Citat:
En sak jag funderar över är om MGM visste att det planerade avresedatumet ändrats från tisdag morgon 05.00 till onsdag 05.00?
Jag tror att detaljplaneringen endast sker mellan de som avser att delta, troligen i den grupp deltagare som avser att dela typ bil eller buss mm. En gissning av mig?
Det kan ha en väsentlig skillnad för både tiden för mordet och panik/desperation vid tidpunkten. Med tanke på mordets troliga tidpunkt 23.34 är det rimligt att det kan göra viss skillnad om tiden för att agera är endast 5-6 timmar eller ca 30 timmar.
Enligt Åklagaren indikerar skadebilden på LWs kropp på att det handlar om ett brutalt/affektlöst/kyligt mord. Om GM känner sig pressad av tidsbristen, brist av respons, känt sig kränkt av att negligeras kan mordet utlösts av hat/hämnd vilket kan bidragit till den skadebild som konstaterats.
Att LW skulle öppna och gå ut mitt i natten med en helt okänd främmande person förefaller totalt osannolikt. För mig. Jag hade snarast berättat vad som hände till den jag pratade med än att hastigt avbryta samtalet, som LW gjorde. LW måste anat vem/sett personen via fönstret innan hon öppnade dörren.
Särskilt med sina barn i hemmet och olåst dörr.
Vad tror ni?
Jag tror att detaljplaneringen endast sker mellan de som avser att delta, troligen i den grupp deltagare som avser att dela typ bil eller buss mm. En gissning av mig?
Det kan ha en väsentlig skillnad för både tiden för mordet och panik/desperation vid tidpunkten. Med tanke på mordets troliga tidpunkt 23.34 är det rimligt att det kan göra viss skillnad om tiden för att agera är endast 5-6 timmar eller ca 30 timmar.
Enligt Åklagaren indikerar skadebilden på LWs kropp på att det handlar om ett brutalt/affektlöst/kyligt mord. Om GM känner sig pressad av tidsbristen, brist av respons, känt sig kränkt av att negligeras kan mordet utlösts av hat/hämnd vilket kan bidragit till den skadebild som konstaterats.
Att LW skulle öppna och gå ut mitt i natten med en helt okänd främmande person förefaller totalt osannolikt. För mig. Jag hade snarast berättat vad som hände till den jag pratade med än att hastigt avbryta samtalet, som LW gjorde. LW måste anat vem/sett personen via fönstret innan hon öppnade dörren.
Särskilt med sina barn i hemmet och olåst dörr.
Vad tror ni?
Har också tänkt i dessa banor.
1. Att det vore intressant att få insikt i hur LWs digitala kontakter såg ut kvällen för mordet. Givetvis bör det inte komma oss till livs här i tråden pga utredningssekretess men jag tror att det kan vara en nyckel till hur polisen agerar och ser SD som MGM.
Det vore väl inte rimligt att anta att en extrovert person som LW hade flera chatter igång samtidigt. Hon kanske var stressad inför sonens födelsedag och den egna resan och därav inte hade tid att prata i telefon men däremot att delta i en chatt mer sporadiskt?
Någon skrev ju i tråden att han chattat med henne innan också samt ångrade att han inte lyckats övertala henne att åka till Sthlm. Man får anta att denne person inte ingick i någon ev gruppchatt inför Norge-resan.
För mig förefaller det inte osannolikt att LW chattade parallellt med en grupp som skulle diskutera logistik inför Norge, killen i Sthlm, de äldsta barnen och UW inför minimannens födelsedag och SD.
Någon av dessa kanske visste att hon även chattade med några av de andra. T ex så har jag funderat över varför UW och sonen kontaktade just SD direkt dagen därpå och hur SD direkt kunde veta vilka att kontakta som hon pratat med senast (minns jag detta rätt?)?
Det känns som att chattandet kvällen innan mordet innehåller en hel del som ringar in en MGM.
2. Ja, vilka scenarion är rimliga att anta som gör att LW bara försvinner från chatten med mannen från Sthlm? Vad var karakteristiskt för LWs agerande när hon chattade? Jag har vänner som alltid avslutar sina kommunikationer men andra som bara "dör ifrån" och återupptar som om inget hänt vid annat tillfälle. Hur var LW undrar man? Var det vanligt av henne att försvinna från en chatt utan att meddela detta och säga "hejdå" eller kort kommentera att "nu bankar det visst på dörren, ursäkta"?
GM som står utanför och envisas med att prata, börjar bete sig aggressivt och tar hennes telefon och kutar iväg?
GM som står där och lurar henne att ett barn är i fara vid planket?
Eller vad? Vem?