Citat:
Ursprungligen postat av
Ieeb
Har en fråga till er belästa och med erfarenhet.
Genomgår just nu en utredning för ADHD som börjar nå sin slutfast. Läkaren verkar skeptiskt till en ADHD diagnos och tror istället att jag har någon form av autism och förmodligen även dystymi.
Jag under en lång tid varit depressiv och har haft stora problem vardagssaker såsom att tvätta, städa betala räkningar och sköta skola varvat med perioder av nedstämdhet och dysfori. Jag har provat Elvanse 50mg ett flertal gånger, både dagligen under kortare perioder och enskilda dagar och min upplevelse är positiv, jag får inget rus av det och jag känner mig heller inte överdrivet glad eller energisk/"tjackad". Saker och ting helt enkelt bara flyter på lättare och jag känner faktiskt för att göra saker istället för att bara sitta och stirra in i min datorskärm och sova.
Jag önskar att prova Elvanse under en längre tid och jag vill gärna diskutera möjligheten med min läkare/psykolog, vad jag är rädd för är att de kommer uppfatta detta som ett försök att få statligt subventionerat knark och bli misstänksamma. Som det är nu så kommer jag sannolikt att få anti-depressiva istället, men jag är skeptisk då det mig veterligen kan ta månader innan man hittar rätt medicin för ändamålet och sedan ytterligare en längre tid för att effekten ens ska bli märkbar, PLUS risk för beroende och dylikt. Som sagt så studerar jag just nu (det går käpprätt åt helvete) och jag har helt enkelt inte möjlighet att kasta tärning med min neurokemi.
Vad tror ni? Har jag en poäng eller är jag bara ute efter gratisknark?
Får du inte diagnosen ADD eller ADHD kommer du inte att få Elvanse, så enkelt är det. Det är inte ens förstahandsvalet för dessa diagnoser, så att få det om du inte ens har någon av dessa diagnoser är uteslutet.
Du kan inte heller säga att du provat det, för då har du med andra ord begått ett narkotikabrott och därmed får du med största sannolikhet en stämpel i journalen. Och ja, dom kommer tro att du fiskar droger.
För övrigt är det inte så konstigt att det hjälper eftersom det de facto är en typ av amfetamin som självklart ger positiva effekter på humör, motivation och energi.
Ge den medicin du får en chans i stället. I värsta fall får du självmedicinera.