2018-11-27, 11:58
  #55021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grillchiips
Jag trodde att färre provdeltagare skulle leda till lättare normering Varför blir det lättare om fler skriver?
Ju fler som skriver ju bättre normering. På ett ungefär får en viss procent av de som skriver ett visst resultat. Exempelvis 1% av de som skriver får 2.0 på en del. Om 70 000 skriver provet får alltså 700 personer 2.0, jämfört med om det skulle vara 37 000 som skriver, då skulle bara 370 personer få 2.0. Om det är färre personer som får ett visst resultat blir konkurrensen större, och det krävs högre poäng. Exemplet jag gav var en grov förenkling, tänk så här: ju fler som skriver, ju fler personer får toppresultat. Notera att hälften av alla som skriver provet får inte mer än 0.88 som är medelvärdet. Till våren är det fler som skriver och normeringen kommer då förhoppningsvis att bli bättre.
__________________
Senast redigerad av LilleKanin 2018-11-27 kl. 12:02.
Citera
2018-11-27, 12:48
  #55022
Medlem
kristofferGs avatar
Skrev bättre poängmässigt än i våras, men fick sämre. Vilket jävla trams...
Citera
2018-11-27, 13:21
  #55023
Medlem
Trivs med mitt jobb så skrev mest för skoj skull. Dammade av matten en smula men det räckte ändå inte hela vägen
Fick 1,0 på matten men 1,8 på ord. Den är jag nöjd med iaf! Lite får man 'gratis' av att åldras ;-)
Hur svårt är det att öva upp matten tror ni?
Citera
2018-11-27, 13:46
  #55024
Medlem
Om vi bortser från normeringen den här terminen - hur pass bra är 1.45? Jag fattar att det beror på utbildning, men finns det någon allmän uppfattning om vilka poäng som motsvarar hur lite man suger?
Citera
2018-11-27, 13:52
  #55025
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om vi bortser från normeringen den här terminen - hur pass bra är 1.45? Jag fattar att det beror på utbildning, men finns det någon allmän uppfattning om vilka poäng som motsvarar hur lite man suger?
93:e percentilen, ger en HP-IQ på cirka 122. 1,45 är superbra för en förstaskrivare, och bara bra om du skrivit flera gånger
Citera
2018-11-27, 14:26
  #55026
Medlem
Bluelyss avatar
Ajaj, redig inflation på råpoängen. Fick i princip samma nominella poäng på båda delarna som för ett par år sedan och sänkte mig med 0.15. Bara att ta tag i sig själv och göra en ordentlig förberedelse inför nästa
Citera
2018-11-27, 14:36
  #55027
Medlem
Bluelyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grillchiips
Jag trodde att färre provdeltagare skulle leda till lättare normering Varför blir det lättare om fler skriver?

Min teori är att fler dedikerade skrivare leder till inflation i råpoängen. Nu under högkonjunkturen är det färre som skriver och de som skriver är de som har tränat ordentligt. Detta leder till fler råpoäng per individ och därför en minskning av det normerade värdet per råpoäng. Därav hårdare normering.

Jag sitter och kollar på en normeringstabell och får en känsla av att det börjar bli knökat omkring 1.0.
Citera
2018-11-27, 15:12
  #55028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluelys
Ajaj, redig inflation på råpoängen. Fick i princip samma nominella poäng på båda delarna som för ett par år sedan och sänkte mig med 0.15. Bara att ta tag i sig själv och göra en ordentlig förberedelse inför nästa

Ja, helt sjukt. Höjde mig med typ 10p totalt, men slutade ändå på samma resultat som förra året.
Satte 141p vilket endast genererade i 1.65...

Var provet verkligen så mycket lättare i år att vi får denna sjuka normering både på kvanten och verbala? Eller har det tillkommit en drös nya fuskare?
Citera
2018-11-27, 15:12
  #55029
Medlem
kjellouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Tippar på cirka 1.4
Jag fick 1.4 på verbal, 1.2 på kvant och totalt 1.3 efter normering.
Citera
2018-11-27, 15:14
  #55030
Medlem
Gavle112s avatar
VERB 67 KVA 67. Normerad poäng 1.50. Hade räknat med 1.60 så är ganska besviken. Jävlar vilken normering, mer chansning än skills på d högre nivåerna.

Eftersom så få skrev detta prov lär dock anatgingsgränserna sjuka i samma veva så hela världen är det ju inte
Citera
2018-11-27, 15:19
  #55031
Medlem
soBres avatar
Otroligt hur dessa jävla apor som jobbar med hp kan hålla på.....
Att de har gått tillbaka till basics, med en variant av hp åt alla.

Men väntar med facit i några veckor och att rättningen ska ta såhär lång tid? för att sedan se till o göra såpass ojämna prov? för om dem nu vill hålla proven på liknande svårighets grad har de misslyckats något katastrofalt.

Och att ta fast fuskare, verkar inte heller vara av så stort intresse om man ser reaktionerna från UG.
Sjukt soft, med tanke på att nån som bor i ett annat eu-land kan betala 100k för sin utbildning och få den i sverige. Men det gör ju inget...... 218
Citera
2018-11-27, 15:28
  #55032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soBre
Otroligt hur dessa jävla apor som jobbar med hp kan hålla på.....
Att de har gått tillbaka till basics, med en variant av hp åt alla.

Men väntar med facit i några veckor och att rättningen ska ta såhär lång tid? för att sedan se till o göra såpass ojämna prov? för om dem nu vill hålla proven på liknande svårighets grad har de misslyckats något katastrofalt.

Och att ta fast fuskare, verkar inte heller vara av så stort intresse om man ser reaktionerna från UG.
Sjukt soft, med tanke på att nån som bor i ett annat eu-land kan betala 100k för sin utbildning och få den i sverige. Men det gör ju inget...... 218

Håller med helt.

Visst att det kan diffa med några få poäng mellan varje provpass - men 10-15?
Argumentet att det skulle bero på att det var färre förstagångsskrivare tycker jag inte håller... Visst, det gör skillnad såklart, men knappast en såhär stor. Normeringen har alltid varit lika hård på hösten som på våren; varför blev det en sån gigantisk skillnad helt plötsligt? xd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in