Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Sen andra världskriget har krig handlat om pengar. Män försvarar inte ett skit.
Bekvämt att lämna allting innan andra världskriget åt sidan eller? Och själva andra världskriget i sig självt, då jag råkar tycka att Polens, Belgiums, Frankrikes , Englands och många andras självförsvarskrig var rättfärdiga, tycker inte du det? En sak är vi iallafall enade om, att när man får välja fritt bland historiens exempel så är det väldigt enkelt att göra en, om något tankefattig, poäng.
Nåväl. Sen dess då. Anser du att ANCs väpnade kamp mot Apartheid var orättfärdig då? Svartas rätt till lika behandling är inte en kamp värd att kämpa eller? Eller någon av de många diktaturer som har fallit på grund av väpnad revolution och utländskt ingripande, som vid exempelvis i det forna Jugoslavien, eller arabvåren. Bättre om de inte hade hänt, för om det krävs våld och uppoffring så är det inte värt att göra, är det så?
Som sagt, det är väldigt enkelt att vara pacifist och moralisera när det inte är du som behöver försvara de värderingar som sätter dig i den positionen att du kan det överhuvudtaget.
Kan för övrigt säga att soldatyrket är notoriskt underbetalt och du behöver leta bra länge tills du hittar en i valfri försvarsmakt som gör det för pengarna.
Some say freedom is free,
but I tend to disagree
I say freedom is won,
through the barrel of a gun
Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag hade aldrig skickat ner varken min man eller mig själv. Tänk om det är ett jävla Charles Manson gäng. Nope jag är för paranoid. Stäng och blockera sovrumsdörren, ring polisen, ta fram eventuella vapen, se om det är möjligt att fly via fönster eller liknande.
Jag tror att du är tillräckligt intelligent för att kunna ta min hypotes relativt bildligt och förstå poängen, men du väljer att deflecta. Varför? Varför är det
kvinnor och barn som ska ner i livbåtarna först, medans männen stannar kvar? Varför ska männen försvara kvinnorna och inte tvärt om? Eller vara brödvinnaren, medans kvinnan inte alls har samma sociala krav på det. Jag säger inte att detta upplägg är negativt, även om du säkert kommer gå in på någon genusteoretisk tangent sen. Män och kvinnor komplementerar varandra, och är bra på olika saker. Det har gagnat oss väl genom årtusenden, inklusive det biologiskt nedärvda behovet att försvara familjen och vår avkomma.
Det jag inte förstår är varför du i ditt försvar utav kvinnor, väljer att attackera män?