Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-04, 02:11
  #133
Medlem
redshifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Lärare idag (både kvinnliga och manliga sådana) tvingas ägna mycket tid åt att hålla ordning och reda i klassrummet, eftersom våra lagar och till viss del skolledningens inkompetens gör att lärare saknar verktyg att skapa ordning och reda i klassrummet (kvarsittning införs inte i skolor, lärare vill inte kasta ut elever ur klassrummet i grundskolan, för att om barnen gör någonting imbecillt under lektionstid bär läraren ansvaret etc.). Detta leder till att de inte kan ägna sig åt att förmedla kunskaper.

Ja, det är konsekvensen av en arkaisk skola i kombination med massinvandring. Inget oväntat med andra ord.
Citera
2018-12-04, 02:20
  #134
Medlem
redshifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Skolans förfall kan knappt förklaras att alltfler kvinnor blev lärare,även om läraryrkets status har sjunkit sedan det blev ett kvinnodominerat yrke.

De viktigaste orsakerna tror jag är följande: otydliga kursplaner som ökar ojämlikheten mellan landets olika skolor och kommuner, brist på disciplinära åtgärder (avstängning från en skola för alltid, indraget barnbidrag för de familjer vars barn stökar i grundskolan, obligatorisk kvarsittning för stökiga elever etc.) och alltför många teoretiska kurser för elever som är bättre lämpade att utföra praktiska uppgifter.

Det är bara smink på en gris. Det hjälper inte med mer ordning och reda om själva modellen är hopplöst förlegad.
Citera
2018-12-04, 09:25
  #135
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Ja, det är konsekvensen av en arkaisk skola i kombination med massinvandring. Inget oväntat med andra ord.


Min fråga kvarstår. Vad ska vi göra med studieomotiverade elever som inte tar till sig kunskaper? Med den nätbaserade undervisningen får lärarna större möjligheter att förmedla kunskaper, men långtifrån alla elever blir villiga att ta emot dem.
__________________
Senast redigerad av AttCza 2018-12-04 kl. 09:57.
Citera
2018-12-04, 14:05
  #136
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Min fråga kvarstår. Vad ska vi göra med studieomotiverade elever som inte tar till sig kunskaper? Med den nätbaserade undervisningen får lärarna större möjligheter att förmedla kunskaper, men långtifrån alla elever blir villiga att ta emot dem.

Släpp de fria. Låt de meka bilar, boxas eller pilla med modeller, jag vet inte. Är någon ovillig att ta emot kunskap ska man inte ödsla enorma resurser för att tvinga dem.

Om de dör ut och hamnar i narkotikamissbruk eller dör - tough luck. Jag vet att det kan låta hemskt men som situationen är idag kan jag inte se andra lösningar som håller längre än en 5-10 år.
Citera
2018-12-04, 17:55
  #137
Medlem
redshifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Min fråga kvarstår. Vad ska vi göra med studieomotiverade elever som inte tar till sig kunskaper? Med den nätbaserade undervisningen får lärarna större möjligheter att förmedla kunskaper, men långtifrån alla elever blir villiga att ta emot dem.

Då är det ett problem med läroverket som inte är kompetenta nog att ta fram studiemedel som är anpassade för individen.

Som sagt, det är ett arkaiskt skolväsende som skapar dessa tröttsamma frågeställningar om skoltrötthet och dålig studiemotivation.

Nej, svaret är inte fler lärare, och framförallt inte fler lärarinnor. Det räcker nu.
Citera
2018-12-04, 18:27
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Begriper du inte, unge Clint fick en lapp hemskickad med sig, där läraren menade på att han var mer eller mindre efterbliven. Clint. Fucking. Eastwood.

Nej, det är definitivt dags att skrota det arkaiska utbildningsväsendet. Ut med lärarkåren på gatan och låt dom ånyo söka sina jobb baserade på en lämplighetsmodell och inte avklarade studier, till att börja med.

Den här tråden är en tydlig indikation på att ju tidigare det sker, desto bättre är det för Sverige.

OK, så clint Eastwood är korkad? Ser inte din poäng?

Låter som en bra idé! En obildad befolkning kommer säkert rösta smart å ta massa andra smarta beslut! SD kommer ha 49% av rösterna, 51% har dock NMR eller dylikt då befolkningen inte utbildats i historia och vet därav inte vad sådant leder till. Affärer blåser konstant medborgarna då medborgarna inte är bra nog på matematik för att ens kunna räkna ut sina kostnader. Det skulle i stort sett vara GTA - the real version..

Andra länder som Kina drar ifrån just för att deras utbildningsystem är hårdare. Dom kör den Matematiken vi kör i gymnasiet när dom går på Mellanstadiet. Det vi behöver är mer timmar i skolan samt hårdare intag till gymnasiet. De som inte klarar gymnasienivå bör sättas i arbete som städare och liknande jobb direkt istället för att ödsla lärares tid. Någon form av alternativ till gymnasium där man snabbt utbildas till ett lågstatusjobb.

Jag har en lösning dock: Låt lärare på gymnasiet avgöra vilka som ska in i värnplikt. Skicka latmaskarna till militären helt enkelt..
__________________
Senast redigerad av LucianMacAndrew 2018-12-04 kl. 18:31.
Citera
2018-12-04, 19:12
  #139
Medlem
redshifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
OK, så clint Eastwood är korkad? Ser inte din poäng?

Låter som en bra idé! En obildad befolkning kommer säkert rösta smart å ta massa andra smarta beslut! SD kommer ha 49% av rösterna, 51% har dock NMR eller dylikt då befolkningen inte utbildats i historia och vet därav inte vad sådant leder till. Affärer blåser konstant medborgarna då medborgarna inte är bra nog på matematik för att ens kunna räkna ut sina kostnader. Det skulle i stort sett vara GTA - the real version..

Andra länder som Kina drar ifrån just för att deras utbildningsystem är hårdare. Dom kör den Matematiken vi kör i gymnasiet när dom går på Mellanstadiet. Det vi behöver är mer timmar i skolan samt hårdare intag till gymnasiet. De som inte klarar gymnasienivå bör sättas i arbete som städare och liknande jobb direkt istället för att ödsla lärares tid. Någon form av alternativ till gymnasium där man snabbt utbildas till ett lågstatusjobb.

Jag har en lösning dock: Låt lärare på gymnasiet avgöra vilka som ska in i värnplikt. Skicka latmaskarna till militären helt enkelt..

Vad fan snackar du för jävla skit?

Problemet är ett arkaiskt skolväsende, en inkompetent feminin lärarkår och framförallt ett skolverk full av intrigerande häxor och cucks som på något vis ska frambringa en kompetent läroplan och studiemateriel. Det är tragikomedi.

Det enda man har lyckats med är att skapa ett av Sveriges största AMS-program för i övrigt i näringslivet oanställningsbara kvinnor. Det är äcklande för alla skattebetalare som ska finansiera en skenande konsumtion med pengar stulna ur deras plånböcker. Detsamma med invandringen. Äcklande.
Citera
2018-12-04, 21:53
  #140
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Då är det ett problem med läroverket som inte är kompetenta nog att ta fram studiemedel som är anpassade för individen.

Som sagt, det är ett arkaiskt skolväsende som skapar dessa tröttsamma frågeställningar om skoltrötthet och dålig studiemotivation.

Nej, svaret är inte fler lärare, och framförallt inte fler lärarinnor. Det räcker nu.


Det är inte lätt att anpassa material som tilltalar alla elever på grund av att människor är alltför olika. Det råder stor variation mellan dem. Du menar väl, men jag är inte säker på att det går att individanpassa material som tilltalar alla.
Citera
2018-12-05, 07:11
  #141
Medlem
redshifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det är inte lätt att anpassa material som tilltalar alla elever på grund av att människor är alltför olika. Det råder stor variation mellan dem. Du menar väl, men jag är inte säker på att det går att individanpassa material som tilltalar alla.

Men vilket bekvämt mindset.

Då behöver man inte ens göra ett bra jobb, för misslyckandet är redan inbakat i förutsättningarna.

Tänk om.
Citera
2018-12-05, 19:28
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Skolans förfall kan knappt förklaras att alltfler kvinnor blev lärare,även om läraryrkets status har sjunkit sedan det blev ett kvinnodominerat yrke.
Det stämmer nog. Ska man skylla på kvinnor får man gå lång tillbaka i tiden.
När jag gick grundskolan, och det är länge sedan, så hade jag bara fröknar under låg och mellanstadiet. Det var först med ämneslärare i högstadiet som män dök upp.
Och min pappa hade en lärarinna hela folkskolan. Och nu börjar det bli ganska långt tillbaka i tiden.
De flesta pekar på tiden när kvinnor dominerat som fungerande perioder.

Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
De viktigaste orsakerna tror jag är följande: otydliga kursplaner som ökar ojämlikheten mellan landets olika skolor och kommuner, brist på disciplinära åtgärder (avstängning från en skola för alltid, indraget barnbidrag för de familjer vars barn stökar i grundskolan, obligatorisk kvarsittning för stökiga elever etc.) och alltför många teoretiska kurser för elever som är bättre lämpade att utföra praktiska uppgifter.
* Vad skulle eventuella skillnader mellan skolor och kommuner ha för avgörande betydelse?

* Det är tvärtom så att eleverna bör tränas hårdare i teoretiska ämnen. Det är just pga sin klena hjärnmuskel de får problem. Och vi andra får problem med dom.
Åtgärden är bättre motivation och anpassad utbildning. Och det senare är nätbaserad utb en lösning till.
Att ligga sist/vara sämst kan göra vem som helst sur och lack, och demotiverad. Och klassundervisningen där alla skall hålla samma tempo, orsakar just sådana problem.
Citera
2018-12-06, 00:10
  #143
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det stämmer nog. Ska man skylla på kvinnor får man gå lång tillbaka i tiden.
När jag gick grundskolan, och det är länge sedan, så hade jag bara fröknar under låg och mellanstadiet. Det var först med ämneslärare i högstadiet som män dök upp.
Och min pappa hade en lärarinna hela folkskolan. Och nu börjar det bli ganska långt tillbaka i tiden.
De flesta pekar på tiden när kvinnor dominerat som fungerande perioder.


* Vad skulle eventuella skillnader mellan skolor och kommuner ha för avgörande betydelse?

* Det är tvärtom så att eleverna bör tränas hårdare i teoretiska ämnen. Det är just pga sin klena hjärnmuskel de får problem. Och vi andra får problem med dom.
Åtgärden är bättre motivation och anpassad utbildning. Och det senare är nätbaserad utb en lösning till.
Att ligga sist/vara sämst kan göra vem som helst sur och lack, och demotiverad. Och klassundervisningen där alla skall hålla samma tempo, orsakar just sådana problem.

Om vi hade fått en jämlikare skola med en ny kursplan och läroplan skulle skillnader baserade på olika tolkningar av kursplaner och läroplan minska. Då skulle kanske fler elever få en bättre utbildning, en utbildning som möjliggör kunskapsmätning och lärande i högre utsträckning. Det är väl det man vill att eleverna skall göra i skolan eller hur.

Alla är inte lämpade och alla vill inte läsa teoretiska kurser. På samma sätt vill alla inte bli akademiker heller för att citera Björklund.

Motivation och anpassad undervisning hänger ihop såklart. Nätbaserad undervisning kan öka möjligheterna till individanpassad undervisning. Däremot är jag inte säker på att alla elever får en individanpassad undervisning med tanke på att individanpassat material är väldigt tidskrävande. För att minska tiden för sådana anpassningar behövs det många lärare. Det har inte många kommuner råd med, eftersom den stora invandringen och dess medföljande kostnader i form av olika slags bidrag med mera. kostar för mycket pengar. Detta gör att man inte investerar så mycket i skolan som är nödvändig.

Här tycker vi lika. Att kräva samma sak av alla och i samma tempo fungerar inte.
__________________
Senast redigerad av AttCza 2018-12-06 kl. 00:44.
Citera
2018-12-06, 09:48
  #144
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Men vilket bekvämt mindset.

Då behöver man inte ens göra ett bra jobb, för misslyckandet är redan inbakat i förutsättningarna.

Tänk om.


Jag beundrar din idealism. Dock är det inte möjligt att individanpassa undervisningen så att det passar alla elever av den enkla anledningen att det inte finns så mycket tid och/eller lärare för det. Och med tanke på de ökande socialbidragskostnaderna i många kommuner kommer skolorna inte få mer pengar, åtminstone inte tillräckligt mycket pengar för att individanpassa undervisningen till alla elever.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback