Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Känns som en rimlig tankegång. Ordet "hen" måste väl vara enbart politiskt. Man kan ju använda t ex "vederbörande" som uppfyller exakt samma syfte i min mening.
Hen är inte enbart politiskt. Det används, såvitt jag förstår, i två sammanhang.
1. När man av olika skäl inte vill presumera någons kön alt. när någon inte identifierar sig som en 'han' eller en 'hon'.
2. När man inte har kännedom om könet eller inte vill avslöja. Det finns många sammanhang där man vill kunna diskutera en situation utan att avslöja några personliga detaljer. T.ex. en skolkurator som på en skolkuratorskonferens diskuterar ett case där könet är irrelevant, då kan det vara sympatiskt med sådan anonymisering. Det kan också vara så att du inte vet könet.
För egen del tycker jag att det är barnsligt att inte respektera individers önskemål kring hur de vill bli betraktade. Jag kan tycka vad jag vill, men om någon säger sig vara 'hen' får den väl vara det. Men då får de säga det - jag presumerar kön tills någon önskar motsatsen.
Visst kan man använda 'vederbörande', 'personen' eller andra varianten men språket blir snabbt väldigt styltigt. Personliga pronomen är nödvändiga.