2018-12-04, 15:06
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
På sista, då skulle det vara planerat och det är detta jag känner är fel.

MEN....Om LW hotat SD att avslöja för HD att dom träffats under senaste tiden, fast SD sagt motsatsen till HD och HD sagt att hon vill kanske försöka. Då skulle det kunna rasa för SD misstänker jag (mänskligt).
Men denna teori tycker jag inte håller, varför ska LW hota att säga nått just nu, när hon själv ska iväg med JH?

Vad finns det att bråka om, från båda sidorna, när båda skulle iväg och med varsin partner?

Men något omvälvande kanske ändå sades till HD dagarna innan mordet?

Jag tänker på HD's nedstämda loggtext från den 8 maj, när hon, som det verkar, alldeles ensam besöker LW's egen Where-I-Go-cache. Den texten skiljer sig väldigt mycket från HD's i vanliga fall mer positiva loggar:

Citera
2018-12-04, 15:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo vist är det så.
Jag försöker bara hitta en anledning till att LW skulle vara vid planket
med SD, tycker inte det finns något riktigt bra skäl.

Jag har slitit med den frågan hela tiden, va fan gjorde hon vid planket.

Det finns en obehaglig teori hur hon hamnade där, men
den skiter jag i nu.

Men det är inte säkert alls att de gick ända ner till planket.
För som du säger, av vilken anledning skulle de bakom planket?
De är för vuxna för att "hålla på" bakom ett plank, och att bråka där känns lite väl långsökt. Då hade de väl hellre kunnat skrika i en bil? Har också svårt att tro att LW skulle gå bakom ett plank om SD var aggressiv, vilket vi förstås inte vet att han var.

Det kan vara så att han faktiskt inte alls verkade aggressiv, utan ville ses av en annan anledning (i den konversation de hade) och att det var därför hon öppnade dörren? Han verkade lugn och hade en bra förklaring, men efter det att hon öppnat dörren blev det en annan historia?

Min tro är att de gick ner till kröken av vägen, just där återvändsgränden/cykelbanan svänger in. Någonstans där drar han plötsligt i henne (håller för munnen). Själva våldet sker bakom planket.
Citera
2018-12-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men om de nu skulle ha haft dylika träffar så kan det väl lika gärna, ev mer, tala för att SD är GM; att det varit mer starka känslor i omlopp/en ökad risk för okontrollerad svartsjuka etc?

Ja, med tanke på att första anmälan uppkom pga att LW delade hotellrum med en man på ett event
och nu skulle åka till ett längre event i Norge och dela tält med en annan man. LW mördas strax före avresan.

Jag tvivlar också att SD/LW skulle haft några intima möten efter andra anmälan (bilen).

De uppgifter om detta tror jag baserar sig på antydningar/anspelningar från SD inom järngänget och via viskningsleken förvrängts till sanning. EGT har hört det och påstår andra också bekräftat det vilket inte gör det mer värt än grundkällans antydning dvs SD.

Tydligen verkar det vara viktigt för SD av någon anledning, att framhålla att LW fortfarande var intresserad av honom och var den som inte kunde släppa taget. Jag tror det var tvärtom.
Citera
2018-12-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det är inte säkert alls att de gick ända ner till planket.
För som du säger, av vilken anledning skulle de bakom planket?
De är för vuxna för att "hålla på" bakom ett plank, och att bråka där känns lite väl långsökt. Då hade de väl hellre kunnat skrika i en bil? Har också svårt att tro att LW skulle gå bakom ett plank om SD var aggressiv, vilket vi förstås inte vet att han var.

Det kan vara så att han faktiskt inte alls verkade aggressiv, utan ville ses av en annan anledning (i den konversation de hade) och att det var därför hon öppnade dörren? Han verkade lugn och hade en bra förklaring, men efter det att hon öppnat dörren blev det en annan historia?

Min tro är att de gick ner till kröken av vägen, just där återvändsgränden/cykelbanan svänger in. Någonstans där drar han plötsligt i henne (håller för munnen). Själva våldet sker bakom planket.

Ja. Men jag tror han visste att det var bakom planket som var målet med promenaden. Men jag är den (enda?) som förfäktat den tanken. Andra ser det som otänkbart för att försvara sin bild av den trevliga, skämtsamma, osjälviska kompis dom gillar. Hastigt explosivt vredesutbrott som provocerats fram av LW, möjligen ... Men planerat aldrig ...

Jag ser ett mönster i hans beteende, som jag känner igen ... en dubbelperson som i vissa lägen på en sekund kan växla mellan dessa. Skickliga på manipulation, försåtliga och planerande.

Men vi ser alla olika på detta fallet. Konstigt vore det annars.
Citera
2018-12-04, 15:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja. Men jag tror han visste att det var bakom planket som var målet med promenaden. Men jag är den (enda?) som förfäktat den tanken. Andra ser det som otänkbart för att försvara sin bild av den trevliga, skämtsamma, osjälviska kompis dom gillar. Hastigt explosivt vredesutbrott som provocerats fram av LW, möjligen ... Men planerat aldrig ...

Jag ser ett mönster i hans beteende, som jag känner igen ... en dubbelperson som i vissa lägen på en sekund kan växla mellan dessa. Skickliga på manipulation, försåtliga och planerande.

Ja, det är naturligt att spekulationerna här blir väldigt färgade av våra personliga erfarenheter. Det finns ju egentligen ingenting alls att gå på. Först är hon hemma, sedan är hon bakom bullerplanket.
Senast redigerad av Draifos 2018-12-04 kl. 15:56.
Citera
2018-12-04, 15:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Ja, jag tror att "viss planering" som fanns enligt MV, kan vara att GM bestämmer brottsplatsen i förväg och sedan lockar dit Lena.
Citera
2018-12-04, 16:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Inte alls omöjligt att han planerade att ta ner henne bakom planket redan från start. Och det i sig tillsammans med en skenmanöver om varför de måste ses, kan ha varit det som är planeringen.

Men att han skulle ha planerat en längre tid att mörda henne mitt i bebyggelsen är ju helt ologiskt. Kanske var hon svår att ensamtid med, kanske omöjlig att få in i en bil eller åka någonstans. Men han måste ju ändå fatta att om han har haft kontakt med henne på kvällen och hon hittas död 100 meter från hemmet, då kommer han att bli nummer ett som misstänkt eftersom han har två anmälningar på sig. Det mest sannolika hade här varit att kroppen skulle hittas dagen efter och då hade förmodligen tekniska bevis kunnat hittas. Då hade han åkt dit.

I början slog jag bort alla tankar på att gm hade återvänt till bp för att förstöra bevis. Jag tyckte att det lät för avancerat att veta hur man gör det, våghalsigt att gå dit och riskera att bli sedd och kontaminera ytterligare. Dessutom hur kan man vara säker på att man förstör allt när det är utomhus. Hundar skulle kunna få upp spår från LWs hus ner till planket och slutligen hem till honom själv. Även broppsplatsen som sådan måste var svår att göra "ren". Du kan ju inte veta exakt var och hur du avsätter spår om det blir en kampsituation, vilket det måste ha blivit.

Om det stämmer att mgm sagt att polisen aldrig kommer att lösa fallet, då kanske lhan vet något som vi inte vet. Ett sådant uttalande kan förstås betyda något helt annat om det sätts i sitt rätta sammanhang. Men jag har den senaste tiden grubblat över om gm har hällt t ex klorin över offer och bp. Kanske sprang han över på andra sidan och slängde en tom flaska i någon soptunna eller i gräset?

Det är bra att även vi som håller SD som trolig gm har olika tro. Det gör att spekulationerna kan utvecklas vidare. Jag tycker att mina övertygelser är mer som funderingar, men jag är ganska övertygad om att det är rätt gm som är misstänkt.
Citera
2018-12-04, 16:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, jag tror att "viss planering" som fanns enligt MV, kan vara att GM bestämmer brottsplatsen i förväg och sedan lockar dit Lena.

Det enda problemet med det, är ju att om det hade framkommit i konversationen, så hade han suttit på sannolika. Tror jag.
Så hur skulle polisen kunna veta att det var det som var målet?
Vittne?
Sett någon peka, vifta, kom hit?
Hört något, någon som sagt kom vi går bort hit så vi inte väcker grannarna?

Svårt att gissa sig till hur det gått till.
Att hon blivit av med sin mobil är en rimlig anledning.
Citera
2018-12-04, 16:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det enda problemet med det, är ju att om det hade framkommit i konversationen, så hade han suttit på sannolika. Tror jag.
Så hur skulle polisen kunna veta att det var det som var målet?
Vittne?
Sett någon peka, vifta, kom hit?
Hört något, någon som sagt kom vi går bort hit så vi inte väcker grannarna?

Svårt att gissa sig till hur det gått till.
Att hon blivit av med sin mobil är en rimlig anledning.

Planen att locka ner henne till planket kan ha uppstått samma kväll, t.ex. medan de bråkar och därför tar han hennes mobil som lockbete.
Det här är också en viss planering, till skillnad från impulsmord då en GM inte har någon kontroll över sig själv utan slår till BO direkt utan tanke på tid och rum.
Citera
2018-12-04, 16:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Du glömde en viktig mening: "44-åringen som tros vara inblandad i mordet fortfarande är skäligen misstänkt."
Uscha mej!
Tur tråden begåvats med ditt skarpsinne så dementa jag blir påmind för exakt femhundrade (500) gången att SD fortfarande är skäligen misstänkt.
Läs här: https://www.flashback.org/sok/Skäligen+misstänkt?sp=1&t=2942694

Skänkt åsido så drogs mitt intresse till att det inte längre handlar om att bara hitta dna/saker utan att NFCs mödosamma micro-plockepinn nu "handlar inte bara om att hitta saker, det handlar även om att utesluta saker". Indiciekedjan är så gles i länkarna att det är svårt att se annan framgång än att binda en gärningsman till tillhygget/verktyget som används vid brottet.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-12-04 kl. 17:03.
Citera
2018-12-04, 17:08
Medlem
Citat:
Att LW berättar om olika saker för olika människor är kanske inte så konstigt. Vad som är sant är svårt för oss att bedöma, men varför skulle man berätta för en god och nära vän om att SD är en "fruktansvärd människa", om detta inte stämmer alls? Att hon inte berättar om samma saker till andra personer, t ex SDs vänner, är väl inte konstigt?

Det sista, att LW och SD skulle ha haft sex endast två veckor innan mordet, kan bara komma från SD själv. Det är något som ingen annan någonsin kan eller kommer kunna styrka.
Det ligger i linje med att visa att de hade en god relation tillsammans, precis som Nordsjöloggningen antyder. Att LW inte är rädd för SD, utan umgås med honom t om intimt.

Men det skulle också kunna visa att om det stämmer, så finns det all anledning för SD att känna svartsjuka/förlorad kontroll om LW åker till Norge och sover i samma tält som BeholderX.

Jag får en dålig feeeling runt detta som pekar på eventuella efterloggningar och nya postare i tråden som matar in uppgifter om hur saker och ting förhåller sig. Även om det lätt blir övertolkningar av både geocachingloggar, bilder, undermeningar och små blinkningar, så kan jag inte hjälpa att denna uppgift om att de hade sex så nära inpå mordet gör mig misstänksam. Misstänksam på motivet att berätta om detta. Röra om i grytorna.

Jag får en dålig feeling runt att denna person saknar den balans om vad man lägger ut på nätet, vad man berättar för vänner och hur dessa förnedrande uppgifter/bilder skadar HDs anseende och förmodligen känslor. Barnen. Det finns som jag har sagt tidigare en distanslöshet och en svårighet hos SD att fatta/bry sig om balansen.

Det är denna brist på balans som ger mig en mycket dålig feeling.
Jag håller helt med dig. Tycker även att egoismen lyser igenom. Han verkar göra allt för att rädda sig själv på bekostnad av sin fru och barn.
Citera
2018-12-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Ingen verkar veta om det verkligen var meningen att paret D. tillsammans skulle åka till USA. Någon har haft teorin att det egentligen var BO som skulle åka med men drog sig ur.
Hur vet vi vem av damerna MGM hade tänkt sig en relation med framöver? Nu har han ju inget val och någon skilsmässa blir det nog inte.

Självklart var det HD som skulle med till USA. Inga tvivel om det (oavsett om viss användare här inte visste att hon hade semester o.d.).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in