2018-11-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo, det kan jag. Jag vet ganska väl hur köttbullar görs.
Jag har ingen aning om hur universum skapas/bildas.

Okej, du vet hur en köttbulle göras, grattis. Då borde du veta att processen att göra en köttbulle måste komma i en tidsordning. Du kan inte steka köttet förens du har rullat köttet, du kan inte ha saltet i stekpannan förens du har blandat det med köttet. Då bör du också förstå att detta kräver en medveten handling.

Exakt på samma sätt fungerar med alla tingen i naturen. De har mått, storlek, och rätt sorts komponenter som också kräver en medveten handling.
Citera
2018-11-30, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Okej, du vet hur en köttbulle göras, grattis. Då borde du veta att processen att göra en köttbulle måste komma i en tidsordning. Du kan inte steka köttet förens du har rullat köttet, du kan inte ha saltet i stekpannan förens du har blandat det med köttet. Då bör du också förstå att detta kräver en medveten handling.

Exakt på samma sätt fungerar med alla tingen i naturen. De har mått, storlek, och rätt sorts komponenter som också kräver en medveten handling.
Ja, du har påstått detta ett antal ggr nu. Men det blir inte mer sant bara för att du tjatar.
Var fick denne intelligenta agent allt material ifrån, till att skapa universum?
Som du vet så måste man ha ingredienser för att göra köttbullar, så då måste även Gud haft alla delar till universum någonstans. (Om din liknelse ska hålla)
Citera
2018-11-30, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, du har påstått detta ett antal ggr nu. Men det blir inte mer sant bara för att du tjatar.
Var fick denne intelligenta agent allt material ifrån, till att skapa universum?
Som du vet så måste man ha ingredienser för att göra köttbullar, så då måste även Gud haft alla delar till universum någonstans. (Om din liknelse ska hålla)

Är det verkligen tjat om jag försöker förklara min ståndpunkt för att få dig att förstå? Om det är tjat kan du ju enklt vända ryggen till. Du måste tycka detta är intressant annars hade du inte deltagit frivilligt. Eller är din tid så obetydlig att du gör vad som helst med den?

Materia skapar Gud genom att ''vilja fram det'' Du kan inte tänka att Gud är en fysisk person som är beroende av fysiska saker för att åstadkomma fysiska ting. Gud är metafyisk och har förmågan att vilja fram fysiska saker.
Citera
2018-11-30, 14:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Allt som existerar i naturen som inte är ett resultat av människans hand.
Och härledandet till Gud kommer någonstans? Missade du den delen?
Citera
2018-11-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och härledandet till Gud kommer någonstans? Missade du den delen?
Den delen tog du upp först nu. Vår diskussion handlade om nåt annat. Och utveckla vad du menar med härledandet till Gud kommer nånstans.
Citera
2018-11-30, 14:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag tror inte att du försöker vara rolig eller trollar. Jag är övertygad om att du är dum och okunnig bara. hur mycket har du läst i skolan? Helt ärligt!
Tyvärr får jag lämna dig i ovisshet eftersom det inte är relevant.

Citat:
hahaha, jag får ont i huvudet av att läsa och besvara dig. Jag har inte skrivit att DU har hävdat sanningar, IDIOT! Jag skrev att du glorifierar vetenskap och kunskap men förstår dig på ingetdera. Simpelt, enkelt och väldigt tydlig var jag.
Berätta vad för vetenskap jag presenterat på ett sätt där du kan visa på ett missförstånd? Nej, just det.
Din frustration är över att jag inte accepterar din köttbullsteori.

Citat:
Hur klarar du dig om dagarna? Vilka diskussioner brukar du ha med dina vänner? Förstår ni varandra? Du är helt makalös! Din signatur glorifierar kunskap och vetenskapsmetoder på ett sätt som om exponerar dig att du inte kan nåt om vetenskap eller kunskap och inte heller dess metoder.
Berätta hur min signatur exponerar min påstådda ignorans om vetenskap.

Citat:
Jag kan lägga min högra arm på att du inte har läst och ännu mindre förstått vad vetenskap och kunskap är. Börja där! Lär dig om kunskap och vetenskap så öppnar sig en ny värld för dig.
Varför slår du ifrån dig istället för att besvara mina frågor? Blev det känsligt när köttbullismen ifrågasätts?
Citera
2018-11-30, 14:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Kapitel två, där demotrams konstaterar att saker i naturen har mått, storlek och komponenter och det tyder därför på en Gud, på något vis som han inte kan förklara.
Citera
2018-11-30, 14:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Är det verkligen tjat om jag försöker förklara min ståndpunkt för att få dig att förstå? Om det är tjat kan du ju enklt vända ryggen till. Du måste tycka detta är intressant annars hade du inte deltagit frivilligt. Eller är din tid så obetydlig att du gör vad som helst med den?

Materia skapar Gud genom att ''vilja fram det'' Du kan inte tänka att Gud är en fysisk person som är beroende av fysiska saker för att åstadkomma fysiska ting. Gud är metafyisk och har förmågan att vilja fram fysiska saker.

Du menar att han trollar fram det? Hur vet du det?
Citera
2018-11-30, 14:07
Medlem
Citat:

Det är tjat eftersom du aldrig ger belägg för dina argument. Du bara upprepar samma sak, ”Gud gjorde det”, ”Gud gjorde det”.

Varifrån kommer materialet Gud tänker fram? Kan något verkligen uppstå ur ingenting? (populär fråga från teister i vanliga fall)
Citera
2018-11-30, 14:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Den delen tog du upp först nu. Vår diskussion handlade om nåt annat. Och utveckla vad du menar med härledandet till Gud kommer nånstans.

Nej.

Citat:
Kan du peka på en specifik funktion som du vet att Gud utför och hur du vet att det är han som gör det?

Citat:
Allt som existerar i naturen som inte är ett resultat av människans hand.

Citat:
Och härledandet till Gud kommer någonstans? Missade du den deln?
Citera
2018-11-30, 14:10
Medlem
Citat:
Tyvärr får jag lämna dig i ovisshet eftersom det inte är relevant.

Berätta vad för vetenskap jag presenterat på ett sätt där du kan visa på ett missförstånd? Nej, just det.
Din frustration är över att jag inte accepterar din köttbullsteori.

Berätta hur min signatur exponerar min påstådda ignorans om vetenskap.

Varför slår du ifrån dig istället för att besvara mina frågor? Blev det känsligt när köttbullismen ifrågasätts?
Köttbullism borde rimligtvis ha med Spaghettimonstret att göra. Så demontrams kanske är något på spåren där?
Citera
2018-11-30, 14:10
Medlem
Citat:

Nej, de kräver inte alls någon medveten handling. Allt tyder på att alla saker i naturen har uppkommit av sig själva.

Men även om vi skulle utgå ifrån att någon typ av gud skapade universum en gång i tiden så finns det absolut ingenting som tyder på att han lägger sig i dess skeenden numera, det måste du väl hålla med om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in