2018-11-28, 16:03
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Tror en stor del av nedgången i OP beror på småsparare som säljer pga negativ press - som till viss del verkar vara ren clickbait. Så det är ju möjligt att analysen är rimlig sett till faktiskt kända förhållanden (men jag skulle knappast köpa aktien själv just nu...)

Edit:
Just denna punkt verkar ju många exempelvis i den här tråden inte begripa, när man gormar om kassaflödet hittills i år:

Netto förväntar sig investmentbanken ett positivt kassaflöde på omkring en miljard när en stor mängd bostäder färdigställs runt årsskiftet medan ett par tomter ska betalas under 2019.
De får in cash. De ska ut med cash. Deras affärsmodell är död. De säljer inget. De ligger i tvister. De har tveksam bokföring. De kommer få svårt att finansiera verksamheten med låg ränta. Tror att vi i tråden begriper alldeles utmärkt.
2018-11-28, 16:10
Medlem
Kors i taket. Annika Winsth och jag gör samma bedömning.

”Samtidigt som Riksbanken flaggar för räntehöjningar har konkurrensen på bolånemarknaden hårdnat. Det är därför möjligt att aktörerna inte tar ut hela höjningen och att den korta bolåneräntan på 3 månader inte höjs lika mycket som reporäntan”, skriver hon.

https://www.privataaffarer.se/chefekonomen-sa-hoga-ar-borantorna-om-tva-ar/
2018-11-28, 16:47
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kors i taket. Annika Winsth och jag gör samma bedömning.

”Samtidigt som Riksbanken flaggar för räntehöjningar har konkurrensen på bolånemarknaden hårdnat. Det är därför möjligt att aktörerna inte tar ut hela höjningen och att den korta bolåneräntan på 3 månader inte höjs lika mycket som reporäntan”, skriver hon.

https://www.privataaffarer.se/chefekonomen-sa-hoga-ar-borantorna-om-tva-ar/

Om man ser till hur stora marginaler bankerna har så är det inte omöjligt att 3 månaders är oförändrad trots 2x höjningar på 0,25 procentenheter från riksbanken.

Avanza ligger redan idag 0,9 procentenheter lägre än vissa storbanker.
2018-11-28, 17:17
Medlem
Citat:
Riksbankens och FI:s stränga varningar om hushållens höga skulder missar att vi befinner oss i ett lågräntesamhälle med nya förutsättningar.

”Varför ska vi titta på skuldkvoten? Titta på räntekvoten i stället”, säger SBAB:s chefsekonom Robert Boije.

https://www.di.se/nyheter/sbab-fnyser-at-varningarna-om-stora-bolan/

Får mig att tänka på följande citat om investeringar
Citat:
The four most expensive words in the English language are "this time it’s different."

Swedbanks listränta 2011-12-01 var 4,60% för 3 månaders lån. Det är alltså helt orimligt att vi kommer tillbaka dit för nu har vi en helt ny ekonomi? Känns inte seriöst.
2018-11-28, 17:18
Medlem
Har alltid haft amerikanska bostadsmarknaden som ett tecken på vart världskonjunkturen är på väg.

Inte så bra.

Salget af nye boliger i USA udviklede sig noget dårligere end ventet i oktober.

Salget blev opgjort til 544.000 enheder på årlig basis mod 597.000 måneden før. Der var til sammenligning ventet et salg på 575.000 enheder ifølge et estimat fra Bloomberg News.

https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/373087/usa_salget_af_nye_boliger_skuffer_i_oktober.html?u tm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter&utm_campaign= rss_feed

Och att den här turkiska slottsutvecklaren går belly up förvånar mig inte.

Builder of $200 Million Turkish Chateaux Project Goes Bankrupt

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-27/saudi-money-lost-faith-in-prince-long-before-khashoggi-s-murder
2018-11-28, 17:52
Medlem
Nu är detta bara en liten detalj och säkert väldigt vanligt men mitt spanobjekt som blev sålt står som +5% på utgångspriset. När den i verkligheten sjunkit 200 000 från det första utgångspriset som kom i somras.

Ett ordentligt fel i statistiken. Bevisar hur lätt det är att skönmåla statistiken.

https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-2rum-vasastan-stockholms-kommun-norrtullsgatan-63,-1-tr-913708
2018-11-28, 18:23
Medlem
Oljas avatar
Jag spekulerar i att det inte är den månatliga räntekostnaden hos de privata hushållen som kommer medföra att bostadspriserna sjunker. Det är istället en minskning av möjlig belåning (lånelöfte) som kommer vara det som medför lägre bostadspriser.

De svenska bankerna har idag rekordhöga marginaler på sina bolån och en höjning av reporäntan till 0,00 (två höjningar a 0,25) av riksbanken skulle rent teoretiskt inte behöva medföra någon förändring i bolåneräntan. Tar man även hänsyn till att det finns nya aktörer som vill ta en bit av bolånekakan så minskar sannolikheten till att bolåneräntorna kommer stiga. Marginalerna hos bankerna kommer istället minska för att inte förlora marknadsandelar. I detta, inte helt osannlika utfall, kommer hushållens räntekostnader att vara oförändrade.

När bankerna gör en kalkyl på hur mycket en person får låna så tar de hänsyn till flera paramterar. Slutsatsen i deras modell är hur mycket har personen kvar efter alla kalkylerade kostnader och är du inom bankens marginaler, så uppfyller du kraven för att kunna låna det begärda beloppet. I denna kalkyl använder sig banken av en kalkylränta (En spread + rörlig ränta=Kalkylränta). Den rörliga räntan är t.ex. en 2 årig bostadsobligation. När (om) räntorna stiger så kommer räntan för bostadsobligationen öka => kalkylräntan ökar => lånelöftet minskar (allt annat lika).

Hösten 2017 var bostadsobligationerna i nivåer med idag, men bostadspriserna sjönk ändå, så det finns självklart flera parametrar att ta hänsyn till.

Om ni vill se bankernas marginaler under perioden 2000-idag.
https://www.fi.se/sv/publicerat/statistik/bankernas-marginal-pa-bolan2/
2018-11-28, 18:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Nu är detta bara en liten detalj och säkert väldigt vanligt men mitt spanobjekt som blev sålt står som +5% på utgångspriset. När den i verkligheten sjunkit 200 000 från det första utgångspriset som kom i somras.

Ett ordentligt fel i statistiken. Bevisar hur lätt det är att skönmåla statistiken.

https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-2rum-vasastan-stockholms-kommun-norrtullsgatan-63,-1-tr-913708
Så är det över hela linjen. borttagna och återpublicerade Bostäder som ” budas” över nya utgångspriset men under det ursprungliga blir ett tecken på uppgång.
2018-11-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Kapitalandelsmetoden
Ett intresseföretag skall enligt årsredovisningslagen (1999:1554) konsolideras i koncernredovisningen med tillämpning av kapitalandelsmetoden. Kapitalandelsmetoden innebär att andelarna i intresseföretaget från början redovisas till anskaffningsvärde i koncernredovisningen vilket sedan justeras för att avspegla ägarföretagets andel av intresseföretagets resultat.
Ja, det kunde jag också googla fram, men vad innebär det i praktiken i frågan om skurusundsfastigheten?
2018-11-28, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
De får in cash. De ska ut med cash. Deras affärsmodell är död. De säljer inget. De ligger i tvister. De har tveksam bokföring. De kommer få svårt att finansiera verksamheten med låg ränta. Tror att vi i tråden begriper alldeles utmärkt.

Jag syftade mer på de som bara extrapolerade Q3-siffrorna och drog slutsatsen att cashen är slut vid årsskiftet, utan att ta någon som helst hänsyn till att de får in pengar för sina 2 största projekt under perioden.

På längre sikt får vi väl se nästa år helt enkelt. Är tämligen säker på att undergångsrunkarna i tråden blir besvikna, den här gången också...
2018-11-28, 19:59
Medlem
Hej!

Inför en bolånekalkyl

Räknar bankerna med inkomst genom privatuthyrning?

Det är rätt många som hyr ut bostäder och går flera tusentals kronor i vinst varje månad.

Kanske fel tråd att posta i men kändes mest relevant för tillfället
2018-11-28, 20:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Jag syftade mer på de som bara extrapolerade Q3-siffrorna och drog slutsatsen att cashen är slut vid årsskiftet, utan att ta någon som helst hänsyn till att de får in pengar för sina 2 största projekt under perioden.

På längre sikt får vi väl se nästa år helt enkelt. Är tämligen säker på att undergångsrunkarna i tråden blir besvikna, den här gången också...
Men på vilket sätt ser du en ljus framtid för bolag som OP? Den där köp-reken som länkades tidigare hänvisade ju bland annat till goda möjligheter i specifika kommande projekt. Vi vet ju idag att marknaden för "lyxigare" dyrare bostadsrätter är MÄTTAD för att uttrycka det milt. Hur kan det då ser ljust ut när OP ska ut med 320 st (ca) lägenheter i det absolut övre prissegmentet från projektet Gasklockan tex? Detta samtidigt som en massa andra projekt för samma kundgrupp förtsätter färdigställas, både av OP samt andra bostadsutvecklare och byggare. Hur ska det gå till? Hur är detta "goda möjligheter"?

Den där reken kändes fullständigt uppe i det blå i mina ögon. Kändes mer som en köpt rek än någon faktisk analys.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in