvärtom. Sannolikt i sin strävan efter att bli tagna på allvar och få mer forskningspengar. Syftet är säkert gott i grund och botten - men effekten kan slå totalt fel. Jag tror att det kan ha hänt familjen i Bjärred.

Jag tror att familjen i Bjärred, om döttrarna hade ME, just i den vevan kan ha fått läsa alldeles för många domedagsreportage. Det var väldigt många artiklar under senhösten 2017, och kring 2/1 tog kvinnan som var utgivare av ME-nättidningen livet av sig. En redan deprimerad person som känner hopplöshet kan naturligtvis puttas över kanten då. OH och HB var sannolikt inte vid sunda vätskor sista tiden. De sög nog åt sig som svampar allt som skrevs om ME just då - och det var nästan uteslutande suicidala domedagsreportage.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-05 kl. 19:46.
Citera
2018-12-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej testamentets kopia som finns i tråden är vidimerad den 8 mars, inte i januari.

De bägge testatorernas underskrifter bevittnades av Hanssons onsdag 3/1.
De fyra döda hittades vid 16-tiden på tisdag 9/1 efter larm från OHs chef.
Oskar och Agnes sågs i livet sista gången fredag 5/1, samma dag som Björkvägen hade soptömning. Hanna och Moa har enligt dödsbevisen inte setts i livet under januari månad.

Det är därför vi i denna tråd spånat så mycket kring hur Hanssons kan ha sett Hanna skriva under sitt testamente 3/1 men att detta datum inte uppges som sista datum när Hanna sågs i livet.
. De kan ha blivit kallade till hemmet för att bevittna detta. Dessa vittnen har kanske inte kunnat uttala sig om att de sett H och O i livet efter det datumet. Och folk tänker inte på datum när man träffar folk. Speciellt inte efter det gått flera dagar, en vecka, två veckor. Jag vet inte - kanske jag snurrar till det. Jag har inte hängt här på ett halvår. Ärligt talat blev jag avstängd och tråden blev giftig och otäck. Jag slutade läsa efter avstängningen. Tråden känns lite snällare och renare nu, hur länge det nu håller. Men tack för all info som jag nu fått ta del av.
Senast redigerad av Picasso2 2018-12-05 kl. 19:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in