2018-11-23, 21:09
  #1309
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Vem beter sig som ett barn? Vilka syftar du på när du säger ni?

Inte du. Du får pass / ok från mig.
Citera
2018-11-23, 21:32
  #1310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Sen andra världskriget har krig handlat om pengar. Män försvarar inte ett skit.
Bekvämt att lämna allting innan andra världskriget åt sidan eller? Och själva andra världskriget i sig självt, då jag råkar tycka att Polens, Belgiums, Frankrikes , Englands och många andras självförsvarskrig var rättfärdiga, tycker inte du det? En sak är vi iallafall enade om, att när man får välja fritt bland historiens exempel så är det väldigt enkelt att göra en, om något tankefattig, poäng.

Nåväl. Sen dess då. Anser du att ANCs väpnade kamp mot Apartheid var orättfärdig då? Svartas rätt till lika behandling är inte en kamp värd att kämpa eller? Eller någon av de många diktaturer som har fallit på grund av väpnad revolution och utländskt ingripande, som vid exempelvis i det forna Jugoslavien, eller arabvåren. Bättre om de inte hade hänt, för om det krävs våld och uppoffring så är det inte värt att göra, är det så?

Som sagt, det är väldigt enkelt att vara pacifist och moralisera när det inte är du som behöver försvara de värderingar som sätter dig i den positionen att du kan det överhuvudtaget.

Kan för övrigt säga att soldatyrket är notoriskt underbetalt och du behöver leta bra länge tills du hittar en i valfri försvarsmakt som gör det för pengarna.

Some say freedom is free,
but I tend to disagree
I say freedom is won,
through the barrel of a gun


Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag hade aldrig skickat ner varken min man eller mig själv. Tänk om det är ett jävla Charles Manson gäng. Nope jag är för paranoid. Stäng och blockera sovrumsdörren, ring polisen, ta fram eventuella vapen, se om det är möjligt att fly via fönster eller liknande.
Jag tror att du är tillräckligt intelligent för att kunna ta min hypotes relativt bildligt och förstå poängen, men du väljer att deflecta. Varför? Varför är det kvinnor och barn som ska ner i livbåtarna först, medans männen stannar kvar? Varför ska männen försvara kvinnorna och inte tvärt om? Eller vara brödvinnaren, medans kvinnan inte alls har samma sociala krav på det. Jag säger inte att detta upplägg är negativt, även om du säkert kommer gå in på någon genusteoretisk tangent sen. Män och kvinnor komplementerar varandra, och är bra på olika saker. Det har gagnat oss väl genom årtusenden, inklusive det biologiskt nedärvda behovet att försvara familjen och vår avkomma.

Det jag inte förstår är varför du i ditt försvar utav kvinnor, väljer att attackera män?
__________________
Senast redigerad av PuffaRoll 2018-11-23 kl. 21:45.
Citera
2018-11-23, 21:54
  #1311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nä aldrig i helvete att jag skickat ner min man heller om jag haft en. Har jag valt en livskamrat att slå mig ihop med med är den personen för gösse namn en av de jag mest värdesätter i mitt liv, att skicka ner honom för att bli mörbultad för att sedan leva vidare utan honom eventuellt, är absolut inte ett alternativ.

Pappa brukade ha ett basebollträ under sängen nu när jag tänker efter, i sovrummet på ovanvåningen, och har säkert fortfarande
Vill du vara hans fru eller hans mamma? Jag ställer mig djupt skeptisk till varje man som skulle låta sin fru eller flickvän gå först, män är starkare och större kroppshydda av en anledning.

Din pappa verkar ha förstått iallafall.
__________________
Senast redigerad av PuffaRoll 2018-11-23 kl. 21:59.
Citera
2018-11-23, 22:32
  #1312
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Vill du vara hans fru eller hans mamma? Jag ställer mig djupt skeptisk till varje man som skulle låta sin fru eller flickvän gå först, män är starkare och större kroppshydda av en anledning.

Din pappa verkar ha förstått iallafall.

Haha ja han har förstått. Problemet är att min pappa har varit och är fortfarande så bra att det i princip inte finns någon man som kan mäta sig. Det är inte enbart positivt att ha bra föräldrar

Jag tycker inte att det är lämpligt att någon ska gå ner överhuvudtaget. Man vet aldrig vad man hittar därnere.
Jag tycker inte att det vore lämpligt att jag heller gick ner, och ja var man tvungen att välja vore det mer lämpligt att han gick ner.
Jag hade reagerat oerhört om han hade bett mig att gå ner först dock. Hade antagligen varit slutet på förhållandet ;-)
Men, bättre fly än illa fäkta, för båda, eller?
__________________
Senast redigerad av Moment22x22 2018-11-23 kl. 22:38.
Citera
2018-11-23, 22:40
  #1313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Haha ja han har förstått.

Jag tycker inte att det är lämpligt att någon ska gå ner överhuvudtaget. Man vet aldrig vad man hittar därnere.
Jag tycker inte att det vore lämpligt att jag heller gick ner, och ja var man tvungen att välja vore det mer lämpligt att han gick ner. Bättre att fly än illa fäkta, eller?
Ja kanske det, i verkliga livet beror det naturligtvis på situationen vad som är lämpligast att göra, men mannens könsroll kvarstår och bör inte attackeras som exempelvis Jenny gör.

Jag antar att poängen jag försökte göra var att jag ser en tendens av feminister här och annorstädes där man aktivt försöker nedvärdera och demontera mannens roll både i hemmet och i arbetslivet. Svepande generaliseringar/demoniseringar om män som inte ens vid en första glans håller upp för granskning och är definitionsmässig misandri samtidigt som det på något jävla vänster har blivit socialt accepterat till den grad att ingen gör ens den där första granskningen.
Citera
2018-11-23, 22:42
  #1314
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Ja kanske det, i verkliga livet beror det naturligtvis på situationen vad som är lämpligast att göra, men mannens könsroll kvarstår och bör inte attackeras som exempelvis Jenny gör.

Jag antar att poängen jag försökte göra var att jag ser en tendens av feminister här och annorstädes där man aktivt försöker nedvärdera och demontera mannens roll både i hemmet och i arbetslivet. Svepande generaliseringar/demoniseringar om män som inte ens vid en första glans håller upp för granskning och är definitionsmässig misandri samtidigt som det på något jävla vänster har blivit socialt accepterat till den grad att ingen gör ens den där första granskningen.

Du kan vara lugn, jag är snarare förespråkare av att mannen ska vara man. Vill inte ha nån fjolla
Som sagts, har man haft rejäla vettiga föräldrar har man inga problem med sånt här.
Citera
2018-11-23, 22:46
  #1315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du kan vara lugn, jag är snarare förespråkare av att mannen ska vara man. Vill inte ha nån fjolla
Som sagts, har man haft rejäla vettiga föräldrar har man inga problem med sånt här.
Du kommer nog hitta livskamraten du söker efter ska du se!
Citera
2018-12-03, 15:33
  #1316
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Nädu, de allra flesta av de där är där på sina meriter. Det gäller männen och kvinnorna.

Däremot så styrker ju inte den artikeln att kvinnor skulle vara bättre än män.

I över 2000 år var det mer regel än undantag att män valde andra män till toppositioner inom näringsliv, juridik, akademi, prästerskap och politik. Kvinnorna var utestängda från den offentliga sfären och tilläts inte syssla med lika förnäma uppgifter som män. Så historiskt sett var det i princip endast män som tilldelades de attraktiva toppjobben av sina manliga gelikar.

I dagens västerländska samhällen är vi på väg mot mer rättvis meritokrati, men än återstår en bra bit till jämställdhet. Endast ”de allra flesta av de där” med de mest statusfyllda tjänsterna ”är där på sina meriter”. Så det finns fortfarande alltför många mediokra individer oavsett kön som når toppen genom inkvotering, antingen genom ärvda företagsimperier, mäktiga vänner eller rika släktingar. Det vanligaste könet som gynnas är dock det manliga. Även idag.

Artikeln styrker att kvinnor är minst lika bra som män inom ledarskap. Detta var min poäng.
Citera
2018-12-03, 16:09
  #1317
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
I över 2000 år var det mer regel än undantag att män valde andra män till toppositioner inom näringsliv, juridik, akademi, prästerskap och politik. Kvinnorna var utestängda från den offentliga sfären och tilläts inte syssla med lika förnäma uppgifter som män. Så historiskt sett var det i princip endast män som tilldelades de attraktiva toppjobben av sina manliga gelikar.

I dagens västerländska samhällen är vi på väg mot mer rättvis meritokrati, men än återstår en bra bit till jämställdhet. Endast ”de allra flesta av de där” med de mest statusfyllda tjänsterna ”är där på sina meriter”. Så det finns fortfarande alltför många mediokra individer oavsett kön som når toppen genom inkvotering, antingen genom ärvda företagsimperier, mäktiga vänner eller rika släktingar. Det vanligaste könet som gynnas är dock det manliga. Även idag.

Artikeln styrker att kvinnor är minst lika bra som män inom ledarskap. Detta var min poäng.
BS.
Man har alltid valt efter kompetens om man varit intresserad av att ha ett framgångsrikt företag.
Kvinnor har inte ens varit tilltänkta mer än lite drygt 100 år, så vad babblar du om egentligen?

I vissa klaner och stammar och stånd, har dock kvinnor hamnar högt upp i rang, men hur gick det för dem?
Citera
2018-12-03, 18:22
  #1318
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
BS.
Man har alltid valt efter kompetens om man varit intresserad av att ha ett framgångsrikt företag.
Kvinnor har inte ens varit tilltänkta mer än lite drygt 100 år, så vad babblar du om egentligen?

I vissa klaner och stammar och stånd, har dock kvinnor hamnar högt upp i rang, men hur gick det för dem?
Nä precis, kvinnor har inte varit tilltänkta tidigare. Så givetvis har man inte valt av kompetens eftersom man tveklöst utelämnat halva befolkningen i dessa valen.
Kompetens bland män, ja. Kvinnors kompetens brydde man sig inte ens om att släppa fram.

Tycker den biten är rätt vidrig faktiskt när jag tänker på det. Har svårt att leva med den biten av historien, att kvinnor inte hade samma rättigheter enligt lag. Makalöst.
Citera
2018-12-03, 19:01
  #1319
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Kan du inte ta och presentera lite exempel från din lista som bevisar det du påstår i stället?
En lista bevisar nämligen ingenting. Vad är det du påstår? Samma som varenda vänsterbliven idiot nånsin, se här: jag har en lista på 500 företag där majoriteten är män?

Jag har en lista på världsrekord i friidrott, där de främsta 500 rekorden samtliga är män.
Och? Män är helt enkelt bättre på vissa saker.
Hacka i dig detta bara.

Det var ju exakt det jag visade med min länkade lista att kvinnor är minst lika bra som män inom ledarskap. Finns vetenskapliga studier som visar att kvinnor generellt är bättre chefer än män. För att inte upprepa mig hänvisar jag till mitt svar.

Från Harvard Business Reviews publikation med en studie om att kvinnor generellt är bättre ledare än män:

In fact at every level, more women were rated by their peers, their bosses, their direct reports, and their other associates as better overall leaders than their male counterparts — and the higher the level, the wider that gap grows.

Specifically, at all levels, women are rated higher in fully 12 of the 16 competencies that go into outstanding leadership. And two of the traits where women outscored men to the highest degree — taking initiative and driving for results — have long been thought of as particularly male strengths. As it happened, men outscored women significantly on only one management competence in this survey — the ability to develop a strategic perspective.


Det stora antalet män bland VD:arna i börsnoterade företag är inget bevis på en manlig överlägsenhet utan det beror istället på att män i historien kvoterat in andra män, antingen genom farsarv, mäktiga vänner eller rika släktingar av det manliga könet. Dessutom hade de hemmafruar som tog hand om barnen och skötte hushållsgörat.

Det enda område där män generellt är överlägsna kvinnor är muskelstyrka. Mental rotering av 3D föremål är en egenskap som män i snitt är bättre på än kvinnor, men denna förmåga kan dock läras upp närsomhelst i livet, t ex genom dataspel och klossbyggande. Flickor som sedan tidiga barnaår bygger med klossar, deltar i mer fysiskt aktiva lekar och spelar dataspel får en spatial förmåga i linje med pojkars. Taxichaufförer (även kvinnliga) i en storstad som London har mycket bättre lokalsinne än busschaufförer som kör samma rutter varje dag. Denna vetenskapliga empiri visar att en sådan förmåga att navigera är ett resultat av både arv och miljö (erfarenhet genom träning i detta fall).

Låt mig gissa dessa ”vissa saker” som du anser män helt enkelt är bättre på utöver råstyrkan och rumsuppfattningen. Det måste väl vara bl a:

  • våldsbrott inklusive mord
  • tagande av livsfarliga och onödiga risker, t ex en lindans mellan två skyskrapor typ WTC i hård vind,
  • missbruk av alkohol och narkotika,
  • hemlöshet,
  • självmord,
  • antalet tillfälliga sexpartners och onani
  • kroppslängd,
  • egenkärlek och självförtroende,
  • tillgång till en tjänstvillig och självuppoffrande hustru som tar hand om hela marktjänsten och på så vis ger honom all tid i världen till att tävla, uppfinna, starta framtida börsbolag, forska, skapa mästerverk, upptäcka och regera.

Var det de du hade i åtanke?

De obefintliga könsskillnaderna i både matematik och intelligens (både på längden och höjden) har jag redogjort för i åtskilliga inlägg genom att hänvisa till hundratals vetenskapliga studier. Läs dem.

Hacka i dig själv allt detta.
Citera
2018-12-03, 20:46
  #1320
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det var ju exakt det jag visade med min länkade lista att kvinnor är minst lika bra som män inom ledarskap. Finns vetenskapliga studier som visar att kvinnor generellt är bättre chefer än män. För att inte upprepa mig hänvisar jag till mitt svar.

Från Harvard Business Reviews publikation med en studie om att kvinnor generellt är bättre ledare än män.
Du tror inte dom känner sig pressade att svara att "kvinnor kan" för det är vad som propagerats ut de senaste decennierna? Sedan hade det varit bra om vi kunde fått se vad frågorna var. Hur många av dom som svarade var kvinnor? Vad var det för företag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in