2018-12-04, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Väldigt svårt för mig att veta exakt vad du menar med det fetstilta. Var har jag dessa "för långsamma krafter"?

Du ser ingen koppling mellan detta, och ett citat jag har i mitt förra inlägg?

Citat:
Men om jag tolkar dig rätt, så håller du alltså med om följande:
Om man ska kunna accelerera tex en kundvagn för hand, då måste handens/händernas hastighet när du har kontakt med handtaget och ger det fart, vara större än handtagets hastighet. Om handens hastighet är lägre än, eller samma som, handtagets hastighet, då blir det INGEN acceleration. Alltså INGEN hastighetsökning.
Eller?

Nej, det håller jag givetvis inte med om.

Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Problemet är exempelvis att du har rörelsekrafter, ursprungskrafter, och krafter som är för långsamma för att kunna accelerera något.

Jag inser att du kanske missförstår detta. Jag menar alltså inte att dessa typer av krafter finns, utan det jag menar är att du beskriver krafter på sätt, som saknar motsvarighet i verkligheten.
Senast redigerad av mulpac 2018-12-04 kl. 06:58.
Citera
2018-12-04, 06:47
Medlem
Citat:
Väldigt svårt för mig att veta exakt vad du menar med det fetstilta. Var har jag dessa "för långsamma krafter"?

Om man ska kunna accelerera tex en kundvagn för hand, då måste handens/händernas hastighet när du har kontakt med handtaget och ger det fart, vara större än handtagets hastighet. Om handens hastighet är lägre än, eller samma som, handtagets hastighet, då blir det INGEN acceleration. Alltså INGEN hastighetsökning.
Eller?
Jag tycker du ska ta dig en liten funderare på vad som skulle hända om handens hastighet var högre än handtaget.
Citera
2018-12-04, 07:04
Bannlyst
Citat:
Du ser ingen koppling mellan detta, och ett citat jag har i mitt förra inlägg?

Nej, det håller jag givetvis inte med om.

Jo, jag ser förstås en koppling. Problemet är att du i ditt förra inlägg INTE förklarade vad du syftade på.

Okej, förklara kraven för att kunna accelerera en kundvagn med händerna då.
Hur ska du tex kunna hålla i kundvagnens handtag med händerna, om händerna INTE har samma hastighet som kundvagnens handtag (och som hela kundvagnen)? Och hur ska du kunna öka hastigheten på kundvagnen med händerna, om händerna INTE först trycker med högre hastighet på kundvagnens handtag?

Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Jag tycker du ska ta dig en liten funderare på vad som skulle hända om handens hastighet var högre än handtaget.

Svårt för mig att veta hur du menar.
Men jag menar iallafall förstås att handens hastighet ökas (av kroppen), först när händerna håller fast i handtaget. Först ökar alltså handens hastighet, sen tvingas handtagets hastighet också öka, eftersom handen håller fast i handtaget.
Men när handens hastighet ökas, då bromsas handen förstås ganska snart av handtaget som den håller fast i, eftersom det är i vägen för handens framfart.
Så handen kan alltså INTE öka kundvagnens hastighet till lika hög hastighet som sin egen. Och nu pratar vi om hastighet relativt marken förstås.
Senast redigerad av a987 2018-12-04 kl. 07:12.
Citera
2018-12-04, 07:10
Medlem
Citat:
Svårt för mig att veta hur du menar.
Men jag menar iallafall förstås att handens hastighet ökas (av kroppen), först när händerna håller fast i handtaget. Först ökar alltså handens hastighet, sen tvingas handtagets hastighet också öka, eftersom handen håller fast i handtaget.
Men när handens hastighet ökas, då bromsas handen förstås ganska snart av handtaget som den håller fast i, eftersom det är i vägen för handens framfart.
Så handen kan alltså INTE öka kundvagnens hastighet till lika hög hastighet som sin egen. Och nu pratar vi om hastighet relativ marken förstås.
Jo, självfallet kommer handen att kunna öka hastigheten till densamma som sin egen. I annat fall hade handen passerat genom handtaget.
Citera
2018-12-04, 07:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Jo, självfallet kommer handen att kunna öka hastigheten till densamma som sin egen. I annat fall hade handen passerat genom handtaget.

Jag menade att handen INTE kommer kunna öka handtagets hastighet, till den hastighet som handen hade precis innan den på allvar börjar trycka på handtaget, för att öka dess hastighet. Det går ju att hålla löst i ett handtag utan att trycka på det hårt.
Och sen kan handen trycka på handtaget antingen snabbt eller långsamt, tills dess att handtaget, eller snarare handens elasticitet, säger stopp. Och om man då fortsätter trycka, då ökar handtagets hastighet om man trycker tillräckligt hårt. Men hela tiden är det så att handen måste trycka snabbare än vad handtagets hastighet redan är, för att handtagets hastighet ska öka.
Eller?
Citera
2018-12-04, 08:12
Medlem
Citat:
Och hur ska du kunna öka hastigheten på kundvagnen med händerna, om händerna INTE först trycker med högre hastighet på kundvagnens handtag?

Nu är du inne på att handen är elastisk, vilket den givetvis är. Det blir dock en rätt dålig diskussion när du hela tiden hoppar omkring och diskuterar olika fenomen, och rätt vad det är applicerar du något i ett helt annat sammanhang, där det inte alls är relevant, eftersom du totalt missuppfattat vad som gav upphov till fenomenet.

I kurser i mekanik brukar man få öva på att bryta ner och analysera saker systematiskt.

Nu är vi väl på väg hit:

- Handen måste röra sig fortare än kundvagnen för att den ska börja accelerera!
- Ja, så är det.
- Så kraften mot kloss B kommer inte accelerera den, eftersom kloss A inte rör sig fortare.
- Ehh... Jo, kraften mot kloss B kommer att accelerera kloss B.
Senast redigerad av mulpac 2018-12-04 kl. 08:31.
Citera
2018-12-04, 08:36
Bannlyst
Citat:
Nu är du inne på att handen är elastisk, vilket den givetvis är. Det blir dock en rätt dålig diskussion när du hela tiden hoppar omkring och diskuterar olika fenomen, och rätt vad det är applicerar du något i ett helt annat sammanhang, där det inte alls är relevant, eftersom du totalt missuppfattat vad som gav upphov till fenomenet.

I kurser i mekanik brukar man få öva på att bryta ner och analysera saker systematiskt.

Jag är inne på vad som händer när man accelererar saker, vilket är relevant för diskussionen om klossarna, som ju till stor del handlar om acceleration.
Och du har fortfarande INTE förklarat vad som "egentligen" sker där med kundvagnen.
Är det så att handen ökar sin hastighet först, och sen överförs den till handtaget, men bromsas också av handtaget. Eller hur är det?
Citera
2018-12-04, 08:44
Medlem
Citat:
Är det så att handen ökar sin hastighet först, och sen överförs den till handtaget, men bromsas också av handtaget. Eller hur är det?

Japp! Se även mitt tillägg i förra inlägget.

Reserverar mig även mot formuleringen "och sen överförs den till ", eftersom "den" rimligtvis syftar på hastigheten, vilket blir en konstig beskrivning.
Senast redigerad av mulpac 2018-12-04 kl. 09:04.
Citera
2018-12-04, 09:07
Bannlyst
Citat:
Jag är inne på vad som händer när man accelererar saker, vilket är relevant för diskussionen om klossarna, som ju till stor del handlar om acceleration.
Och du har fortfarande INTE förklarat vad som "egentligen" sker där med kundvagnen.

Citat:
Japp! Se även mitt tillägg i förra inlägget.

Men hur får du det att gå ihop med det du skrev nedan:

Citat:

Nu är vi väl på väg hit:

- Handen måste röra sig fortare än kundvagnen för att den ska börja accelerera!
- Ja, så är det.
- Så kraften mot kloss B kommer inte accelerera den, eftersom kloss A inte rör sig fortare.
- Ehh... Jo, kraften mot kloss B kommer att accelerera kloss B.

Kloss A:s hastighet måste väl öka före kloss B:s hastighet? Och kloss A har väl då högre hastighet än kloss B?
Tänk på att klossar också kan vara lite elastiska, ungefär som handflator. Och sen har vi ju vad som händer på partikelnivå också, alltså där klossarna har kontakt. Är det INTE så att kloss A lyckas flytta fram sig lite grann, INNAN kloss B lyckas flytta fram sig?
Och i så fall, då har ju kloss A högre hastighet än kloss B, under en kort stund. För om du rör dig framåt på en väg, då har du högre hastighet relativt marken/vägen, än en person som står stilla på samma väg. Och detta gäller förstås även om personen som står stilla är "före" dig på vägen.
Eller?
Citera
2018-12-04, 09:12
Medlem
Citat:
Om det finns någon annan som vill förklara för mig vad jag har missförstått med ovanstående ord, så är ni välkomna att göra det.
Jag väljer hellre några andra ord:
Kraft × tid = Impuls (förändring av rörelsemängd / Kinetisk energi)
Kraft × hastighet = Effekt (mäts i t.ex hästkraftter)
Kraft × stäcka = Arbete / Energi (kan ibland mätas som liter bränsle)

En sådan kombination av Storheter kallas för Dimension.

När man ska jämföra eller beräkna förlopp eller observationer så är det viktigt att betrakta en dimension i taget. Annars uppstår det som vi i vardagstal kallas "att jämföra äpplen med päron", i matematiken/fysiken blir uppgiften då olösbar.

Friktion, luft-/rullmotstånd och liknande förluster samt elasticitet finns naturligtvis i verkligheten, men FÖRST ger man sig på problemt som Idealfallet partikel- eller stelkroppsdynamik (med Newtons rörelselagar) för att DÄREFTER förfina resultatet om behov finns.

Citat:
Eller?
Kontaktkrafter existerar bara mellan föremål som rör varandra.
För att kontaktkraftens inverkan ska ha en verkan på förloppet så krävs att kontaktpunkten består under den betraktade tiden, och alltså förflyttas med GEMENSAM hastighet.

Men för övrigt så jobbar även REA-motorer (reaktionsmotorer) och raketer enligt dessa Newtons rörelselagar: Den kraft som skickar ut en massa (mestadels i gasform) är samma kraft som driver flygetyget framåt.
Och i rymdens vacuum kan den relativa hastigheten på den utströmmande gasen vara lägre än raketens fart framåt och ändå ge upphov till en acceleration.
Citera
2018-12-04, 09:17
Medlem
Citat:
Men hur får du det att gå ihop med det du skrev nedan:

Två saker. Vi antar att klossarna är stela. Dessutom är de i steady-state, medan elasticiteten bara påverkar under transienter. Även om de vore elastiska, saknar det alltså betydelse. Egentligen en tredje sak också. Du lyckas på något sätt blanda ihop handens rörelse med kraften mot vagnen/klossen.

Precis som jag skrev tidigare. Du missförstår vad som ger upphov till fenomen, och tillämpar dem där de inte är relevanta.
Senast redigerad av mulpac 2018-12-04 kl. 09:28.
Citera
2018-12-04, 10:23
Bannlyst
Citat:
Två saker. Vi antar att klossarna är stela. Dessutom är de i steady-state, medan elasticiteten bara påverkar under transienter. Även om de vore elastiska, saknar det alltså betydelse. Egentligen en tredje sak också. Du lyckas på något sätt blanda ihop handens rörelse med kraften mot vagnen/klossen.

Precis som jag skrev tidigare. Du missförstår vad som ger upphov till fenomen, och tillämpar dem där de inte är relevanta.

Utan handens rörelse - ingen kraft mot vagnen.
Eller?

Sen när det gäller klossen, så har ju ursprungskraften hastighet. Alltså ursprungskraften som trycker på kloss A. Det måste finnas en ursprungshastighet när något accelererar, iallafall när detta något accelererar på mekanisk väg. (Med gravitation är det dock annorlunda.) Och ursprungshastigheten är maxhastigheten.

Så även om någon kan lyfta 500 kg i bänkpress, så kan hen ändå INTE accelerera något till någon större hastighet, om hen bara kan röra sig i slow motion.
Hen kan alltså lyfta en väldigt tung järnkula, men hen kan INTE kasta den någonstans. Hens rörelser går så långsamt att kulan bara faller rakt ner till marken från händerna/armarna, utan att flyga iväg.
Eller?

Och i tex en bilmotor, så krävs att gaserna vill komma ut tillräckligt snabbt från motorn, för att bilen ska uppnå högre hastighet, och alltså accelerera. Om gaserna hade velat komma ut väldigt långsamt från motorn, då hade bilen INTE kunnat accelereras lika mycket, eller INTE alls.
Eller?
Senast redigerad av a987 2018-12-04 kl. 10:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in