2018-11-27, 21:38
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Jag skrev ju varför?? "Brutal databearbetning" antyder mer kraft än situationen kräver vilket i sammanhanget antyder en manipulativ studie. Jag garanterar att det var majoriteten av läsarnas tolkning, medveten eller ej. Men antydningen om en manipulativ studie, medveten eller ej, kommer enbart från valet av adjektiv och har därför ingen verklig relevans.

"Klantig" var baserat på något som inte stämde och har därför ingen relevans.

"Dåligt planerad studie" är en omskrivning av "studie med begränsningar" och är rätt meningslöst i ett sammanhang där ingen perfekt studie utan begränsningar är möjlig. Därför saknar den vinklingen verklig relevans.

"Värdelös" är utifrån perspektivet att det man var ute efter var att slå fast vilket kön som är de bästa kirurgerna vilket man inte var.

Personen som skrev är uppenbarligen den mest kunniga på området i tråden och därför väger hans val av adjektiv tungt för de som följer tråden. Nu är studien tydligen "undermålig" och har blivit "sågad vid fotknölarna".

Dina motiveringar duger inte.

Brutal databearbetning antyder inte alls "mer än situationen kräver", för brutal betyder (bland annat, du kan hitta fler synonymer): rå, grov, hänsynslös. Alltså, brutal databearbetning betyder att datan var tvungen att kraftigt bearbetas för att kunna användas.

Klantig och dåligt planerad, dina invändningar faller platta här också. Du försöker ursäkta och bortförklara dålig metod genom att hänvisa till att metoden var dålig, och att ingen metod är perfekt. Men att det inte praktiskt går att skapa en perfekt metod betyder inte att alla "dåliga" metoder är likvärdiga, eller att dåliga metoder ursäktas.

Värdelös, nej även här har du fel. Studien är värdelös för att man inte kan dra så många slutsatser ifrån den. Inte för att den inte duger till att avgöra vilket kön som har bäst kirurger. Eller snarare, metodvalet gör studien dålig oavsett vad syftet med studien var eller vad man tänkt att använda den till.
Senast redigerad av KlausStein 2018-11-27 kl. 21:43.
Citera
2018-11-28, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Fast det var ju precis det man ville kolla. Det var deras Objective. (To examine the effect of surgeon sex on postoperative outcomes of patients undergoing common surgical procedures.)
Studiedesignen är inte bra för att ta reda på det och därmed blir resultatet rätt värdelöst. Det tycker i alla fall jag var rätt uppenbart redan innan jag kom till results och därmed borde forskarna själva ha insett detta när det planerade studien, det är min åsikt.

Visst, om de hade hittat en tydlig, kliniskt signifikant skillnad så hade man kunnat ha överseende med viss osäkerhet och olika typer av bias och faktiskt dra lite slutsatser från studien. Nu har man ett resultat som egentligen talar mest för att det inte är någon skillnad mellan könen men där den enorma datamängden gör att det ändå blir en statistiskt signifikant skillnad. Där borde författarna vara ännu mer tydliga med att hela den statistiskt signifikanta skillnaden lätt ryms inom den felmarginal som orsakas av olika confounders.
Det kan finnas flera skäl till att undersöka en sån sak. Om resultatet visar att det inte finns någon betydelsefull skillnad har det också ett värde. Men den viktiga distinktionen är mellan att bestämma om det finns en skillnad mellan könen och att motivera fler studier så att man eventuellt med stöd av flera olika typer av studier kan slå fast att det finns en skillnad:
These results do not support the preferential selection of a surgeon of either sex in clinical practice. Rather they indicate the need for further study in independent cohorts using different research methods. In addition, they support the examination of surgical outcomes and mechanisms related to physicians and the underlying processes and patterns of care to improve mortality, complications, and readmissions for all patients.

Hade det verkligen gått att bestämma svaret på en sådan fråga med bara en studie med en typ av studiedesign ifall en eventuell skillnad är liten? En studie som är så pass liten att man har god överblick över eventuella confounders (var tvungen att googla) har väl begränsningen att det är svårt att säga om skillnaden verkligen ligger på gruppnivå inom gruppen kön.

De nämner två andra studier som pekar på att det kan finnas en skillnad. Dels en studie av läkare med patienter över 65, även om det är skillnad på läkare och kirurger, och en liten studie som jämförde färdigheter och kunskaper bland blivande kirurger efter kön. Sammantaget verkar författarna anse att det är nog för att motivera fler studier även om de också nämner möjligheten att den lilla skillnaden de hittade kan bero på confounders.
Citera
2018-11-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Dina motiveringar duger inte.

Brutal databearbetning antyder inte alls "mer än situationen kräver", för brutal betyder (bland annat, du kan hitta fler synonymer): rå, grov, hänsynslös. Alltså, brutal databearbetning betyder att datan var tvungen att kraftigt bearbetas för att kunna användas.

Synonymer har liknande betydelse, inte exakt samma. Brutal antyder användandet av kraft och något ytterligare, extra våldsam användning av kraft, hänsynslös kraft eller helt enkelt mer än situationen kräver. Vilken betydelse passar in i sammanhanget?

"Alltså, brutal databearbetning betyder att datan var tvungen att kraftigt bearbetas för att kunna användas."
Brutal antyder något ytterligare än kraftig. Brutal-kraftig=extra våldsam. Vad antyder extra våldsam kraft i sammanhanget? Mer än situationen kräver.

Citat:
Klantig och dåligt planerad, dina invändningar faller platta här också. Du försöker ursäkta och bortförklara dålig metod genom att hänvisa till att metoden var dålig, och att ingen metod är perfekt. Men att det inte praktiskt går att skapa en perfekt metod betyder inte att alla "dåliga" metoder är likvärdiga, eller att dåliga metoder ursäktas.

Värdelös, nej även här har du fel. Studien är värdelös för att man inte kan dra så många slutsatser ifrån den. Inte för att den inte duger till att avgöra vilket kön som har bäst kirurger. Eller snarare, metodvalet gör studien dålig oavsett vad syftet med studien var eller vad man tänkt att använda den till.
Klantig var baserat på något som inte stämde. Nej jag försöker inte ursäkta och bortförklara dålig metod.
Citera
2018-11-28, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Vad är det för fördomar du syftar på?
Att kvinnor nödvändigtvis är mindre skickliga och mindre kompetenta än män.
Citera
2018-11-28, 18:59
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Synonymer har liknande betydelse, inte exakt samma. Brutal antyder användandet av kraft och något ytterligare, extra våldsam användning av kraft, hänsynslös kraft eller helt enkelt mer än situationen kräver. Vilken betydelse passar in i sammanhanget?

"Alltså, brutal databearbetning betyder att datan var tvungen att kraftigt bearbetas för att kunna användas."
Brutal antyder något ytterligare än kraftig. Brutal-kraftig=extra våldsam. Vad antyder extra våldsam kraft i sammanhanget? Mer än situationen kräver.

Nej, synonym betyder antingen exakt samma eller liknande. På inget sätt betyder brutal nödvändigtvis mer än situationen kräver.

Citat:
Klantig var baserat på något som inte stämde.

Vad stämmer inte? Du har påstått detta många gånger, men inte preciserat.

Citat:
Nej jag försöker inte ursäkta och bortförklara dålig metod.

Jo, flera gånger. Exempelvis här:

Citat:
Vi kan även stryka "dåligt planerad studie" eftersom verkligheten väl är att olika typer av studier har olika brister och även den typ av studie som du föreslår har brister då det blir svårt att säga i fall resultatet beror på skillnader mellan män och kvinnor eller individuella skillnader i allmänhet och i relation till just de typer av operationer som studerats.

Precis som jag skrev så ursäktar du dålig metod med att ingen metod är perfekt.
Citera
2018-11-28, 20:55
Medlem
Citat:

Menar du just inom kirurgi eller rent allmänt?
Citera
2018-11-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Menar du just inom kirurgi eller rent allmänt?
Jag menar rent allmänt. Jag kan motivera och ge exempel om du vill. Ett tydligt exempel är den här tråden. Om det inte fanns någon föreställning om att män nödvändigtvis är skickligare och mer kompetenta än kvinnor hade inte studieresultatet varit så provocerande för vissa.

Det finns säkert fler tekniskt intresserade och tekniskt skickliga individer i gruppen män än i gruppen kvinnor men nu handlar det ju om individer ur gruppen män och kvinnor som genomgått samma urvalsprocess. Färre kvinnor än män men ändå en betydande andel kvinnor. Men fördomar är inte genomtänkta.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2018-11-28 kl. 22:32.
Citera
2018-11-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Vad stämmer inte? Du har påstått detta många gånger, men inte preciserat.
Det stämmer inte att författarna klantade till det genom att inte vara medvetna och ta hänsyn till skillnaden i årtal. Jag har redan skrivit det. "More patients treated by female surgeons had their operation in later calender years, athough the difference was not clinically impotant." "The year of surgery was not significally associated with primary outcome".

Citat:
Jo, flera gånger. Exempelvis här:

Precis som jag skrev så ursäktar du dålig metod med att ingen metod är perfekt.
Det du citerar visar inte att jag ursäktar dålig metod, det är din tolkning, som utgår från att metoden är dålig. Kan du inte stället för att bara vara jobbig, strunta i mina svar och upprepa dig motivera varför metoden är dålig?
Senast redigerad av Emmy.Ha 2018-11-28 kl. 22:10.
Citera
2018-11-28, 22:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, och i din tråd har du verkligen visat hur dessa fördomar ser ut .... Du andades om att statistiken talade för kvinnor och har blivit nerlusad med opponenter som nästan skiter på sig i sina försök att visa motsatsen ....

Lite kul faktiskt...
Citera
2018-11-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, och i din tråd har du verkligen visat hur dessa fördomar ser ut .... Du andades om att statistiken talade för kvinnor och har blivit nerlusad med opponenter som nästan skiter på sig i sina försök att visa motsatsen ....

Lite kul faktiskt...
Ja, det har varit intressant
Tack för stödet.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2018-11-28 kl. 22:46.
Citera
2018-11-28, 23:25
Medlem
Citat:
Jag menar rent allmänt. Jag kan motivera och ge exempel om du vill. Ett tydligt exempel är den här tråden. Om det inte fanns någon föreställning om att män nödvändigtvis är skickligare och mer kompetenta än kvinnor hade inte studieresultatet varit så provocerande för vissa.

Det finns säkert fler tekniskt intresserade och tekniskt skickliga individer i gruppen män än i gruppen kvinnor men nu handlar det ju om individer ur gruppen män och kvinnor som genomgått samma urvalsprocess. Färre kvinnor än män men ändå en betydande andel kvinnor. Men fördomar är inte genomtänkta.

Hur kan du vara så säker på användarnas kön härinne, fördomar?
Citera
2018-11-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Hur kan du vara så säker på användarnas kön härinne, fördomar?
Nu är du bara fånig. Det är skillnad på fördomar och något uppenbart. Du kan knappast tro på ditt argument själv ens. Varför skulle en kvinna bli så provocerad av studieresultatet? Det finns möjligtvis något extremt undantagsfall, inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in