2018-11-28, 10:08
Medlem
Ser att tråden återigen fastnat i fel resonemang som egentligen är "värdelöst vetande" i sammantaget.
Jag får för mig att många skribenter glömmer bort att polisens primära uppgift avseende grova brott är endast att utreda huruvida ett brott är begånget och sedan utröna och redovisa hur brottet är begånget, när i tid detta skett samt vem som gjort Det.
Polisens uppgift är att koka ihop alla väsentliga uppgifter i ett protokoll (FUP) när de anser sig klara med utredningen. Det är upp till respektive ÅK (förundersökningsledare) som avgör huruvida den sammantagna bilden i enlighet med FUP kan räcka till ett åtal eller inte, polisen som myndighet lägger ingen vikt i detta.

En MT person får under förhör ljuga hur mycket denne vill. Den misstänkte kan även utelämna svar och uppgifter samt till och med ljuga eller helt tiga under förhören, det är inte olagligt.
Det är trots allt inte den MT som skall bevisa sin oskuld, utan tvärtom - det är åklagarens arbete att bevisa skuld i en eventuell rättegång.

Så, om SD utelämnar uppgifter eller händelser eller om han tiger och lämnar felaktiga uppgifter så har han rätt att göra så - om han vill.

Edit; glömde text.
Senast redigerad av KSP 2018-11-28 kl. 10:15.
Citera
2018-11-28, 10:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ser att tråden återigen fastnat i fel resonemang som egentligen är "värdelöst vetande" i sammantaget.
Jag får för mig att många skribenter glömmer bort att polisens primära uppgift avseende grova brott är endast att utreda huruvida ett brott är begånget och sedan utröna och redovisa hur brottet är begånget, när i tid detta skett samt vem som gjort Det.
Polisens uppgift är att koka ihop alla väsentliga uppgifter i ett protokoll (FUP) när de anser sig klara med utredningen. Det är upp till respektive ÅK (förundersökningsledare) som avgör huruvida den sammantagna bilden i enlighet med FUP kan räcka till ett åtal eller inte, polisen som myndighet lägger ingen vikt i detta.

En MT person får under förhör ljuga hur mycket denne vill. Den misstänkte kan även utelämna svar och uppgifter samt till och med ljuga eller helt tiga under förhören, det är inte olagligt.
Det är trots allt inte den MT som skall bevisa sin oskuld, utan tvärtom - det är åklagarens arbete.

Så, om SD utelämnar uppgifter eller händelser eller om han tiger och lämnar felaktiga uppgifter så har han rätt att göra så - om han vill.

Jo visst, du har rätt i det att för utredningen är det de väsentliga bevisen, indicierna som ska räcka till ett åtal. För polisen är det "onödigt vetande" för åtalet, men inte i själva utredningsarbetet. Det är en indikation till att något försöks att döljas, det är där man kan gräva vidare...

För oss i tråden (som inte har kännedom om varken indicier eller bevis) är det intressant att veta om mgm antingen ljuger eller försöker vilseleda utredningen. Detta är ju särskilt intressant då personen inte är misstänkt på sannolika skäl utan enbart är skäligen misstänkt för mord. Det har bildats två grupperingar varav den ena gruppen antingen misstänker utredningen, tror att "byskvaller" orsakat att den misstänkte är utpekad och /eller tror att utredningen är enögd och har tunnelseende. Några verkar tro att utredarna ställer ledande frågor.

Om man är oskyldig finns det ingen som helst anledning att försöka undanhålla/ljuga om något. För oss som inte vet särskilt mycket om vad som får utredningen att tro att mgm är skyldig till mordet är det en vink om att han ändå har något att dölja, dvs det pekar på att utredningen har rätt man.
Citera
2018-11-28, 10:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det finns alltså omständigheter som initialt pekar mot att denna individ kan ha något att göra med kvinnans död.

Avsaknad av alibi
Lämnat felaktiga uppgifter i förhör
Ljugit eller hållit undan information i förhör
Vittnesuppgifter
Fynd

Historik
Citat:
Vad är det som talar för att SD skulle ha lämnat felaktiga uppgifter eller undanhållit något i förhör? Och vilka vittnesuppgifter och fynd du syftar på?
Senast redigerad av Draifos 2018-11-28 kl. 11:26.
Citera
2018-11-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för svar!
Det har under de senaste dagarna diskuterats utifrån dina inlägg om SD har har på direkt fråga om den digitala kontakt han har haft med LW ljugit om den, dvs nekat eller om han undanhållit uppgiften/ sanningen?

SD är ingen yrkeskriminell av det som framkommit. Däremot kan han ju vara av en sådan karaktär att han gillar "en liten katt och råtta lek", och anpassar sina svar på sådant sätt så att det är svårt att tydligt se när det är en lögn och när det är en "anpassning". Om man är en person som är van att slira på sanningen, blir man skickligare med tiden.

Man kan väl i grova drag påstå att det har i tråden bildats två läger.
Det ena lägret ifrågasätter i stort inte bara sannolikheten att SD skulle vara skyldig, utan även polisens objektivitet ( tunnelseende, enögdhet odyl.).

Det skulle vara intressant att få klarhet i hur det ligger till.

Vet du om SD nekade till att han hade haft en digital kontakt eller undanhöll han bara den informationen initialt tills det att han blev konfronterad?
Min fetning i inlägget illustrerar precis det jag länge har kritiserat, nämligen efterfrågande av uppgifter från utredande myndigheter (hej, dreamer33!)

Att i tråden fråga dem som varit på förhör t ex hur öppet och förutsättningslöst de upplevde polisernas frågor kan däremot inte skada den förhoppningsvis fortfarande pågående brottsutredningen gällande mordet på en trebarnsmamma.
Förstår inte varför du notknapparen inte tycks förstå varför det kan vara dumt att få polisiära läckor presenterade på ett offentligt forum som detta. Ser du ditt "pusselläggande" som viktigare än att få fast en mördare?
Citera
2018-11-28, 10:52
Medlem
Honan6s avatar
Jag är nyfiken på om EGT vet vilka kläder och/eller annat som utredarna har kvar i beslag - som t ex en ljusblå fleecetröja?

Sen undrar jag vidare om SD berättat något om hur han upplever det att vara utpekad som misstänkt MGM - alltså något mer än att bedyra oskuld?

Som jag uppfattat det har SD fuskat rejält med sina geocacheloggningar och jag tänker att det inte är okej enligt regelverken. Tror du att SD har sina loggar sparade på fler platser än på sitt geokonto ifall Groundspeak skulle besluta att utesluta honom och stänga ned hans geokonto där det loggats 7,124 finds, 68 hides, 363 trackables och 3528 bilder?

Vad säger du EGT - tycker du att det är OK att fuska som SD eller borde han få reprimander? Det kan tyckas att fusket inte är relevant med att han är misstänkt för mordet, men i mina ögon berättar det att han är beredd att glida på sanningen och att det tillhör hans personlighet överlag.
Citera
2018-11-28, 11:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det där fetade fick mig att skratta så att jag nästan väckte resten av huset, tack!

OnT: Nu vänder jag mig till er här i tråden som varit hos Örebropolisen på förhör gällande LW.
Skulle inte ni kunna berätta för tråden vilka frågor ni fick och på vilket sätt de ställdes?
Berätta för oss om frågorna, tack! Säkert har polisen haft ett sorts frågeformulär från vilket man utgått och då kan vi kanske se om frågorna ställts öppet (som sig bör), eller om man via frågorna kan se om de formulerats till att kunna peka på just SD som gärningsperson.
Få så vis skulle vi andra kunna få lite kött på de utredningsben som vi nu legat och torrgnagt på under mer än ett halvårs tid..

Tror att både EGT och Holmes berättat om att de hörts. Men nog bör det väl vara fler än bara ni två?

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Min fetning i inlägget illustrerar precis det jag länge har kritiserat, nämligen efterfrågande av uppgifter från utredande myndigheter (hej, dreamer33!)

Att i tråden fråga dem som varit på förhör t ex hur öppet och förutsättningslöst de upplevde polisernas frågor kan däremot inte skada den förhoppningsvis fortfarande pågående brottsutredningen gällande mordet på en trebarnsmamma.
Förstår inte varför du notknapparen inte tycks förstå varför det kan vara dumt att få polisiära läckor presenterade på ett offentligt forum som detta. Ser du ditt "pusselläggande" som viktigare än att få fast en mördare?

Jag litar på att MV enbart lämnar ut det som inte skadar utredningen.

Jag tror (övertygad) om att MV har mer kunskap än de personer som förhörs som vittnen om hur en utredning bedrivs och vad som kan lämnas ut utan att riskera att skada utredningen.

Citera
2018-11-28, 11:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det har bildats två grupperingar varav den ena gruppen antingen misstänker utredningen, tror att "byskvaller" orsakat att den misstänkte är utpekad och /eller tror att utredningen är enögd och har tunnelseende. Några verkar tro att utredarna ställer ledande frågor.
Hur skulle du beskriva den andra "grupperingen"?
Citera
2018-11-28, 12:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hur skulle du beskriva den andra "grupperingen"?

Den grupperingen är inte lika lätt att entydigt definiera för mig.
Men kanske den gruppen inte är lika kritisk till utredningens objektivitet och har en större tillit till att polisen har "mer" än två anmälningar och UWs utpekande som grund för skäligen misstänkt. Möjligen har några fler i denna grupp en större tilltro till att brottet kommer att klaras upp, men jag är osäker på hur det förhåller sig i den frågan.

I grova drag.

Det finns en polarisering runt dessa grupperingar, som är svårare att definiera där en del håller SD som skyldig/oskyldig eller tror på annan/fler gm.

Men att det är oilka grupperingar i tråden kanske inte är så ovanligt eller konstigt så det var kanske dumt att ta upp det i det sammanhanget. Det intressanta var väl att vissa i tråden inte tror på det jag tog upp.
Citera
2018-11-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag är nyfiken på om EGT vet vilka kläder och/eller annat som utredarna har kvar i beslag - som t ex en ljusblå fleecetröja?

Sen undrar jag vidare om SD berättat något om hur han upplever det att vara utpekad som misstänkt MGM - alltså något mer än att bedyra oskuld?

Som jag uppfattat det har SD fuskat rejält med sina geocacheloggningar och jag tänker att det inte är okej enligt regelverken. Tror du att SD har sina loggar sparade på fler platser än på sitt geokonto ifall Groundspeak skulle besluta att utesluta honom och stänga ned hans geokonto där det loggats 7,124 finds, 68 hides, 363 trackables och 3528 bilder?

Vad säger du EGT - tycker du att det är OK att fuska som SD eller borde han få reprimander? Det kan tyckas att fusket inte är relevant med att han är misstänkt för mordet, men i mina ögon berättar det att han är beredd att glida på sanningen och att det tillhör hans personlighet överlag.
Kläder: Jag vet en del men inget som ska ut här på tråden. Varför frågar du?

På frågan om hur han upplever det: Han tycker det är otroligt roligt och givande, best time ever.... NOT.

På frågan om fusk (fuskat rejält med sina geocacheloggningar): Patetisk fråga som Sh.Holms har lyckas plantera hos er och ni har köpt det rakt av (Självklart, då det är nått mot SD..., samma sak som att halva HD:s avdelning är utrustade med larm nu, SUCK!).
Jag kan ta 1000-tals exempel på hur man/vi geocachar. ALLA utom en handfull geocachare kör på tillsammans efter en ganska bra norm. I alla hobbys finns det alltid några exocentriska "idioter" som vill vara märkvärdig och skrika högst.
Exemplet "Alla ska klättra för att få logga" är så patetiskt att det finns inte på banan. Såna personer blir ganska snabbt utfrysta och har inte så många att cacha med.

När jag frågat runt lite om eventuellt fusk eller då "tigga om ledtrådar" eller avslöja nått om cacher och liknande så är det totala bilden att SD är den som inte fuskar på något sätt. Han avslöjade inget i förväg om geotour burkar, inte ens åt sina närmaste vänner.

Men ovanstående om fusk lär väl inte spela någon roll vad jag skriver, dels att det är jag och dels sätter det inte SD i dålig dager...
Citera
2018-11-28, 13:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det är trots allt inte den MT som skall bevisa sin oskuld, utan tvärtom - det är åklagarens arbete att bevisa skuld i en eventuell rättegång.

Edit; glömde text.

Vad som är myndigheters ansvarsområden och skyldigheter är ju i realiteten ett bregreppsligt-juridiskt förhållande. Vilket betyder att det är stämplarna på de producerade dokumenten som är juridiskt signifikanta. Vilket ibland torde förenkla för att myndigheter i praktiken kan bete sig lite olika beroende på om de hanterar en häststöld eller ett massmord med en GM på flykt. Faller de faktiska arbetsuppgifterna inte så bra under någon hatt så kan väl endera myndighet, eller båda, lägga ut det ”värelösa vetandet” på entreprenad, kan man mycket lätt föreställa sig. Och sen stämpla vid ankomst, eller vid utnyttjande.

Någorlunda i analogi, som det verkar, kan förhörsledare ta in information från förhörspersoner (samt det ”värdelösa vetandet”) för att återskapa bilden av en defacto verklighet, mot vilken lögnen (”värdelöst vetande” i relation till bilden) framträder i relief. De förhörda ”svarar an” och jämförs mot först hypotesen och senare den successivt allt mer officiösa eller juridiskt bärkraftiga bilden av hur det verkligen måste ha gått till. Där lögnaren sticker av.

Man får ljuga i förhör. Ju mer desto bättre, skulle jag säga.
Citera
2018-11-28, 13:28
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Kläder: Jag vet en del men inget som ska ut här på tråden. Varför frågar du?

På frågan om hur han upplever det: Han tycker det är otroligt roligt och givande, best time ever.... NOT.

På frågan om fusk (fuskat rejält med sina geocacheloggningar): Patetisk fråga som Sh.Holms har lyckas plantera hos er och ni har köpt det rakt av (Självklart, då det är nått mot SD..., samma sak som att halva HD:s avdelning är utrustade med larm nu, SUCK!).
Jag kan ta 1000-tals exempel på hur man/vi geocachar. ALLA utom en handfull geocachare kör på tillsammans efter en ganska bra norm. I alla hobbys finns det alltid några exocentriska "idioter" som vill vara märkvärdig och skrika högst.
Exemplet "Alla ska klättra för att få logga" är så patetiskt att det finns inte på banan. Såna personer blir ganska snabbt utfrysta och har inte så många att cacha med.

När jag frågat runt lite om eventuellt fusk eller då "tigga om ledtrådar" eller avslöja nått om cacher och liknande så är det totala bilden att SD är den som inte fuskar på något sätt. Han avslöjade inget i förväg om geotour burkar, inte ens åt sina närmaste vänner.

Men ovanstående om fusk lär väl inte spela någon roll vad jag skriver, dels att det är jag och dels sätter det inte SD i dålig dager...

Jag är tacksam för svar och har full förståelse för att allt du vet inte ska ut i tråden. Jag tog bara den blåa tröjan (med vit dragkedja) som ett exempel när jag ville veta om SD berättat om vilka prylar han inte fått tillbaka ännu.

Jag ställer frågor om geocachingen eftersom jag inte är insatt i hur det fungerar. När det gäller SD, så har han tydligt ägnat sig åt lite "hittepå", men det anses alltså helt okej - även från Groundspeaks sida?
Citera
2018-11-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag är tacksam för svar och har full förståelse för att allt du vet inte ska ut i tråden. Jag tog bara den blåa tröjan (med vit dragkedja) som ett exempel när jag ville veta om SD berättat om vilka prylar han inte fått tillbaka ännu.

Jag ställer frågor om geocachingen eftersom jag inte är insatt i hur det fungerar. När det gäller SD, så har han tydligt ägnat sig åt lite "hittepå", men det anses alltså helt okej - även från Groundspeaks sida?

Finns inget av det jag läst som jag eller någon annan läst som ens höjer på ögonbryna, bara dumheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in