2018-11-29, 05:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Se där ja. Detta har legat mig varmt om hjärtat som tema. För ser man ett visst mönster i en förövares beteende kan det leda till sammankopplingar med annat. Rött hår, Kraka/Aslög diskuterades men det var inte preferenser (opportunity - vulnerability - desirability) som gjorde att han valde Kim, snarare olyckliga omständigheter. Att hon hade långt vackert hår gjorde nog inte saken sämre, den stora stygga vargen slickade sig nog om läpparna..

Små, till synes intetsägande ord, där han inte riktigt orkar knipa käft (grandios) och talar i gåtor, kan vara av intresse.
Skulle till och med kunna tänka mig att låna hans egna ord om detta beteende: En offentlig hemlighet.
Ibland är det blindskär - eller inte?
Madsen har god koll på breda områden. Han följer True Crime, serieförbrytare, han tuggar om sin psykopati. Jag ser honom som Thrill killer.
Vill han säga nåt? Vad har ubåtarna gett tillbaka?

"..the sparkling blend of fear and excitement known as "thrill"..

"Ubådene Freya, Kraka og Nautilus har i den grad givet indsatsen som de har kostet at bygge tilbage, i form af den dirrende blanding af frygt og spændning som på engelsk kaldes "thrill".
https://ing.dk/blog/billeder-dejlig-...autilus-197842

Just Freya som 'first born' tror jag härbärgerar en hel del nostalgi och stort symbolvärde.

Han vill till Flakfortet med en av de potentiella offren, sms skickat den 8 augusti. Freyas gravplats.

Här är inlägg som härror till de Lorckianska datumen:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

... och lite fortsatt spånande i samma ämne:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

(Lorck stavar "Freja", men visst ska det vara "Freya"!)

Så detta sa han helt öppet, om att han önskade återsjösätta Nautilus den 3 maj av personliga skäl. Då kom jag inte med något nytt. Men visst är det spännande! Jag tror också att M levde mycket efter sin egen mystik - precis som vissa lever sina liv efter astrologi eller numerologi - och talade i gåtor. Klipsk och poetisk som en bard är han också.
Citera
2018-11-29, 06:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att du läser för mycket på danska! (Jag har också börjat prata danska ibland det senaste året...)
Hahahaha, reagerade inte ens på den konstiga texten, lägger till passande tyska:
rena mischmasch.
Citat:
https://vimeo.com/158677739
Hittade förresten en bra video - en längre video i en serie av Red Bull om olika fantaster - som jag inte tror har varit länkad här. Den är från 2013-14 när dåvarande Copenhagen Suborbitals arbetade på HEAT-2X. Filmteamet är även med i USA när M provar astronautdräkt, tar sig ut ur en landningskapsel på tid och testar simulerad tyngdlöshet i en glastank. Detta - i USA - hade jag bara sett stillbilder ifrån innan. (Deirdre är med honom i USA, förresten, och står och ser orolig ut när M leker! Visste frugan om det..?)

Om sina medarbetare: "They have rocket fuel in their blood!" (Tråkigt om han hela tiden tänkte att de kom från kvartersbutiken medan han var kirurgen...)"

"Det här är lite sorgligt, med facit i hand (ja jag vet att det är hans eget fel, jag säger inte annat):

"I expect to go on working until I die. I have no plans for retirement ever".
Snygg video.
Jag förstår vad du menar till viss del. Hade han hållit sig till raketer hade det inte varit nåt större problem. Alltså relaterat till fara även om psykopatin lyser igenom (samarbetsproblem, egocentrering osv).
Eller som Wilson säger: You need to push the limit. För att ta sig nån vägen.
Problemet med den meningen är att CS avancerar vidare och han sitter på Herstedvester.
För att han via sin störda personlighet saknar gränser.
Det finns pluspoäng i psykopatin (driftig, orädd, målmedveten, entuiasmerande) men problemet är att han saknar empati, samvete, moral och är grandios och egoistisk.
En psykopat är inte pålitbar oavsett perversiteter. Vid upplevd kränkning, hat, ackumulerad vrede och frustration så kan det ta katastrofala dimensioner och nyckelordet är hämnd.
Kort stubin och pervers läggning försämrar givetvis.
Citat:
Peter Madsen är däruppe med Bröderna Wright, beredd att offra sig själv för att rädda hela mänskligheten: "A lot of flying pioneers experimented, and a lot of them faced great dangers. We have to take these chances sometimes, but in return, the rest of humanity might ultimately learn to live in space, learn to live on other planets."
Nej. En psykopat är ALDRIG redo att offra sig själv för nån annan och rädda mänskligheten. Det är här du går vilse.
Drivkraften är alltid egoistisk - aldrig altruistisk. Alltid självcentrerad egenvinning.
Han saknar empati som är en kravet och förutsättningen:
Han bryr sig inte om andra mer än om han kan suga ut nåt som en vampyr.
Senast redigerad av develi 2018-11-29 kl. 06:32.
Citera
2018-11-29, 06:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hahahaha, reagerade inte ens på den konstiga texten, lägger till passande tyska:
rena mischmasch.

Snygg video.

Nej. En psykopat är ALDRIG redo att offra sig själv för nån annan och rädda mänskligheten. Det är här du går vilse.
Drivkraften är alltid egoistisk - aldrig altruistisk. Alltid självcentrerad egenvinning.
Han saknar empati som är en kravet och förutsättningen:
Han bryr sig inte om andra mer än om han kan suga ut nåt som en vampyr.

Ja, men jag undrar om Red Bull vill bli förknippade med den längre!

Visst, men han vill att andra ska se honom som Mannen som är beredd att Offra Sig Själv för att Rädda Världen och Mänskligheten - och han tror att han skulle ha förmågan att göra det på riktigt också. Rädda världen och mänsligheten, alltså. Om han bara skulle vilja. Så mycket ser t.o.m. jag!
Citera
2018-11-29, 06:36
Medlem
develis avatar
Citat:
(Lorck stavar "Freja", men visst ska det vara "Freya"!)

Så detta sa han helt öppet, om att han önskade återsjösätta Nautilus den 3 maj av personliga skäl. Då kom jag inte med något nytt. Men visst är det spännande! Jag tror också att M levde mycket efter sin egen mystik - precis som vissa lever sina liv efter astrologi eller numerologi - och talade i gåtor. Klipsk och poetisk som en bard är han också.
Ja, det är intressant. Han är slug och han är påläst, det kan man inte sticka under stol med. Problemet är att alla dessa begåvningar går down the drain då hans intentioner inte är goda.
Citera
2018-11-29, 06:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, men jag undrar om Red Bull vill bli förknippade med den längre!

Visst, men han vill att andra ska se honom som Mannen som är beredd att Offra Sig Själv för att Rädda Världen och Mänskligheten - och han tror att han skulle ha förmågan att göra det på riktigt också. Rädda världen och mänsligheten, alltså. Om han bara skulle vilja. Så mycket ser t.o.m. jag!
Helt rätt uttryckt. Den stora diffen.
Jag förstår just den delen du ser. Det är den som gör att den nära omgivningen blir så förvirrade vid det stora förfallet.
Ja, han skulle kunna nå långt (men knappast rädda mänskligheten.. ). Han är amibtiös men man får även inse hur ambitiös han var på tortyrfronten och ta fram bilden där Kim står fastbunden och fullständigt vettskrämd i ubåten. Kan man inte leva sig in i just hennes våndor då sätter man sig själv, sin dotter eller nån annan kvinna i den positionen under vattenytan, helt oräddbar.
Det ger hans potential en extrem bismak..
Senast redigerad av develi 2018-11-29 kl. 07:21.
Citera
2018-11-29, 18:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Helt rätt uttryckt. Den stora diffen.
Jag förstår just den delen du ser. Det är den som gör att den nära omgivningen blir så förvirrade vid det stora förfallet.
Ja, han skulle kunna nå långt (men knappast rädda mänskligheten.. ). Han är amibtiös men man får även inse hur ambitiös han var på tortyrfronten och ta fram bilden där Kim står fastbunden och fullständigt vettskrämd i ubåten. Kan man inte leva sig in i just hennes våndor då sätter man sig själv, sin dotter eller nån annan kvinna i den positionen under vattenytan, helt oräddbar.
Det ger hans potential en extrem bismak..

Det går ju inte att få ihop de två bilderna av honom. Jag kan det i alla fall inte - inte när jag inte har sett denna andra.

Steen Lorcks slutord, då:

"För att man kan!
Då Peter Madsen blev tillfrågad om varför han byggde undervattensbåtar, löd hans typiska svar: "för att man kan!" För att han kunde, var väl, vad han menade. Trots den knappt dolda självbelåtenheten som det uttrycket rymmer, måste jag säga att jag aldrig har mött en människa, som i så hög grad som han har kunnat tillåta sig denna självbelåtenhet, och som i så hög grad har levt upp till detta mantra.

Han har kunnat så mycket, och det är en stor skam för honom själv och alla oss andra, att han inte längre kan göra mycket av alltsammans. Men det är naturligtvis hans eget fel. Just nu måste det frustrera honom över alla gränser, att han inte längre kan få utlopp för all kreativitet och all den tekniska, vetenskapliga och praktiska knowhow, som han är i besittning av. Så vitt jag kan bedöma, har Peter Madsen i hela sitt liv, med allt, vad han har företagit sig, sökt att bekräfta denna sin tes: "för att man kan!".

Kanske var det också det, han försökte att visa oss allihopa den natten i augusti 2017."
Citera
2018-11-29, 18:48
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Han har kunnat så mycket, och det är en stor skam för honom själv och alla oss andra, att han inte längre kan göra mycket av alltsammans. Men det är naturligtvis hans eget fel. Just nu måste det frustrera honom över alla gränser, att han inte längre kan få utlopp för all kreativitet och all den tekniska, vetenskapliga och praktiska knowhow, som han är i besittning av. Så vitt jag kan bedöma, har Peter Madsen i hela sitt liv, med allt, vad han har företagit sig, sökt att bekräfta denna sin tes: "för att man kan!".

Kanske var det också det, han försökte att visa oss allihopa den natten i augusti 2017."

Det fetade:
Det var nog tur att Danska flottan inte kom i krig när Steen Lorck var i aktiv tjenst. Det här är något av det dummaste jag nånsin läst.
Citera
2018-11-29, 19:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det fetade:
Det var nog tur att Danska flottan inte kom i krig när Steen Lorck var i aktiv tjenst. Det här är något av det dummaste jag nånsin läst.
Jo jag tänkte först det samma, vad menar karln?
..men läste ett varv till och undrar om han inte snarare menar Madsens extremt grandiosa och gränslösa sida?
Jag har alltså hans fantasier i åtanke som han berättade för honom om det perfekta brottet. För Madsen inbillade sig ju att klara även detta och komma undan? (för att han kan). Det är ju en störd nerv som stadigt finns i Madsen. Lorck tyckte ju att fantasierna var helt befängda.
Citat:
Så vitt jag kan bedöma, har Peter Madsen i hela sitt liv, med allt, vad han har företagit sig, sökt att bekräfta denna sin tes: "för att man kan!".
Citera
2018-11-29, 19:33
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Jo jag tänkte först det samma, vad menar karln?
..men läste ett varv till och undrar om han inte snarare menar Madsens extremt grandiosa och gränslösa sida?
Jag har alltså hans fantasier i åtanke som han berättade för honom om det perfekta brottet. För Madsen inbillade sig ju att klara även detta och komma undan? (för att han kan). Det är ju en störd nerv som stadigt finns i Madsen. Lorck tyckte ju att fantasierna var helt befängda.

Jo, men Madsen försökte ju inte att visa oss något. Han kanske ville bevisa något för sig själv, men det blir ju nåt helt annat.
Senast redigerad av kugutt 2018-11-29 kl. 19:37.
Citera
2018-11-29, 20:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, men Madsen försökte ju inte att visa oss något. Han kanske ville bevisa något för sig själv, men det blir ju nåt helt annat.
Jo, jag vet det är konstigt formulerat. Men jag tänkte mer som ett scenario där Madsen kommer undan med det perfekta brott (ville/trodde, hade hybris) och visar inför omgivningen, visar oss att han är kingen. Han kan blåsa alla - men med vetskap inför sig själv, att han kan visst, man (jag) kan. Typ som en trotsig unge. Ler i mjugg.
Han är störd alltså. Han behöver inte bekräftas offentligt.
Det påminner om ett beteende som gravt mobbade kan ha om det skenar (störning). De låtsas hämnas offentligt och nästintill tror att de visat upp det IRL. Lite voodoodocka varning.
Äsch, jag vet inte hur jag ska förklara.
Jag tror hur som haver att det finns sorts megalomanisk reaktion mitt i det perversa. Han hämnas CS, tror sig blåsa polisen - är stolt över att grundlura alla. Att en hel del är projicerad ilska (utlopp, revenge) likaväl som att han har en pervers preferens.
Lite som det jag skrev i spoilern:

"Thrill killers' common denominator is that they feel inadequate or minimalized and are driven by a need to feel powerful."

The Fine Line Between Thrill and Revenge"
"With some people, their need to feel successful is so extreme, nothing is ever enough," Brown said. "Everybody has their own definition of what success is."
Citera
2018-11-29, 20:21
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Jo, jag vet det är konstigt formulerat. Men jag tänkte mer som ett scenario där Madsen kommer undan med det perfekta brott (ville/trodde, hade hybris) och visar inför omgivningen, visar oss att han är kingen. Han kan blåsa alla - men med vetskap inför sig själv, att han kan visst, man (jag) kan. Typ som en trotsig unge. Ler i mjugg.
Han är störd alltså. Han behöver inte bekräftas offentligt.
Det påminner om ett beteende som gravt mobbade kan ha om det skenar (störning). De låtsas hämnas offentligt och nästintill tror att de visat upp det IRL. Lite voodoodocka varning.
Äsch, jag vet inte hur jag ska förklara.
Jag tror hur som haver att det finns sorts megalomanisk reaktion mitt i det perversa. Han hämnas CS, tror sig blåsa polisen - är stolt över att grundlura alla. Att en hel del är projicerad ilska (utlopp, revenge) likaväl som att han har en pervers preferens.
Lite som det jag skrev i spoilern:

"Thrill killers' common denominator is that they feel inadequate or minimalized and are driven by a need to feel powerful."

The Fine Line Between Thrill and Revenge"
"With some people, their need to feel successful is so extreme, nothing is ever enough," Brown said. "Everybody has their own definition of what success is."

Jo, jag tror jag förstår vad du menar.( tror dock inte Lorck tenkte så långt) Här kommer dock vad jag tycker han borde skrivit:

"Så vitt jag kan bedöma, har Peter Madsen i hela sitt liv, med allt, vad han har företagit sig, sökt att bekräfta denna sin tes: "för att man kan!".
Kanske var det också det, han försökte att bevisa för sig själv den natten i augusti 2017"

Lorcks version blir lite flummig för mig.
Citera
2018-11-29, 20:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, jag tror jag förstår vad du menar.( tror dock inte Lorck tenkte så långt) Här kommer dock vad jag tycker han borde skrivit:

"Så vitt jag kan bedöma, har Peter Madsen i hela sitt liv, med allt, vad han har företagit sig, sökt att bekräfta denna sin tes: "för att man kan!".
Kanske var det också det, han försökte att bevisa för sig själv den natten i augusti 2017"

Lorcks version blir lite flummig för mig.
Hahaha. Nä det kan va så. Jag försökte iaf.
Men jag tror att det är nån slags mix med Madsen, nåt annat sjukt mitt i det perversa. Nåt självhävdelsebehov. Jag tror tyvärr en hel del projicerades över på stackars Kim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in