Citat:
Hade det gällt Kommendant Morningwood så vore det skillnad.
Det tog ett tag innan Lorck vaknade upp ur sin dvala som grundlurad av en patologisk lögnare.
Huvudsaken är att kom till sans.
- At man kan tage så meget fejl af et menneske, det chokerer mig. Det er en mand, som jeg har gået op og ned af i årevis jo. I ni år."
- Jeg kan ikke forlige mig med tanken om at se ham i øjnene. Jeg har ikke lyst til at møde ham igen. Han er mig modbydelig."
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-...te-forbrydelse
Det tog ett tag innan Lorck vaknade upp ur sin dvala som grundlurad av en patologisk lögnare.
Huvudsaken är att kom till sans.
- At man kan tage så meget fejl af et menneske, det chokerer mig. Det er en mand, som jeg har gået op og ned af i årevis jo. I ni år."
- Jeg kan ikke forlige mig med tanken om at se ham i øjnene. Jeg har ikke lyst til at møde ham igen. Han er mig modbydelig."
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-...te-forbrydelse
Ja jag vet att Lorck sa så när han intervjuades utanför Byretten, men i boken uttalar han sig aldrig så kategoriskt eller grovt. Han kände nog en stark press just då, när domen fallit, att ta avstånd från Madsen. Det här är vad han skriver om när han började förstå att Madsen har en annan sida också (sid. 222, min översättning):
"Min bild av Peter Madsen börjar att krackelera
En dag, då vi var ensamma i HAB, kom Peter Madsen och jag till att dryfta, vad som skulle ske med Nautilus, när hon om förhoppningsvis många år skulle pensioneras. Han, som visste, att jag kände ett starkt band till den lilla undervattensbåten, menade, att vi borde segla ut med henne och låta oss begravas tillsammans med henne på havets botten. Det, menade han, skulle vara en passande viloplats för oss alla tre!
Jag har som tidigare nämnt ofta med referens till filmen Das Boot lite skämtsamt kallat mig själv Der richtig Alte, och jag är då också en hel del år äldre än Peter Madsen, och även om det tycktes mig, att idén i princip var vacker, så var jag inte med på den. När jag en dag är mätt på dagar, kommer Peter Madsen att vara en man i sin bästa ålder, och knappast gammal nog att dö på det sättet. Och det är ju också några praktiska, och kanske juridiska, aspekter som måste klargöras först. Vem öppnar för vattnet? Finns det överhuvudtaget en ventil som kan fylla båten fort? Skulle vi segla ut på så djupt vatten, att tryckskrovet gav efter? Eller skulle vi vänta, tills mängden koldioxid i luften kvävde oss? Vi enades om, att det i alla fall var för tidigt att tala mer om det då.
En kväll vintern 2016-17 kom jag ut till HAB. Det var tomt i hangaren, och inne på kontoret satt Peter Madsen ensam. Då jag kom in, kunde jag se att han höll på att läsa boken Drabschefen av Ove Dahl. Även om jag vet, att han måste ha läst åtskilliga böcker, så är det den enda bok, jag har sett honom läsa. Det var först vid en senare tidpunkt, jag kom att tänka lite närmare på bokens ämne.
På våren 2017, jag minns inte datumet, var Peter Madsen och jag en kväll ensamma i HAB. Då tänkte Peter Madsen högt. Han yppade att han då och då har fantasier om hur man skulle kunna begå det perfekta, ja, det ultimata, brottet! Han kom inte in på, vilket brott han tänkte på. Jag hade inte heller lust att fråga, och försökte att snabbt leda in samtalet på andra ämnen. Han såg för sig en situation, där polisen skulle jaga honom till lands, till sjöss och i luften.
Jag blev stum och förfärad av detta besynnerliga tillkännagivande, och jag var inte i stånd att kommentera denna frånstötande tanke. Min första tanke var, att han nog gick och tänkte på ett egendomsbrott, t.ex. en juvelkupp, en tavelstöld eller att spränga banken i Las Vegas. Det slog mig aldrig, att det var ett mord han hade i tankarna. Tanken tycktes mig omedelbart så bisarr, ja pervers, att jag ett ögonblick för första gången kände, att jag egentligen inte kände denne Peter Madsen. Under alla omständigheter avstod jag från att kommentera det, som jag betraktade som enbart en tankelek. Jag försökte att så snart som möjligt slå ifrån mig kvällens obehagliga upplevelse.
Senare har jag läst, att Peter Madsen även tidigare har avslöjat vissa kriminella planer. Jag tror, att det var i Søndagsavisen, som han berättade att han hade planer på att bygga en jättestor väteballong och med den flyga in över Själland, medan polisen med tjutande sirener jagade honom på marken. Därefter skulle han landa mellan tornen på Roskildes domkyrka."
Senast redigerad av Merwinna 2018-11-28 kl. 16:15.
Senast redigerad av Merwinna 2018-11-28 kl. 16:15.