2018-11-28, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Reaktionär USA-driven zionism är lika illa var den än förekommer.
Man måste dock se Ekeroth som en mycket bra och nyttig politiker så länge han inte blandar in zionismen. Hans reportage och krönikor på Samhällsnytt har helt gått i det gamla SD:s anda. I AfS passar han dock inte in.
Bieler verkar för mig jobba för politiska krafter utanför SD. Varför hon är kvar i SD är svårt att begripa.
Pengar. Vad har hon i månaden? 100.000? 200.000? Det finns ingen uppgift på det. Allt går genom lilla bolaget kallat Adbo /Abdo (liten tjänare) på Jiddish. Var ska Bjäler tjäna de pengarna någon annanstans?
Citera
2018-11-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vad menar du? När kom dessa frågeställningar ens på tal?

Du får ursäkta om jag inte riktigt förstår frågan du ställer. Vad jag menar är att JOB rekommenderade att AfS:arna skulle läsa dina inlägg. Så tänk om de gjorde det och att deras totalfiasko delvis är ett resultat av den läsningen? Jag skriver detta av den anledningen att det är väldigt komplicerat att hitta i rätt i denna fråga, i synnerhet i praktiken i dag vilket vad det nu var de trodde höll på med är ett bevis på. Jag kommenterade AfS tidigare i somras annorstädes och påpekade att partiet saknar något som helst djup, därvidlag har JOB helt rätt.

Vad jag också noterat är att de använde termen "Återvandringsverket". Den termen bollades runt lite på skänt i MKoM-tråden och det ter sig uppenbart att de fått den därifrån. Diskussionerna i den tråden i våras handlade lite om huruvida återvandring/hemvandring/kretsloppsmigration är något som skulle kunna komma upp i valdebatten. Vissa trodde så, andra, däribland jag, trodde det inte. Möjligen trodde AfS att samhället var moget att ta emot deras budskap och att de skulle göra succé -- kanske trodde de detta efter att ha läst i tråden?

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ett folk som alla andra. Det är ett både lågmält och radikalt budskap. Däremot får man ha respekt för att en oantastligt resonerande ton kanske inte går viral på det sätt som AfS var tvungna att söka för att komma in i riksdagen med några månaders startsträcka. Då kan det inte hjälpas att det krävdes drag under galoscherna, på gott och ont.

AfS gick på knock, men gick bet. Det innebär inte att möjligheten fanns att vinna på poäng.

Och vad gör man med det budskapet? Hur omsätts det i praktiken? Och till premissen: är svenskar i praktiken så som vilket annat folk som helst vad gäller självbild. Jag tänker på sprickan mellan stad och landsbygd, alla våra svenskar som vill kalla sig "upplysta" "världsmedborgare" och så vidare. Tonåringar/unga vuxna som inte känner till annat än vad som händer på mobilen? Detta gör det hela mer komplicerat och det är därför jag gång på gång vill poängtera att man inte kan applicera samma sak på svenskar som på en "segregerad" diasporagrupp. Det fungerar helt enkelt inte. Man måste angripa det hela på annat sätt.
Citera
2018-11-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Du får ursäkta om jag inte riktigt förstår frågan du ställer. Vad jag menar är att JOB rekommenderade att AfS:arna skulle läsa dina inlägg. Så tänk om de gjorde det och att deras totalfiasko delvis är ett resultat av den läsningen? Jag skriver detta av den anledningen att det är väldigt komplicerat att hitta i rätt i denna fråga, i synnerhet i praktiken i dag vilket vad det nu var de trodde höll på med är ett bevis på. Jag kommenterade AfS tidigare i somras annorstädes och påpekade att partiet saknar något som helst djup, därvidlag har JOB helt rätt.

Vad jag också noterat är att de använde termen "Återvandringsverket". Den termen bollades runt lite på skänt i MKoM-tråden och det ter sig uppenbart att de fått den därifrån. Diskussionerna i den tråden i våras handlade lite om huruvida återvandring/hemvandring/kretsloppsmigration är något som skulle kunna komma upp i valdebatten. Vissa trodde så, andra, däribland jag, trodde det inte. Möjligen trodde AfS att samhället var moget att ta emot deras budskap och att de skulle göra succé -- kanske trodde de detta efter att ha läst i tråden?

Och vad gör man med det budskapet? Hur omsätts det i praktiken? Och till premissen: är svenskar i praktiken så som vilket annat folk som helst vad gäller självbild. Jag tänker på sprickan mellan stad och landsbygd, alla våra svenskar som vill kalla sig "upplysta" "världsmedborgare" och så vidare. Tonåringar/unga vuxna som inte känner till annat än vad som händer på mobilen? Detta gör det hela mer komplicerat och det är därför jag gång på gång vill poängtera att man inte kan applicera samma sak på svenskar som på en "segregerad" diasporagrupp. Det fungerar helt enkelt inte. Man måste angripa det hela på annat sätt.

Hemvandringen har framtiden för sig. Den är en kärnfråga för AfS och nödvändig för Sverige eftersom en etnisk/religiös underklass om mer än en miljon människor med hög nativitet kommer att vara förödande för landet.

I Tyskland har de börjat. Notera att det är de konservativa som kör igång.

http://www.friatider.se/tyska-kampanjen-bidrag-till-invandrare-som-frivilligt-ker-hem-och-lovar-inte-komma-tillbaka
Citera
2018-11-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Hemvandringen har framtiden för sig. Den är en kärnfråga för AfS och nödvändig för Sverige eftersom en etnisk/religiös underklass om mer än en miljon människor med hög nativitet kommer att vara förödande för landet.

http://www.friatider.se/tyska-kampanjen-bidrag-till-invandrare-som-frivilligt-ker-hem-och-lovar-inte-komma-tillbaka

Det var detta Åkesson tog upp lite grann på slutet också.

Men hur kommer AfS in i bilden? Jag kan inte se detta. Ska de köra samma kampanj som tidigare? Ska de omge sig med samma tvivelaktiga element och få stå till svars för dem -- vilket de kommer att behöva göra om media ger dem något utrymme?
Citera
2018-11-28, 15:53
Medlem
Citat:
Det var detta Åkesson tog upp lite grann på slutet också.

Men hur kommer AfS in i bilden? Jag kan inte se detta. Ska de köra samma kampanj som tidigare? Ska de omge sig med samma tvivelaktiga element och få stå till svars för dem -- vilket de kommer att behöva göra om media ger dem något utrymme?

Som jag skrivit i tråden så tror jag att media har lärt sig och kommer ihåg läxan från Ny Demokrati. Det kommer inte ens att gå att köra en Trump eftersom media inte kommer att ge annat än minimalt utrymme till nationalister.

Om inte en marknadsföringskampanj fungerar så får man göra på något annat sätt. Men man kan inte twittra lite och åka runt en månad innan valet.

Kommer inte att fungera på annat sätt än genom lokalt arbete på marken med kampanjer på nätet etc. Förstår inte AfS det så kan de lika gärna lägga ned verksamheten så att någon annan konstellation kan ta vid.

Edit: Som svar på din fråga. Självklart så ska man börja med så bra och vettiga människor som man bara kan få tag på. Det är viktigt att man börjar med en bra laguppställning eftersom bra människor attraherar bra människor. Dåliga människor i en organisation förstör mer än bra människor hinner bygga upp.
Senast redigerad av Ottokar 2018-11-28 kl. 15:57.
Citera
2018-11-28, 16:21
Medlem
Citat:

När ändrades terminologin? "Hemvandring" låter ju aningen löjligt. Återvandring är däremot adekvat.
Den tyska återvandringen på frivillig basis kommer givetvis att bli en flopp.
Citera
2018-11-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
När ändrades terminologin? "Hemvandring" låter ju aningen löjligt. Återvandring är däremot adekvat.
Den tyska återvandringen på frivillig basis kommer givetvis att bli en flopp.

Ständigt dessa radikala krav. Jag förstår det eftersom jag själv känner att det är angeläget att MENA-iterna flyttar hem.

Men man måste börja någonstans. Först får de erbjudande om ett ekonomiskt stöd om de vandrar hem. Sedan så höjs insatserna. Men tanken att de faktiskt har ett val att vända hem har förankrats i medvetandet hos de som sett kampanjen. I Sverige är det ännu så länge helt otänkbart.
Citera
2018-11-28, 16:50
Medlem
Citat:

Nog för att svenskar är ett ganska märkligt folk, men så olika danskar, finnar och norrmän är de faktiskt inte. I samtliga dessa tre länder är oytos retorik en självklarhet.

Det där med "upplysta världsmedborgare" är bara en fasad. I praktiken gillar svenskarna bara mångkultur så länge det handlar om andra européer, civiliserade östasiater eller ateistiska iranier. Och inte ens då är de speciellt sugna på att hamna i minoritet. Sedan är det en annan sak att svenskarna är så kuvade att de sällan törs säga ifrån.

Ju mer globalisering, desto större blir behovet av någon som tar svenskheten i försvar. Globalisering och kulturmöten (ofta = kulturkrockar) gör att behovet av ett intresseparti för svenskarna ökar, inte tvärtom. Detta borde inte vara så svårt att förstå.

Sedan finns det förstås en inneboende tröghet i systemet som gör att folk tenderar att välja det som är mer inkört. I det här fallet SD om man är trött på invandring. Det är alltid svårt för nya partier att etablera sig om det finns ett nöjaktigt alternativ, vilket många invandringskritiker uppenbarligen anser att SD är. Det AfS behöver göra är alltså att vara tydliga med varför de behövs. På vilket sätt skiljer man sig från SD? Det är här man bör lägga krutet istället för att anpassa ihjäl sig.
Citera
2018-11-28, 16:52
Medlem
Citat:
Ständigt dessa radikala krav. Jag förstår det eftersom jag själv känner att det är angeläget att MENA-iterna flyttar hem.

Men man måste börja någonstans. Först får de erbjudande om ett ekonomiskt stöd om de vandrar hem. Sedan så höjs insatserna. Men tanken att de faktiskt har ett val att vända hem har förankrats i medvetandet hos de som sett kampanjen. I Sverige är det ännu så länge helt otänkbart.
Ja, precis. Det viktiga är att man över huvud taget lyfter frågan och normaliserar begreppet. "Frivillig" återvandring är bara början, men en bra sådan. Det handlar om att vänja publikum.
Citera
2018-11-28, 16:52
Medlem
Citat:

Jag anser att man bör vara radikal. Annars är risken uppenbar att det bara blir halvmesyrer av allt. Tysklands regering och CSU-Seehofer är praktexempel på tvivleaktiga floppar och halvmesyrer - därtill väljer man att underteckna FN:s migrationspakt. Noll trovärdighet m. a. o.

Men nu handlar ju tråden om AfS, eller hur? Och de ska fortsätta vara sig själva.
Citera
2018-11-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Ja, precis. Det viktiga är att man över huvud taget lyfter frågan och normaliserar begreppet. "Frivillig" återvandring är bara början, men en bra sådan. Det handlar om att vänja publikum.

Ett bra politiskt utspel från AfS skulle i dagsläget t.ex. kunna vara att man kräver ett förhöjt hemvändadebidrag.

Jag kan ju tycka att den peng som man får (30 000?) är oanständigt lågt med tanke på att de mest konservativa beräkningar som gjorts kommer fram till att en MENA-it i genomsnitt kostar minst 4,2 miljoner kr för de svenska skattebetalarna.

Måste man bygga bostäder för MENA-iter och deras familjer så blir kostnaderna för varje MENA-it svindlande.

Får man upp frågan till diskussion så kan man bygga på med argument som att varje skjutning kostar samhället 70 miljoner etc. Det är faktiskt fred i MENA och det hölls allmänna val i Somalia förra året.
Senast redigerad av Ottokar 2018-11-28 kl. 17:01.
Citera
2018-11-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ett bra politiskt utspel från AfS skulle i dagsläget t.ex. kunna vara att man kräver ett förhöjt hemvändadebidrag.

Jag kan ju tycka att den peng som man får (30 000?) är oanständigt lågt med tanke på att de mest konservativa beräkningar som gjorts kommer fram till att en MENA-it i genomsnitt kostar minst 4,2 miljoner kr för de svenska skattebetalarna.

Måste man bygga bostäder för MENA-iter och deras familjer så blir kostnaderna för varje MENA-it svindlande.

Får man upp frågan till diskussion så kan man bygga på med argument som att varje skjutning kostar samhället 70 miljoner etc. Det är faktiskt fred i MENA och det hölls allmänna val i Somalia förra året.
Ja, det vore väl investerade pengar förutsatt att man kan förhindra missbruk av systemet. Indragna socialbidrag och som upptrappning upphävt uppehållstillstånd för invandrare som bevisligen inte ansträngt sig är en annan metod om man föredrar piska istället för morot. Har för mig att AfS har förslag i den riktningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in