2018-11-28, 16:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hade det gällt Kommendant Morningwood så vore det skillnad.

Det tog ett tag innan Lorck vaknade upp ur sin dvala som grundlurad av en patologisk lögnare.
Huvudsaken är att kom till sans.

- At man kan tage så meget fejl af et menneske, det chokerer mig. Det er en mand, som jeg har gået op og ned af i årevis jo. I ni år."

- Jeg kan ikke forlige mig med tanken om at se ham i øjnene. Jeg har ikke lyst til at møde ham igen. Han er mig modbydelig."
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-...te-forbrydelse

Ja jag vet att Lorck sa så när han intervjuades utanför Byretten, men i boken uttalar han sig aldrig så kategoriskt eller grovt. Han kände nog en stark press just då, när domen fallit, att ta avstånd från Madsen. Det här är vad han skriver om när han började förstå att Madsen har en annan sida också (sid. 222, min översättning):

"Min bild av Peter Madsen börjar att krackelera
En dag, då vi var ensamma i HAB, kom Peter Madsen och jag till att dryfta, vad som skulle ske med Nautilus, när hon om förhoppningsvis många år skulle pensioneras. Han, som visste, att jag kände ett starkt band till den lilla undervattensbåten, menade, att vi borde segla ut med henne och låta oss begravas tillsammans med henne på havets botten. Det, menade han, skulle vara en passande viloplats för oss alla tre!

Jag har som tidigare nämnt ofta med referens till filmen Das Boot lite skämtsamt kallat mig själv Der richtig Alte, och jag är då också en hel del år äldre än Peter Madsen, och även om det tycktes mig, att idén i princip var vacker, så var jag inte med på den. När jag en dag är mätt på dagar, kommer Peter Madsen att vara en man i sin bästa ålder, och knappast gammal nog att dö på det sättet. Och det är ju också några praktiska, och kanske juridiska, aspekter som måste klargöras först. Vem öppnar för vattnet? Finns det överhuvudtaget en ventil som kan fylla båten fort? Skulle vi segla ut på så djupt vatten, att tryckskrovet gav efter? Eller skulle vi vänta, tills mängden koldioxid i luften kvävde oss? Vi enades om, att det i alla fall var för tidigt att tala mer om det då.

En kväll vintern 2016-17 kom jag ut till HAB. Det var tomt i hangaren, och inne på kontoret satt Peter Madsen ensam. Då jag kom in, kunde jag se att han höll på att läsa boken Drabschefen av Ove Dahl. Även om jag vet, att han måste ha läst åtskilliga böcker, så är det den enda bok, jag har sett honom läsa. Det var först vid en senare tidpunkt, jag kom att tänka lite närmare på bokens ämne.

På våren 2017, jag minns inte datumet, var Peter Madsen och jag en kväll ensamma i HAB. Då tänkte Peter Madsen högt. Han yppade att han då och då har fantasier om hur man skulle kunna begå det perfekta, ja, det ultimata, brottet! Han kom inte in på, vilket brott han tänkte på. Jag hade inte heller lust att fråga, och försökte att snabbt leda in samtalet på andra ämnen. Han såg för sig en situation, där polisen skulle jaga honom till lands, till sjöss och i luften.

Jag blev stum och förfärad av detta besynnerliga tillkännagivande, och jag var inte i stånd att kommentera denna frånstötande tanke. Min första tanke var, att han nog gick och tänkte på ett egendomsbrott, t.ex. en juvelkupp, en tavelstöld eller att spränga banken i Las Vegas. Det slog mig aldrig, att det var ett mord han hade i tankarna. Tanken tycktes mig omedelbart så bisarr, ja pervers, att jag ett ögonblick för första gången kände, att jag egentligen inte kände denne Peter Madsen. Under alla omständigheter avstod jag från att kommentera det, som jag betraktade som enbart en tankelek. Jag försökte att så snart som möjligt slå ifrån mig kvällens obehagliga upplevelse.

Senare har jag läst, att Peter Madsen även tidigare har avslöjat vissa kriminella planer. Jag tror, att det var i Søndagsavisen, som han berättade att han hade planer på att bygga en jättestor väteballong och med den flyga in över Själland, medan polisen med tjutande sirener jagade honom på marken. Därefter skulle han landa mellan tornen på Roskildes domkyrka."
Senast redigerad av Merwinna 2018-11-28 kl. 16:15.
Citera
2018-11-28, 19:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja jag vet att Lorck sa så när han intervjuades utanför Byretten, men i boken uttalar han sig aldrig så kategoriskt eller grovt. Han kände nog en stark press just då, när domen fallit, att ta avstånd från Madsen. Det här är vad han skriver om när han började förstå att Madsen har en annan sida också (sid. 222, min översättning):

"Min bild av Peter Madsen börjar att krackelera
En dag, då vi var ensamma i HAB, kom Peter Madsen och jag till att dryfta, vad som skulle ske med Nautilus, när hon om förhoppningsvis många år skulle pensioneras. Han, som visste, att jag kände ett starkt band till den lilla undervattensbåten, menade, att vi borde segla ut med henne och låta oss begravas tillsammans med henne på havets botten. Det, menade han, skulle vara en passande viloplats för oss alla tre!

Jag har som tidigare nämnt ofta med referens till filmen Das Boot lite skämtsamt kallat mig själv Der richtig Alte, och jag är då också en hel del år äldre än Peter Madsen, och även om det tycktes mig, att idén i princip var vacker, så var jag inte med på den. När jag en dag är mätt på dagar, kommer Peter Madsen att vara en man i sin bästa ålder, och knappast gammal nog att dö på det sättet. Och det är ju också några praktiska, och kanske juridiska, aspekter som måste klargöras först. Vem öppnar för vattnet? Finns det överhuvudtaget en ventil som kan fylla båten fort? Skulle vi segla ut på så djupt vatten, att tryckskrovet gav efter? Eller skulle vi vänta, tills mängden koldioxid i luften kvävde oss? Vi enades om, att det i alla fall var för tidigt att tala mer om det då.

En kväll vintern 2016-17 kom jag ut till HAB. Det var tomt i hangaren, och inne på kontoret satt Peter Madsen ensam. Då jag kom in, kunde jag se att han höll på att läsa boken Drabschefen av Ove Dahl. Även om jag vet, att han måste ha läst åtskilliga böcker, så är det den enda bok, jag har sett honom läsa. Det var först vid en senare tidpunkt, jag kom att tänka lite närmare på bokens ämne.

På våren 2017, jag minns inte datumet, var Peter Madsen och jag en kväll ensamma i HAB. Då tänkte Peter Madsen högt. Han yppade att han då och då har fantasier om hur man skulle kunna begå det perfekta, ja, det ultimata, brottet! Han kom inte in på, vilket brott han tänkte på. Jag hade inte heller lust att fråga, och försökte att snabbt leda in samtalet på andra ämnen. Han såg för sig en situation, där polisen skulle jaga honom till lands, till sjöss och i luften.

Jag blev stum och förfärad av detta besynnerliga tillkännagivande, och jag var inte i stånd att kommentera denna frånstötande tanke. Min första tanke var, att han nog gick och tänkte på ett egendomsbrott, t.ex. en juvelkupp, en tavelstöld eller att spränga banken i Las Vegas. Det slog mig aldrig, att det var ett mord han hade i tankarna. Tanken tycktes mig omedelbart så bisarr, ja pervers, att jag ett ögonblick för första gången kände, att jag egentligen inte kände denne Peter Madsen. Under alla omständigheter avstod jag från att kommentera det, som jag betraktade som enbart en tankelek. Jag försökte att så snart som möjligt slå ifrån mig kvällens obehagliga upplevelse.

Senare har jag läst, att Peter Madsen även tidigare har avslöjat vissa kriminella planer. Jag tror, att det var i Søndagsavisen, som han berättade att han hade planer på att bygga en jättestor väteballong och med den flyga in över Själland, medan polisen med tjutande sirener jagade honom på marken. Därefter skulle han landa mellan tornen på Roskildes domkyrka."
Tack. Det var intressant att se det direkt ur boken.
"Drabschefen - nye sager" med Amagermannen på vintern, fantasier då och då om det ultimata brottet.
Uttrycker han vill jagas av polis på våren och sen läser han "Man jager et bæst og fanger et menneske" i juni och får "et fascinerende indblik i diverse sider af politiarbejdet"....
Citera
2018-11-28, 20:24
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Hade det gällt Kommendant Morningwood så vore det skillnad.

Det tog ett tag innan Lorck vaknade upp ur sin dvala som grundlurad av en patologisk lögnare.
Huvudsaken är att kom till sans.

Asså, Kommendant Morningwood är nest inntill omöjlig att manipulera, han är som en pansarvärnsrobot. Han vet precis vad han vill och vart han är på väg.
Jag skrattade lite när jag läste att Madsen aldrig satte kurs över vatten djupare enn 40m. När det kom till kritan var han alltså bara en skrämd liten kyckling.
Citera
2018-11-28, 20:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Asså, Kommendant Morningwood är nest inntill omöjlig att manipulera, han är som en pansarvärnsrobot. Han vet precis vad han vill och vart han är på väg.
Jag skrattade lite när jag läste att Madsen aldrig satte kurs över vatten djupare enn 40m. När det kom till kritan var han alltså bara en skrämd liten kyckling.
Det går inte. Han har full koll. Den ståndaktige kommendanten genomskådar allt med periskopet.
Chicken race till havs?

Diskussionen dem emellan är helt absurd, Madsen satt säkert och dreglade vid tanken på alla dödsplaner som Dödens Ängel..
Kanske därför han gått sitt smeknamn Mengele? Han letade legala diskussioner att få diskutera D.Ö.D.
Citera
2018-11-28, 20:40
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Det går inte. Han har full koll. Den ståndaktige kommendanten genomskådar allt med periskopet.
Chicken race till havs?

Diskussionen dem emellan är helt absurd, Madsen satt säkert och dreglade vid tanken på alla dödsplaner som Dödens Ängel..
Kanske därför han gått sitt smeknamn Mengele? Han letade legala diskussioner att få diskutera D.Ö.D
.

Jo, och dessa böcker han läste. Han utbildade sig!!! hur sjukt är inte det?
Citera
2018-11-28, 21:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, och dessa böcker han läste. Han utbildade sig!!! hur sjukt är inte det?
Visst är det så, helt obvious att det sammanfaller med mordet. Boken han läste på Copenhell i slutet av juni och fascineras av ett kapitel med styckade likdelar?
Citat:
"(..)kriminalitetsanalyse, gerningsmandsprofilering, fjerndrab, udenlandske erfaringer, DNA som værktøj osv. Alt sammen eksemplificeret på konkrete kriminalsager(..) Isager-Nielsen mener, at det ikke er sandsynligt, at der går seriemordere frit rundt i vores lille, velordnede Danmark (s. 119), mens han overvejer, om de blot har begået ”det perfekte mord” (s. 209)."
http://www.kulturkapellet.dk/sagprosaanmeldelse.php?id=63
Citat:
Med udgangspunkt i virkelige mordgåder og deres opklaring fortæller han om politiets efterforskningsarbejde, om retsmedicin, afhøringsteknik og kriminalvidenskab, for slet ikke at nævne de mere moderne discipliner som DNA-registrering og gerningsmandsprofilering, som Bent Isager-Nielsen var med til at få indført her i landet.
https://itunes.apple.com/dk/book/man-jager-et-b%C3%A6st-og-fanger-et-menneske/id468073705?mt=11
Citera
2018-11-28, 21:29
Medlem
develis avatar
Råkade springa på en text om David Wilson, der er professor i kriminologi ved Birmingham City University (internatinellt känd i forskningssammanhang) då jag kollade upp Madsens bok av Bent Isager-Nielsen.
Citat:
Citat:
David Wilson har forsket i vold, organiseret kriminalitet og drab i over 20 år. Han har skrevet stribevis af bøger og har været med til at opbygge to særlige enheder til de 12 farligste indsatte i England.

»Langt de fleste drabsmænd handler i affekt og er ikke optagede af at komme af med liget. De bliver også ofte pågrebet. Men er der tale om en drabsmand, som ønsker at slippe af sted med det, eller en seriemorder, der vil have mulighed for at dræbe igen, er måden, han bortskaffer liget på, meget vigtig,« siger Wilson.
Citat:
»Et perfekt coverup,« siger David Wilson og peger på, at det samme gør sig gældende for Peter Madsen:

»Selv om en ubåd er et usædvanligt transportmiddel, og ubådskaptajn et usædvanligt erhverv, har han haft ideelle forudsætninger for at bortskaffe lig på en forholdsvis let måde,« siger David Wilson.
Citat:
Det er ganske vist muligt at dømme gerningsmænd uden et lig. Herhjemme har der været enkelte sager – blandt andet blev Peter Lundin i 2001 idømt livstid for drabet på sin kæreste og hendes to sønner, selv om man aldrig fandt deres lig.

»Men alle ved, at en drabssag uden lig er op ad bakke for politiet. Det er ligesom en narkotikasag uden narko eller en bedragerisag uden en, der er blevet snydt.«
Ordene er politimand Bent Isager-Nielsens."

»Jeg har stået med mange sager, hvor et menneske forsvinder, og vi har en fornemmelse af, hvem der har slået vedkommende ihjel, men liget aldrig bliver fundet. Så må man vente på, at der måske en dag dukker et lig eller et skelet op, før man kan skride til anholdelse.«
Forsøger gerningsmanden at skaffe sig af med liget, fortæller det meget om hans karakter:

»Det er typisk dominerende og beslutsomme mænd, som har overskud og overblik, og som handler ud fra en særlig, praktisk logik,« siger Bent Isager-Nielsen.

Citat:
At nogle gerningsmænd vælger at partere liget, handler ikke nødvendigvis om en bizar lyst, men om at de rent praktisk skal af med liget."

"Nedsænkning i vand er en af de metoder, hvor liget kan være svært at finde igen.
»Hvis det bliver tilstrækkeligt godt surret sammen, med tilstrækkeligt tunge ting, kommer det ikke op. Men er det ikke sikret, vil det stige op til overfladen med stor kraft, når det går i forrådnelse. Det ser vi tit med mennesker, der er forsvundet om vinteren. De kommer frem i maj måned, når frosten slipper sit tag,« siger Markil Gregersen."

Citat:
"I sagen om det formodede drab på Kim Wall brugte politiet også hunde til at finde liget i Øresund. De kan nemlig også spore ting under vandoverfladen, fortæller Steen Stausholm og viser et billede fra en efterforskningsøvelse ved en kyst, hvor en dykker stikker hovedet op ved siden af en gummibåd. Med poterne på kanten står en schæfer og skuer ud over vandet."
Citat:
"Indimellem dukker et dødt menneske op, som ikke er meldt savnet."

Da Bent Isager-Nielsen og retsmediciner Hans Petter Hougen stod ved obduktionsbordet, tænkte drabsefterforskeren, at det var så ilde tilredt, at man næsten ikke kunne se, at det var et menneske.
»Det var en kvinde. Men vi anede ikke, hvem hun var,« siger Bent Isager-Nielsen."

»Det kunne have været det perfekte drab, hvis vi ikke havde fundet ud af, hvem hun var,« siger Bent Isager-Nielsen."
Citat:
Og så er vi tilbage ved de nævnte mørketal på drabsområdet. Hvor liget måske bare ikke er fundet. Skal de opklares, skal man ifølge Bent Isager-Nielsen lede blandt forsvundne personer:

»Hvert år forsvinder et stort antal mennesker. Langt de fleste dukker op igen – de var bare kede af det eller sad og drak rødvin i Sydfrankrig.
Men nogle af de forsvundne repræsenterer det perfekte mord. De er bare godt gemt.«
https://www.information.dk/mofo/konflikt-drab-lig-goer-saa
Citera
2018-11-28, 21:46
Medlem
Citat:
Råkade springa på en text om David Wilson, der er professor i kriminologi ved Birmingham City University (internatinellt känd i forskningssammanhang) då jag kollade upp Madsens bok av Bent Isager-Nielsen.

Gällande det första stycket du citerar:
Ja, det är ju skillnad på offensiv och defensiv styckning. Vanligast med defensiv (även kallat transportstyckning), då man styckar för att lättare göra sig av med kroppen. Offensiv - för att man njuter av själva styckningen.

Vilken av typerna Madsen är vet jag inte, det har inte tydligt framkommit, annat än det han själv påstår: "Vad gör man när man har ett stort problem? Man delar upp det i mindre..."

Men som det hittills har visat sig gällande Madsen så ljuger han ju om det mesta.
Senast redigerad av zilvereko 2018-11-28 kl. 21:49.
Citera
2018-11-28, 22:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Gällande det första stycket du citerar:
Ja, det är ju skillnad på offensiv och defensiv styckning. Vanligast med defensiv, då man styckar för att lättare göra sig av med kroppen. Offensiv - för att man njuter av själva styckningen.

Vilken av typerna Madsen är vet jag inte, det har inte tydligt framkommit, annat än det han själv påstår: "Vad gör man när man har ett stort problem? Man delar upp det i mindre..."

Men som det hittills har visat sig gällande Madsen så ljuger han ju om det mesta.
Sanningen vet vara Madsen men jag ser det som att han är klar, att han känslokallt ska göra sig av med liket.
Han behöver inte stycka henne för transportstyckning, hon lär inte vara besvärlig att bära och vräka i havet. Däremot ska han sonika dölja liket.
..för att begå det perfekta mordet.

Samt utifrån att jag ser honom som en thrill killer om man ska kategorisera. Gränserna gällande typologi är flytande men man kan skönja visst beteende och organiserad är han.

Madsen har nämligen en väl vald brottsplats som är få förunnade - en insynsskyddad och ljudisolerad tortyrkammare samt helt säkrad gällande så att offret inte kan fly.
Det är en Thrill i sig att sitta och fantisera och planera det perfekta brottet mixat med megalomani.
.. och jag tror det ligger en hel del kopplat till CS.
För övrigt kan man ignorera ordet seriemördare i texten, nån gång är det första och fortsättningsvis finns risken för recidiv (upprepa gärningen) i hans fall och snarare titta på vad det kan röra sig om utifrån Madsens störda personlighet. Se spoilern.
Citera
2018-11-29, 04:22
Medlem
Merwinnas avatar
Lite mer smått och gott ur Steen Lorcks bok! På sidan 113 skriver han t.ex., att även om vissa påstår sig ha sett en förändring hos Peter Madsen efter att han slog huvudet vintern 2014, så såg Lorck aldrig någon sådan förändring.

Sid 145. Lorck var en hårt prövad man: han kunde inte göra alla de kontroller som han hade med sig från Flottan, att man ska göra. Här t.ex. från när de testar att dyka med N första gången efter renoveringen:

"När båten är trimmad bör man mäta vattnets densitet. Detta kan ske med hjälp av en hydrometer, men det kräver, att det finns åtkomst till havsvattnet. Det finns det inte omedelbart på Nautilus, då det inte finns någon sjöintagsventil för detta ändamål (och för övrigt inte heller någon hydrometer)."

Att datum troligen var viktiga, mystiska och magiska för Madsen har vi ju diskuterat här förr (10 augusti var det väl Freja blev sänkt, och Nautilus timmar efter - var det inte något mer också?), och det bekräftar Lorck (sid 180):

"Nautilus blev återsjösatt den 28 april 2017, efter att ha legat på Refshaleøn sedan januari 2011. Av nostalgiska orsaker hade Peter Madsen gärna sett, att sjösättningen skett först den 3 maj, precis på 9-årsdagen för Nautilus' första sjösättning (och på 15-årsdagen av hans första ubåts, Freja). Men ett kommersiellt arrangemang, som skulle inbringa åtskilliga tusen kronor, framskyndade processen."

Detta var en reklamfilm för Red Bull, där en ung man åker wakeboard bogserad av Nautilus. Sedan dyker ubåten, och då är mannen förstås helt oberörd eftersom han har sin Red Bull. Någon som har sett den reklamfilmen? Jag har inte hittat den någonstans, nämligen. Den kanske inte hann ut före den 11 augusti?
Senast redigerad av Merwinna 2018-11-29 kl. 04:24.
Citera
2018-11-29, 05:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Att datum troligen var viktiga, mystiska och magiska för Madsen har vi ju diskuterat här förr (10 augusti var det väl Freja blev sänkt, och Nautilus timmar efter - var det inte något mer också?), och det bekräftar Lorck (sid 180):

"Nautilus blev återsjösatt den 28 april 2017, efter att ha legat på Refshaleøn sedan januari 2011. Av nostalgiska orsaker hade Peter Madsen gärna sett, att sjösättningen skett först den 3 maj, precis på 9-årsdagen för Nautilus' första sjösättning (och på 15-årsdagen av hans första ubåts, Freja). Men ett kommersiellt arrangemang, som skulle inbringa åtskilliga tusen kronor, framskyndade processen."
Se där ja. Detta har legat mig varmt om hjärtat som tema. För ser man ett visst mönster i en förövares beteende kan det leda till sammankopplingar med annat. Rött hår, Kraka/Aslög diskuterades men det var inte preferenser (opportunity - vulnerability - desirability) som gjorde att han valde Kim, snarare olyckliga omständigheter. Att hon hade långt vackert hår gjorde nog inte saken sämre, den stora stygga vargen slickade sig nog om läpparna..

Små, till synes intetsägande ord, där han inte riktigt orkar knipa käft (grandios) och talar i gåtor, kan vara av intresse.
Skulle till och med kunna tänka mig att låna hans egna ord om detta beteende: En offentlig hemlighet.
Ibland är det blindskär - eller inte?
Madsen har god koll på breda områden. Han följer True Crime, serieförbrytare, han tuggar om sin psykopati. Jag ser honom som Thrill killer.
Vill han säga nåt? Vad har ubåtarna gett tillbaka?

"..the sparkling blend of fear and excitement known as "thrill"..

"Ubådene Freya, Kraka og Nautilus har i den grad givet indsatsen som de har kostet at bygge tilbage, i form af den dirrende blanding af frygt og spændning som på engelsk kaldes "thrill".
https://ing.dk/blog/billeder-dejlig-...autilus-197842

Just Freya som 'first born' tror jag härbärgerar en hel del nostalgi och stort symbolvärde.

Han vill till Flakfortet med en av de potentiella offren, sms skickat den 8 augusti. Freyas gravplats.

Här är inlägg som härror till de Lorckianska datumen:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

... och lite fortsatt spånande i samma ämne:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Senast redigerad av develi 2018-11-29 kl. 05:27.
Citera
2018-11-29, 05:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag tror att du läser för mycket på danska! (Jag har också börjat prata danska ibland det senaste året...)

https://vimeo.com/158677739

Hittade förresten en bra video - en längre video i en serie av Red Bull om olika fantaster - som jag inte tror har varit länkad här. Den är från 2013-14 när dåvarande Copenhagen Suborbitals arbetade på HEAT-2X. Filmteamet är även med i USA när M provar astronautdräkt, tar sig ut ur en landningskapsel på tid och testar simulerad tyngdlöshet i en glastank. Detta - i USA - hade jag bara sett stillbilder ifrån innan. (Deirdre är med honom i USA, förresten, och står och ser orolig ut när M leker! Visste frugan om det..?)

Om sina medarbetare: "They have rocket fuel in their blood!" (Tråkigt om han hela tiden tänkte att de kom från kvartersbutiken medan han var kirurgen...)

"We test as we fly, we fly as we test, and we go as we go, and if we don't go we're never going anywhere!"

Peter Madsen är däruppe med Bröderna Wright, beredd att offra sig själv för att rädda hela mänskligheten: "A lot of flying pioneers experimented, and a lot of them faced great dangers. We have to take these chances sometimes, but in return, the rest of humanity might ultimately learn to live in space, learn to live on other planets."

Det här är lite sorgligt, med facit i hand (ja jag vet att det är hans eget fel, jag säger inte annat):

"I expect to go on working until I die. I have no plans for retirement ever".
Senast redigerad av Merwinna 2018-11-29 kl. 05:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in