Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Jag har tänkt på det angående om han hade klarat av att döda själv. Jag är inte säker på det, i så fall hade han gjort det redan och inte väntat på en "medhjälpare".
Hans ordval och hat sen 2008 vittnar om att han är kapabel.
Jag tror det beror på att det blev en gynnsam miljö. Att det var en tidsfråga iom det han själv ger uttryck för:
Det var dags.
Dags för nåt han suktat efter i flera år. Egen lägenhet, ingen kontroll av föräldrar och en nyfunnen vän.
... och jag tror att han, likt som andra beskrev, berättade om sina olaga hot och stoltserade vilket kan vara en iscensättande faktor mellan de här två - varav den yngre berättar om sina sjuka fantasier om våldtäkt.
Han absorberas ihop med den yngre, försvinner på kartan från dom andra. Detta är ett guldkorn för JF som vill ha en evighetsvän. JF får en vän via en pakt, ordagrant blodsbröder. Om den yngre inte satt dit honom och sig själv...
Jag ställer mig tveksam till hotbilden då den yngre lyckas genomföra våldtäkt, både vaginalt och slutligen oralt även om det vore möjligt. Jag tror att det är så skamfyllt att han gör en version av händelsen (tvång, hot). Efteråt går han med honom hem och hämtar mobilen, dock uppger JF hot gällande att hålla käften.
Vad jag däremot är tveksam till är att JF fått med honom på mord. Den yngre lär knappast kunna beskriva föregående diskussioner sanningsenligt. Han ska ju få ihop hotbilden.
Sett till förhör får jag varken den ena eller den andras berättelser att gå ihop klockrent alltså.
Citat:
Men efter ett första mord är det lättare att döda igen, så han hade säkert fortsatt själv nu om han inte blivit gripen.
Ja, jag ser det som hög risk att JF gjort recidiv. Han lyckades ju inte erhålla den eufori han suktade efter och han känner makt efter mordet sett till samtal vid macken på natten.