2018-11-29, 14:42
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Brukare
Sätt solpaneler på drönarens "tak" och styr via satellit.
Jag har varit inne på det, men frågan är hur avancerat och dyrt det blir.. Att försöka spara batterierna så mycket som möjligt, kanske är en bättre idé för ett privat hobbyprojekt som detta?

Så länge radiostyrningen går att fixa är det ingen speciellt stor kapacitet drönaren behöver klara av, tiden den är påslagen från avfärd i stockholm till anhalt i Indien eller Afrika kan göras väldigt kort om jag spelar korten rätt och effektivt går från tåg, buss och båt
Citera
2018-11-29, 14:45
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Styrningen och videoöverföringen från något längre avstånd blir väldigt knepiga. Radiovågorna som används för drönare har kort räckvidd.

De alternativ du har för styrning är att kommunicera via wifi (där det finns) eller mobilnätverket (röst, data och/eller SMS). Bäst vore om du kunde kommunicera via satelliter som sköter GPSer, men där har du nog inte möjlighet att skicka dina egna signaler som du ju behöver ha för att kunna styra åbäket. Lägg i överföringen av instruktioner på grund av avståndet gör det nog inte heller lätt att få drönaren att överleva diverse problem som kan uppstå. För videoöverföring är alternativen än mer begränsade - wifi eller mobildatatrafik där det finns täckning. Batteriet är i sammanhanget det minsta problemet egentligen.

Tror tyvärr inte du kommer mycket längre än till utkanten av byn hur du än gör, såvida du inte tänker investera stora summor pengar på att ge detta en liten chans att fungera. Om idén intresserar dig så kanske ett enklare och roligare experiment vore att tejpa en mobilkamera på valfritt vilt djur som du sedan kan följa tills antingen uppkoppling eller ström försvinner.
Vad är det längsta avstånd radiostyrning för privat bruk klarar av? Har ett annat radiostyrt projekt vid sidan av som inte är lika storslaget, om detta skulle gå i graven..

Men det hade varit jävligt kul om det faktiskt funka att åka en drönare över jorden, om jag håller mig till storstadsområden där uppkoppling finns kanske det skulle gå?

Angående djur, borde inte problemet med kameran kvarstå? En idé kanske vore att skapa någon form av liten zeppelinare som drar extremt lite batteri men fortfarande kan styras, då behöver jag inte nyttja andra färdmedel

En liten enkel raket som kan flyga väldigt högt, alternativt hållbar heliumballong, med en kamera under hade också varit kul, se hur högt upp det går att komma..
Senast redigerad av Lunes 2018-11-29 kl. 14:51.
Citera
2018-11-29, 14:50
Medlem
Bli första personen i världen man att flyga jorden runt med en drönare hemifrån, skulle inte vara dåligt tror jag
Man krävs nog en hel del förhandsarbete, som exempelvis går den sönder mitt ute i vildmarken, så man har nå kontakter som kan åka å fixa den. Krävs nog en hel del sponsorer.
Senast redigerad av Noccofocus 2018-11-29 kl. 14:52.
Citera
2018-11-29, 14:51
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Vad är det längsta avstånd radiostyrning för privat bruk klarar av? Har ett annat radioatyrt projekt vid sidan om som inte är lika storslaget..

Men det hade varit jävligt kul om det faktiskt funka att åka en drönare över jorden, om jag håller mig till storstadsområden där uppkoppling finns kanske det skulle gå?

Beror på utrustning, omständigheter, miljö, väder, frekvens, et cetera. Enklare hobbyprylar (typen RC-bil från Teknikmagasinet för 69,90:-) som styrs över radio kan du tappa kontakt med vid avstånd mellan allt från 10 till ~1.000 meter. Mer avancerade kan klara uppåt 5 kilometer.
Citera
2018-11-29, 14:55
Medlem
Luness avatar
Citat:
Beror på utrustning, omständigheter, miljö, väder, frekvens, et cetera. Enklare hobbyprylar (typen RC-bil från Teknikmagasinet för 69,90:-) som styrs över radio kan du tappa kontakt med vid avstånd mellan allt från 10 till ~1.000 meter. Mer avancerade kan klara uppåt 5 kilometer.
Det hade varit kul att göra en radiostyrd fyrhjuling, relativt liten, terrängdriven, fyrhjulsdrift, tålig och åka runt med i stan, men radiostyrningen behöver klara två mil minst, helst mer. Den ska klara hela storstockholm helst

En sådan maskin bör drivas med bensin/disel och kan bära en högupplöst kamera med stort batteri som räcker länge, bensintanken bör vara tillräcklig för att kunna gasa på i flera timmar, i hastigheter upp mot 100 km/h, med tanke på hur långa sträckor bilar och mc kan åka utan att tankas borde det inte vara några problem för denna, som knappt bär någon tyngd

Eller?

Vad tror ni om den tanken?
Senast redigerad av Lunes 2018-11-29 kl. 14:59.
Citera
2018-11-29, 15:02
Medlem
Citat:

Med följande iridiummodul kan man ta emot och sända meddelande över hela jordklotet. Men det kräver ju att drönaren kan klara sig med instruktioner då och då.

Citat:
The RockBLOCK Mk2 allows you to send and receive short messages from anywhere on Earth with a clear view of the sky and it works far beyond the reach of WiFi and GSM networks. Maybe you want to transmit weather information from mid-ocean? Or use it to control your robot in the middle of the desert? Perhaps you need to communicate in an emergency, when other networks might not be available? RockBLOCK can help you.

https://www.sparkfun.com/products/13745
Citera
2018-11-29, 15:04
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Det hade varit kul att göra en radiostyrd fyrhjuling, relativt liten, terrängdriven, fyrhjulsdrift, tålig och åka runt med i stan, men radiostyrningen behöver klara två mil minst, helst mer. Den ska klara hela storstockholm helst

En sådan maskin bör drivas med bensin/disel och kan bära en högupplöst kamera med stort batteri som räcker länge, bensintanken bör vara tillräcklig för att kunna gasa på i flera timmar, i hastigheter upp mot 100 km/h, med tanke på hur långa sträckor bilar och mc kan åka utan att tankas borde det inte vara några problem för denna, som knappt bär någon tyngd

Eller?

Vad tror ni om den tanken?

Nja. Du lär nog få polisen efter dig vid ett sådant tilltag då du troligen riskerar att skapa en hel del fara för andra längs vägen. Håller du dig till skogen så kan du säkert göra som du tänker, men jag antar att det inte är lika roligt.
Citera
2018-11-29, 15:06
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Med följande iridiummodul kan man ta emot och sända meddelande över hela jordklotet. Men det kräver ju att drönaren kan klara sig med instruktioner då och då.

Ja, kan man komma bort från att använda radio avsedd för hobby-RC så kommer man förstås längre, men det blir nog väldigt problematiskt även bortsett från detta.
Citera
2018-11-29, 16:12
Medlem
Luness avatar
Citat:
Nja. Du lär nog få polisen efter dig vid ett sådant tilltag då du troligen riskerar att skapa en hel del fara för andra längs vägen. Håller du dig till skogen så kan du säkert göra som du tänker, men jag antar att det inte är lika roligt.
Det enda jag behöver är en bensindriven bil, sådana når upp till 80-100 km/h, samt en kamera som fäst på bilen som sänder live

Såhär typ https://m.youtube.com/watch?time_con...&v=i4u9FRgpgoM med bättre kamera och kanske större tank, finner ingen info om det.

Ni som kör sådana här bilar, hur länge räcker tanken?

Problemet är att dessa bilar inte har en radiostyrning längre än 200 meter, behöver minst en mil, gärna 10, eller ännu mer om möjligt såklart. Vad är maxgränsen för radiostyrning med säker anslutning för privat bruk som inte kostar multum?

Hade varit kul att resa genom landet med en sådan och mellanlanda hos bekanta för att ladda med bensin och ladda kameran

Angående polisen, vilka trafikförseelser gäller för radiostyra bilar? Och vad händer om dom plockar bilen? Har aldrig hört att det skulle va olagligt. Med lite sunt förnuft är det nog ganska lungt, så här års är det ganska dött ute speciellt på kvällen, lär ju vara lätt att skaka av sig eventuella som tar upp jakten med en liten terrängbil i 100bloss

En till tanke, rent teoretiskt, skulle det gå att byta batterierna hemifrån på något sätt för att fylla på de trådlöst?

Teoretiskt skulle en elgenerator kunna framkalla el genom hjulen som rör sig. Som ett vindkraftverk
Citera
2018-11-29, 16:42
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Angående polisen, vilka trafikförseelser gäller för radiostyra bilar? Och vad händer om dom plockar bilen? Har aldrig hört att det skulle va olagligt. Med lite sunt förnuft är det nog ganska lungt, så här års är det ganska dött ute speciellt på kvällen, lär ju vara lätt att skaka av sig eventuella som tar upp jakten med en liten terrängbil i 100bloss

Om du menar en liten hobbybil så räknas det inte som fordon, men framför du den på ställen där personer och fordon finns så kan du framkalla fara för andra. Speciellt om din pryl skuttar runt i 100 knyck och du som "förare" befinner dig på en helt annan plats själv. Sådana leksaker ska man hålla uppsyn över och leka med på platser där det är säkert, eller platser avsedda för sånt. Flyga radiostyrd helikopter i tunnelbanan är en ganska dålig idé till exempel. Det du kan göra är att pyssla med detta i skogen eller på någon äng där du ser om folk närmar sig.
Citera
2018-11-29, 19:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Tja, skulle det vara möjligt att resa världen runt med en drönare?

Min tanke är att ha en liten drömare som är försedd med en kamera, som jag styr radiostyrd kopplat till en skärm, typ som ett datorspel fast på riktigt i realtid.

Problemet ligger dels i distansen, går det att lösa en radiostyrning eller motsvarande som kan styras från så långa avstånd?

Det andra problemet är batteri, både för motorn samt kameran. Ett stort batteri skulle kunna hålla mer ström, men å andra sidan väger det också mer.

Min tanke är, att för att spara batteri, använda mig av andra färdmedel en drönaren. T.ex kan jag landa drönaren på ett tåg tak, eller på en båt, buss eller liknande, under tiden så stängs motorn av samt kameran för att spara batteri. Har också funderat på någon form av solenergi men det kan nog bli svårt

Tankar och idéer?

Divide and Conquer – dīvide et imperā
Här är tre projekt som jag rekommenderar att du läser om, om du inte gjort det.

Det är möjligt att göra det du har visioner om. Det behöver inte kosta en förmögenhet. Det kräver lite olika typer av kompetenser som, om du inte har dom själv, så bör du ta dom till dig antingen genom att lära dig eller genom att liera dig med någon/några som kan.

Någon var inne på att ha baser på lämpliga platser, fördelade på ett lämpligt sätt. Kanske kan du, när dina planer börjar bli konkreta, använda nätet, kanske en grupp på Facebook, för att bygga upp ett nätverk runt Jorden. Skulle t.ex. kunna vara Irland, New Foundland, Mid West US, SF, Honolulu, Japan, Singapore, Indien, UAE, Turkiet, Tyskland och tillbaka till Sverige.

Titta också lite på juridiken. Även om det här är en prestation som kan mätas med t.ex. vad som gjordes med Spirit of St Louis så är det i huvudsak förbjudet. Kanske går det att få tillstånd att passera om den mediala uppmärksamheten är tillräckligt stor, innan projektets genomförande startar? Man måste alltid respektera kontrollerade luftrum och annan trafik i luften. Det är ju några länder som ska passeras.

Kanske är det en bra idé att starta med ett par delprojekt:
– Ditt eget hemlän runt.
– Sverige runt.

När du gjort detta har du bevisat både för dig själv och andra att du kanske kan flyga Jorden runt.

The Spirit of Butts' Farm (August 11, 2003)
"The Spirit of Butts' Farm (also known as TAM 5) was the first model aircraft to cross the Atlantic Ocean on August 11, 2003. The aircraft was launched from Cape Spear (47°31.216′N 52°37.428′W) near St. John's, Newfoundland and Labrador, and landed at Mannin Beach (53°26.462′N 10°7.892′WCoordinates: 53°26.462′N 10°7.892′W) near Clifden, Ireland 38.9 hours later."

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Sp..._Butts%27_Farm

Solar-powered 81-hours flight successful: A new endurance world record! (July 20, 2015)
"Two weeks after having demonstrated AtlantikSolar’s first 24-hour flight , the fixed-wing team of ETH Zurich’s Autonomous Systems Lab has reached another milestone: A continuous flight of its 6.8kg AtlantikSolar Unmanned Aerial Vehicle that spanned a total of 2338km and 81.5 hours (4 days and 3 nights) and has broken the flight endurance world record in its class. See the video below for an illustrative overview of that flight test."

https://www.atlantiksolar.ethz.ch/?p=670

Här är ett projekt som kan vara lärorikt att studera. Det finns likheter i krav på logistik även om du kommer mycket lindrigare undan eftersom du inte fraktar människor.

Flying Around the World in a Solar Powered Plane
"The journey took a very long time—505 days to fly 26,000 miles (42,000 km) at an average speed of about 45 mph (70 kph)—but pilots Bertrand Piccard and Andre Borschberg successfully landed the Solar Impulse 2 aircraft in Abu Dhabi on Tuesday, after flying around the world using only the power of the Sun."

https://www.theatlantic.com/photo/20...-plane/493085/

Ett av problemen som du har gemensamt med projektet med Solar Impulse 2 är att du aldrig ska ge dig ut om det finns risk för dåligt väder, som stark vind eller kraftigt regn. Den detaljen ställer krav på säkra väderprognoser inför långa etapper. Beroende på färdväg finns det ofta tidsperioder som man inte vill flyga i i vissa områden. Hurricane Season t.ex., som det kallas i vissa trakter, kan vara bra att undvika.

Senast redigerad av lasternassumma 2018-11-29 kl. 20:38.
Citera
2018-11-30, 10:06
Medlem
Citat:
Om jag landar på taket när tåget står still är det väl inga problem? Vad behövs i inköp?

Ge upp tanken på att landa på tågtak.
Dels har du elledningar som du kan krocka med. Du har överslagsrisken från elledningarna. Sedan kommer drönaren blåsa av när tåget drar på i över 100 km/h.
Hur ska du förankra drönaren mot tågtaket?

Fortsätt drömma men detta är ett projekt för den med djupa fickor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in