2018-11-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att gå tillbaka efter två kraftiga varningar, där han lyckats överleva ett pilregn, är ju fullständigt galet. Frågan är om han trodde om han skulle bli nån martyr pga att ha dödats i nåt sorts heligt uppdrag.
Något ditåt, han lämnade väl nyskrivna meddelanden efter sig, suicide by sentanileser?
Senast redigerad av stroke99 2018-11-27 kl. 16:25.
Citera
2018-11-27, 16:37
Medlem
storpungens avatar
En vanlig amerikansk backpacker bara som ville visa sig på styva linan. Ingen missionär.

Undrar lite om Sentinaleserna har eller har haft någon slags kontakt med Jarawa-stammen som bebor västra Great Andaman Island. Eller om Sentinaleserna ens vet att dom existerar.

Vet inte om dom kan bygga båtar men ön ligger ju ungefär 80 km väster om stora Andamanön. Så dom måste ha haft någon flytande farkost när dom tog sig iland för tusentals år sedan.
Citera
2018-11-27, 16:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Det som gick så bra för dig och så var du tvungen att dra till med en ad hominem. Hört talas om Dunning Kruger effekten? Din jävla tomte.

Ha ha ha. Dunning—Kruger fick det ”falska nobelpriset” för sin upptäckt. Ett bevis på att de underskattat omgivningens intelligens, och överskattat sin egen. Annars hade de fått det riktiga nobelpriset. Ha ha ha.

Synd att man var glad innan, det var lite bortkastat då.

Jag tror inte man ska idealisera öborna mer än nödvändigt (för att de ska få vara ifred). Nåt ljushuve kommer då använda det som förevändning för någon annan dumhet. Att påstå att de inte skräpar ner eller lever som vi borde och i harmoni med naturen är korkat, för det är en projicering av våra värderingar (vilket förvisso är nästan omöjligt att helt undvika). Men hade inte havet vart emellan så hade de förr eller senare stått och hängt i kiosken. Eller några av dem. Och dykt upp på bolaget.

De är en levande självförsörjande antropologisk-historisk safaripark, dit man inte kan åka. Glädjs åt undret att de existerar. Det är bara en tunn hinna kring deras kulturella och fysiska livsmiljö, som förmodligen är helt essentiell för deras fortliv. Ett betydande nålstick och det är ajökens.

Deras kulturella immunförsvar mot en samhällssutvevkling på 50.000 år eller vad det kan vara (10.000 räcker väl bra) torde vara lika svagt som det fysiologiska.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-11-27 kl. 17:11.
Citera
2018-11-27, 17:18
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Vi åker dit, söver ned dom ifrån luften.

Vi tar på oss dräkter så att vi inte skadar deras immunförsvar. Binder fast alla och kräver att dom skyldiga ska överlämnas för att dom ska få vara ifred.

Sen bygger bättre försvar runt ön.

Måste ju finnas bojar man kan fästa runt ön som varnar om någon kommer nära och ha någon form av kustbevakning som snabbt kan vara på plats.

Dom är ju rätt pajade efter ha sett båtar, flyg, helikoptrar, kameror med mera. Så fullt ut grottmänniskor tycker jag inte dom är. Inte efter ha sett filmen på dom och deras beteende.

Den ena grabbade tag om kuken och jucka åt dom som filma haha.

”Tack så mycket för hjälpen vi har varit extremt tydliga med att vi absolut inte vill ha!

Det räckte inte med att en annan viting var här och visste bättre för två hundra år sedan kidnappade våra gamla och (minst) smittade våra barn, nu kommer det hit en annan dumjävel och vet ännu bättre.
Möjligen för att slutföra jobbet och utrota resten av oss, tack så mycket!”

Dessutom skall tydligen området kring vår ö nu militariseras, så andra dumjävlar efter denna åtminstone inte kan komma hit.
Igen”

Alltså satan. Ett försöksdjur lär sig snabbare.
Citera
2018-11-27, 17:21
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, det är vidrigt att försöka tvinga på folk sin egen tro. Vi ser det nu överallt och jag blir förbannad. Låt folk ha sin egen tro. Uppsökande verksamhet är överlag idioti. Vill jag ha något så frågar jag efter det. Och när ett folk verkligen inte vill ha med omvärlden att göra, så är det otroligt respektlöst att tvinga sig in i deras sfär för att "omvända dom". Bara för att HAN ville. Snacka om egotrippat.

Jag tror också att risken finns. Eller så var detta den sista. Världen har fattat. Kan går lite hur som helst detta.
Har du något bra exempel på när religiösa fanatiker fattade något som främjat respekterandet av oliktänkande?

Har någon tidigare dömts för att ha tagit sig (eller någon annan)dit?
Citera
2018-11-27, 17:50
Medlem
Här är en artikel som jag inte har sett i tråden, om en indisk "regional head for India's Ministry of Tribal Affairs" som varit på ön och kommunicerat med stammen.

https://www.bbc.co.uk/news/world-asia-india-46350130

Han menar att de är ett fredligt folk som enligt honom inte lär ha velat döda någon:
"We are the aggressors here," he told the Indian Express. "We are the ones trying to enter their territory."

"Sentinelese are a peace-loving people. They don't seek to attack people. They don't visit nearby areas and cause trouble. This is a rare incident," he told the BBC."
Citera
2018-11-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxv
Här är en artikel som jag inte har sett i tråden, om en indisk "regional head for India's Ministry of Tribal Affairs" som varit på ön och kommunicerat med stammen.

https://www.bbc.co.uk/news/world-asia-india-46350130

Han menar att de är ett fredligt folk som enligt honom inte lär ha velat döda någon:
"We are the aggressors here," he told the Indian Express. "We are the ones trying to enter their territory."

"Sentinelese are a peace-loving people. They don't seek to attack people. They don't visit nearby areas and cause trouble. This is a rare incident," he told the BBC."
Jag lade in en länk till ett långt klipp av just den mannen där hans expedition slängde kokosnötter som gåva till stammen. Så de närmade sig ön flera gånger. De respekterade stammens önskan och backade så fort de märkte att stamfolket blev nervösa. Det gjorde inte Chou. Han bara klampade på. Idiot.
Citera
2018-11-27, 18:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Folkrätten tillåter att man möter intrång med våld.

Att North Sentinel formellt tillhör Indien är irrelevant, därför att invånarna har med all önskvärd tydlighet under lång tid visat fuckfingret till all självutnämnd främmande överhöghet.

Alla folks frihet, hela världens fred. Sentineleserna visar vägen.
Det är tvärtom man öppnar upp för just såna här stammar och det skydd dom behöver.
Sentinel Island är en suverän stat och har inga avtal med Indien ens, så dom försvarar sig och sitt kan man säga. Man vill inte störa dom helt enkelt eller utsätta dom för fara.

Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
En vanlig amerikansk backpacker bara som ville visa sig på styva linan. Ingen missionär.

Undrar lite om Sentinaleserna har eller har haft någon slags kontakt med Jarawa-stammen som bebor västra Great Andaman Island. Eller om Sentinaleserna ens vet att dom existerar.

Vet inte om dom kan bygga båtar men ön ligger ju ungefär 80 km väster om stora Andamanön. Så dom måste ha haft någon flytande farkost när dom tog sig iland för tusentals år sedan.

En kristen evangelist som ville sprida guds ord handlar det om. Och det vimlar av dom i just US.
Långt över 30% tror att jesus ska återuppstå. Dom är alltså extremt religiösa i det landet.
Sentalineserna tror man har funnits på ön i 60000 år och man vet inte ens vilket språk dom talar.
Så Jesusknäpparen kom med bibeln och fick träffa jesus före dom kan man säga.

Så säger en av dom på Twitter.
@Franklin_Graham
Official Twitter account for the President of Samaritan's Purse and the Billy Graham Evangelistic Association.
Citat:
Pray for the family of 26-year-old American missionary John Chau who was killed by tribesmen on India’s remote North Sentinel Island a few days ago. He went there with a heart to share God’s love with the people, though it cost his earthly life.
Citera
2018-11-27, 18:25
Medlem
Raglefants avatar
De sentinelesiska invandringskritikerna stoppade den religiöst motiverade terroristen genom att skjuta skarpt så snart han dök upp vid gränsen. Finns väl ingen som kan annat än hylla dem för detta?

Make North Sentinel Great Again!
Citera
2018-11-27, 19:05
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen

Det man vet är omgivande öars stammar har språkliga likheter, ex heter kokosnöt och imperativet "kom" samma på alla tre språk. Samtliga tre omgivande stammar på öarna runtomkring har också samma ord för sentinelesstammen.

Det är ju mer spännande om sentinelesstammen varit isolerad även från andra stammar och behandlat dem som inkräktare och inte har språkliga eller rasliga likheter med omgivande stammar.

Som jag skrivit tidigare, jag tror att problemet är att de som går iland är män och av en annan hudfärg. Skicka iland några korta negresskvinnor lämpliga för uppgiften (tex antropologer) och dessa lär inte bli beskjutna med pilar. De flesta primitiva stammar har inget emot att främmande kvinnor besöker dem. Det ligger biologiskt i primalt DNA.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2018-11-27 kl. 19:11.
Citera
2018-11-27, 19:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Det man vet är omgivande öars stammar har språkliga likheter, ex heter kokosnöt och imperativet "kom" samma på alla tre språk. Samtliga tre omgivande stammar på öarna runtomkring har också samma ord för sentinelesstammen.

Det är ju mer spännande om sentinelesstammen varit isolerad även från andra stammar och behandlat dem som inkräktare och inte har språkliga eller rasliga likheter med omgivande stammar.

Som jag skrivit tidigare, jag tror att problemet är att de som går iland är män och av en annan hudfärg. Skicka iland några korta negresskvinnor lämpliga för uppgiften (tex antropologer) och dessa lär inte bli beskjutna med pilar. De flesta primitiva stammar har inget emot att främmande kvinnor besöker dem. Det ligger biologiskt i primalt DNA.

Det spelar nog tyvärr ingen roll hur många gånger du än upprepar det i tråden. De som har det avgörandet läser nog inte här, och även om de gjorde är det inte alls säkert de lyssnar på råd utdelade här.
Citera
2018-11-27, 19:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan

Jag är dock inte säker på vad de skulle göra i stället... Du får väl skicka din fru eller flickvän, så får du veta! (Eller hon kanske inte är svart, synd i så fall.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in