Citat:
Ursprungligen postat av
Lunes
Tja, skulle det vara möjligt att resa världen runt med en drönare?
Min tanke är att ha en liten drömare som är försedd med en kamera, som jag styr radiostyrd kopplat till en skärm, typ som ett datorspel fast på riktigt i realtid.
Problemet ligger dels i distansen, går det att lösa en radiostyrning eller motsvarande som kan styras från så långa avstånd?
Det andra problemet är batteri, både för motorn samt kameran. Ett stort batteri skulle kunna hålla mer ström, men å andra sidan väger det också mer.
Min tanke är, att för att spara batteri, använda mig av andra färdmedel en drönaren. T.ex kan jag landa drönaren på ett tåg tak, eller på en båt, buss eller liknande, under tiden så stängs motorn av samt kameran för att spara batteri. Har också funderat på någon form av solenergi men det kan nog bli svårt
Tankar och idéer?
Divide and Conquer – dīvide et imperā
Här är tre projekt som jag rekommenderar att du läser om, om du inte gjort det.
Det är möjligt att göra det du har visioner om. Det behöver inte kosta en förmögenhet. Det kräver lite olika typer av kompetenser som, om du inte har dom själv, så bör du ta dom till dig antingen genom att lära dig eller genom att liera dig med någon/några som kan.
Någon var inne på att ha baser på lämpliga platser, fördelade på ett lämpligt sätt. Kanske kan du, när dina planer börjar bli konkreta, använda nätet, kanske en grupp på Facebook, för att bygga upp ett nätverk runt Jorden. Skulle t.ex. kunna vara Irland, New Foundland, Mid West US, SF, Honolulu, Japan, Singapore, Indien, UAE, Turkiet, Tyskland och tillbaka till Sverige.
Titta också lite på juridiken. Även om det här är en prestation som kan mätas med t.ex. vad som gjordes med
Spirit of St Louis så är det i huvudsak förbjudet. Kanske går det att få tillstånd att passera om den mediala uppmärksamheten är tillräckligt stor, innan projektets genomförande startar? Man måste alltid respektera kontrollerade luftrum och annan trafik i luften. Det är ju några länder som ska passeras.
Kanske är det en bra idé att starta med ett par delprojekt:
– Ditt eget hemlän runt.
– Sverige runt.
När du gjort detta har du bevisat både för dig själv och andra att du kanske kan flyga Jorden runt.
The Spirit of Butts' Farm (August 11, 2003)
"The Spirit of Butts' Farm (also known as TAM 5) was the first model aircraft to cross the Atlantic Ocean on August 11, 2003. The aircraft was launched from Cape Spear (47°31.216′N 52°37.428′W) near St. John's, Newfoundland and Labrador, and landed at Mannin Beach (53°26.462′N 10°7.892′WCoordinates: 53°26.462′N 10°7.892′W) near Clifden, Ireland 38.9 hours later."
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Sp..._Butts%27_Farm
Solar-powered 81-hours flight successful: A new endurance world record! (July 20, 2015)
"Two weeks after having demonstrated AtlantikSolar’s first 24-hour flight , the fixed-wing team of ETH Zurich’s Autonomous Systems Lab has reached another milestone: A continuous flight of its 6.8kg AtlantikSolar Unmanned Aerial Vehicle that spanned a total of 2338km and 81.5 hours (4 days and 3 nights) and has broken the flight endurance world record in its class. See the video below for an illustrative overview of that flight test."
https://www.atlantiksolar.ethz.ch/?p=670
Här är ett projekt som kan vara lärorikt att studera. Det finns likheter i krav på logistik även om du kommer mycket lindrigare undan eftersom du inte fraktar människor.
Flying Around the World in a Solar Powered Plane
"The journey took a very long time—505 days to fly 26,000 miles (42,000 km) at an average speed of about 45 mph (70 kph)—but pilots Bertrand Piccard and Andre Borschberg successfully landed the Solar Impulse 2 aircraft in Abu Dhabi on Tuesday, after flying around the world using only the power of the Sun."
https://www.theatlantic.com/photo/20...-plane/493085/
Ett av problemen som du har gemensamt med projektet med
Solar Impulse 2 är att du aldrig ska ge dig ut om det finns risk för dåligt väder, som stark vind eller kraftigt regn. Den detaljen ställer krav på säkra väderprognoser inför långa etapper. Beroende på färdväg finns det ofta tidsperioder som man inte vill flyga i i vissa områden.
Hurricane Season t.ex., som det kallas i vissa trakter, kan vara bra att undvika.
–