2018-11-27, 20:07
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är dock inte säker på vad de skulle göra i stället... Du får väl skicka din fru eller flickvän, så får du veta! (Eller hon kanske inte är svart, synd i så fall.)
Därför att alla primatstammar, från människa till negrer, människoapor, apor och halvapor, samtliga som lever i flock välkomnar nya honor till flocken. Det finns inte en enda typ av primat som jagar bort en ny hona som kommer till flocken. Gissa varför.
Citera
2018-11-27, 20:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Som jag skrivit tidigare, jag tror att problemet är att de som går iland är män och av en annan hudfärg. Skicka iland några korta negresskvinnor lämpliga för uppgiften (tex antropologer) och dessa lär inte bli beskjutna med pilar. De flesta primitiva stammar har inget emot att främmande kvinnor besöker dem. Det ligger biologiskt i primalt DNA.

När det gäller Jarawa-stammen, så var det två som gjorde närmanden mot en kvinnlig journalist och hade lite svårt att acceptera att bli avvisade. Kanske blir svårt att övertyga unga kvinnliga antropologer att ställa upp för fältstudier?

Citat:
Several young male Jarawa, in turn, once came aboard the Tarmugli and attempted to take certain sexual liberties with a female journalist from Bombay. The woman had to be locked in her cabin until the frustrated aborigines departed.

https://theamericanscholar.org/the-last-island-of-the-savages/

Citat:
Det man vet är omgivande öars stammar har språkliga likheter, ex heter kokosnöt och imperativet "kom" samma på alla tre språk. Samtliga tre omgivande stammar på öarna runtomkring har också samma ord för sentinelesstammen.

Det är ju mer spännande om sentinelesstammen varit isolerad även från andra stammar och behandlat dem som inkräktare och inte har språkliga eller rasliga likheter med omgivande stammar.

Man har haft två av den närliggande Ongestammen där som försökte tolka, men de hävdade att de inte förstod ett ord av vad sentileserna sa.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2018-11-27 kl. 20:18.
Citera
2018-11-27, 20:31
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
När det gäller Jarawa-stammen, så var det två som gjorde närmanden mot en kvinnlig journalist och hade lite svårt att acceptera att bli avvisade. Kanske blir svårt att övertyga unga kvinnliga antropologer att ställa upp för fältstudier?
Eller så har inte männen i sällskapet tydligt visat dem att kvinnorna tillhör sällskapet och är inte öppna för förslag. Så fungerar det ofta i primatsamhällen. Sentinelesmännen ser sig nog som oövervinnliga krigare, de tar hem vinst varje gång främmande män kommer till ön.
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Man har haft två av den närliggande Ongestammen där som försökte tolka, men de hävdade att de inte förstod ett ord av vad sentileserna sa.
Jo, jag har läst eller sett det på video också. Som jag skrev, är det på det sättet att den här stammen skiljer sig från de övriga så gör det saken ännu mer spännande. Jag har dock lite svårt att tro detta eftersom de uppvisar inga rasliga skillnader och de smyckar sig på samma sätt som omgivande stammar men det är klart, man kan ha helt annat språk ändå. Kanske är sentineleserna en äldre eller nyare stam gentemot de övriga omgivande stammarna. Mer spännande om de utvandrat ännu tidigare än omgivande stammar och riktigt intressant blir det om man kan visa på att de skiljer sig rasmässigt. Rasforskning är dock oerhört politiskt känsligt, inte ens om neanderthalare upptäcktes idag så skulle de få etiketten neanderthalare just för den politiska aspekten att det plötsligt skulle finnas två människoarter på jorden.
Citera
2018-11-27, 20:44
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

Som jag skrivit tidigare, jag tror att problemet är att de som går iland är män och av en annan hudfärg. Skicka iland några korta negresskvinnor lämpliga för uppgiften (tex antropologer) och dessa lär inte bli beskjutna med pilar. De flesta primitiva stammar har inget emot att främmande kvinnor besöker dem. Det ligger biologiskt i primalt DNA.

Jag vet inte om någon nämnt kontakten 1991 när en kvinnlig antropolog var med.

Citat:
On Jan 4, 1991, more than 1200 kms from Indian mainland in the Bay of Bengal, a young Indian women anthropologist waded waist deep on the coral reefs to hand over a coconut to a man from the Sentinelese tribe. This was the first ever friendly contact with this hostile tribe of the Andamans.

http://www.probashionline.com/madhumala-chattopadhyay-first-friendly-contact-with-the-sentinelese-jarawa-andamans/
Citera
2018-11-27, 20:54
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg

http://www.probashionline.com/madhumala-chattopadhyay-first-friendly-contact-with-the-sentinelese-jarawa-andamans/
Tack för länk, styrker verkligen min uppfattning att problemet här har varit att man skickat främmande män som dessutom inte ens är negritos:
Citat:
This was the first time a woman was part of a contact expedition with the Sentinelese and they put their guard down. Presence of a woman indicated that the contact party meant no harm.

Precis som jag trodde, sentinelesernas språk har likheter med övriga i området:
Citat:
The process of dropping coconuts started and this time the tribe welcomed the contact party with shouts “Nariyali Jaba Jaba”. Madhumala recognised this cry to mean “more and more Coconuts”, a distinct Onge dialect, given her knowledge of a number of Andamanese languages.
Citat:
Probably what changed the equation on that fateful day was the presence of a woman in the contact team who maintained her calm and took the initiative. A woman in the contact party indicated to the Sentinelese, who are extremely protective of their women, that the boat people meant no harm. For a brief moment the Sentinalese let their guard down, and allowed outsiders into their world.
Kul att få min teori bekräftad om att det är främmande män som är problemet i kontakten, inte främmande kvinnor.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2018-11-27 kl. 20:59.
Citera
2018-11-27, 21:22
Medlem
Citat:
Därför att alla primatstammar, från människa till negrer, människoapor, apor och halvapor, samtliga som lever i flock välkomnar nya honor till flocken. Det finns inte en enda typ av primat som jagar bort en ny hona som kommer till flocken. Gissa varför.

Sitter inte inne på något klockrent svar på din fråga om kvinnor/honor. Det ska väl vara att de är mer som väsen av naturen än oss som följt med i utvecklingens spår kanske.

De som bistod missionären med skjuts ska helt klart straffas. De kan inte trott annat än att det skulle gå illa sedan han kommit tillbaka efter att ha blivit beskjuten.

Skulle inte alls bli förvånad om Sentileneserna tror på någon form av Gudom. Som sann kristen skulle missionären respekterat detta. Tror väldigt få kristna som fått höra om denna missionärs död frambringar några aggressiva tankar mot Sentileneserna. Jag kan nästa bli irriterad på hans idoga försök. Ingen förtjänar att dö bärande på ett fredligt syfte men naiviteten från hans sida är av nonchalant karaktär.
Kände han verkligen så starkt att han var tvungen att rädda dem från synden att inte tro på Gud eller hade han mer egoistiska motiv. Jag tror på en stor dos egoistiska begär. Han närde en dröm om berömmelse mer än omtanke för sina medmänniskor (Sentileneserna).
Därför är han numer inte i detta liv.
Citera
2018-11-27, 21:31
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg

Jarawas inte Norra Sentinel Island. Det är ingen nyhet och dom riskerar numera att dö ut då människor har skövlat sig fram. När man tagit kontakt med stammar som levt isolerade dör 2/3 ut inom 2 år.
Så denna kvinnan är alltså inte hos aktuell stam utan dom som håller på att dö ut på dom andra öarna intill.
Citera
2018-11-27, 22:01
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jarawas inte Norra Sentinel Island. Det är ingen nyhet och dom riskerar numera att dö ut då människor har skövlat sig fram. När man tagit kontakt med stammar som levt isolerade dör 2/3 ut inom 2 år.
Så denna kvinnan är alltså inte hos aktuell stam utan dom som håller på att dö ut på dom andra öarna intill.
Hon har varit hos alla stammarna. Hade du läst första meningen på sidan så hade du läst följande:
Citat:
On Jan 4, 1991, more than 1200 kms from Indian mainland in the Bay of Bengal, a young Indian women anthropologist waded waist deep on the coral reefs to hand over a coconut to a man from the Sentinelese tribe
Eller det kanske är dina engelskakunskaper som brister?

För övrigt noterar jag att ansiktena på de sentinelesiska männen ser ut att vara klonade. Troligen inte mycket genetisk variation där inte. De behöver invandring så de inte blir inavlade (det var så man bland annat motiverade invandring i Sverige på 80-talet).
Senast redigerad av ArthurMorgan 2018-11-27 kl. 22:05.
Citera
2018-11-28, 00:41
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Hon har varit hos alla stammarna. Hade du läst första meningen på sidan så hade du läst följande:
Eller det kanske är dina engelskakunskaper som brister?

För övrigt noterar jag att ansiktena på de sentinelesiska männen ser ut att vara klonade. Troligen inte mycket genetisk variation där inte. De behöver invandring så de inte blir inavlade (det var så man bland annat motiverade invandring i Sverige på 80-talet).
De främre männen i bild kan ju vara bröder? Tvillingar rentutav? Jösses, vilka välbyggda kroppar de har. Det är i alla fall inga män som degar på soffan hela dagarna.
Citera
2018-11-28, 00:51
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
De främre männen i bild kan ju vara bröder? Tvillingar rentutav? Jösses, vilka välbyggda kroppar de har. Det är i alla fall inga män som degar på soffan hela dagarna.
Jag noterade också att de ser otroligt vältränade ut. Herregud. De måste se manliga besökare till ön som feminina jättebabys som varken kan eller vill försvara sig, förmodligen är kulturen på ön som alla negerkulturer, att män måste hävda sig som krigare.
Citera
2018-11-28, 01:01
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ok, detta är redan off topic, men bara för att ge en anna sida av denna film.

'Det ser ganska autentiskt ut. Deras reaktioner verkar äkta.' Som vore det något du hade varit med om någon enda gång.

Klippet är filmat på 1900-talet av en belgare vid namn Dutilleux. Själv påstår, eller tror att han filmat Toulambistammens första möte med civilisationen, och så kan det kanske vara men han är inte oemotsagd. Området har besökts av flera expeditioner under 1900-talet.

Kritiker har också hävdat att Dutilleux felaktigt antog att det var Toulamba han mötte, men att det egentligen var en annan stam, med ett annat språk.

Det finns också uppgifter att Toulumba har använt sig av metallverktyg i över 40 år. Verktyg de på ett eller annat sätt fått tillgång till genom kontakt med civilisationen.

Platsen filmen är inspelad på påstås också vara iordningställd med stockar i bäcken och rensad vegetaion.

Det finns anklagelser som menar att deltagarna betalades för att medverka och fick repetera sina roller. De ska även ha varit entreprenöriella nog att ha föreställt 'vildars första möte med den Vite mannen' flera gånger innan denna films inspelning.

Så nej, det råder inte konsensus om vad denna film skildrar.

Jag pratar utifrån tidigare dokumentärer jag har sett från exemplvis filmskapare som Bruce Perry, som faktiskt har spelat in en hel serie "Going Tribal" om avlägsna och primitiva stammar. Som han har levt med under kortare perioder. Där vissa stammar uppvisade liknande beteende vid första mötet som i klippet jag länkade till.

https://m.imdb.com/title/tt0481448/?ref_=m_ttfcd_tt

"Going Tribal" är kanske också en fejkad serie enligt dig?

Jag har aldrig sagt att jag personligen har mött några av dessa stammar. Fan vilka konstiga anklagelser du kommer med, och tolkar allt bokstavligt. Har du asbergers?

Då får du faktiskt komma med trovärdiga källor på att den här dokumentären/klippet jag länkade till är fejkad.

https://youtu.be/5aV_850nzv4

Eftersom du ville ta det så långt.

Om du har asbegers, eller är en doktor i antropologi så borde du inte ha några problem med att hitta säkra källor?

På tal om filmer, här är ett äkta klipp på öborna (sentineleser) från 1991, de fick kokosnötter av indier och verkar vid tillfället inte aggressiva:

https://youtu.be/ExdEHU02Zk0

Så man undrar vad som hände 1991, varför var det mötet ett undantag? Där indierna inte möttes av pilar?

Fast det här klippet kanske också är fejk enligt dig?

Tanken med den länkade dokumentären/klippet är att skildra hur sentineleserna hade kunnat reagera eftersom det finns olika generationer inom en stam, som kanske aldrig har sett en vit man eller någon annan etnicitet under sitt liv? Och då kan reaktionerna vara olika, vid första mötet med en annan människa. Har du någonsin funderat på det?
Senast redigerad av Ordpistolen 2018-11-28 kl. 01:32.
Citera
2018-11-28, 01:24
Medlem
Citat:
Jag noterade också att de ser otroligt vältränade ut. Herregud. De måste se manliga besökare till ön som feminina jättebabys som varken kan eller vill försvara sig, förmodligen är kulturen på ön som alla negerkulturer, att män måste hävda sig som krigare.

En sak är säker. Dom ligger inte framför en TV och glor på Sport eller tittar ned i mobilen hela dagarna.

Inga djur eller odlad mark av vad jag läst. Dom äter redan den "nya moderna maten" från naturen dvs fisk mm från havet, rötter, blad, insekter, samlar vilda örter, regnvatten, fukt mm. Dom kan inte göra eld så det blir väl färskt eller soltorkat. Så dom får nog slita för brödfödan dagligen.

Uppenbarligen har dom klarat sig i 60.000 år självförsörjande och till synes mår dom bra. Något gör dom rätt.

Utan att ha tittad i BRÅs statistik över våldsbenägenhet har dom instinktivt rätt där också. Män utgör Fara, kvinnor är mer godsinnade ...

Flesta våldsbrott sker av män mot män i Sverige, en himla massa krigare på våra gator. Därefter kommer mäns våld mot kvinnor ...
Senast redigerad av Remark 2018-11-28 kl. 01:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in