2018-11-29, 11:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är bara en illavarslande känsla jag har att HR kommer sänka straffet ifall det ens blir livstid i TR. Hoppas jag har fel.
Ja, skulle de ens resonera i klass med den domen då blommar asfalten.

För kännedom finns heller inte hans Nude on strike med i domen för olaga hot - argument om mobbing handlade om grundskolan. Hon slutade hälsa, han blev sur. That's it.

"Det finns ingen anledning för xx att vara rädd nu. Han har hemstudier nu. Han var under hela högstadietiden svårt mobbad och hans familj blev utsatt för hot av mobbarna."

"Hon sa inte ens hej till honom. Då blev han sur och fick en idé att skriva brev till xx för att få henne att sluta frysa ut honom."

I nuvarande FUP säger han däremot:
"Nej hon och några fler i min klass frös ut mig totalt, jag hade varit mobbad i hela högstadiet så det räckte med inte mycket för att jag skulle överreagera."

"Hon var ledare i den gruppen som sa till alla andra vad de skulle göra mot mig".

Sen är då stölden av kläder i gymnastiken anledningen att han skrev hotbreven - som tjejen då ska ha snott. Fick springa naken i skolparken? Det vore ju verkligen ett argument inför TR vid olaga hot.
Men där kan han väl inte med att leverera med tanke på att fienden sitter i samma lokal.

Inte ett ljud om detta i den andra domen så jag undrar vad som är sant som kommer ur mun på den här.
Däremot tar han soft airgun till skolan och skjuter en annan tjej i skallen. Han kände ren glädje av att träffa mitt i prick, hon var ju 18-20 meter bort.

"Ja jag skrev att jag skulle våldta henne och sen så skulle jag döda henne."
Vad säger han sen? Jo, han vill döda hela högen.

Hans stora bekymmer är att han lämnade spår och åkte dit:
"jag skrev brev till henne och jag gjorde det på ett väldigt klantigt sätt, skrev via min dator alltså användare och raderade bara det att jag visste inte att polisen kunde återskapa det."

Han må vara omogen men han är samtidigt både slug och lögnaktig - och förbannat känslokall.
Citera
2018-11-29, 11:28
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Har läst hela fupen och den här 14 åringen ljuger som en häst travar i förhören, ganska otäckt med tanke på hans låga ålder och kaxiga attityd redan nu och gärningen i sig.
Här har vi nog en framtida psykopat av de värre slagen.
Honom kommer vi få höra mer om i media.

28 åringen framstår som ett omoget barn med en mentalstatus på en 12 årings utvecklingsnivå, lever isolerat i nån fantasivärld ensam och utstött från jämnåriga kontakter.
I ren desperation söker hans sig till andra barn för att ha någon slags kamratskap i sitt liv, trots att han nog inser att de bara utnyttjar hans behörighet till vuxenvärlden, mycket tragiskt.
Hög risk för att den här personen tar livet av sig innan straffet är avtjänat.
Ja, på något sätt skulle väl det vara bäst för alla inblandade. Suck. Hemsk tanke att tänka men den här personen har ju förbrukat allt existensberättigande.
Citera
2018-11-29, 11:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Alltså fyfan vad bestialiskt och genomvidrigt. Må de två asen ruttna i helvetet. Inget straff är nog hårt!

Tonåringen är nog ute i det fria om ett par år tyvärr, på grund av sin ringa ålder vid gärningen. Dessutom blir det ju inte ens fängelse.

Förstår inte varför ni har så korta staff för yngre människor. I USA skulle nog en 14-15 åring kunna dömas som vuxen till fängelse för ett sådant här bestialiskt brott.

Sedan borde livstid vara verkligen tills man dör, fattar inte ens varför det kallas livstid när det är långt ifrån sanningen.
Citera
2018-11-29, 11:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Alltså fyfan vad bestialiskt och genomvidrigt. Må de två asen ruttna i helvetet. Inget straff är nog hårt!
Genomvidrigt är rätt ord. Det är så brutalt kallt och det är det känslolösa som likaväl äcklar mig. Han är som en maskin när han pratar. Upprepande använder han ord om att de ska ha lite kul. Ska baske mig räkna vid tillfälle hur många ggr han säger detta om våldtäkten.
Lustmörda? Vill få ut aggressioner? Kolla hur det kännas att döda nån?
Längtat efter att mörda, det var dags?
Citera
2018-11-29, 11:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, skulle de ens resonera i klass med den domen då blommar asfalten.

För kännedom finns heller inte hans Nude on strike med i domen för olaga hot - argument om mobbing handlade om grundskolan. Hon slutade hälsa, han blev sur. That's it.

"Det finns ingen anledning för xx att vara rädd nu. Han har hemstudier nu. Han var under hela högstadietiden svårt mobbad och hans familj blev utsatt för hot av mobbarna."

"Hon sa inte ens hej till honom. Då blev han sur och fick en idé att skriva brev till xx för att få henne att sluta frysa ut honom."

I nuvarande FUP säger han däremot:
"Nej hon och några fler i min klass frös ut mig totalt, jag hade varit mobbad i hela högstadiet så det räckte med inte mycket för att jag skulle överreagera."

"Hon var ledare i den gruppen som sa till alla andra vad de skulle göra mot mig".

Sen är då stölden av kläder i gymnastiken anledningen att han skrev hotbreven - som tjejen då ska ha snott. Fick springa naken i skolparken? Det vore ju verkligen ett argument inför TR vid olaga hot.
Men där kan han väl inte med att leverera med tanke på att fienden sitter i samma lokal.

Inte ett ljud om detta i den andra domen så jag undrar vad som är sant som kommer ur mun på den här.
Däremot tar han soft airgun till skolan och skjuter en annan tjej i skallen. Han kände ren glädje av att träffa mitt i prick, hon var ju 18-20 meter bort.

"Ja jag skrev att jag skulle våldta henne och sen så skulle jag döda henne."
Vad säger han sen? Jo, han vill döda hela högen.

Hans stora bekymmer är att han lämnade spår och åkte dit:
"jag skrev brev till henne och jag gjorde det på ett väldigt klantigt sätt, skrev via min dator alltså användare och raderade bara det att jag visste inte att polisen kunde återskapa det."

Han må vara omogen men han är samtidigt både slug och lögnaktig - och förbannat känslokall.

Tog han inte upp klädstölderna efter idrotten på sin rättegång för olaga hot alltså? Det visste jag inte, har inte läst den FUP.
Citera
2018-11-29, 11:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Tonåringen är nog ute i det fria om ett par år tyvärr, på grund av sin ringa ålder vid gärningen. Dessutom blir det ju inte ens fängelse.

Förstår inte varför ni har så korta staff för yngre människor. I USA skulle nog en 14-15 åring kunna dömas som vuxen till fängelse för ett sådant här bestialiskt brott.

Sedan borde livstid vara verkligen tills man dör, fattar inte ens varför det kallas livstid när det är långt ifrån sanningen.
Ni?
Nu får du väl ändå damma av ordvalet.
Med tanke på rättsäkerheten vs USA och death row så finns det mycket man kan diskutera om "over there".
Att sen döma unga till fängelse eller inte hör inte hit heller. Tanken är att de unga ska få en chans att komma på fötter, alla är inte obotliga psykopater även om grov våldtäkt är vedervärdigt och den hanteringen i USA är rakt inget att slå sig på bröstet över.
Men det är en annan fråga bortom trådens ämne.
Citera
2018-11-29, 11:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Tog han inte upp klädstölderna efter idrotten på sin rättegång för olaga hot alltså? Det visste jag inte, har inte läst den FUP.
Tydligen inte eftersom det inte framkom ett enda ord i domen. Hon slutade hälsa är beskrivningen.

Så vad denna kryddar med eller drar ifrån med tanke på lögnavvänjningen vete tusan.
Att han var mobbad i grundskola kan givetvis vara sant och bedrövligt isf - men det är mycket som jag funderar kring efter att ha läst FUP.
Citera
2018-11-29, 11:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ni?
Nu får du väl ändå damma av ordvalet.
Med tanke på rättsäkerheten vs USA och death row så finns det mycket man kan diskutera om "over there".
Att sen döma unga till fängelse eller inte hör inte hit heller. Tanken är att de unga ska få en chans att komma på fötter, alla är inte obotliga psykopater även om grov våldtäkt är vedervärdigt och den hanteringen i USA är rakt inget att slå sig på bröstet över.
Men det är en annan fråga bortom trådens ämne.

Jag tycker nog att det hör hit. EH skulle behöva känna på fängelselivet ett tag som straff för detta vidriga han gjort mot en ung kvinna och mamma till en liten flicka.

Den lilla påföljd han kommer få nu lär heller inte avskräcka honom nämnvärt från framtida kriminalitet. Och som sagt, hans påföljd står inte i proportion till magnituden av det brott han begått.
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-29 kl. 11:48.
Citera
2018-11-29, 11:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tycker nog att det hör hit. EH skulle behöva känna på fängelselivet ett tag som straff för detta vidriga han gjort mot en ung kvinna och mamma till en liten flicka. Den lilla påföljd han kommer få nu lär inte heller avskräcka honom nämnvört från framtida kriminalitet.
Juridik om straffskalor i olika länder.
SJÄLVKLART är det vidrigt.
Den unge är omhändertagen till soc när han har begått grov våldtäkt - det gäller i Sverige.

Förhoppningsvis får han vård och han slafsar då rakt inte på samma sätt som JF i förhören. Det var trots allt han som gjorde att JF åkte dit, med sig själv på ett bräde.
Vad som biter på honom vet du inte ett dugg om och han visar redan upp ånger i förhör, gråter, känner uppenbar skam, är inte lika känslokall som JF - det ter sig inte spelat i mitt tycke.
Varför jag nämner detta beror på att det är den enda förutsättningen för vård och terapi - vilket inte är det samma som att ta honom i försvar, det han gjort är överfördjävligt.
Däremot vore det väldigt bra om han kom ut rehabiliterad.
Senast redigerad av develi 2018-11-29 kl. 12:00.
Citera
2018-11-29, 11:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Juridik om straffskalor i olika länder.
SJÄLVKLART är det vidrigt.
Den unge är omhändertagen till soc när han har begått grov våldtäkt - det gäller i Sverige.

Förhoppningsvis får han vård och han slafsar då rakt inte på samma sätt som JF i förhören. Det var trots allt han som gjorde att JF åkte dig, med sig själv på ett bräde.
Vad som biter på honom vet du inte ett dugg om och han visar redan upp ånger i förhör, gråter, känner uppenbar skam, är inte lika känslokall som JF - det ter sig inte spelat i mitt tycke.
Varför jag nämner detta beror på att det är den enda förutsättningen för vård och terapi.

Har han inte fått medhjälp till mord också i åtalet?
Citera
2018-11-29, 11:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Har han inte fått medhjälp till mord också i åtalet?
Han har en bekräftad våldtäkt och om resten är i samförstånd eller under hot lär väl domstolen försöka reda ut. Han har oavsett inte mördat henne, den delen står JF för allena.
Citera
2018-11-29, 12:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Han har en bekräftad våldtäkt och om resten är i samförstånd eller under hot lär väl domstolen försöka reda ut. Han har oavsett inte mördat henne, den delen står JF för allena.

Problemet är att min uppfattning är att varken JF eller EH hade kunnat begå mord eller våldtäkt själva. Men tillsammans kände de sig starkare och modigare.

En del individer är farliga men vågar inte eller klarar inte fysiskt sätt själva av brott, men två farliga individer tillsammans blir farligare än farligast. De förstärker varandras negativa sidor. Ur det perspektivet är EH lika mycket inblandad i Nellas död som JF är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in