Citat:
Ursprungligen postat av
Surrexerunt
Din fråga var ju varför H inte sökte hjälp hos psykiatrin och då utgår jag från att vi diskuterar tiden innan en eventuell psykos eller handlingsförlamande depression, som naturligtvis kräver medicinsk vård, men som den drabbade knappast ber om själv i ett sånt tillstånd.
Du försvarar konstant sjukvården och det blir tröttsamt.
Jag tror faktiskt inte att man, när det väl har börjat, kan stoppa en kommande psykos eller en handlingsförlamande depression, med icke medicinska hjälpmedel som alternativmedicin eller själavårdssamtal. Det räcker inte.
Tyvärr var inte heller de personer som mördade barnen helt handlingsförlamade - då hade vi inte suttit här idag.
Ja jag försvarar skolmedicinen och läkarvetenskapen - för när allt fungerar är det oftast fantastisk hjälp, lindring och bot för sjuka, det bästa vi har.
Problemet uppstår när det inte fungerar som det ska.
Men det gäller allt som inte fungerar, bilar, klockor, telefoner. Det är inte fel på alla bilar, klockor eller telefoner - eller ens en dålig idee att använda bil, klocka eller telefon - det är bara väldig tråkigt när just den sak man behöver inte funkar som den ska.
Det är inte skolmedicinen, den medicinska läkarvetenskapen eller de enskilda läkarnas kunskap det är fel på. Det är fel på organisationen av sjukvården. Det finns för få som tar hand om de sjuka på golvet och för många som gillar att skicka papper mellan sig och administrera de andra. De senare kostar alldeles för mycket i relation till vad de producerar - det är dit pengarna, som kunde gått till vård av sjuka, går.