2018-12-05, 16:50
Medlem
Epistemologens avatar
Svenska hushåll på jumboplats i nettoförmögenhet.

https://samnytt.se/svenska-hushall-pa-jumboplats-i-nettoformogenhet/

Eftersom siffrorna är från tiden före prisfallet började så borde väl Portugal ha sprungit om oss nu. Vi har en fest framför oss.
2018-12-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seagullible
Kan ju komma med input från verkligheten här. En kille som jag läste civilingenjör tillsammans med blev rekryterad av Google och flyttade till sthlm. Han är 29, jobbat tre år innan google med spetskompetens inom sitt område. Hans lön är 43k, med 10% i prestationsbonus, 3% av årslön i aktier och en rekryteringsbonus på 2Mkr. Så visst att du kan komma upp i typ 70kkr om du räknar med rekryteringsbonusen utslagen över ett antal år, men i realiteten har han kring 50 kkr.

Så kan vi överge mytbildningen kring vansinniga löner nu?

Det är ju så här 70kkr/månad i lön+aktier (eller data fall bonus) ser ut.

Du får inte rekryteringsbonus på ett bräde utan ofta utspritt över säg 4 år (vesting). Den skattas som lön så man får dra ifrån arbetsgivaravgift. Det blir 31.5kkr/månad extra i brutto lön de fyra första åren.
Det ger en bruttolön på 74.5kkr/månad exklusive aktier och prestationsbonus, som ingångslön.

Sen fyller de på ditt vesting kontot varje år så länge det går bra för företaget (för annars byter du bara jobb så fort din vesting är över).

Trots detta kan din vän inte få ett förstahandskontrakt, utan blir tvingad att hyra andrahand eller att köpa något. Det här jag tror rikare företag kan gå in och erbjuda sin anställda lägenheter som ytterligare lite grädde på moset.
2018-12-05, 17:50
Medlem
dubbelkvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Skärp dig för i helvete, varför skriver du om sånt du uppenbarligen inte har en blekaste aning om? Det går för fan knappt att få tag på andrahandsbostad i Stockholm. Jag la själv ut ett litet ruttet skitrum i Solna på blocket och fick 300+ förfrågningar PÅ EN TIMME. Jag har hyrt andrahand flera år nu för 10-17k per månad. Så sitter du här och snackar skit.

Pysen, du borde använda lite av dina stålar till att åtgärda dina attitydproblem. Din aggressivitet impar inte på någon. Vänligen upphör med att förstöra den här tråden.
2018-12-05, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Svenska hushåll på jumboplats i nettoförmögenhet.

https://samnytt.se/svenska-hushall-pa-jumboplats-i-nettoformogenhet/

Eftersom siffrorna är från tiden före prisfallet började så borde väl Portugal ha sprungit om oss nu. Vi har en fest framför oss.

Median-uppgifterna, det som är vanligast bland folk och vad som är relevant. Alpha101 brukar dra upp medelvärdet och påstå att svensken är urstark ekonomiskt. Det blir ju bara fånigt.
2018-12-05, 18:39
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är fan det dummaste jag har hört 70k/månad för en person under 30 hahahah. Alltså håll käften.
Enligt flashback tjänar alla utvecklare under 30 år 60-70k / månad, var är dessa i statistiken eller i under 30 listan på de som tjänar mest i Sverige??

70k är en överdrift, men 50-60k är mer eller mindre standard för en utvecklare med över 3 års erfarenhet i Stockholm. Löneutvecklingen har varit extrem de senaste åren i Stockholm då bristen är så stor.

Jobbar själv i branschen och har under vissa perioder varit inblandad i rekryteringsprocesser.
2018-12-05, 18:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
70k är en överdrift, men 50-60k är mer eller mindre standard för en utvecklare med över 3 års erfarenhet i Stockholm. Löneutvecklingen har varit extrem de senaste åren i Stockholm då bristen är så stor.

Jobbar själv i branschen och har under vissa perioder varit inblandad i rekryteringsprocesser.

För duktiga och kompetenta utvecklare är över 50K möjligt om än fortfarande sällsynt. Har träffat en hel del utvecklare i Stockholm med ett par års erfarenhet, de har inte tjänat i närheten av 50.

Det ni påstår är att de flesta utvecklare tjänar 50-60K vid 25 års åldern. Det här har varit uppe förut och jag har diskuterat det i den här tråden för ett par månader sedan. Det stämmer inte.

Det skulle isåfall krylla av unga höginkomsttagare och synas i statistiken men det gör det inte. Vilket är konstigt då IT-utbildningarna med inriktning programmering har varit ett hett i en hel del år nu.
Jag hör inte företag skrika efter utvecklare längre.
2018-12-05, 19:08
Medlem
Citat:
För duktiga och kompetenta utvecklare är över 50K möjligt om än fortfarande sällsynt. Har träffat en hel del utvecklare i Stockholm med ett par års erfarenhet, de har inte tjänat i närheten av 50.

Det ni påstår är att de flesta utvecklare tjänar 50-60K vid 25 års åldern. Det här har varit uppe förut och jag har diskuterat det i den här tråden för ett par månader sedan. Det stämmer inte.

Det skulle isåfall krylla av unga höginkomsttagare och synas i statistiken men det gör det inte. Vilket är konstigt då IT-utbildningarna med inriktning programmering har varit ett hett i en hel del år nu.

Känner inte igen det här alls. Jag skulle tvärtom säga att duktiga och kompetenta utvecklare enkelt kan få 50k i lön. Därmed inte sagt att man hunnit bli det redan vid 25.

Jag har viss insyn i marknaden för utvecklare och hör precis tvärtom, det är huggsexa om duktiga utvecklare.

Vad gäller bostadspriserna så är jag inte jätteorolig för en generell nedgång. Jag ser det snarare som ett bra tillfälle att byta lägenhet, men jag är visserligen inte särskilt högt belånad.
2018-12-05, 19:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Känner inte igen det här alls. Jag skulle tvärtom säga att duktiga och kompetenta utvecklare enkelt kan få 50k i lön. Därmed inte sagt att man hunnit bli det redan vid 25.

Jag har viss insyn i marknaden för utvecklare och hör precis tvärtom, det är huggsexa om duktiga utvecklare.

Vad gäller bostadspriserna så är jag inte jätteorolig för en generell nedgång. Jag ser det snarare som ett bra tillfälle att byta lägenhet, men jag är visserligen inte särskilt högt belånad.

Du skrev att 50-60K är en standard för utvecklare med 3 års erfarenhet. 3 års erfarenhet har man vid 25 års ålder efter kandidat om man pluggar direkt efter gymnasiet. Men nu har man det tydligen inte enligt dig? Ni verkar inte riktigt tänka efter innan ni skriver.
Skrattretande det ni beskriver. Jag har inte stött på en enda till min vetskap 25-26 årig utvecklare som tjänar 60K. Haha. Och jag tror många kan hålla med.

Som sagt det är bara cirka 500 personer under 30 år i hela Stockholm och Stockholms län inkluderat som taxerar över 640K / år.
Majoriteten är om man tittar inte utvecklare.
Hur det går ihop med det ni säger det vet jag inte. För det gör det inte.

Återigen, var är statistiken för dessa? Stockholm kryllar av utvecklare.

För duktiga utvecklare ja. Det kommer alltid finnas en efterfrågan på duktig x inom vilket yrke som helst som har en marknad.

Nej var inte det. Alla som inte är oroliga över priserna och tror att de ska gå upp har inga argument för det. Typiskt.
Senast redigerad av kajusi 2018-12-05 kl. 20:03.
2018-12-05, 19:38
Medlem
vnc-s avatar
Citat:

Det jag säger är att det är betydligt enklare att kräva 50k idag än för några år sedan. Däremot krävs det rätt kompetens samt att man kan förhandla.

Det är brist på kompetenta utvecklare, när vi söker någon med kompetens inom tex node eller react så består 98% av de sökande av nyexade med 0 erfarenhet eller personer med kompetens inom annat som vill ”byta spår”.
När vi väl hittar någon så kommer vi betala lön så länge vi kan ha hyffsad marginal på personen och den gränsen går runt 65k. Vi fakturera samma timpris oavsett om man är junior eller senior, så år i branschen är inget värt egentligen.

Det är inte brist på personer som pluggat någon slags programmering, det är brist på kompetens inom moderna programspråk och utvecklingsmetoder. Universiteten lär ut sådant som inte används.

Den med rätt branschkunskap om var kompetensbristen finns kan utan problem tjäna 50k+ innan 30.
2018-12-05, 19:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Det jag säger är att det är betydligt enklare att kräva 50k idag än för några år sedan. Däremot krävs det rätt kompetens samt att man kan förhandla.

Det är brist på kompetenta utvecklare, när vi söker någon med kompetens inom tex node eller react så består 98% av de sökande av nyexade med 0 erfarenhet eller personer med kompetens inom annat som vill ”byta spår”.
När vi väl hittar någon så kommer vi betala lön så länge vi kan ha hyffsad marginal på personen och den gränsen går runt 65k. Vi fakturera samma timpris oavsett om man är junior eller senior, så år i branschen är inget värt egentligen.

Det är inte brist på personer som pluggat någon slags programmering, det är brist på kompetens inom moderna programspråk och utvecklingsmetoder. Universiteten lär ut sådant som inte används.

Den med rätt branschkunskap om var kompetensbristen finns kan utan problem tjäna 50k+ innan 30.

Jag håller med dig i allt du sagt ^!
Ironi att inte universiteten lär ut det som efterfrågas.

Säkerligen om de har rätt branschkunskap och inställningen kan de säkert göra det innan! Det jag försöker säga, och det som är relevant för tråden är att det är inte många som gör det och det visar statistiken.
Bra input ändå från ditt håll.
2018-12-05, 19:58
Medlem
Citat:
Du skrev att 50-60K är en standard för utvecklare med 3 års erfarenhet. 3 års erfarenhet har man vid 25 års ålder efter kandidat om man pluggar direkt efter gymnasiet. Men nu har man det tydligen inte enligt dig? Ni verkar inte riktigt tänka efter innan ni skriver.
Skrattretande det ni beskriver. Jag har inte stött på en enda till min vetskap 25-26 årig utvecklare som tjänar 60K. Haha. Och jag tror många kan hålla med.

Som sagt det är bara 500 personer i hela Stockholm och Stockholms län inkluderat som taxerar över 640K / år.
Majoriteten är om man tittar inte utvecklare.
Hur det går ihop med det ni säger det vet jag inte. För det gör det inte.

Återigen, var är statistiken för dessa? Stockholm kryllar av utvecklare.

För duktiga utvecklare ja. Det kommer alltid finnas en efterfrågan på duktig x inom vilket yrke som helst som har en marknad.

Nej var inte det. Alla som inte är oroliga över priserna och tror att de ska gå upp har inga argument för det. Typiskt.

”Bara 500 personer i hela Stockholm som taxerar över 640K/år” Va? Källa?
2018-12-05, 20:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fernandoboy
”Bara 500 personer i hela Stockholm som taxerar över 640K/år” Va? Källa?

Edit: Under 30 års åldern.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in