2018-12-04, 20:28
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man förstår verkligen varför polisen inte kan knyta honom till mordet. Det saknas ett rimligt motiv, tror jag.

Det är därför åklagaren hoppas på träff från den "jättemycket tekniska bevisningen" som de tydligen skickar in i omgångar.

Inget av provresultaten de fått tillbaka hittills har tytt på SD:s skuld, annars hade han häktats för sannolika skäl.

Det brukar ju dock sägas att just motiv är inte lika viktigt i en brottsutredning som i en kriminalroman. ;-)
Citera
2018-12-04, 20:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Men något omvälvande kanske ändå sades till HD dagarna innan mordet?

Jag tänker på HD's nedstämda loggtext från den 8 maj, när hon, som det verkar, alldeles ensam besöker LW's egen Where-I-Go-cache. Den texten skiljer sig väldigt mycket från HD's i vanliga fall mer positiva loggar:

Tack!
Jag har ju läst denna logg förut, men det blir lite annat perspektiv nu efter månader(?) av spekulerande och nya uppgifter som kommit tråden tillgodo.

Det var väl den 10/5 som hon var ute i LWs barndomstrakter sedan?

Allt kan vara en slump, även om det verkar lite nära inpå.
Eller är det inte det? Ett sökande efter svar?
Eller filosoferande efter skilsmässoansökan?
Citera
2018-12-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Läser lite olika spekulationer om motiv och triggers.
Det jag inte får ihop är att efter anmälningarna så fortsätter dom umgås, det vet vi. Dessutom förkunnar HD att hon vill skiljas, och att dom (LW och SD) fortsätter umgås, det vet vet vi med.

Under denna tid reser LW iväg med olika män och minst ett par av dom är det någon form av fördjupat relation.

Borde inte SD ha reagerat tidigare? Om han ville gå vidare med LW, så hade han ju läge långt tidigare och vid ett nej från hennes sida, så skulle en rosenrasande reaktion vara mer naturlig och ligga rätt i tid.

Men vid denna tidpunkt i Maj? När han själv och HD är på väg till USA och kanske hitta tillbaka till varandra, varför ska han då plötsligt reagera på hennes resa, som hon gjort vid ett antal tillfällen innan?

Jag har gått igenom olika teorier om varför han skulle reagera och döda LW nu, och jag köper ingen av dom annat än som onaturliga långskott. Säger inte att det inte är så, men...
Alla andra fall så är det triggers i närtid och när den övergivna känner sig sviken, utsatt, övergiven o.d. Detta passar inte in på SD vid denna tidpunkt.
Polisens huvudspår är fortfarande en 44-årig man som under kortare perioder varit frihetsberövad misstänkt för mordet.

Har ni något nytt förhör inplanerat med mannen?

– Ingen kommentar. Vi har i vart fall inte genomfört något förhör med honom under den senaste tiden.

Är det aktuellt med något gripande?

– Det kan jag naturligtvis inte svara på eftersom det i så fall skulle kunna äventyra hela utredningen.

Misstänker ni att det finns någon mer inblandad i mordet?

– Det är inget jag kommenterar.

Stefan Hazianastasiou
stefan.hazianastasiou@mittmedia.se
Citera
2018-12-04, 20:53
Medlem
Citat:
Självklart var det HD som skulle med till USA. Inga tvivel om det (oavsett om viss användare här inte visste att hon hade semester o.d.).
Varför är det självklart? Han hade ju sex med LW några veckor innan avresedatum.. Så helt säker på sin sak framstår han då inte att vara..
Citera
2018-12-04, 22:21
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Stora mängder material vi har FÅTT in. Står det. Förhör står det med om. Kanske någon lämnat in material som det fått in. Ingen smutstvätt tänker vi då.

Undrar så om GM köpt nya skor efter den 14

Det där med skor undrar jag också, då jag misstänker att hon blev ihjälsparkad.
Citera
2018-12-04, 22:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Du tror väl inte att jag är så korkad att jag frågar SD eller hör nått av honom och skriver ut det här i tråden? Jag utgår från att SD läser här (Hej Stefan!).

Det där kanske man hade kunnat tro på, om det inte vore så att du vid ett flertal tillfällen själv delgett tråden info som du sagt att du fått från SD.
Citera
2018-12-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det där med skor undrar jag också, då jag misstänker att hon blev ihjälsparkad.

Risken finns väl då att inte enbart skorna blivit besudlade?
Eller hade han kortbyxor av något slag?
Citera
2018-12-04, 22:45
Medlem
Angående hotbild mot LW.
Det finns golare och sedan finns det golare.
En person som kallas för ratz.. eller nåt. försökte. Men eftersom gängrelaterat gick det inget vidare. Hans hälsa kunde inte Säk rädda. Ni som var med vet vad jag menar.
Citera
2018-12-04, 22:56
Medlem
En sak jag funderar över är om MGM visste att det planerade avresedatumet ändrats från tisdag morgon 05.00 till onsdag 05.00?

Jag tror att detaljplaneringen endast sker mellan de som avser att delta, troligen i den grupp deltagare som avser att dela typ bil eller buss mm. En gissning av mig?

Det kan ha en väsentlig skillnad för både tiden för mordet och panik/desperation vid tidpunkten. Med tanke på mordets troliga tidpunkt 23.34 är det rimligt att det kan göra viss skillnad om tiden för att agera är endast 5-6 timmar eller ca 30 timmar.

Enligt Åklagaren indikerar skadebilden på LWs kropp på att det handlar om ett brutalt/affektlöst/kyligt mord. Om GM känner sig pressad av tidsbristen, brist av respons, känt sig kränkt av att negligeras kan mordet utlösts av hat/hämnd vilket kan bidragit till den skadebild som konstaterats.

Att LW skulle öppna och gå ut mitt i natten med en helt okänd främmande person förefaller totalt osannolikt. För mig. Jag hade snarast berättat vad som hände till den jag pratade med än att hastigt avbryta samtalet, som LW gjorde. LW måste anat vem/sett personen via fönstret innan hon öppnade dörren.

Särskilt med sina barn i hemmet och olåst dörr.

Vad tror ni?
Senast redigerad av Remark 2018-12-04 kl. 23:07.
Citera
2018-12-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Angående hotbild mot LW.
Det finns golare och sedan finns det golare.
En person som kallas för ratz.. eller nåt. försökte. Men eftersom gängrelaterat gick det inget vidare. Hans hälsa kunde inte Säk rädda. Ni som var med vet vad jag menar.

Så MGM kontaktade BO och bad om en träff men den som mötte henne i mörkret var någon helt annan?
Här får du nog ge mer material om det inte ska avföras som oseriöst.
Citera
2018-12-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En sak jag funderar över är om MGM visste att det planerade avresedatumet ändrats från tisdag morgon 05.00 till onsdag 05.00?

Jag tror att detaljplaneringen endast sker mellan de som avser att delta, troligen i den grupp deltagare som avser att dela typ bil eller buss mm. En gissning av mig?

Det kan ha en väsentlig skillnad för både tiden för mordet och panik/desperation vid tidpunkten samt hur det kan ha påverkat en GM. Med tanke på mordets troliga tidpunkt 23.34 är det rimligt att det kan göra viss skillnad om tiden för att agera är endast 5-6 timmar eller ca 30 timmar.

Enligt Åklagaren indikerar skadebilden på LWs kropp på att det handlar om ett brutalt/affektlöst/kyligt mord. Om GM känner sig pressad av tidsbristen, brist av respons, känt sig kränkt av att negligeras kan mordet utlösts av hat/hämnd vilket kan bidragit till den skadebild som konstaterats.

Att LW skulle öppna och gå ut mitt i natten med en helt okänd främmande person förefaller totalt osannolikt. För mig. Jag hade snarast berättat vad som hände till den jag pratade med än att hastigt avbryta samtalet, som LW gjorde. LW måste anat vem/sett personen via fönstret innan hon öppnade dörren.

Särskilt med sina barn i hemmet och olåst dörr.

Vad tror ni?

Jag håller med där. Aldrig att hon öppnar eller går ut till en främmande i mörkret. Någon nära henne får ut henne.
Citera
2018-12-04, 23:21
Medlem
Philomenas avatar
Har funderat lite mer över hur vi ska få ihop relationerna kring LW och det s k järngänget runt SD, turerna kring ev fusk i geocaching trots att JG varit ordförande för sporten ifråga, ev beroendeskap och lojaliteter. Blir inte klok på detta gäng.

Inledningsvis är de ett glatt gäng geocachare. Så inleds får man anta en relation mellan SD och LW som enligt tråden pågår i flera år. Vissa säger bakom ryggen på HD som utfärdar kontaktförbud då hon får reda på det. Vissa säger att HD vetat om det hela tiden och uttryckt lättnad över att slippa ha sex med SD. Det har förekommit rykten om dött äktenskap sedan lång tid och att samtliga i trion SD/HD/LW gått vidare på varsitt håll med nya intressen. Å andra sidan så finns det uppgifter i tråden som kan tolkas som svartsjuka och att personer inte gått vidare. Vad stämmer?

HD ska enligt vissa ha fått veta av LW själv men inte blivit upprörd då hon redan varit less på SD sedan länge och vetat om detta i flera år om man ska tolka dessa uppgifter i tråden. Andra menar att HD är sviken och bedragen och därmed både är ett offer och har eget motiv.

Dock verkar HD ta det hela ändå rätt lugnt. Hon pallar att bosätta sig så hon i princip delar innergård med sin mans älskarinna. Hon är inte mer förbannad på SD över snedstegen i flera år än att hon efter kännedom om otrohet och sedan mordmisstanke, börjar umgås intensivt med honom hela sommaren. ––Och är enligt vissa försvarare i tråden mer lycklig med honom än någonsin.

JG å andra sidan verkar ta otroheten med mer dramatik och avfriendar LW i sociala medier. Han upplever enligt tråduppgifter ett stort svek från LW utifrån kristet etiska principer och visar ett tydligt ställningstagande för SDs sida mot LW. Å andra sidan är han väldigt tidigt ute att ändå beklaga hennes frånfälle som om han ändå trots allt sörjer henne. Å tredje sidan visar hans glada burkletande med den av polisen misstänkte inte någon vidare större sorg eller oro kring LWs död nu senare. Fokus nu verkar vara för JG att försvara SD och visa att SD har trogna vänner, snarare än att sörja LW. Å. fjärde sidan så kanske vi visar och känner sorg olika? Hurusom så verkar affären mellan SD och LW mer dramatisk för JG än för HD.

Till kvartetten HD, SD, LW och JG har så kommit fler namn denna höst. M*sesa och P*terC*brio har nämnts. Dessa är ett par (?) och den sistnämnde finns med i en lista i tråden på män som LW ska ha haft en kortare intim relation med. När hände detta? Har han motiv? Motiv nog för att mörda eller för att skydda annan GM? Är detta intressant eller bara perifer random information att inte bry sig om i tråden? Stämmer det ens? Därtill har JGs sambo IL nämnts, huruvida hon är relevant eller ej har jag ingen aning om.

Spekulation om SD är GM: Jag undrar ifall begynnelsen till mordet på LW kan finnas inte bara i en dysfunktionell relation mellan henne och SD utan även i en usel dynamik i detta kanske tighta geocachinggäng? Och nu menar jag initialt inte några mer sensationella spekulationer om att de alla skulle vara swingers, vilket dryftats i tråden, utan mer att det ena lett till det andra och de över åren blivit en tickande social bomb av lojaliteter och svikna förtroenden. Ett antal människor maniskt besatta i sin fritidssysselsättning och som under årens lopp blir halvkära i varandra, smålessa sina partners, har en del snedsteg för sig ihop, försöker igen med sina partners, tjafsar om smygfusk i geocaching, hotar varandra både på lek och allvar för detta att bli anmälda, umgås tätt inpå varandra under nattliga turer, bryter med varandra men möts vare sig de vill eller inte så länge de inte kan släppa taget om den stora hobbyn och anförtror varandra saker som gör dem i beroendeskap?
Senast redigerad av Philomena 2018-12-04 kl. 23:45. Anledning: Styckeindelning, förtydligande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in