Citat:
Ursprungligen postat av
Gabriela18
Fast det där är ju bara snöömos. Ingen person i världen kommer skaka på huvudet, dra tillbaks armarna och lyfta händerna till luften och säga: "ja men då var det bara mina pengar som försvann, jahapp, och ingen annan än mig verkar bry sig, dåååå är det bara gåå vidare, snörpligt".
Det där låter helt dissociativt, varenda människa som lever gör allt i sin makt när det handlar om pengar. Såvitt det inte är Jarlbos föräldrar eller närmsta som har lånat honom pengar, men det är det väl inte? Sånt där jävla snömos har jag inte mycket till övers för.
Det har skett betydligt större konkurser (även personliga) än Jarlbo's där i stort sett inget mer hänt.
Faktiskt är det så att de allra flesta konkurser är precis så. Inget särskilt anmärkningsvärt händer efter att konkursen avslutats.
Det finns också möjlighet till viss avdragsrätt för borgenärerna när det gäller konkurser. D.v.s. den reella förlusten på sikt behöver nödvändigtvis inte bli lika hög som beloppet som angetts som fordran på konkursboet.
Sedan är det ju en annan sak om någon av de som lånat ut pengar och förlorat dem är förbannad på HJ. De flesta människors ilska lägger sig efter en tid och de flesta brukar komma till slutsatsen att det inte lönar sig att hämnas. (Skulle någon t.ex. ge sig på HJ finns det ju en liten skara högst misstänkta anstiftare i så fall).
Med tanke på att det sker 6.000 - 7.000 företagskonkurser per år (inkl. enskilda näringsidkare) och hundratalet personliga konkurser skulle det råda fullt krig dygnet runt i detta land om alla borgenärer skulle hämnas sina förluster. Det finns många som förlorat mångmiljonbelopp på konkurser, bland dem många enskilda / småföretagare.
Lånar man ut mångmiljonbelopp till en ung kille som ska tradea med pengarna, och man kräver absurt hög ränta, då vet man att man gett sig in i ett högriskprojekt. Jag tror inte för en sekund att de som lånat ut pengarna på riktigt trott att det kan vara den mest stabila investering de kan göra. D.v.s. de har varit medvetna om att det funnits stora risker.
Det är ytterst sällan, och oftast då i grovt kriminella kretsar, som hämnd utkrävs. I det aktuella fallet vore det dock juridiskt självmord för någon av borgenärerna att anstifta hämndaktion utanför lagens råmärken.