2018-12-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Edit: Under 30 års åldern.

Vart hittade du den listan? Jag kikade på denna https://www.expressen.se/dinapengar/svenskarna-under-30-med-hogst-inkomster/ och noterar att jag själv inte är med trots under 30, boende i stockholm, inkomst 740k taxeringsår 2017 (nej jag är inte utvecklare utan arbetar som konsult i finansbranschen).
2018-12-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Vart hittade du den listan? Jag kikade på denna https://www.expressen.se/dinapengar/svenskarna-under-30-med-hogst-inkomster/ och noterar att jag själv inte är med trots under 30, boende i stockholm, inkomst 740k taxeringsår 2017 (nej jag är inte utvecklare utan arbetar som konsult i finansbranschen).

Bra observerat där! Väldigt bra!

Jag öppnade upp samtliga av de cirka 500 personerna och körde en sökning igenom.
Det ser ut som som att Expressen har begränsat antalet till cirka 20 eller 14 personer per kommun, sedan har man valt de som tjänat mest från varje kommun av att bedöma, undantaget Stockholms kommun där fler inkluderas vilket är förståeligt då mängden människor är fler.

Väldigt märkligt sätt att dela upp det på, speciellt om de inte informerar om det. Vilseledande.

Exakt vilken kommun i Stockholm var du folkbokförd på om du vill dela med dig?

För den med lägst taxerade inkomst, under 30, från Stockholms kommun i den listan har taxerat 722517.

Edit: Min ursprungliga källa var Expressen.

Edit2: Min teori verkar stämma. 2015 tog de endast med 10 stycken personer per kommun från Stockholm läns kommuner. Det syntes väldigt tydligt.
Senast redigerad av kajusi 2018-12-05 kl. 20:44.
2018-12-05, 20:52
Medlem
Citat:
Bra observerat där! Väldigt bra!

Jag öppnade upp samtliga av de cirka 500 personerna och körde en sökning igenom.
Det ser ut som som att Expressen har begränsat antalet till cirka 20 eller 14 personer per kommun, sedan har man valt de som tjänat mest från varje kommun av att bedöma, undantaget Stockholms kommun där fler inkluderas vilket är förståeligt då mängden människor är fler.

Väldigt märkligt sätt att dela upp det på, speciellt om de inte informerar om det. Vilseledande.

Exakt vilken kommun i Stockholm var du folkbokförd på om du vill dela med dig?

För den med lägst taxerade inkomst, under 30, från Stockholms kommun i den listan har taxerat 722517.

Edit: Min ursprungliga källa var Expressen.

Edit2: Min teori verkar stämma. 2015 tog de endast med 10 stycken personer per kommun från Stockholm läns kommuner. Det syntes väldigt tydligt.

I see, Hägersten är det som gäller!
2018-12-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
I see, Hägersten är det som gäller!

Kan det vara så att inom just Stockholms kommun, för att den är större, så har de tagit 10 eller 11 stycken personer från varje församling? Det ser så ut nämligen när jag gör sökningar på de olika församlingarna i listan.

Vilken missvisande lista.. Hur fn* kan man inte ta med det som en disclosure.

Edit: I Hägersten tog man 11 personer ifrån. Den personen som taxerade lägst av dessa låg på 1738784.
2018-12-05, 21:01
Medlem
Tulliuss avatar
OPs projekt Nybrogatan 19

Första mäklare Alexander White, sedan Behrer & Partners, nu ESNY:

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-ostermalm-stockholms-kommun-nybrogatan-19-15414275

15,1 MSEK enligt ek.plan. Till salu för 13,59 MSEK. Vilken mäklare blir det nästa gång?
2018-12-05, 21:37
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-ostermalm-stockholms-kommun-nybrogatan-19-15414275

15,1 MSEK enligt ek.plan. Till salu för 13,59 MSEK. Vilken mäklare blir det nästa gång?

Nästa blir såklart Edward & Partners! :-)

Tycker det är värt med ett citat från annonsen:

”KAMPANJ - Unik möjlighet att förvärva färdigställd lägenhet i omtalade Nybrogatan 19 - Just nu, 10% prisrabatt & få avgiftsfritt i två år - Juridisk person OK ”

2018-12-05, 21:45
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius

140k/kvm, tvivlar starkt på att någon är villig att betala det idag. Lägenheter i samma storlek på Östermalm har slutpriser på 95-110k/kvm. Här betalar man alltså 30-45k/kvm extra, 2.8-4.3msek, för vad? fräscha ytskikt?

Man kan köpa ett renoveringsobjekt, lägga 1msek och få den renoverad exakt som detta objekt, och ändå komma undan 2-3msek billigare.
2018-12-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
140k/kvm, tvivlar starkt på att någon är villig att betala det idag. Lägenheter i samma storlek på Östermalm har slutpriser på 95-110k/kvm. Här betalar man alltså 30-45k/kvm extra, 2.8-4.3msek, för vad? fräscha ytskikt?

Man kan köpa ett renoveringsobjekt, lägga 1msek och få den renoverad exakt som detta objekt, och ändå komma undan 2-3msek billigare.

De har en något större lägenhet ute där man ser hur de egentligen vill sälja
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-ostermalm-stockholms-kommun-nybrogatan-19-15407975
Citat:
158 kvm totalarea (125 kvm BOA, 33 kvm BIA).

Ger ett låtsas pris på 111kkr/kvm. Tur att hemnet är hårda på BOA och BIA.
2018-12-05, 21:57
Medlem
Citat:
Du skrev att 50-60K är en standard för utvecklare med 3 års erfarenhet. 3 års erfarenhet har man vid 25 års ålder efter kandidat om man pluggar direkt efter gymnasiet. Men nu har man det tydligen inte enligt dig? Ni verkar inte riktigt tänka efter innan ni skriver.
Skrattretande det ni beskriver. Jag har inte stött på en enda till min vetskap 25-26 årig utvecklare som tjänar 60K. Haha. Och jag tror många kan hålla med.
(...)
För duktiga utvecklare ja. Det kommer alltid finnas en efterfrågan på duktig x inom vilket yrke som helst som har en marknad.

Har du problem med läsförståelsen? För det skrev jag nämligen inte alls, tvärtom. Samtliga utvecklare på de arbetsplatser jag varit/är på, som haft team av +10 utvecklare, har varit +30 år. På mitt förra jobb var chefsutvecklaren bäst betald på hela företaget (+100 anställda).

Du har däremot helt rätt i att det alltid kommer finnas en efterfrågan på kompetent personal, och jag skrev ordagrant att just sådana inte har problem att få 50k i lön, inget annat.

Citat:
Nej var inte det. Alla som inte är oroliga över priserna och tror att de ska gå upp har inga argument för det. Typiskt.

Återigen har du problem med läsförståelsen. Jag är inte orolig över priserna, men har ju inte påstått att jag tror att dessa ska gå upp. Jag tror tvärtom att prisnivån kommer hamna i stiltje, alternativt gå ner, vilket jag nu sagt i ett par års tid. Men jag är inte orolig över det eftersom jag är lågt belånad. I.e, om min lägenhet sjunker i värde lär rimligtvis också det jag vill byta till göra det.
2018-12-05, 21:59
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Jag håller med dig i allt du sagt ^!
Ironi att inte universiteten lär ut det som efterfrågas.

Säkerligen om de har rätt branschkunskap och inställningen kan de säkert göra det innan! Det jag försöker säga, och det som är relevant för tråden är att det är inte många som gör det och det visar statistiken.
Bra input ändå från ditt håll.

Statistiken kan inte stämma, jag förstår självklart att snitt eller median inte är i närheten av 50k, men att endast 300st personer under 30 år skulle tjäna 55k i månaden eller mer, inte en chans. Personligen har jag genom åren nog haft en 30-40 kollegor som tjänat 55k som varit under 30.

Statistik för löner är överlag svårtolkat, och i relation till bostadspriser så bör man ha i beaktning att det kanske inte är intressant vad snittet eller medianen är när man diskuterar priser i specifika områden. Det hade varit väldigt intressant att kunna få ut mer specifika grupper, exempelvis vad tjänar personer runt 35 inom IT i Stockholm som bytt jobb de senaste 2 åren? Jag tror att det finns en stor grupp som har nöjt sig med sin ingångslön och sin årliga 2% lönerevision, dessa drar ner snittet något fruktansvärt.
2018-12-05, 22:27
Medlem
Citat:
Statistiken kan inte stämma, jag förstår självklart att snitt eller median inte är i närheten av 50k, men att endast 300st personer under 30 år skulle tjäna 55k i månaden eller mer, inte en chans. Personligen har jag genom åren nog haft en 30-40 kollegor som tjänat 55k som varit under 30.

Statistik för löner är överlag svårtolkat, och i relation till bostadspriser så bör man ha i beaktning att det kanske inte är intressant vad snittet eller medianen är när man diskuterar priser i specifika områden. Det hade varit väldigt intressant att kunna få ut mer specifika grupper, exempelvis vad tjänar personer runt 35 inom IT i Stockholm som bytt jobb de senaste 2 åren? Jag tror att det finns en stor grupp som har nöjt sig med sin ingångslön och sin årliga 2% lönerevision, dessa drar ner snittet något fruktansvärt.

3 sidor med skitsnack om vad folk tjänar? Starta en ny tråd om ni vill nysta i vad folk tjänar. Det är helt utanför denna tråd - håll er till ämnet.
2018-12-05, 23:12
Medlem
Citat:

Är du medlem i Sveriges ingenjörer kan du titta där.

För system och mjukvaruutvecklare i Stockholms län är 90e percentilen 51 000 kr per månad för 30-åringar, 58 000 kr för 35 åringar etc.

27-åriga utvecklare med 70 000 i månaden är en outlier och bostadsmarknaden för ettor bärs inte upp av dessa. För de som är 39 år och över är 90e percentilen över 70 000 kr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in