2018-12-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Men så snälla, Armstark har väl inte påstått att det varit någon infiltration hos Skatteverket. H hos SKV i Malmö hade inget att säga till om i frågan om den "dubbla momsen". Det vet vi klart nu. det är Skatteverkets huvudkontor i Stockholm som nu skrivit det slutliga ställningstagandet i frågan.

Armstark är mycket inne på SC-spåret och tror att familjen kan ha infiltrerat både skatteverket och universitetet, om jag förstått nicket rätt. Åtminstone vill hen tro att det finns hackspettar och ekorrar i tråden som prasslar så hårt att vi glömmer att tala om det. Jag tror inte på det spåret, men om man förbiser Armstark så eldar man på hens tro att något väldigt stort är i görningen. Kanske att familjen blev bortförd. Det var ett försök att möta och bemöta det armarna vill omfamna. Att ha anat ljuset. Det finns mycket konstigt i denna tråd.

Jag tror att man ska se på vad Oskar ägnade sig åt under det senaste året, och vad han inte gjorde, för att förstå delar av brottet. Även går det att lyssna på vad som sker på hans arbetsplats, det som sipprar ut i form av omdömen på linkedin och andra hedersbetygelser. Det är som att man inte kan ta in att O mördat sin barn, ensam eller i samförstånd.
Citera
2018-12-03, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vad? Utveckla, förstår inte.
Det var Armstark som uppfattat att du trodde att H infiltrerade
SKV i Malmö. Men jag har inte läst hela tråden så jag vet inte om anklagelsen är riktig.
Oskar skrev om den dubbla momsen i sin bok till flickorna. Något som skulle komma att drabba den privata sjukvården. Efter Oskars död kom en EU-dom som visade att det kunde bli som Oskar fruktade. Det är dock inte SKV i Malmö som gjort den stränga tolkningen av domen utan SKV:s tolkning av denna. Alltså om ett privat läkarbolag hyr ut läkare måste de lägga moms på fakturan. Fakturerar de en kommunalvårdcentral kan denna lyfta momsen i kommunkntosystemet och momsen bir ingen kostnad. Fakturerar de däremot en privat vårdcentral måste de också lägga moms på fakturan. Det privata vårdöretaget kan däremot inte lyfta den momsen.
Alltså kostnaden blir 25 % högre för den privata vårdcentralen. Det var det som Oskar kämpade mot och som han tyckte var orättvist. Nu har det blivit sanning. Läs Oskars bok till flickorna sså förstår du. Den är skriven så att även ett barn ska förstå problematiken.
Citera
2018-12-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Det var Armstark som uppfattat att du trodde att H infiltrerade
SKV i Malmö. Men jag har inte läst hela tråden så jag vet inte om anklagelsen är riktig.
Oskar skrev om den dubbla momsen i sin bok till flickorna. Något som skulle komma att drabba den privata sjukvården. Efter Oskars död kom en EU-dom som visade att det kunde bli som Oskar fruktade. Det är dock inte SKV i Malmö som gjort den stränga tolkningen av domen utan SKV:s tolkning av denna. Alltså om ett privat läkarbolag hyr ut läkare måste de lägga moms på fakturan. Fakturerar de en kommunalvårdcentral kan denna lyfta momsen i kommunkntosystemet och momsen bir ingen kostnad. Fakturerar de däremot en privat vårdcentral måste de också lägga moms på fakturan. Det privata vårdöretaget kan däremot inte lyfta den momsen.
Alltså kostnaden blir 25 % högre för den privata vårdcentralen. Det var det som Oskar kämpade mot och som han tyckte var orättvist. Nu har det blivit sanning. Läs Oskars bok till flickorna sså förstår du. Den är skriven så att även ett barn ska förstå problematiken.

Haha, vad? Jag tror att du och många har svårt att läsa skriven text, en följd av undermålig skolundervisning. Hänvisa gärna till var jag påstår det. Skulle Hanna ha infiltrerat SKM säger du?
Det tror jag öht inte. En del klistrar sin egen övertygelse på andra skribenter, antagligen för att de inte vågar stå för sina egna knasiga åsikter.

För oss utanför momsbranschen framgick det inte att O var klarsynt och förmedlade sin övertygelse via döttrarna. Konstigt, om du frågar mig, att skriva en "barnbok". Jag tror att enbart momsnördar fick ut det du fick av boken. Intressant att O fick "rätt". Tycker du också att O var en ängel? Det var väl synd att han mördade sina döttrar om han kunnat få cred för det här?

Tror du att O hade en kärleksaffär med någon av sina adepter på sjukhuset? Kan H ha tappat koncepterna av det i så fall? Var hon svartsjuk? i kriser kan det vara en utväg att lägga känslor på andra, till exempel ha en fling med någon. Jag tycker att det påminner om kärlek, det som skrivs om O postumt. Hade O lätt för att dupera folk, eller ska vi säga, bli omtyckt?

Jag tror att O var en duktig person dock, men han kunde inte förmedla det till massan utanför sin egen krets.
Senast redigerad av rappytt 2018-12-03 kl. 23:43.
Citera
2018-12-04, 06:02
Medlem
Citat:
Armstark är mycket inne på SC-spåret och tror att familjen kan ha infiltrerat både skatteverket och universitetet, om jag förstått nicket rätt. Åtminstone vill hen tro att det finns hackspettar och ekorrar i tråden som prasslar så hårt att vi glömmer att tala om det. Jag tror inte på det spåret, men om man förbiser Armstark så eldar man på hens tro att något väldigt stort är i görningen. Kanske att familjen blev bortförd. Det var ett försök att möta och bemöta det armarna vill omfamna. Att ha anat ljuset. Det finns mycket konstigt i denna tråd.

Jag tror att man ska se på vad Oskar ägnade sig åt under det senaste året, och vad han inte gjorde, för att förstå delar av brottet. Även går det att lyssna på vad som sker på hans arbetsplats, det som sipprar ut i form av omdömen på linkedin och andra hedersbetygelser. Det är som att man inte kan ta in att O mördat sin barn, ensam eller i samförstånd.

Det är oerhört intressant att läsa vad jag tror och vilket spår du fantiserat ihop att jag är mycket inne på. Du ger en väldigt tydlig illustration av din förmåga att lägga egna påhittade åsikter och känslor på andra människor. I det aktuella fallet så har du skapat en hel indiciekedja med offer och skyldiga baserat enbart på hur du tycker att alla inblandade måste ha tyckt och känt.

I ditt sista stycke gör du dig till och med till tolk för vad O;s f.d arbetskamrater på Lunds universitet inte kan ”ta in” eftersom dom inte delar din bild av vad som hände familjen i Bjärred.

I det aktuella fallet har du, baserat på dina egna känslor, utsett vem som var offer och vem som var skyldig. Sen lyssnar du på vad som ”sipprar ut” och konstaterar att O;s kollegor inte kan ”ta in” vad som hände. Men höjden av allt är nog när du hävdar att vi borde se vad O inte ägnade sig åt under det senaste året för att förstå att han måste vara ensam gärningsman. Där du Rapett, där finns det mycket att ta av för det var mycket han inte ägnade sig åt......
Citera
2018-12-04, 10:37
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Haha, vad? Jag tror att du och många har svårt att läsa skriven text, en följd av undermålig skolundervisning. Hänvisa gärna till var jag påstår det. Skulle Hanna ha infiltrerat SKM säger du?
Det tror jag öht inte. En del klistrar sin egen övertygelse på andra skribenter, antagligen för att de inte vågar stå för sina egna knasiga åsikter.

För oss utanför momsbranschen framgick det inte att O var klarsynt och förmedlade sin övertygelse via döttrarna. Konstigt, om du frågar mig, att skriva en "barnbok". Jag tror att enbart momsnördar fick ut det du fick av boken. Intressant att O fick "rätt". Tycker du också att O var en ängel? Det var väl synd att han mördade sina döttrar om han kunnat få cred för det här?

Tror du att O hade en kärleksaffär med någon av sina adepter på sjukhuset? Kan H ha tappat koncepterna av det i så fall? Var hon svartsjuk? i kriser kan det vara en utväg att lägga känslor på andra, till exempel ha en fling med någon. Jag tycker att det påminner om kärlek, det som skrivs om O postumt. Hade O lätt för att dupera folk, eller ska vi säga, bli omtyckt?

Jag tror att O var en duktig person dock, men han kunde inte förmedla det till massan utanför sin egen krets.

Momsboken var mästrande och tråkig för en oinsatt, inte pedagogisk och tydlig. Den var dessutom illa skriven, inte alls den språkliga nivå man kunde vänta sig av ett "underbarn".

Var det viktigt för Oskar att bli betraktad som en stjärna, ett underbarn, särbegåvad? Särbegåvade människor väljer i regel annars att ägna sig åt betydligt mer intressanta ämnen än skattejuridik...

Jag har aldrig riktigt varit med om att någon hyllas på det sättet som Oskar blev hyllad. Var det som du säger rappytt, mer än bara en uppskattad kollega? Blir man verkligen så ledsen när en kollega dör att man inte kan andas?

Allt kring den här mannen och familjen är så konstigt och motsägelsefullt.
Citera
2018-12-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Allt kring den här mannen och familjen är så konstigt och motsägelsefullt.

Eller hur! Jag kan bara inte köpa hela det här ”arma Oskar” resonemanget med tillhörande snyfthistorier. Det är helt enkelt totalt osannolikt.

Jag är, som jag har varit från början, helt övertygand om att det ligger en stor fet hund begraven någonstans. En eloge till rappytt som gräver upp hela jäkla trädgården för att försöka finna den. Jag vet inte varför, men alla dina teorier låter så sannolika i mina öron. Keep on digging!
Citera
2018-12-04, 11:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Eller hur! Jag kan bara inte köpa hela det här ”arma Oskar” resonemanget med tillhörande snyfthistorier. Det är helt enkelt totalt osannolikt.

Jag är, som jag har varit från början, helt övertygand om att det ligger en stor fet hund begraven någonstans. En eloge till rappytt som gräver upp hela jäkla trädgården för att försöka finna den. Jag vet inte varför, men alla dina teorier låter så sannolika i mina öron. Keep on digging!

Efter snart 1 års grävande så borde ju den där hunden vara hittad vid det här laget.
Citera
2018-12-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel

Problemet är att Rapport bara gräver i sin egen trädgård. Det blir så när man speglar in sina egna känslor i händelser. Det kan iofs finnas en hund begraven även där men då är det en annan.
Citera
2018-12-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Efter snart 1 års grävande så borde ju den där hunden vara hittad vid det här laget.

Ja visst. Det enda jag kan komma att tänka på som förhindrar omgivningen att lätta på sina hjärtan är skam. Familj, närstående, arbetsplatser, skola, sjukvård.... Men vems är ”felet”? Allas?
Citera
2018-12-04, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Problemet är att Rapport bara gräver i sin egen trädgård. Det blir så när man speglar in sina egna känslor i händelser. Det kan iofs finnas en hund begraven även där men då är det en annan.

Men tänk om vi skulle tillåta att folk gräver i sina egna trädgårdar här? Detta är ju trots allt ett forum där vi byter åsikter med varandra, och då är det just de egna åsikterna som gäller? Det kanske är ok att man inte mentaliserar precis hela tiden, utan bara låter tankarna flöda fritt? Det värsta som kan hända är att vi inte kommer fram till "sanningen" men det lär vi ju hur som helst ändå aldrig göra?

Mitt förslag är att vi tillåter var och en gräva i sin egen trädgård och så får vi se vilka tankeutbyten det kan leda till...
Citera
2018-12-04, 12:05
Medlem
Citat:
Undrade i början av tråden hur många barn som kan ha det som Agnes och Moa. Hemmasittare. Nu vet vi, Kalla Fakta sänder precis om hemmasittarna. De är 5 500. Klok direktör för Skolverket som säger att varje fall är unikt, men dåligt att de inte tar täten och följer upp? Autismspåret känns fel att lägga på varje barn, liksom att det är fel att dra till med slaskdiagnoser på hemmasittare. Skolan har förändrats med andra krav än förr på att klara analys och självständigt arbete, som högskolestudenter ska lära sig fixa.

Skolan behöver backa tillbaka till katederundervisning, skolan anpassade sig till digitaliseringens krav på självständigt tänkande. Det gör att många barn, även Moa och Agnes, tappade möjligheten till basinlärning. Jag tror att det var mycket som samverkade till att de blev hemmasittare, de blev offer för vuxnas vilja att ordna saker snabbt, i stället för att lyssna på dem. Då blev lösningen inte hållbar...

Fakta är att han som ville bli professor hade två hemmasittande barn som riskerade att tappa hela sin framtid. Klart att skolan också kan hängas här. De lät tiden gå... hemmaundervisning är en galen väg att gå. Barn behöver träffa andra barn! Särskilt om föräldrarna har några skruvar lösa och egna problem/handikapp.

"Kalla faktas" program om hemmasittare var väldigt tänkvärt! Så många som 5.500 barn i Sverige som aldrig går till skolan...! Det framgick av programmet (i intervjuer med föräldrar) vilken tragedi detta innebär: föräldrar uttryckte att de kände bitterhet, sorg, ilska... Föräldrar hade slutat yrkesarbeta och uttryckte sorg även över det, och oro inför att halka efter på arbetsmarknaden.

På något sätt hade de intervjuade föräldrarna - trots svårigheterna - lyckats manövrera sig framåt i tillvaron. De hade hittat något sätt att hantera tillvaron på, även om de inte hade en tillfredsställande livssituation - långt ifrån. Men de kämpade på. Så som de allra flesta föräldrar antagligen gör, även om deras barn inte går i skolan.

Varje människa är unik och varje livssituation likaså. Man kan därför inte jämföra livsöden. Men jag tror att de flesta människor har en stark inneboende kraft att kämpa vidare i livet, trots motgångar och umbäranden.

Och därför tror jag att det antagligen fanns svår psykisk sjukdom med i bilden i Bjärredsfamiljen. Och mycket troligt även starka inslag av skam.
Citera
2018-12-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
"Kalla faktas" program om hemmasittare var väldigt tänkvärt! Så många som 5.500 barn i Sverige som aldrig går till skolan...! Det framgick av programmet (i intervjuer med föräldrar) vilken tragedi detta innebär: föräldrar uttryckte att de kände bitterhet, sorg, ilska... Föräldrar hade slutat yrkesarbeta och uttryckte sorg även över det, och oro inför att halka efter på arbetsmarknaden.

På något sätt hade de intervjuade föräldrarna - trots svårigheterna - lyckats manövrera sig framåt i tillvaron. De hade hittat något sätt att hantera tillvaron på, även om de inte hade en tillfredsställande livssituation - långt ifrån. Men de kämpade på. Så som de allra flesta föräldrar antagligen gör, även om deras barn inte går i skolan.

Varje människa är unik och varje livssituation likaså. Man kan därför inte jämföra livsöden. Men jag tror att de flesta människor har en stark inneboende kraft att kämpa vidare i livet, trots motgångar och umbäranden.

Och därför tror jag att det antagligen fanns svår psykisk sjukdom med i bilden i Bjärredsfamiljen. Och mycket troligt även starka inslag av skam.

Fanns det några barn som fick särskild undervisning i hemmet på grund av svår sjukdom bland barnen i reportaget? Jag har inte sett det utan frågar av ren nyfikenhet för att bedöma om det kan tillföra något i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in