2018-12-04, 23:30
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En sak jag funderar över är om MGM visste att det planerade avresedatumet ändrats från tisdag morgon 05.00 till onsdag 05.00?

Jag tror att detaljplaneringen endast sker mellan de som avser att delta, troligen i den grupp deltagare som avser att dela typ bil eller buss mm. En gissning av mig?

Det kan ha en väsentlig skillnad för både tiden för mordet och panik/desperation vid tidpunkten. Med tanke på mordets troliga tidpunkt 23.34 är det rimligt att det kan göra viss skillnad om tiden för att agera är endast 5-6 timmar eller ca 30 timmar.

Enligt Åklagaren indikerar skadebilden på LWs kropp på att det handlar om ett brutalt/affektlöst/kyligt mord. Om GM känner sig pressad av tidsbristen, brist av respons, känt sig kränkt av att negligeras kan mordet utlösts av hat/hämnd vilket kan bidragit till den skadebild som konstaterats.

Att LW skulle öppna och gå ut mitt i natten med en helt okänd främmande person förefaller totalt osannolikt. För mig. Jag hade snarast berättat vad som hände till den jag pratade med än att hastigt avbryta samtalet, som LW gjorde. LW måste anat vem/sett personen via fönstret innan hon öppnade dörren.

Särskilt med sina barn i hemmet och olåst dörr.

Vad tror ni?

Har också tänkt i dessa banor.

1. Att det vore intressant att få insikt i hur LWs digitala kontakter såg ut kvällen för mordet. Givetvis bör det inte komma oss till livs här i tråden pga utredningssekretess men jag tror att det kan vara en nyckel till hur polisen agerar och ser SD som MGM.

Det vore väl inte rimligt att anta att en extrovert person som LW hade flera chatter igång samtidigt. Hon kanske var stressad inför sonens födelsedag och den egna resan och därav inte hade tid att prata i telefon men däremot att delta i en chatt mer sporadiskt?

Någon skrev ju i tråden att han chattat med henne innan också samt ångrade att han inte lyckats övertala henne att åka till Sthlm. Man får anta att denne person inte ingick i någon ev gruppchatt inför Norge-resan.

För mig förefaller det inte osannolikt att LW chattade parallellt med en grupp som skulle diskutera logistik inför Norge, killen i Sthlm, de äldsta barnen och UW inför minimannens födelsedag och SD.

Någon av dessa kanske visste att hon även chattade med några av de andra. T ex så har jag funderat över varför UW och sonen kontaktade just SD direkt dagen därpå och hur SD direkt kunde veta vilka att kontakta som hon pratat med senast (minns jag detta rätt?)?

Det känns som att chattandet kvällen innan mordet innehåller en hel del som ringar in en MGM.

2. Ja, vilka scenarion är rimliga att anta som gör att LW bara försvinner från chatten med mannen från Sthlm? Vad var karakteristiskt för LWs agerande när hon chattade? Jag har vänner som alltid avslutar sina kommunikationer men andra som bara "dör ifrån" och återupptar som om inget hänt vid annat tillfälle. Hur var LW undrar man? Var det vanligt av henne att försvinna från en chatt utan att meddela detta och säga "hejdå" eller kort kommentera att "nu bankar det visst på dörren, ursäkta"?

GM som står utanför och envisas med att prata, börjar bete sig aggressivt och tar hennes telefon och kutar iväg?

GM som står där och lurar henne att ett barn är i fara vid planket?

Eller vad? Vem?
Citera
2018-12-04, 23:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
En sak jag funderar över är om MGM visste att det planerade avresedatumet ändrats från tisdag morgon 05.00 till onsdag 05.00?

Jag tror att detaljplaneringen endast sker mellan de som avser att delta, troligen i den grupp deltagare som avser att dela typ bil eller buss mm. En gissning av mig?

Det kan ha en väsentlig skillnad för både tiden för mordet och panik/desperation vid tidpunkten. Med tanke på mordets troliga tidpunkt 23.34 är det rimligt att det kan göra viss skillnad om tiden för att agera är endast 5-6 timmar eller ca 30 timmar.

Enligt Åklagaren indikerar skadebilden på LWs kropp på att det handlar om ett brutalt/affektlöst/kyligt mord. Om GM känner sig pressad av tidsbristen, brist av respons, känt sig kränkt av att negligeras kan mordet utlösts av hat/hämnd vilket kan bidragit till den skadebild som konstaterats.

Att LW skulle öppna och gå ut mitt i natten med en helt okänd främmande person förefaller totalt osannolikt. För mig. Jag hade snarast berättat vad som hände till den jag pratade med än att hastigt avbryta samtalet, som LW gjorde. LW måste anat vem/sett personen via fönstret innan hon öppnade dörren.

Särskilt med sina barn i hemmet och olåst dörr.

Vad tror ni?

Finns inte en chans att hon öppnar den tiden på kvällen utan att veta vem det är.
Ganska säker på att hon kan se ut vem det är dessutom:
https://www.google.com/maps/@59.2892974,15.1847544,3a,25.6y,331.54h,85.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAEW9itCQa3fvmjeC54sR7g!2e0!7i1 3312!8i6656

Och håller även med att det skulle i stort sett vara omöjligt att dra med/tvinga henne ned till planket utan att hon skrek. Så hon gick med mer eller mindre frivilligt.

Hon har inte tänkt att var ute länge eller gå långt...

Frågan är också vad hon har på sig.
Hon hade ju varit ute och joggat tidigare på dagen.
Hade hon duschat, satt på sig nattkläder?
Då går man inte långt på en promenad...
Citera
2018-12-04, 23:50
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Finns inte en chans att hon öppnar den tiden på kvällen utan att veta vem det är.
https://www.google.com/maps/@59.2892974,15.1847544,3a,25.6y,331.54h,85.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAEW9itCQa3fvmjeC54sR7g!2e0!7i1 3312!8i6656

Och håller även med att det skulle i stort sett vara omöjligt att dra med/tvinga henne ned till planket utan att hon skrek. Så hon gick med mer eller mindre frivilligt.

Vet du eller någon annan hur hennes jobbschema såg ut omkring då? Visst jobbade hon en del natt och var en nattuggla? Det kanske kan indikera lite om hur hon rimligen var klädd. Många skulle nog ha bytt om och gjort sig redo för sängen men ifall halvinslagna paket stod framme och en chatt var igång nästan ända fram till att hon antas ha dött så kanske hon var fullt påklädd och själv inte upplevde det så sent som vi gör?

Jag har f ö tidigare fått vissa uppgifter i PM om att planket var känt som ett ställe för vuxna för att träffas. Kände mig skeptisk till dessa uppgifter då det känns mer som att ungdomar skulle göra det medan vuxna skulle föredra ett snyggt hotellrum. Men ifall dessa uppgifter stämmer så bör det ju också tas med i beräkningen i varför LW kunde lockas dit. Jag har svårt att se framför mig det romantiska eller ens lekfullt spännande med att ha en affär vid ett bullerplank vid en väg men detta kanske ändå på något sätt spelar in i hur LW lockades dit? Lurad att några andra stod där? Utlurad att hjälpa någon? Eller fick hon någon slags befängd, spontan idé att sätta upp en cache där för sonen som överraskning och rusade ut (med dörren på glänt?, låter orimligt men kanske) och hade oturen att komma på några där vid planket och se något hon inte skulle se? Här, angående det sista, så skulle väl Tjackarens tankar ligga närmast till hands. Jag tror i brist på mer evidens, inte jättemycket på det spåret men utesluter inte slumpen heller att allt pekar på SD pga dysfunktionell relation men att BO ändå har oturen att därtill springa rakt in i något helt annat och då råka illa ut. Dock borde polisen antagligen kunnat avfärda detta utifrån vad de funnit på platsen?
Senast redigerad av Philomena 2018-12-05 kl. 00:04. Anledning: Stavfel och tillägg sista stycket.
Citera
2018-12-05, 00:09
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Risken finns väl då att inte enbart skorna blivit besudlade?
Eller hade han kortbyxor av något slag?

Jag tror inte han hade kortbyxor, för jag misstänker att han klarade sig ganska bra under kroppsbesiktningen. Därav också sparkar istället för knytnävar. Dessutom tycker jag sparkar rimmar väl med det åklagaren uppgett; kraftigt våld mot kroppen.

Så ett par byxor kan också vara intressant. Men det har man oftast ganska många par av. Känns mer rimligt att nya skor köps, men kanske inte nya byxor, av denna anledning.
Citera
2018-12-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Så MGM kontaktade BO och bad om en träff men den som mötte henne i mörkret var någon helt annan?
Här får du nog ge mer material om det inte ska avföras som oseriöst.
Detta bottnar i en teori som tjackaren hade. För långt och komplicerat att dra hela teorin men den går ut på att BO, GM m fl inblandade var hemliga agenter typ KSI, Säpo.
BO ska, enligt teorin, vara vid liv men lever med ny skyddad identitet.
Citera
2018-12-05, 00:12
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Angående hotbild mot LW.
Det finns golare och sedan finns det golare.
En person som kallas för ratz.. eller nåt. försökte. Men eftersom gängrelaterat gick det inget vidare. Hans hälsa kunde inte Säk rädda. Ni som var med vet vad jag menar.

Denna ratz försökte med vad? Att hota LW??
Citera
2018-12-05, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Denna ratz försökte med vad? Att hota LW??
Nej, det är helt offtopic. Ratz golade ner HA för flera år sen.
Senast redigerad av glendale 2018-12-05 kl. 00:24.
Citera
2018-12-05, 00:37
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vid bil å bullbråket så ville han tydligen inte, åtminstone
inte den gången.

Han kanske redan hade fått det han ville ha i bilen?

Det kanske var fika och samtal han inte var
intresserad av.
Citera
2018-12-05, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Säkert duschat och tagit på sig bekvämare kläder hon skulle ju bara pyssla vid köksbordet med paketinslagning mm. Ja, hon har full kontroll från köket över den som befinner utanför. Hon slänger på sig/har en kofta på sig och går ut. Hon luras nerifrån bron och ut på gatan t.ex. under förevändningen att han tänkt köpa en födelsedagspresent till sonen och vill kolla med henne. Han pratar lugnt och verkar intresserad av hennes åsikt ... kommer med några olika förslag men får henne att följa med nerför vägen. Men vid korsningen (då sikten upp till bostaden försvinner stannar hon tvärt för att gå tillbaka hem ... Då agerar han snabbt, hon får ingen möjlighet att skrika då han håller med stadig hand runt mun och över hals... raskt är hon dold bland buskarna.

Exempelvis.
Citera
2018-12-05, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Vet du eller någon annan hur hennes jobbschema såg ut omkring då? Visst jobbade hon en del natt och var en nattuggla? Det kanske kan indikera lite om hur hon rimligen var klädd. Många skulle nog ha bytt om och gjort sig redo för sängen men ifall halvinslagna paket stod framme och en chatt var igång nästan ända fram till att hon antas ha dött så kanske hon var fullt påklädd och själv inte upplevde det så sent som vi gör?

Jag har f ö tidigare fått vissa uppgifter i PM om att planket var känt som ett ställe för vuxna för att träffas. Kände mig skeptisk till dessa uppgifter då det känns mer som att ungdomar skulle göra det medan vuxna skulle föredra ett snyggt hotellrum. Men ifall dessa uppgifter stämmer så bör det ju också tas med i beräkningen i varför LW kunde lockas dit. Jag har svårt att se framför mig det romantiska eller ens lekfullt spännande med att ha en affär vid ett bullerplank vid en väg men detta kanske ändå på något sätt spelar in i hur LW lockades dit? Lurad att några andra stod där? Utlurad att hjälpa någon? Eller fick hon någon slags befängd, spontan idé att sätta upp en cache där för sonen som överraskning och rusade ut (med dörren på glänt?, låter orimligt men kanske) och hade oturen att komma på några där vid planket och se något hon inte skulle se? Här, angående det sista, så skulle väl Tjackarens tankar ligga närmast till hands. Jag tror i brist på mer evidens, inte jättemycket på det spåret men utesluter inte slumpen heller att allt pekar på SD pga dysfunktionell relation men att BO ändå har oturen att därtill springa rakt in i något helt annat och då råka illa ut. Dock borde polisen antagligen kunnat avfärda detta utifrån vad de funnit på platsen?

Att dörren var olåst och på glänt tyder snarast på att hon avsåg ett kort samtal/frånvaro ... Nej, de övriga förslagen avfärdar jag som otänkbara. Med dörren olåst.

Polisen med både all information och erfarenhet om våldsbrott, särskilt mäns våld på kvinnor, måste ha mer på fötterna än så för att envetet hålla fast vid denna gärningsman.

Kanske en synnerligen välslipad diamant som i tysthet planerat genomföra det perfekta brottet. Dom är inte inte få som försökt, däremot är det synnerligen lätträknat när det gäller de som lyckas.
Citera
2018-12-05, 02:01
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Att dörren var olåst och på glänt tyder snarast på att hon avsåg ett kort samtal/frånvaro ... Nej, de övriga förslagen avfärdar jag som otänkbara. Med dörren olåst.

Polisen med både all information och erfarenhet om våldsbrott, särskilt mäns våld på kvinnor, måste ha mer på fötterna än så för att envetet hålla fast vid denna gärningsman.

Kanske en synnerligen välslipad diamant som i tysthet planerat genomföra det perfekta brottet. Dom uär inte inte få som försökt, däremot är det synnerligen lätträknat när det gäller de som lyckas.

Nej, jag instämmer nog med dig ändå men försöker bara få in uppgiften om vad som sagts om planket, vilket jag funderat över. Kom från sansad källa. Men behöver ju inte ha bäring på detta om så det än stämmer i övrigt. Som det uttrycktes då jag läste det så fick jag intrycket av att folk möttes där för att smyga med otrohet vilket i mina ögon kändes aningen orimligt. Började sedan tänka att jag kunnat missuppfatta och att det var hellre andra slags affärer som försiggick där. Om det då var nära LW så kanske hon råkat ut för något började jag tänka. Men håller med om att det låter osannolikt och att det mesta talar för SD som GM.

Sedan det fetade: som tidigare önskat i tråden så hade det varit fint om några som känt SD som yngre innan Örebro kunnat delge oss i tråden om hur han upplevts. Är han verkligen en så kallblodig, slug typ så att han kunnat mörda LW och komma undan ännu? Hade gärna velat veta mer från de som känt honom i ungdomsåren och över längre tid. Vi vet så lite om SD annat än från nutida arga beskyddare i tråden.
Senast redigerad av Philomena 2018-12-05 kl. 02:01. Anledning: Stavfel
Citera
2018-12-05, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
[/b]

Nej, jag instämmer nog med dig ändå men försöker bara få in uppgiften om vad som sagts om planket, vilket jag funderat över. Kom från sansad källa. Men behöver ju inte ha bäring på detta om så det än stämmer i övrigt. Som det uttrycktes då jag läste det så fick jag intrycket av att folk möttes där för att smyga med otrohet vilket i mina ögon kändes aningen orimligt. Började sedan tänka att jag kunnat missuppfatta och att det var hellre andra slags affärer som försiggick där. Om det då var nära LW så kanske hon råkat ut för något började jag tänka. Men håller med om att det låter osannolikt och att det mesta talar för SD som GM.

Sedan det fetade: som tidigare önskat i tråden så hade det varit fint om några som känt SD som yngre innan Örebro kunnat delge oss i tråden om hur han upplevts. Är han verkligen en så kallblodig, slug typ så att han kunnat mörda LW och komma undan ännu? Hade gärna velat veta mer från de som känt honom i ungdomsåren och över längre tid. Vi vet så lite om SD annat än från nutida arga beskyddare i tråden.

Ja, man förundras över hans synbara blanka bakgrund, det oskrivna bladet som kom till Örebro. Har svårt för att tro att den är lika blank för polisen.

EDIT. En synbarligen blank bakgrund, för oss i tråden, betyder inte att den är det för andra, som känner honom personligen. Lätt att dras med i FB-världen.
Senast redigerad av Remark 2018-12-05 kl. 02:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in