OBS! Först och främst så vill jag förtydliga, att mina teser i den här tråden utvecklas under diskussionens gång. Så det som jag har skrivit i den här tråden innan detta inlägg, kanske INTE riktigt stämmer överens med det som jag har skrivit i detta inlägg.
Efter att ha tänkt (och räknat) ett tag på detta med kraft, så har jag nu kommit fram till följande:
Något måste vara fel, INTE bara på Newtons tredje lag, utan även på Newtons andra lag, alltså:
F = ma.
Eller så är det något fel på något annat i sammanhanget viktigt.
Eller så är det något fel på mitt tänkande kring detta.
Tänk nämligen på följande:
Du har en kraft på 100 N, som trycker åt höger på en kloss som vi kallar kloss A, och som har en massa på 10 kg. Kloss A i sin tur trycker på en likadan kloss som vi kallar kloss B, och som alltså också har en massa på 10 kg. Friktionen bortser vi ifrån.
Se figur nedan:
100 N ---->AB
Om man ska räkna ut accelerationen för dessa två klossar, så måste man räkna med BÅDA klossarnas massa. Detta eftersom de räknas som en enda kloss i denna situation, när det gäller accelerationen. Kraften på 100 N trycker ju nämligen på en massa, som innefattar både kloss A och kloss B.
Så accelerationen för båda dessa klossar blir därför, enligt Newtons andra lag:
100/20 = 5 m/kvadratsekund.
Men samtidigt vet vi ju att kloss A trycker åt höger på kloss B. Och därför borde vi i den här situationen, när det gäller kraft, kunna räkna kloss B som en ensam kloss, som utsätts för en kraft åt höger av kloss A. Alltså ungefär så som vi skulle kunna räkna med kloss A, om vi skulle ta bort kloss B.
Men kloss B:s acceleration måste ändå förstås vara samma som kloss A:s acceleration, eftersom kloss A och kloss B räknas som en enda kloss i den här situationen, när det gäller acceleration.
Så vi vet alltså kloss B:s acceleration och massa. Och på det sättet kan vi räkna ut att den kraft, med vilken kloss A trycker åt höger på kloss B, måste vara lika med kloss B:s massa gånger kloss B:s acceleration, alltså:
10 * 5 = 50 N.
Så kloss A trycker alltså åt höger på kloss B, med kraften 50 N. Och det måste ju innebära att kloss A, enbart genom sin massa, minskar den ursprungliga kraften på 100 N till 50 N, innan kraften når kloss B.
Och det i sin tur måste ju innebära, att om vi tar bort kloss B och istället sätter dit en annan kloss, som vi kallar kloss C och som har mindre massa än kloss B, tex 2 kg. Då kommer kloss A trycka åt höger på kloss C, med en lika stor kraft som den tryckte med på kloss B, alltså 50 N.
Men det är här det blir FEL.
För om vi först räknar ut vilken acceleration kloss C måste få, pga att kloss A trycker på den åt höger med kraften 50 N:
50/2 = 25 m/kvadratsekund.
Och sen räknar vi ut den acceleration som kloss A och kloss C måste få, dels pga att kraften 100 N trycker på kloss A åt höger, och dels pga att kloss A har massan 10 kg och även måste räkna med kloss C:s massa på 2 kg:
100/12 = 8,3333333333 m/kvadratsekund
Då ser vi att accelerationen INTE är samma, vilket den ju förstås borde vara!
Så var ligger felet?
Är det fel på mitt tänkande, eller är det fel på Newtons andra lag, alltså F = ma, eller är det fel på något annat i sammanhanget viktigt?
Låt mig förtydliga mitt tänkande kring kloss A och kloss B till att börja med, så att ni bättre kan bedöma det:
Figuren igen:
100 N ---->AB
Vi har alltså en ursprunglig kraft på 100 N, som trycker åt höger på kloss A som har en massa på 10 kg, som i sin tur trycker åt höger på kloss B som också har en massa på 10 kg.
Pga att kloss A trycker på kloss B, så måste man räkna med kloss B:s massa när man räknar ut kloss A:s acceleration. Det krävs ju nämligen mer kraft för att putta på två lika tunga lådor samtidigt, än att putta på bara en sådan låda.
Och kloss A och kloss B, måste ju förstås ha samma acceleration, eftersom de är ju på sätt och vis en enda "dubbelkloss" som rör sig åt höger.
Och eftersom kloss A trycker åt höger på kloss B, så måste det vara så att kloss A trycker på kloss B, med en kraft som är av den storleken att kloss B får den acceleration som den har.
Den kraften som kloss A trycker med på kloss B, den måste dock vara mindre än den ursprungliga kraften på 100 N, som trycker från vänster och åt höger på kloss A. Detta eftersom kloss A trycker på BARA EN kloss (alltså på kloss B), som har en hälften så stor massa som den "dubbelkloss" på 20 kg, som den ursprungliga kraften på 100 N trycker på när den trycker på kloss A.
Och eftersom det måste vara kloss A:s egen massa, som gör att den ursprungliga kraften på 100 N minskar, så måste kloss A trycka med en lika stor kraft på alla föremål som den trycker på. Alltså om man byter ut kloss B mot ett föremål med en annan massa än kloss B:s massa, men i övrigt är situationen den samma.
Och därför, om man byter ut kloss B mot en kloss med mindre massa, tex en kloss på 2 kg, som vi kallar kloss C. Då, om vi räknar ut accelerationen med hjälp av en formel, först accelerationen för 100 N och 12 kg, och sen med hjälp av den uträknade accelerationen, räknar ut kraften som kloss A trycker med på kloss C. Då måste den kraften, vara lika stor som kraften som kloss A trycker med på kloss B.
Men som jag just har visat ovan, så blir kraften INTE lika stor när man räknar med hjälp av Newtons andra lag, alltså F = ma.
Så återigen, var ligger felet?
Citaten nedan är från de jag senast diskuterade med i den här tråden, men är kanske INTE direkt relaterade till detta inlägg.
Och jag vill förstås gärna höra andras kommentarer också:
Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
...
Citat:
Ursprungligen postat av
RostigHink
...
Citat:
Ursprungligen postat av
mulpac