Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Hördu halmgubbebyggare! Sedan när har vi vetenskapliga metoder baserade på empiri och sådant med vilka vi kan förutsäga klimatet fram till sekelskiftet? Alltså som en vetenskapligt formad hypotes.
Det kan inte du säga, det kan ingen och det kan inte jag. Med det menar jag att vi måste ta beslut efter det vi har vetenskapliga svar på. Det vi vet är att vårt välstånd bygger på lättillgänglig energi vilket idag är vatten-, kärn- och fossilkraft. Hela mänsklighetens framtid hänger på att vi i fortsättningen också har det. Dessutom, våra möjligheter att utveckla hållbara alternativ till energikällor är helt avhängiga av att vårt samhälle fortsätter att utvecklas. Låt oss fatta besluten efter dessa premisser och inte efter vad en femtonårig aspergare skolkar i skolan ifrån.
Att du inte förstår går inte att dra några slutsatser från
Att du inte kan och inte förstår betyder inte att vetenskapen inte kan och inte förstår.
Jag hoppas att jag inte låter alltför elitistisk om jag skriver att om du hade haft dom grundläggande kunskaper i matematik och fysik som krävs för att du ska kunna tillägna dig, minst, grundläggande kunskaper i klimatlära så hade du inte ifrågasatt grundläggande naturvetenskapliga fakta.
Med tanke på att du regelbundet exponerar hur totalt kunskapsbefriad du är när det gäller trådens ämne (En påminnelse:
"Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten") och vilka fysikaliska och vetenskapliga grunder ämnet vilar på så är det uppenbart att du saknar nödvändiga grundkunskaper. Det är väl också glädjande för din skull att du är anonym. Vem vill framstå som dum offentligt?
Du tycks tro att energiprincipen, kausalitetsprincipen och några till begrepp som utgör fundamenten för mycket av den kunskap vi har om naturvetenskap är förhandlingsbara. Det är dom inte.
Seriöst, tror du verkligen att du vinner retoriska poäng genom att att fylla på närmast faktabefriade inlägg med pejorativa omdömen?
Bygger vårt välstånd på lättillgänglig energi?
Så kan man säga, men en betydligt mer relevant fråga IMO i det här sammanhanget är:
– Förutsätter vårt välstånd att huvuddelen av vår energi är icke-förnybar?
Svaret är nej och en av flera självklara slutsatser, om alla frågor i samband med energi och energiförsörjning beaktas tillsammans, är att vi, mänskligheten, måste minska vårt beroende av fossila bränslen. Helst så snabbt så att beroendet är halverat om ca 10 år. Fossilbilar och kolkraftverk är exempel på sådant som måste bort. I sina nuvarande former. Men, räkna med att det tar kanske 20 år eller mer eftersom ingen vill kasta bort något som man betalat mycket för. Varken individer, företag, organisationer eller samhällen.
Med inkompetenta idioter som ledare för stora nationer, som USA och Brasilien, så ser det inte särskilt lovande ut om man hoppas att fossilberoendet ska minska snabbt.
Vi kan ta mer närliggande politiska beslut som exempel. För några år sedan uppmuntrade många ledare i Europa människor att lägga en stor del av sin inkomst för åratal framåt på en dieselbil. Nu ska dessa bilägare bestraffas för bilindustrins bedrägerier och för felaktiga politiska beslut. Personligen tycker jag att elcyklar och snabbtåg i Sverige är i ungefär samma klass, men det går utanför trådens ämne att gå in på i detalj.
Med dålig politik, som Trump är den främsta företrädaren för, så riskerar vi att inom 50 år hamna i en situation där
geoengineering blir en nödvändighet för att säkra överlevnaden för stora delar av mänskligheten. Kommer vi att ha råd med det då, när oljan är mer eller mindre slut? Jag tvivlar. Då blir slutsatsen att det är nu som gäller!
Förbränning av fossila bränslen och utsläpp av CO2 måste minskas!
–