2018-12-04, 14:00
Medlem
afKnollentotts avatar
Två oskyldiga flickor, blott 11 o 14 år har blivit mördade. Tusen ursäkter varför det bestialiska har hänt har passerat revy. Ursprungligen har ALLT, precis allt, haft sin upprinnelse i EN persons sjuka hjärna. Om personen lyckats få dela, sina sjuka idéer med ytterligare en virrpanna - tvivlar jag på.

Ärendet bränns......
Vem står näst på tur ?
Citera
2018-12-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte konstigt att det inte finns nån journalist som "jobbar med fallet". Det är ju sekretessbelagt, och var så från början, så det finns nu inte så mycket att skriva om. Allt som gått att få fram är redan ältat i media, och tuggats om flera gånger. Vad som hänt under sommaren och nu i höst är att analyserna fortgår. Det var inte prioriterat eftersom den skyldige/de skyldiga inte längre finns i livet. OM det kommer fram att det finns ett allmänintresse så kommer polisen gå ut med det via media. Annars kommer de slå ihop akten, stämpla
"sekretessbelagt" och sen in i arkivet.

Jag är bekant med en journalist, som då och då figurerar i SVT. Hen håller på med grävande i fallet.
Detta är sant, men jag vet inte tidsmässigt hur hen ligger till i nuläget.
Kanske dyker det upp i tex Uppdrag granskning, men med tex dolda ansikten, förvrängda röster etc.
Kanske kan fallet vara prejudicerande, trots avliden gm, så har säkert Lomma kommun, Lunds universitetssjukhus M fl instanser något att stå till svars för....
Citera
2018-12-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Jag är bekant med en journalist, som då och då figurerar i SVT. Hen håller på med grävande i fallet.
Detta är sant, men jag vet inte tidsmässigt hur hen ligger till i nuläget.
Kanske dyker det upp i tex Uppdrag granskning, men med tex dolda ansikten, förvrängda röster etc.
Kanske kan fallet vara prejudicerande, trots avliden gm, så har säkert Lomma kommun, Lunds universitetssjukhus M fl instanser något att stå till svars för....
Det skulle i så fall vara om polisen vill lätta på förlåten, men det lär de defintivt inte göra. Så efter ett sånt program kommer det nog bara finnas ännu fler frågor som man vill ha svar på.
Citera
2018-12-04, 14:27
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Det skulle i så fall vara om polisen vill lätta på förlåten, men det lär de defintivt inte göra. Så efter ett sånt program kommer det nog bara finnas ännu fler frågor som man vill ha svar på.

Då får det väl bli fler frågor............ då..

Det kommer förmodligen inte gagna varken trasiga föräldrar eller barn i det längre perspektivet. Inte heller familjer, vars barn och föräldrar inte redan är knägående.

Men.... det går väl an att prova - så får vi se. Öppen begravning eller locket på.
Citera
2018-12-04, 15:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det är troligen det hon inte är. Man har ju konstaterat att de båda skrev på avskedsbrevet och att de båda var införstådda med det hela. Så vitt jag förstår så har det inte förekommit något våld. I så fall skulle media och polis beskrivit pappan som ensam i dådet. Det har de inte gjort. Och polisen hade nog också släppt den uppgiften just för att inte missförstånd skall uppstå.

Varför skulle våldet mot famljen uteslutande kommit enbart från pappan?
Det borde ju kunnat komma från bägge vuxna, tycker jag.
Om tråduppgiften stämmer att OH "hjälpte" HB att dö om gift eller dylikt inte verkade, torde det ju i alla fall vara våld iblandat där - och då mycket riktigt från pappan. Men annars borde ju bägge föräldrarna kunnat vara lika kapabla till att utöva våld?

Samtidigt har det trådglunkats om att någon haft bacillskräck, tvättmani, vita handskar och inte gillat umgänge med hundar. Sådana personer brukar ju undvika blodigt man-till-man våld utan istället välja gift alternativt skjutvapen från håll.
Sömnmedel brukar ju fungera bra på barn, men det dör man ju i allmänhet inte enbart av. Starkare, mer snabbverkande gifter brukar ofta ge plågsam död, kräkning, kramper, lufthunger mm.
Sömnmedel och kudde??

Det är inte lätt att ta död på folk, det är inget som sker smärtfritt eller oblodigt i allmänhet. Hade OH och HB planerat detta så grundligt, har de naturligtvis noga tänkt över hur.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-04 kl. 15:22.
Citera
2018-12-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Varför skulle våldet mot famljen uteslutande kommit enbart från pappan?
Det borde ju kunnat komma från bägge vuxna, tycker jag.
Om tråduppgiften stämmer att OH "hjälpte" HB att dö om gift eller dylikt inte verkade, torde det ju i alla fall vara våld iblandat där - och då mycket riktigt från pappan. Men annars borde ju bägge föräldrarna kunnat vara kapabla till att utöva våld?

Samtidigt har det trådglunkats om att någon haft bacillskräck, tvättmani, vita handskar och inte gillat umgänge med hundar. Sådana personer brukar ju undvika blodigt man-till-mans våld utan istället välja gift alternativt skjutvapen från håll.
Sömnmedel brukar ju fungera bra på barn, men det dör man ju i allmänhet inte enbart av. Starkare, mer snabbverkande gifter brukar ofta ge plågsam död, kräkning, kramper, lufthunger mm.
Sömnmedel och kudde??

Det är inte lätt att ta död på folk, det är inget som sker smärtfritt eller oblodigt i allmänhet. Hade OH och HB planerat detta så grundligt, hade de naturligtvis nog tänkt över hur.
Jag tror vi definierar våld olika. Jag har ju självklart svårt att tro att flickorna själva medvetet tog en dödsdrog. Där har nog föräldrarna ljugit, sagt att det är vitaminer eller vad som helst. Med eller utan spruta. Hur det gick till vet nog bara polis och analytiker/rättsläkare. Och jag tror heller inte att pappan är ensam i beslutet.

Med våld menar kroppsligt våld, att man slagit ihjäl någon, tvingat någon med våld att inta något som dödar en. Så tror inte jag det gick till. Jag tror att man gjorde detta så smärtfritt som möjligt för barnen.

Edit: Om det varit blodigt på platsen, eller något tillhygge använts, så borde det framkommit vid det här laget.
Citera
2018-12-04, 15:37
Medlem
3065 sidor, 36777 inlägg och ni har fortfarande inge jävla aning om vem som tog livet av familjen hur och varför.
Tycker snarare att ni får ta kontakt med Polisen om ni ska få något avslut på denna sjuka historia.
Citera
2018-12-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Intressant att det inte kommit fram fler uppgifter. Från en bekant har jag hört att det inte finns någon journalist på Sydsvenskan som arbetar med fallet. Detta för att det inte finns något i fallet som är av allmänintresse.

Jag skulle vilja höra någon på allvar som beskrev varför det inte är viktigt att få veta varför två flickor blev mördade. Jag är medveten om att detta är en familjetragedi och att det funnits många i tråden, paradoxalt nog, som förfasat sig över att det spekuleras i hur detta kunde ske. Jag vet också att gärningsmännen är döda. Anhöriga har det svårt. Men barnen blev ju hur man än vrider och vänder på det mördade. Av sina föräldrar. Det mest obegripliga av allt. Om nån vill svara, försök att inte vara spydig mot mig. Frågan är inte illa menad.

(Om det nu finns över 5000 barn som sitter hemma och inte klarar av att gå till skolan så kanske några av dessa är sjuka, deprimerade tex. Bland dom kanske det skulle finnas ett intresse att veta varför flickorna mördades. Ja, jag vet att me och depression inte är samma sjukdom.)
Eller hur?!! Jag skulle vilja höra den journalistens argument. Alla mordfall har väl anhöriga som lider. Mord är väl alltid en tragedi. Agnes och Moa blev mördade. Hela Bjärred låter som en mardröm där alla är tysta och tassar runt på tå.
Citera
2018-12-04, 15:45
Medlem
afKnollentotts avatar
Det var januari - en helt vanlig dag...

En konferens skulle hållas... en person förväntades anlända vid 8-tiden.. han dök inte upp. Konferensen hölls ändå - först vid 15-tiden började ansvarig chef att ringa....
Han ringde o ringde...
I artikeln i sin helhet, som jag länkar till, finns ett par motsatser - tycker jag. När ringdes det, varför och av vem. Vem anade oråd och när. Var det flera eller bara en ????

Något konstigt med den frånvarande personen, delar av hans familj eller så, fanns inte, enligt uppgifterna i artikeln. Inte annat än att de oskyldiga barnen hade V I S S hemundervisning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka3MbX/dode-pappans-chef-det-var-jag-som-slog-larm
Senast redigerad av afKnollentott 2018-12-04 kl. 15:51.
Citera
2018-12-04, 16:04
Medlem
Citat:
Jodå. Journalisterna kommer att skriva om fallet. Dom inväntar att polisens utredning ska bli klar.
Citera
2018-12-04, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Ett mycket gott förslag, tack. Alla vi som hänger här har ju olika livserfarenheter och ingångar i problematiken som ledde fram till tragedin. Vi är många som har svårt att tro på den ”sammantagna bilden”, och har behov av att diskutera den bakomliggande orsaken. Det är vad jag förstår ingen här som gör mer än gissar även om några vill få oss att tro att de sitter på sanningen och gång på gång upprepar samma fraser. En postare påstod sig ha sett läkarintyg. Vem säger att den talade sanning mer än någon annan? Missan som var en av de få som träffat familjen förlöjligades å det grövsta. Sen finns det några som tycks använda tråden för att skuldbelägga sjukvården och skolan eller universitetet. Precis alla har sina ingångar beroende på egna erfarenheter/behov. Inget kan självklart helt sätta sig in i familjens situation utan att veta sanningen. Allt bygger på spekulationer. Tack ni som orkar fortsätta gräva för att vi som behöver slutligen kan få ett svar. Och tack Kryptogam för din alltid så trevliga samtalston. Önskar alla en fin dag!

Tack själv Mr Zirkus!

Jag tänker precis som du: hur vet vi att den utsagan om att "ha sett läkarintyget" är sann?

Även jag saknar Missan; jag önskar att hen ville komma tillbaka till tråden och ge litet kommentarer, kanske har hen kommit till nya insikter eller omvärderat sina tidigare tolkningar efter att så lång tid har gått? Det vore intressant att veta!

Ja, allt bygger på spekulationer och gissningar, men vi gissar och spekulerar inte på exakt samma sätt allihop. Och det är ju just det som är intressant: någon har tänkt på detaljer som jag själv försummat, någon annan gör en koppling som jag inte tänkt på - och så får jag tänka till igen. Inte för att "hitta sanningen" (för det lär jag ju inte göra...) men för att verkligen försöka förstå allt som är möjligt att förstå, under de omständigheter och utifrån den (minimala) information som vi har.
Citera
2018-12-04, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Tack själv Mr Zirkus!

Jag tänker precis som du: hur vet vi att den utsagan om att "ha sett läkarintyget" är sann?

Även jag saknar Missan; jag önskar att hen ville komma tillbaka till tråden och ge litet kommentarer, kanske har hen kommit till nya insikter eller omvärderat sina tidigare tolkningar efter att så lång tid har gått? Det vore intressant att veta!

Ja, allt bygger på spekulationer och gissningar, men vi gissar och spekulerar inte på exakt samma sätt allihop. Och det är ju just det som är intressant: någon har tänkt på detaljer som jag själv försummat, någon annan gör en koppling som jag inte tänkt på - och så får jag tänka till igen. Inte för att "hitta sanningen" (för det lär jag ju inte göra...) men för att verkligen försöka förstå allt som är möjligt att förstå, under de omständigheter och utifrån den (minimala) information som vi har.
Jag saknar åxå Missan. Hennes beskrivning av lilla goa Moa var så rörande, så ömsint, så fin.❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in