2018-11-26, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Två av mina barn är nästan i exakt samma ålder som M och A. Om jag hade satt mig vid deras säng en kväll och gett dom ett glas saft hade de trott att jag blivit galen och beordrat mig att gå ut ur deras rum.

Flickorna måste nog ha varit vana vid att mamma och pappa gav medicin på kvällarna. Annars måste det ha varit svårt att få dom att dricka cocktailen
.
Precis. Tror jag också. Men dom kan smugigt på barnen ett par tre cancerplåster medans dom sov också.
Och därefter suttit och njutit av sin gärning medans plåstren verkade. Vem vet vilka perversa läggningar scientologer har.
FB är ju fullt av sc och tråden om bdsm.fetiscism och vetefan allt kanske kan svara på det.
Citera
2018-11-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Att planera mord, förfalska avskedsbrev och fixa vittnen som felaktigt bevittnar namnteckningar på ett förfalskat testamente skulle kräva enormt mycket större emotionell styrka, planering och energi än om det genomfördes av två personer som enats om att få det fixat före man gemensamt avlutade sina och barnens liv. Det känns nästan som att man borde ha haft energi att försöka förhindra dådet om man hade nog med energi till förfalskningar och bedrägerier.

Om det var fler familjer som drabbades av lika mycket sjukdom och motgångar så kanske andelen familjetragedier skulle öka i motsvarande grad. Det är inte lätt att veta. Man kan bara se hur barn runt om i världen hamnar i människohandel, prostitution och slaveri. Så helt 100%-ig är varken föräldrars kärlek eller beskyddarinstinkt om man inte längre har ett val.

Samvetet är helt enkelt något vi här och nu har råd med.

Spot on.
Allt det där fixandet och donandet är det som får det att gnaga...
Citera
2018-11-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Spot on.
Allt det där fixandet och donandet är det som får det att gnaga...
Exakt, det är därför jag tror på polisens uttalande att det fanns ett gemensamt brev och att det gjordes i samförstånd. Med dom sista krafterna.
Citera
2018-11-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det kan även bero på att dina döttrar kan springa och hämta sig saft när dom vill, om man nu ska använda sina egna barn som referenser i det här fallet....
Hur kan du veta något om mig!! Sluta. Jag har inga döttrar och de söner jag har har fått sin beskärda del av lidande, som du inte har någon aning om. Du brukar säga att man ska gå till sig själv och se mörkret mm mm. Alla här skriver utifrån egna tolkningsramar. Ge dig med mästrandet och lägg fram all fakta om fallet du har. Jag vet inget mer än det som stått i media och jag har aldrig påstått att jag sitter inne med sanningen. Jag spekulerar.
Citera
2018-11-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Den frågeställningen vill jag också gärna ha svar på. Mycket tyder på att de tyvärr har trillat igenom det s.k sociala skyddsnätet. Har det fått alldeles för stora maskor?
Det kan också tyda på att paret har en annan livsåskådning där det är skämmigt eller förbjudet med psykvård och psykofarmaka.

Jag tänker att möter man ett motstånd och ifrågasättande från vården när man söker hjälp, så är det nog inte den instansen man söker fortsatt hjälp hos.
Jag vet att människor hamnar i djupa depressioner, kris och självmordsfunderingar pga vårdens bemötande vid betydligt mindre svåra sjukdomar än ME. Företrädelsevis kvinnosjukdomar.
Visst finns det människor inom vården som vill hjälpa, men de har inte möjlighet, det finns inga riktlinjer.
Citera
2018-11-26, 22:39
Bannlyst
Citat:
Jag tänker att möter man ett motstånd och ifrågasättande från vården när man söker hjälp, så är det nog inte den instansen man söker fortsatt hjälp hos.
Jag vet att människor hamnar i djupa depressioner, kris och självmordsfunderingar pga vårdens bemötande vid betydligt mindre svåra sjukdomar än ME. Företrädelsevis kvinnosjukdomar.
Visst finns det människor inom vården som vill hjälpa, men de har inte möjlighet, det finns inga riktlinjer.

Jag tror att du har helt rätt, och att detta tyvärr är vanligare än vi kanske tror.
Citera
2018-11-26, 23:10
Bannlyst
Citat:

Det där är en sanning som sträcker sig långt utanför tråden tyvärr.
Precis som den om att denna familj for förfärligt illa i ett utsatt läge.
Lex Agnes och Moa
Citera
2018-11-26, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Det där är en sanning som sträcker sig långt utanför tråden tyvärr.
Precis som den om att denna familj for förfärligt illa i ett utsatt läge.
Lex Agnes och Moa
Innan vården ens kan bli bra eller dålig måste den som behöver vård både söka vård och tacka ja till åtgärder.
Sökt har man gjort, eftersom diagnoser finns men vad vet vi om resten? Det finns exempel på där människor säger nej och drar sig undan trots behov av vård. Hur agerade den här familjen?

Vad ska stå i lex Agnes och Moa?
Citera
2018-11-27, 01:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderator
Innan vården ens kan bli bra eller dålig måste den som behöver vård både söka vård och tacka ja till åtgärder.
Sökt har man gjort, eftersom diagnoser finns men vad vet vi om resten? Det finns exempel på där människor säger nej och drar sig undan trots behov av vård. Hur agerade den här familjen?

Det fetade, det är just det här som jag också har grubblat över.
Hur ställde sig föräldrarna till den vård som erbjöds?
Erbjöds exempelvis psykiatrisk vård som de inte ville ha? För barnen? För föräldrarna??

Det fanns uppgifter på OHs systers facebooksida att hon är medlem i en grupp som motsätter sig psykiatrisk vård. Postaren ”Elli09”, som uppger sig ha band till familjen, svarar här i tråden att hen hellre skulle söka annan alternativ vård än söka psykiatrin. Kan föräldrarna delat dessa åsikter?

Det finns uppgifter på att Hanna hade samtalat med en präst två gånger (trådsanning?) kort tid innan de dog. Så någon form av påverkat mående (eller begravningsförberedelser??) fanns det kanske. Frågan är varför hon då inte sökte psykiatrisk hjälp - om hon nu inte gjort det?
Citera
2018-11-27, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Frågan är varför hon då inte sökte psykiatrisk hjälp - om hon nu inte gjort det?

Av alla oärliga inlägg i denna tråden tar det där priset. En anklagelse mot en död människa baserad på en dubbel negation. Sjukvården i Skåne har inte ens som rutin att erbjuda psykiatrisk hjälp, till skillnad mot andra. Man ska inte behöva söka hjälpen, det ska stå i vårdrutinerna att den måste erbjudas eftersom svår sjukdom är en riskfaktor för psykisk ohälsa.

Man kan rent allmänt undra vad det är som gör det nödvändigt att skapa dimridåer och försöka skuldbelägga offren och anhörigföreningarna? Ser du som läkare en risk att skulden kan falla på någon enskild ansvarig som kommer att kunna ställas till svars för vårdens misslyckande att hålla sina patienter och deras anhöriga vid liv?

Kan det röra sig om en privatklinik som nämnts tidigare i tråden? Någon som ogärna ser en medial granskning av sin verksamhet och har allt på att vinna på att försöka få det att framstå som ett verk av galna föräldrar drivna till vanvett av ME-maffior eller scientologer?
Citera
2018-11-27, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Faderator

Det återstår att se efter Lex Maria-granskningen av flickornas vård som vårdgivaren (-na) antingen redan initierat (vilket de borde ha gjort) eller kommer att tvingas att initiera när media börjat släppa sin information om detta fall.

Det vi redan idag kan konstatera är att Regions Skånes stöd enligt rapport från Hälso- och sjukvårdsnämnden saknar rutiner och riktlinjer för den patientgrupp som Agnes och Moa tillhörde. Man fick 2016 krav från nämnden att "ta fram vårdprogram som inkluderar ansvarsfördelning och remissrutiner för patienter med kroniskt trötthetssyndrom (ME/CFS)". Detta har till dags dato inte skett. Jämför med Stockholms Läns landstings vårdprogram som har ett väl utbyggt omhändertaganade för patientgruppen. Region Skåne har - ingenting, 2 år efter nämndens kritik och krav på förbättring. Under denna tid vårdades Agnes och Moa i denna region, för ME/CFS.

Vi får väl se vilken grävare inom journalistkåren som ser till att processen kommer i rullning.

Lex Agnes och Moa
Senast redigerad av japanesa 2018-11-27 kl. 07:45.
Citera
2018-11-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Det återstår att se efter Lex Maria-granskningen av flickornas vård som vårdgivaren (-na) antingen redan initierat (vilket de borde ha gjort) eller kommer att tvingas att initiera när media börjat släppa sin information om detta fall.

Det vi redan idag kan konstatera är att Regions Skånes stöd enligt rapport från Hälso- och sjukvårdsnämnden saknar rutiner och riktlinjer för den patientgrupp som Agnes och Moa tillhörde. Man fick 2016 krav från nämnden att "ta fram vårdprogram som inkluderar ansvarsfördelning och remissrutiner för patienter med kroniskt trötthetssyndrom (ME/CFS)". Detta har till dags dato inte skett. Jämför med Stockholms Läns landstings vårdprogram som har ett väl utbyggt omhändertaganade för patientgruppen. Region Skåne har - ingenting, 2 år efter nämndens kritik och krav på förbättring. Under denna tid vårdades Agnes och Moa i denna region, för ME/CFS.

Vi får väl se vilken grävare inom journalistkåren som ser till att processen kommer i rullning.

Lex Agnes och Moa
Är det isåfall vårdprogram du efterlyser, mer än lagstiftning?

Du är inte nöjd med vården i det här fallet. Vad gick fel tror du?
Vårdorganisation/administration?
Vården okunnig?
Oförmåga/ovilja hos familjen att ta till sig vård?
Något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in