2018-11-24, 04:57
Medlem
Måste passa på och fråga hur många som faktiskt får bra effekt under hela dagen utan påfyllning dos?
Citera
2018-11-24, 08:42
Medlem
Har en fråga till er belästa och med erfarenhet.

Genomgår just nu en utredning för ADHD som börjar nå sin slutfast. Läkaren verkar skeptiskt till en ADHD diagnos och tror istället att jag har någon form av autism och förmodligen även dystymi.

Jag under en lång tid varit depressiv och har haft stora problem vardagssaker såsom att tvätta, städa betala räkningar och sköta skola varvat med perioder av nedstämdhet och dysfori. Jag har provat Elvanse 50mg ett flertal gånger, både dagligen under kortare perioder och enskilda dagar och min upplevelse är positiv, jag får inget rus av det och jag känner mig heller inte överdrivet glad eller energisk/"tjackad". Saker och ting helt enkelt bara flyter på lättare och jag känner faktiskt för att göra saker istället för att bara sitta och stirra in i min datorskärm och sova.

Jag önskar att prova Elvanse under en längre tid och jag vill gärna diskutera möjligheten med min läkare/psykolog, vad jag är rädd för är att de kommer uppfatta detta som ett försök att få statligt subventionerat knark och bli misstänksamma. Som det är nu så kommer jag sannolikt att få anti-depressiva istället, men jag är skeptisk då det mig veterligen kan ta månader innan man hittar rätt medicin för ändamålet och sedan ytterligare en längre tid för att effekten ens ska bli märkbar, PLUS risk för beroende och dylikt. Som sagt så studerar jag just nu (det går käpprätt åt helvete) och jag har helt enkelt inte möjlighet att kasta tärning med min neurokemi.

Vad tror ni? Har jag en poäng eller är jag bara ute efter gratisknark?
Citera
2018-11-24, 18:08
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00IQ00
Måste passa på och fråga hur många som faktiskt får bra effekt under hela dagen utan påfyllning dos?
Absolut hela dagen räcker inte riktigt för mig heller.
Tar jag runt 08:00 på morgonen är det främst mellan 10:00-14:00 som det fungerar riktigt bra. Sedan dalar det ganska rejält efter det... men det är väl rätt ok ändå.

Någon som har koll på hur många dagar och hur ofta man bör ha uppehåll för att undvika behov av doshöjning och tillvänjning?
Citera
2018-11-26, 19:46
Medlem
Hebrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Absolut hela dagen räcker inte riktigt för mig heller.
Tar jag runt 08:00 på morgonen är det främst mellan 10:00-14:00 som det fungerar riktigt bra. Sedan dalar det ganska rejält efter det... men det är väl rätt ok ändå.

Någon som har koll på hur många dagar och hur ofta man bör ha uppehåll för att undvika behov av doshöjning och tillvänjning?

Vilken dos ligger du på?

Jag har 80mg totalt utspritt på två doser frukost och eftermiddag, och får väl ändå säga att jag känner "effekt" av Elvansen in på kvällen.

Hade 70mg tidigare men upplevde precis som du att jag dalade framåt eftermiddagen, något som i sin tur gick ut över mitt privatliv och fick sedermera dosen uppdelad på 2 istället. Funkar mycket bättre.
Citera
2018-11-26, 20:52
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ieeb

Genomgår just nu en utredning för ADHD som börjar nå sin slutfast. Läkaren verkar skeptiskt till en ADHD diagnos och tror istället att jag har någon form av autism och förmodligen även dystymi.

Jag under en lång tid varit depressiv och har haft stora problem vardagssaker såsom att tvätta, städa betala räkningar och sköta skola varvat med perioder av nedstämdhet och dysfori. Jag har provat Elvanse 50mg ett flertal gånger, både dagligen under kortare perioder och enskilda dagar och min upplevelse är positiv, jag får inget rus av det och jag känner mig heller inte överdrivet glad eller energisk/"tjackad". Saker och ting helt enkelt bara flyter på lättare och jag känner faktiskt för att göra saker istället för att bara sitta och stirra in i min datorskärm och sova.

Jag önskar att prova Elvanse under en längre tid och jag vill gärna diskutera möjligheten med min läkare/psykolog, vad jag är rädd för är att de kommer uppfatta detta som ett försök att få statligt subventionerat knark och bli misstänksamma. Som det är nu så kommer jag sannolikt att få anti-depressiva istället, men jag är skeptisk då det mig veterligen kan ta månader innan man hittar rätt medicin för ändamålet och sedan ytterligare en längre tid för att effekten ens ska bli märkbar, PLUS risk för beroende och dylikt. Som sagt så studerar jag just nu (det går käpprätt åt helvete) och jag har helt enkelt inte möjlighet att kasta tärning med min neurokemi.

Får du inte diagnosen ADD eller ADHD kommer du inte att få Elvanse, så enkelt är det. Det är inte ens förstahandsvalet för dessa diagnoser, så att få det om du inte ens har någon av dessa diagnoser är uteslutet.

Du kan inte heller säga att du provat det, för då har du med andra ord begått ett narkotikabrott och därmed får du med största sannolikhet en stämpel i journalen. Och ja, dom kommer tro att du fiskar droger.

För övrigt är det inte så konstigt att det hjälper eftersom det de facto är en typ av amfetamin som självklart ger positiva effekter på humör, motivation och energi.

Ge den medicin du får en chans i stället. I värsta fall får du självmedicinera.
Senast redigerad av populopidus 2018-11-26 kl. 20:54.
Citera
2018-11-26, 21:46
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Du kan inte heller säga att du provat det, för då har du med andra ord begått ett narkotikabrott och därmed får du med största sannolikhet en stämpel i journalen. Och ja, dom kommer tro att du fiskar droger.
Meh, i mitt fall sa jag att jag testat ritalin, concerta och elvanse. Elvanse funkade bäst för mig sa jag och då fick jag det utskrivet som förstahandsval. Men beror väl på vilka läkare man träffar och hur man uppfattas som person.
Citat:
Får du inte diagnosen ADD eller ADHD kommer du inte att få Elvanse, så enkelt är det. Det är inte ens förstahandsvalet för dessa diagnoser, så att få det om du inte ens har någon av dessa diagnoser är uteslutet.
Det stämmer väl heller inte? Elvanse skrivs väl även ut till fler diagnoser, asperger till exempel.
Senast redigerad av Ranndall 2018-11-26 kl. 22:06.
Citera
2018-11-26, 21:48
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Meh, i mitt fall sa jag att jag testat ritalin, concerta och elvanse. Elvanse funkade bäst för mig sa jag och då fick jag det utskrivet som förstahandsval. Men beror ju vilka läkare man träffar och hur man uppfattas som person.

Då hade du en jävla tur kan jag säga, grattis!
Citera
2018-11-26, 21:51
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Då hade du en jävla tur kan jag säga, grattis!
Njaa vad jag förstått är det inte ovanligt att folk säger att de har testat adhd mediciner med resultat innan. Många läkare vet att det är vanligt liksom. Men man måste ju fortfarande få en ADHD diagnos, samt pissa rent under utredningen för att få receptet.
Senast redigerad av Ranndall 2018-11-26 kl. 21:54.
Citera
2018-11-26, 21:55
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Njaa vad jag förstått är det inte ovanligt att folk säger att de har testat adhd mediciner med resultat innan. Många läkare vet att det är vanligt liksom. Men man måste ju fortfarande få en ADHD diagnos, samt pissa rent under utredningen för att få receptet.

Okej, hade ingen aning om det. Är själv under utredning nu och tänker inte ta risken dock Har för övrigt gått halva utredningen och inget pissprov än så länge - bara ett för att få remiss till utredningen.
Citera
2018-11-27, 15:08
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Vilken dos ligger du på?

Jag har 80mg totalt utspritt på två doser frukost och eftermiddag, och får väl ändå säga att jag känner "effekt" av Elvansen in på kvällen.

Hade 70mg tidigare men upplevde precis som du att jag dalade framåt eftermiddagen, något som i sin tur gick ut över mitt privatliv och fick sedermera dosen uppdelad på 2 istället. Funkar mycket bättre.
Jag ligger på 50mg för närvarande.
Kan dock känna mig nästan lite väl stimulerad runt 12-snåret så tror inte jag bör pröva högre än det.
Jag frågade min läkare om det gick att få två doser uppdelad på en dag men hon höll typ på att gå i taket kändes det som.
Hon kanske missförstod mig och trodde jag ville ha 2x50mg på en dag, nåja.. Jag ska försöka pusha på att få 2x30mg nästa gång jag träffar satmaran igen.
Citera
2018-11-27, 18:44
Medlem
Hebrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Jag ligger på 50mg för närvarande.
Kan dock känna mig nästan lite väl stimulerad runt 12-snåret så tror inte jag bör pröva högre än det.
Jag frågade min läkare om det gick att få två doser uppdelad på en dag men hon höll typ på att gå i taket kändes det som.
Hon kanske missförstod mig och trodde jag ville ha 2x50mg på en dag, nåja.. Jag ska försöka pusha på att få 2x30mg nästa gång jag träffar satmaran igen.

Vet vad du menar med det fetade, effekten av Elvanse sägs sitta i uppåt 12h men det är några timmar efter intag då det kan rusha på lite extra. Upplever däremot inte att den delen har blivit starkare sen jag höjde dosen, men att det eventuellt kan bli lite längre.
Citera
2018-11-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ieeb

Populopidus har redan gett dig ett bra svar om Elvanse. Det finns en beroenderisk när det gäller antidepressiva som du påpekar men det gör det ju i högsta grad även för Elvanse. Flera månader tar det normalt inte för antidepressiva att ge effekt. Jag har konstaterad adhd och depressioner och absolut bäst mot depression har varit Cymbalta som är en snri. Tog faktiskt bara en dag innan den hjälpte hur konstigt det än kan låta.
Jag är inte nån förespråkare av antidepressiva trots det, tycker det ska förskrivas restriktivt. Det kan vara väldigt svårt att sluta som sagt.
Har för övrigt prövat Elvanse och aldrig mer. Inte ens för miljoner skulle jag stoppa i mig det igen. Fungerade bra i några veckor sen förvandlades det alltmer till ett fysiskt och psykiskt helvete och efter tre månader var jag ett vrak. Efter att jag slutat tog det ett halvår innan jag kunde fungera någorlunda normalt.
Senast redigerad av cherryfive 2018-11-28 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in