2018-11-02, 18:36
Medlem
Händer det att ni får dricks?
Citera
2018-11-07, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keonel
Bump. Någon som sitter på någon form av uppdatering om lönerna..? Spörsmålet rör Göteborg

Uber Eats har jag ingen aning om, får kolla med mina kollegor vad lönerna är för OnlinePizza.
PostNord har kollektivavtal och kör bara heltidsanställningar tror jag. Kör man åt Wolt är det sällan man kommer upp över 100 kr/h på HELGER. Foodora har 110kr/h på vardagar, 130kr/h på helger, röda dagar samt efter kl 5 på fredagar. Utöver det får man 12% sem.ers.

Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
När är lönen utbetald?
Om man börjar jobba, måste man vänta tills nästa månad för att få pengarna?

Yes, man får lönen den 27:e i varje efterföljande månad. (foodora)

Citat:
Ursprungligen postat av Samowiedza
Vet inte om Wolt är något att sikta på, ångrade mig fort när jag märkte vilken sorts företag det är även om det inte är helt fel med lite extra fickpengar.

Fick direkt dåliga vibbar av deras halvdana hemsida och oproffsiga mailsvar med smileys i, fick inte någon förvarning innan de ringde och som grädde på moset hade han som ringde ingen aning om vem jag var, var jag bor eller om jag tänkte använda mig av cykel eller bil.

Kan man svenska så räcker det långt för att kunna undvika Wolt. Det är företag jag generellt rekommenderar att man inte arbetar för (om man inte jobbar på kontoret/högt uppe i företaget så att säga) men som knegare absolut i högsta grad inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt

Händer sällan och när man får är det oftast mellan 10-50kr.

För att summera: vill man jobba som cykelbud rekommenderar jag Foodora, det är det minst skräpiga företaget. Är man riktigt snabb på hojen kan man söka Ryska Posten men de kör heltidsanställningar samt att varje bud är egenföretagare. Men de vinner lönemässigt. De bjuder även på cykel samt anständiga kontor/hangout lokaler/garage.
Citera
2018-11-29, 14:32
Medlem
QueerSchilvias avatar
Om man inte strävar efter att bli miljonär, så tycker jag ett jobb på t ex Foodora verkar ok. Om man gillar motion. Annars kostar det ju att köpa gymkort, men här får du betalt för att motionera. Tummen upp för det.
I övrigt känns det ju lite kymigt att göra en beställning när snön/regnet öser ner, men fantastiskt bra tjänst när man är hemma och hostar ut lungorna i nån skitinfluensa. Eller inte orkar gå själv....
Senast redigerad av QueerSchilvia 2018-11-29 kl. 14:52.
Citera
2019-01-21, 14:22
Bannlyst
Funderar på något av Onlinepizza / Wolt, enda som finns i min stad.
Har dock jobb redan, så detta blir bara ett extrajobb vissa dagar.
Citera
2019-08-01, 21:05
Bannlyst
Någon som testat på detta som extrajobb o har något o säga?
Citera
2019-08-03, 22:20
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt

Har aldrig hänt mig. Dessutom har man i första och sista mötet med sin 'rider captain' eller chef rättare sagt blivit tydligt instruerad att inte efterfråga dricks men får man så får man.

Tror annars det är lättare om man är söt tjej då många dricksar på utseende.

Citat:
Ursprungligen postat av QueerSchilvia
Om man inte strävar efter att bli miljonär, så tycker jag ett jobb på t ex Foodora verkar ok. Om man gillar motion. Annars kostar det ju att köpa gymkort, men här får du betalt för att motionera. Tummen upp för det.
I övrigt känns det ju lite kymigt att göra en beställning när snön/regnet öser ner, men fantastiskt bra tjänst när man är hemma och hostar ut lungorna i nån skitinfluensa. Eller inte orkar gå själv....

Finns också för bil/moppe. Kan också vara en bra möjlighet att övningsköra om man haft körkort ett tag men inte kört på länge eller om man nyligen tagit körkortet särskilt om man bor i en större stad som Stockholm. Man kan till och med gå plusminus noll eller till och med gå i vinst med sin bil under förutsättningen att det är en billig begagnad och bränslesnål sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av chihiwac
Funderar på något av Onlinepizza / Wolt, enda som finns i min stad.
Har dock jobb redan, så detta blir bara ett extrajobb vissa dagar.

Ja, om man inte gör det för pengarna så är det ett bra jobb för mig. Finns annars bra möjligheter till jobb på fredagskväll, och helger samt 25:de om man bara jobbar måndag till fredag.

Skatten dock

Citat:
Ursprungligen postat av chihiwac
Någon som testat på detta som extrajobb o har något o säga?

Jobbar som bilbud, på Foodora. Fråga på.
Citera
2019-09-04, 08:58
Medlem
Varför ser jag inte er längre i Stockholm? I Göteborg syns Foodora cyklister overalllt. Men i Stockholm nästan aldrig nuförtiden.
Citera
2020-01-15, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Jo, har börjat.

70kr/h + 20kr/leverans vardagar
75kr/order helger
+12% sem. ers.

The faster, the more money you earn. Kan nog bli ok, kanske mer på helger. Skulle dock knappast råda någon att börja köra cykelbud för pengarnas skull, men för träningens skull är det helt perfekt. Har en polare som körde för Ryska i ett halvår och hade då omvandlat 10kg från fett till muskler.

Så gör det för träningen, inte för pengarna!

EDIT: Wolt har jag dock inte hört från, inte ens efter en vecka!, men Foodora hörde av sig efter 24 timmar. Hade gärna hört hur det ser ut på Wolt när det gäller lön.

Så om man skulle jobba 5h per dag 5 dagar i veckan och enbart göra en leverans i timmen så skulle det sluta på 9000kr före skatt. Skulle man jobba 8h per dag med samma värden på resten så skulle vi vara uppe i 14400kr före skatt... (nu vet jag inte om man kan jobba 8h per dag 5 dagar i veckan dock, nån som vet?)
Det är ju inte helt off om man jämför med vad många stekare på typ donken och max tjänar.
Jag räknade ju dessutom på enbart 1 leverans i timmen... två leveranser kan ju vara något rimligt liksom... brukar ta knappt 20 minuter från det jag beställer något från en restaurang på andra sidan stan tills budet ringer på dörren.

Har hört nånstans att foodora har höjt till typ 120kr i timmen... vet inte om det är sant dock... men 120kr timmen är ju definitivt i klass med vad de flesta unga timanställda får.

Men varför inte se det som betald träning snarare än jobb kanske är lättare att tappa de där 10-20kg mage man har om man får betalt typ 90-110kr/h för det snarare än att själv punga ut en 400kr/mån för gymmedlemskap
Citera
2020-01-15, 11:55
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PunkKommunisten
Så om man skulle jobba 5h per dag 5 dagar i veckan och enbart göra en leverans i timmen så skulle det sluta på 9000kr före skatt. Skulle man jobba 8h per dag med samma värden på resten så skulle vi vara uppe i 14400kr före skatt... (nu vet jag inte om man kan jobba 8h per dag 5 dagar i veckan dock, nån som vet?)
Det är ju inte helt off om man jämför med vad många stekare på typ donken och max tjänar.
Jag räknade ju dessutom på enbart 1 leverans i timmen... två leveranser kan ju vara något rimligt liksom... brukar ta knappt 20 minuter från det jag beställer något från en restaurang på andra sidan stan tills budet ringer på dörren.

Har hört nånstans att foodora har höjt till typ 120kr i timmen... vet inte om det är sant dock... men 120kr timmen är ju definitivt i klass med vad de flesta unga timanställda får.

Men varför inte se det som betald träning snarare än jobb kanske är lättare att tappa de där 10-20kg mage man har om man får betalt typ 90-110kr/h för det snarare än att själv punga ut en 400kr/mån för gymmedlemskap

Tjänar hellre 25 k i månaden och betalar mitt gymkort själv än tjänst 13-15 k och får cykla ( och sen även betsla mitt gymkort ändå). Det är ett skitjobb för ungdomar som bor hos föräldrarna kan ha.
Citera
2020-02-05, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Tjänar hellre 25 k i månaden och betalar mitt gymkort själv än tjänst 13-15 k och får cykla ( och sen även betsla mitt gymkort ändå). Det är ett skitjobb för ungdomar som bor hos föräldrarna kan ha.

De flesta cykelbuden där jag bor är ju dock 25-30+
Ungdomar som bor hos päronen är de som man ser i kassan på donken och max.

Tror dessutom de flesta cykelbuden gör det som extraknäck... dvs betald träning....
har man redan en lön på 20-25k eller mer och känner att man vill ha lite mer eller så så... ja varför inte tjäna nån hundring extra i timmen på att träna XD som full sysselsättning är det ju precis som du skriver, ett skitjobb även om du kan sjäna en 15k på ett skitenkelt jobb om du kör det på heltid
Citera
2020-02-07, 06:15
Medlem
Placeholders avatar
Hur funkar det egentligen med fordonen på Foodora, är det helt eget ansvar? De som cyklar för Foodora har ju oftast ingen belysning alls på cyckeln, kinesiska mopeder med noll avgasrening som förs fram i max speed på gångvägar. Tycker det är konstigt att man kommer undan med sådant här i laglandet Sverige.
Citera
2020-04-03, 23:04
Medlem
Någon som jobbar som kan berätta? Om man har bil, får man ersättning för drivmedel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in