2016-07-10, 14:52
Medlem
Hej!

Som gammal budis kan jag stan utantill och har dessutom en snabb hoj. Har funderat på att köra lite cykelbud åt Wolt / Foodora för att få motion och träning, men också för att tjäna lite extrastålar.

Har några frågor till er som känner till hur det är att jobba som cykelbud på Wolt eller Foodora:

- Hur ofta betalas lönerna ut? Och betalas de ut som just löner med tillhörande skatt osv. (blir jag på riktigt anställd) eller betalas de ut som Uber POPs förare, dvs rakt in på kontot med ansvaret på mig att skatta för dem?

- Vad tjänar man i timmen/provis/bonus på Fodoora / Wolt?

- Vilken av dem ska man köra för och varför?

- Fördelar/nackdelar med någon av aktörerna, sett ur ett cykelbuds synvinkel?

- Behöver jag någonsin visa upp mig på deras kontor? Det är väl bara starta appen och ge sig ut när det passar?

- Är det mer lön när man jobbar på helger?
Citera
2016-07-17, 20:25
Medlem
Krabbs avatar
Vill också ha svar på detta! Bump. Ingen på Foodora här??
Citera
2016-07-19, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krabb
Vill också ha svar på detta! Bump. Ingen på Foodora här??

Jo, har börjat.

70kr/h + 20kr/leverans vardagar
75kr/order helger
+12% sem. ers.

The faster, the more money you earn. Kan nog bli ok, kanske mer på helger. Skulle dock knappast råda någon att börja köra cykelbud för pengarnas skull, men för träningens skull är det helt perfekt. Har en polare som körde för Ryska i ett halvår och hade då omvandlat 10kg från fett till muskler.

Så gör det för träningen, inte för pengarna!

EDIT: Wolt har jag dock inte hört från, inte ens efter en vecka!, men Foodora hörde av sig efter 24 timmar. Hade gärna hört hur det ser ut på Wolt när det gäller lön.
Senast redigerad av ELKARTELL 2016-07-19 kl. 00:31.
Citera
2016-07-19, 10:15
Medlem
Krabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Jo, har börjat.

70kr/h + 20kr/leverans vardagar
75kr/order helger
+12% sem. ers.

The faster, the more money you earn. Kan nog bli ok, kanske mer på helger. Skulle dock knappast råda någon att börja köra cykelbud för pengarnas skull, men för träningens skull är det helt perfekt. Har en polare som körde för Ryska i ett halvår och hade då omvandlat 10kg från fett till muskler.

Så gör det för träningen, inte för pengarna!

EDIT: Wolt har jag dock inte hört från, inte ens efter en vecka!, men Foodora hörde av sig efter 24 timmar. Hade gärna hört hur det ser ut på Wolt när det gäller lön.

Tack för svar!

Ja, jag är mest sugen på att komma ut och röra på mig lite mer. Gör hellre det här en jagar Pokemons hehe. Hur många körningar kan du knipa på en timme då? i Sthlms innerstad.
Citera
2016-07-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krabb
Tack för svar!

Ja, jag är mest sugen på att komma ut och röra på mig lite mer. Gör hellre det här en jagar Pokemons hehe. Hur många körningar kan du knipa på en timme då? i Sthlms innerstad.

Bara kört ett vardagspass hittills, då var det väldigt lugnt. Cyklade 1.2 mil och levererade 5 ordrar på 4,5h timmarspass. Stod helt stilla i väntan på första ordern första 75 minutrarna.

Jobbar i helgen, jag är en jäkel på att cykla snabbt (och att hitta ) så det ska bli spännande att se vad man kan snitta i antal ordrar i helgen. Målet är 3-4 ordrar i timman, hade varit rätt fint med uppåt 300kr/h, men det kräver att Foodora har mycket ordrar också och att man får korta avstånd mellan avlämningarna.

Det blir förstås svårt att få ihop 4 ordrar på en timme om man tvingas köra 3-4 km mellan varje gång och dessutom vänta en kvart på restaurangen för att den är seg (hände nästan på alla ordrar att jag kom till restaurangen utan att maten var klar och fick vänta 3-15 min). Så det handlar nog om både tur med ordrarna och att vara snabb på att hitta.

Fyll i formuläret på Foodora så hör de av sig, förmodligen redan i veckan.
Citera
2016-07-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
En landkrabba på cykel, ja jävlar. Jag är något äldre än 32. Att du inte hittar något bättre än cykelbud när du är över 30 år gammal låter ju befängt. Aldrig provat att studera något eller är det för svårt?

Driver eget bolag med 10+ anställda och är högutbildad inom IT. Under 30 år.

Du är en fördomsfull pessimist och internethatare, mig är det i alla fall inget fel på för att jag vill få träning i vardagen.
Citera
2016-07-26, 15:11
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Driver eget bolag med 10+ anställda och är högutbildad inom IT. Under 30 år.

Och ändå påstår du dig ha tid och energi att cykla omkring och dela ut post? Haha. Nej du, jag har varit i företagsbranschen alldeles för länge för att gå på den truten.

Citat:
Du är en fördomsfull pessimist och internethatare,

Nej, jag är en realistisk affärsman som inte tror ett ord på vad ungtuppar påstår på ett anonymt internetforum.
Citera
2016-07-27, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
Och ändå påstår du dig ha tid och energi att cykla omkring och dela ut post? Haha. Nej du, jag har varit i företagsbranschen alldeles för länge för att gå på den truten.

Nej, jag är en realistisk affärsman som inte tror ett ord på vad ungtuppar påstår på ett anonymt internetforum.

Nu har jag bara kört ett pass sedan jag började, men det är klart jag kommer kunna köra 2-3 pass i månaden för att få träning även fast jag driver ett företag. Passen är 2h, max 6h långa, och på kvällar och helger. Vårt motto är att jobba smart, strukturerat och effektivt snarare än långa timmar; något fler företag borde anamma. Träning, t.ex. cykling, gör att du fixar det.

Förstår inte hur du orkar klampa in och kommentera i tråden ens för att klanka ner på folk. Du är kanske en affärsman, men en patetisk sådan som absolut inte borde ha tid att sitta och klaga på folk under dig på ett forum. Det måste du väl ändå kunna erkänna för dig själv?

Min posthistorik styrker både det ena och andra, du verkar ha tid för att kunna kolla sånt.
Citera
2016-07-30, 14:28
Medlem
Jag kapar tråden lite,
har sökt jobbet på Foodora. Någon som vet hur långt innan man får svar? Om man bara får det ifall de är intresserade?

Jag jobbar som cykelinstruktör på gym och cyklar överallt så hoppas på att få chansen till detta jobbet
Citera
2016-07-31, 23:45
Medlem
Kaaris avatar
Tänkte köra en månad för träningen och den friska luften. Även sugen på att se hur deras algoritm som sägs ska kunna hitta den snabbaste cykelvägen fungerar... Låter som mycket PR men men!
Citera
2016-08-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaari
Tänkte köra en månad för träningen och den friska luften. Även sugen på att se hur deras algoritm som sägs ska kunna hitta den snabbaste cykelvägen fungerar... Låter som mycket PR men men!
Navigering sker genom din egen navigator. Den ger order till cyklisten som är närmast restaurang.

Lönen skiljer sig i gbg och Stockholm tyvärr.
Citera
2016-08-29, 17:44
Medlem
Kaaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PizzaDog
Navigering sker genom din egen navigator. Den ger order till cyklisten som är närmast restaurang.

Lönen skiljer sig i gbg och Stockholm tyvärr.

Japp märkte det, är ju bara hur ordrarna sorteras och vilken man ska lämna först osv som "algoritmen" sköter. Inte jätte imponerad!

Jasså vad ligger lönerna på i Stockholm?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in