2018-07-25, 15:11
Medlem
Xanaxgirl420s avatar
Jag säger aldrig hen. Är väl aldrig fel att anta något liksom. Personer som säger hen säger det endast för att ingen ska känna sig kränkt, men jag tycker att det är löjligt, folk är såååå lätt kränkta idag så det är deras problem inte andras
Citera
2018-07-25, 15:16
Medlem
vulcanemerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Jag ringde upp UPS för att prata om leverans av ett paket och sa något i stil med "bra då vet han att han måste ringa först så jag kan öppna porten"

Finns det folk som istället hade sagt "bra då vet hen att hen måste ringa först så jag kan öppna porten"

Finns det folk som tycker att det är så man bör säga?

"Bra då vet NI att NI(han,hon,företaget) måste ringa först."

HEN är helt värdelöst, jag förstår inte varför det behövs?

Jag tror bara det ordet används på Södermalm i Stockholm. Det finns gott om personer här som är ute och går med sina henar och henor avkommor här.
Citera
2018-07-25, 16:26
Medlem
Soterns avatar
Hen har väl blivit synonymt med något könslöst eller icke könsbestämt när man vill driva med PK-styrningen av språket. Det blev nog inte den hit som hbtq-vänstern trodde.
Citera
2018-07-25, 16:29
Bannlyst
Jag har varit med om detta.
Jag var nära på att säga något men gjorde inte.
Situationen hade blivit awkward.
Men jo det pågår.
Citera
2018-07-25, 16:43
Medlem
Det är klassisk kulturmarxism från 1930 talet - där ambitionen är att skapa egna ord, och att avskaffa andra ord.

Det är en länk i kommunisternas ambition att kontrollera språket.

Den andel av befolkningen som inte är "han" eller "hon" är under 0.5 % - men språket skall anpassas efter dessa 0.5% - helt logiskt eller hur?
Citera
2018-07-25, 16:52
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Jag använder det någon gång då och då när jag kommer på att jag borde använda det. Men oftast säger jag "personen" istället.

Tycker hen/höna låter förjävligt, men personen är bara något bättre och låter även det till viss del efterblivet. Talar jag med UPS så säger jag ”vad bra, då vet NI att blabla..”.. jag pratar om UPS, vilken person de skickar är irrelevant. Måste jag referera direkt om personen samlar jag kraft att orka säga ”..då vet han eller hon att det är öppet”.

Hade jag vetat att det var en könlös feminist som levererar paketet hade jag skojat och sagt hen.
Senast redigerad av OldMKensey 2018-07-25 kl. 16:56.
Citera
2018-07-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Svar: ja och ja.

Allt som oftast är det folk i 20-årsåldern med priviligerad bakgrund. För lejonparten av det svenska folket är detta en ickefråga och han/hon funkar bra.

Märk väl att begreppet ”hen” inte är ett organiskt framväxt språkbruk utan ett diktat från den etablerade vänstern dom vill styra folks språk. Minns att jag läste om det i en bok en gång...
!984 kanske?
Citera
2018-07-25, 17:51
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Men är ni säkra på att det inte finns nån obskyr dialekt där det kan förekomma? "En" i stället för "man" förekommer ju dialektalt.

I vissa österbottniska dialekter så benämner man också saker som han och hon, jag kan tänka mig att det finns nån österbottninsk feminist som inte vill felköna klockan eller bilen och använder "hen".

Jag tycker det intressanta i "hen"-debatten är att man ofta framhåller mitt modersmål finska som nåt exempel på hur lätt det är med könlösa pronomen, men man tar inte upp att i finskt talspråk är det helt ok att referera till en person som "den (se)", nåt som skulle få en könlös feminist med hundra piercingar att flyga i taket. Folk som hen kanske skulle ha lite förståelse för att andra kan reagera på liknande sätt om man kallar dem "hen".

Och efter allt detta svaret på frågan: Jag använder det ibland av misstag i talspråk, men jag upplever att hen i svenskan är mest en skriftspråklig grej, lite som att använda "se=den" i finska är en talspråklig grej.
Citera
2018-07-25, 21:27
Medlem
nabplayers avatar
Jag använder det sarkastiskt som ett internt skämt, som när det är utan tvivel vilket kön det egentligen är. Det är ett reaktionärt språkbruk när etablissemanget försöker diktera vilka ord som ska användas. Ungefär som när de bytte namnet på fågeln från Kafferseglare till Negerseglare
Citera
2018-07-25, 21:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2018-07-25, 22:21
Medlem
Jag brukar säga hen till folk som jag inte gillar. Speciellt kvinnor som är manliga. Dem blir inte glada över detta att man oidentifierar folk.

Jag säger aldrig hen till män, endast kvinnor. Vänsterpartister kallar jag alltid för hens.
Citera
2018-10-09, 00:39
Medlem
Blaobars avatar
Landstinget använder hen.
Hermods använder hen.

Jag gillar inte ordet hen.

"Från det att föraren upptäcker faran till dess att hen reagerar tar det en viss reaktionstid."

Bojkott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in