2018-12-05, 17:59
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badminton123
Där har du fel, spelar ingen roll var skulderna kommer ifrån undantaget ex. skadestånd till offer utsatta för brott.

Ju större skuld desto lättare att beviljas sanering givet att sannolikheten att den skyldige skall återbetala inom rimlig framtid är mycket liten.
menar du att skulder till privatpersoner utan korrekt upprättad dokumentation skulle bevilja skuldsanering?

jag var kanske otydlig, jag menade alltså Jarlbos fall och inte generellt.
Senast redigerad av Pancev 2018-12-05 kl. 18:03.
Citera
2018-12-05, 18:07
Medlem
Pavics avatar
Så efter 129 sidor så kan vi konstatera att det inte finns något gäng som är ute efter Hampus?
Citera
2018-12-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det har inget med kön att göra. Hur många kvinnor / småtjejer ser man inte som lever "fashion life' i sociala medier , allt medans dom tragglar omkring på halvtidsvikariat inom vård, butik och restaurangbranschen. Det om något är misskyckat. För övrigt så är chansen minimal att Mr Jarlbo faktiskt skulle vara bankrupt. Nog för att man kan förlora enorma summor pengar i handel med warranter, futures etc med stor hävstång, men inte 30 miljoner .
Han är ju enligt egen utsago bankrutt alltså -30 miljoner. Snacka om misslyckande när det inte ens är ens egna pengar. Hybris!
Citera
2018-12-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merci69
Det är ju detta dom måste utredas. Har han skickat över pengar till typ Caymanöarna?? CMC lär ha svaret.

Den utredningen är redan gjord. Lär ha tagit 5-10 minuter att göra lite beroende på hur lång telefonkön var..........
Citera
2018-12-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavic
Så efter 129 sidor så kan vi konstatera att det inte finns något gäng som är ute efter Hampus?
Svar ja. Frågan e varför IL hävdar de. kanske för de låter bättre i media? Kanske för hon snart ska lansera något eller för att någon av snubbarna som Hampus var skyldig pengar sa de till henne som ett sätt att skrämmas :P
Citera
2018-12-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Svar ja. Frågan e varför IL hävdar de. kanske för de låter bättre i media? Kanske för hon snart ska lansera något eller för att någon av snubbarna som Hampus var skyldig pengar sa de till henne som ett sätt att skrämmas :P
De han lånat pengar utav är ute efter honom...
Citera
2018-12-05, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriela18
Donald Trump har haft det svårt med kosingen ett antal gånger. Kolla vad han är idag. Detta är bara snack, tror att allas vår stjärna kommer ta detta och göra situationen till guld. Han kanske skriver en bok? "Hur jag blåste hela Sverige på kosing, min väg tillbaks" med underrubriken "vit snö, Bella, barnen och skarpa skott".

Är det någon jag skulle anförtrott mina börspengar så är det Jarlbo. Han har den där glimten i ögat som blir sällsyntare och sällsyntare.

Tror också han kommer tillbaka
Citera
2018-12-05, 18:47
Medlem
AvaChloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Nej. Det är dessutom långt ifrån troligt att en åklagare ens kommer att gå igenom HJ's transaktioner.

Om HJ lånat pengar som han "förlorat" och han inte kan betala tillbaka så är det först och främst en fråga mellan borgenärerna och HJ / hans konkursbo.

Om lånehandlingarna stipulerat att han bara får göra vissa saker med pengarna, och han gjort andra saker med dem så kan borgenärerna välja att försöka stämma honom, samt polisanmäla / anmäla till ekobrottsmyndigheten. Men ekonomiskt sett lär de inte få ut något på att stämma.

Det som sker nu är att en konkursförvaltare ska utreda tillgångar m.m. i konkursboet, upprätta konkursbouppteckning m.m.

Om konkursförvaltaren utifrån vad som framkommer vid utredningen misstänker brott ska/kommer denne att anmäla detta till relevant myndighet.

Därefter är det upp till åklagare/förundersökningsledare att besluta om vilka åtgärder som kommer att vidtas.

Såvida inte HJ skickat in massor av pengar till IL (vilket är ytterst osannolikt) kommer inte en käft på någon myndighet att bry sig om hennes konton och transaktioner, så länge det inte finns en anmälan mot henne - på skälig grund - exempelvis avseende skattebrott och liknande. Och med tanke på att hon har rådgivare, bokföringsbyrå, revisorer och Pingis (som är betydligt mer insatt i ekonomi och juridik än IL) är det mycket osannolikt att det finns något "smutsigt" i hennes ekonomi som sådan.

Faran för IL handlar mer om vad eventuella sponsorer och potentiella affärspartners samt nuvarande och framtida större kunder kommer att tycka om hennes sätt att hantera "krisen". Om IL inte taggar ned lite och fokuserar mer på företagets varumärke istället för sitt egna finns en risk att hon hamnar i en sits där hon blir en belastning snarare än tillgång för Löwengrip Beauty.

IL är äldre nu och på väg upp till andra hierarkier i affärsvärlden, där ställs det andra krav och finns andra förväntningar än när man är blond 20-åring som testar sig fram i blogg- och startupbranschen.

Måste bara säga att det är skönt att se att diskussionen om HJ och IL börjar se lite mer konstruktiv ut. Det är en frisk fläkt med människor som kan resonera på ett vuxet sätt utan att blanda in fula ord eller bara rent hat.
Mycket bra skrivet.
Citera
2018-12-05, 19:08
Medlem
Citat:
Fast det där är ju bara snöömos. Ingen person i världen kommer skaka på huvudet, dra tillbaks armarna och lyfta händerna till luften och säga: "ja men då var det bara mina pengar som försvann, jahapp, och ingen annan än mig verkar bry sig, dåååå är det bara gåå vidare, snörpligt".

Det där låter helt dissociativt, varenda människa som lever gör allt i sin makt när det handlar om pengar. Såvitt det inte är Jarlbos föräldrar eller närmsta som har lånat honom pengar, men det är det väl inte? Sånt där jävla snömos har jag inte mycket till övers för.

Det har skett betydligt större konkurser (även personliga) än Jarlbo's där i stort sett inget mer hänt.

Faktiskt är det så att de allra flesta konkurser är precis så. Inget särskilt anmärkningsvärt händer efter att konkursen avslutats.

Det finns också möjlighet till viss avdragsrätt för borgenärerna när det gäller konkurser. D.v.s. den reella förlusten på sikt behöver nödvändigtvis inte bli lika hög som beloppet som angetts som fordran på konkursboet.

Sedan är det ju en annan sak om någon av de som lånat ut pengar och förlorat dem är förbannad på HJ. De flesta människors ilska lägger sig efter en tid och de flesta brukar komma till slutsatsen att det inte lönar sig att hämnas. (Skulle någon t.ex. ge sig på HJ finns det ju en liten skara högst misstänkta anstiftare i så fall).

Med tanke på att det sker 6.000 - 7.000 företagskonkurser per år (inkl. enskilda näringsidkare) och hundratalet personliga konkurser skulle det råda fullt krig dygnet runt i detta land om alla borgenärer skulle hämnas sina förluster. Det finns många som förlorat mångmiljonbelopp på konkurser, bland dem många enskilda / småföretagare.

Lånar man ut mångmiljonbelopp till en ung kille som ska tradea med pengarna, och man kräver absurt hög ränta, då vet man att man gett sig in i ett högriskprojekt. Jag tror inte för en sekund att de som lånat ut pengarna på riktigt trott att det kan vara den mest stabila investering de kan göra. D.v.s. de har varit medvetna om att det funnits stora risker.

Det är ytterst sällan, och oftast då i grovt kriminella kretsar, som hämnd utkrävs. I det aktuella fallet vore det dock juridiskt självmord för någon av borgenärerna att anstifta hämndaktion utanför lagens råmärken.
Senast redigerad av TheKeymaker 2018-12-05 kl. 19:16.
Citera
2018-12-05, 19:20
Medlem
Citat:
Fast det där är ju bara snöömos. Ingen person i världen kommer skaka på huvudet, dra tillbaks armarna och lyfta händerna till luften och säga: "ja men då var det bara mina pengar som försvann, jahapp, och ingen annan än mig verkar bry sig, dåååå är det bara gåå vidare, snörpligt".

Det där låter helt dissociativt, varenda människa som lever gör allt i sin makt när det handlar om pengar. Såvitt det inte är Jarlbos föräldrar eller närmsta som har lånat honom pengar, men det är det väl inte? Sånt där jävla snömos har jag inte mycket till övers för.

Menar du om man har blivit blåst på pengar? Jag gissar att det är så du menar, med tanke på topic.

Menar du generellt så stämmer det inte. Det finns fortfarande människor med heder och med sunda värderingar. Har man varit med ett tag och både haft och inte haft så har man fattat att det är andra saker som skänker välmående. Efter att det basala är tillgodosett, menar jag. Tror mest det är unga människor och wannabes i storstäder som går över lik för pengar i jakten på att försöka stilla ångesten och identitetsförvirringen på materiella vägar.
Citera
2018-12-05, 19:21
Medlem
Larasofts avatar
Är H ens i Sverige?
Citera
2018-12-05, 19:25
Medlem
Jag har lite svårt att placera IL's motiv till att göra detta till första-sida stoff. Hennes möjligheter till att distansera sig från det hela hade väl varit enklare, genom att bara låta HJ gå i konkurs och lösa sina problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in