Citat:
Ursprungligen postat av
Nissemannen94
Jag tror varför jag inte träffar andra med liknande svårigheter är nog för att jag under lång tid tagit avstånd från mig själv och också andra som påminner om mig. Så länge som jag anser att jag vill "bota" mitt tillstånd så kommer jag inte vilja träffa andra aspergare. Jag är fortfarande inte övertygad varför jag ska acceptera drag som har förstört min uppväxt. Jag menar, vad finns det för fördelar med att ha asperger/autism överhuvudtaget? Alla blir inte lika framgångsrika som Einstein, Tesla eller Zuckerberg.
Om du inte accepterar dragen, så finns det en risk att du "blir offer" för dem om och om igen.
Acceptera att du har dessa drag, och lär dig hitta strategier för att kontra dem istället.
Sant. De flesta med Asperger blir inte någon Einstein, Newton, Tesla eller [Insert random framgångsrik person med autistiska drag här].
Men hur många "normies" blir framgångsrika egentligen för den delen? De är heller inte alltför många när man tittar på statistiken.
Men jag känner igen mig till viss del i ältandet över en missad ungdomstid. Jag gjorde det själv i samma ålder. Men sen slog det mig, att jag nog ändå inte hade gillat de där aktiviteterna. Vi skapar lätt en idealiserad bild av hur det skall se ut utifrån filmer, böcker och en och annan rövarhistoria från någon som står oss nära. Men det är inte ofta det är så det blir. Allvarligt talat, så tror jag inte ens att den där tiden du tänker på ens fanns kvar när du var i tonåren. Det fipplades med telefonen istället för med tungorna i munnen på det motsatta könet.
Du skriver att du vill förändra dig, för att passa mer in. I vad? Samhället? Med tanke på hur många kufar som springer runt på gatorna, så tror jag att så länge du som du kan föra dig som folk, så passar du redan in.
Jag upprepar vad jag skrev i början. -Acceptera att du har svårigheterna. och därefter kan du börja skapa strategier för att hantera dem.
-Sen är det inte alltid det lättaste. Det skall jag vara en av de första att erkänna. Och man kan behöva ha hjälp av någon för att reda ut det.
Och för att försöka skapa någon form av trovärdighet i mitt inlägg, så har jag en Asperger-diagnos sen 2001 då jag var 17 år.