2018-11-27, 10:40
  #55009
Medlem
Vet någon om det är möjligt att se någon form av topplista eller en liknande lista över vilka som skrev högst i sin stad/kommun? Eller det kanske inte är offentligt?
Citera
2018-11-27, 10:54
  #55010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Ni som undrar varför normeringen blivit så mycket hårdare, tror ni verkligen på att de yngre som just nu skrev provet har blivit så mycket mer högpresterande, eller att de som skapar provet plötsligt inte vet hur man gör ett prov som ska ligga på en viss svårighetsgrad? Det mest sannolika är naturligtvis att fusket ökat. "Insatserna" som gjorts mot fusket är ju ett skämt, där jag skrev det så var det ingen koll på någonting. Inte ens tiderna höll de, och provledaren hade ingen koll på regler med mera. Välkommen till det nya Sverige, den naiva kusinen från landet (Sverige) möter nu den stora världen (storstaden) där folk inte har samma moral och inte vill "göra rätt för sig" utan vill "lyckas" till varje pris. Det är exakt som körkortsfusket, tror ni att det bara är på en körskola eller en uppkörningsort som det fuskas? Tror ni att det bara finns en grupp som sysslar med högskoleprovs-fusk? Ni försöker tävla med folk som inte spelar efter samma regler som ni gör, hur tror ni att det slutar? Det borde vara 10 års straffarbete för de som fuskar på högskoleprovet, och livstids avstängning från all akademisk utbildning. Nu är straffen obefintliga, en kort avstängning från universitetet, möjligtvis, och sedan en kort dit därefter, tillbaka igen.

Tror faktiskt det beror på att provet var snäppet enklare än tidigare, hur naivt det än må låta. Om man kikar på de delar där folk har höjt sig mest jämfört med exempelvis förra hösten är det i huvudsak DTK och ELF. Upplevde inte provet i helhet som mycket lättare, men faktiskt just dessa två delar. Kan såklart vara som du säger dock, upplevde också att provledare var extremt slappa..
Citera
2018-11-27, 11:09
  #55011
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12tre
Tror faktiskt det beror på att provet var snäppet enklare än tidigare, hur naivt det än må låta. Om man kikar på de delar där folk har höjt sig mest jämfört med exempelvis förra hösten är det i huvudsak DTK och ELF. Upplevde inte provet i helhet som mycket lättare, men faktiskt just dessa två delar. Kan såklart vara som du säger dock, upplevde också att provledare var extremt slappa..
Det finns en hel del god information vad gäller detta, kolla till exempel nedanstående klipp från den duktige Samir Bezzazi, och den hör hemma i denna tråd just nu och inte bara i högskoleprovsfusk-tråden.

"Del 1 av 2. Trots att högskoleprovet ska vara lika för alla, spelar inte alla efter samma spelregler. SVT Dold avslöjar att det går att köpa sig till toppresultat på högskoleprovet. Reportern Samir Bezzazi byter namn för att kunna bevisa det. Reportaget kan ses på SVT Play och YouTube."

https://www.youtube.com/watch?v=EmeeeCEtkuw

https://www.youtube.com/watch?v=uYmVT3LiemU
Citera
2018-11-27, 11:12
  #55012
Medlem
Japp, provledaren jag hade i år var ett skämt. Det låg pennskrin på bänkarna, folk hade mössa/keps och även en del hade väska under bordet. Provledaren sa även att hon litade på oss provdeltagare. Vilket skämt.

Antar att det är bara att börja plugga igen... Anmälningen öppnar den 15 januari.
Citera
2018-11-27, 11:19
  #55013
Medlem
2.0! Har inte skrivit tidigare men har kikat något på ord delen av något tidigare prov och kände nog att det var lättare den här gången (var säker på alla ord den här gången vilket jag inte var på de prov jag tittat på innan).
Citera
2018-11-27, 11:29
  #55014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Det finns en hel del god information vad gäller detta, kolla till exempel nedanstående klipp från den duktige Samir Bezzazi, och den hör hemma i denna tråd just nu och inte bara i högskoleprovsfusk-tråden.

"Del 1 av 2. Trots att högskoleprovet ska vara lika för alla, spelar inte alla efter samma spelregler. SVT Dold avslöjar att det går att köpa sig till toppresultat på högskoleprovet. Reportern Samir Bezzazi byter namn för att kunna bevisa det. Reportaget kan ses på SVT Play och YouTube."

https://www.youtube.com/watch?v=EmeeeCEtkuw

https://www.youtube.com/watch?v=uYmVT3LiemU

Ligan som han använde sig av sitter häktade just nu och är åtalade för grova brott. 70 stycken fuskare blev stoppade under provet våren 2018, när polisen slog till mot lägenheten. Det finns inga andra nätverk som erbjuder telefonmetoden just nu, eftersom andra nätverk blev tagna av UHR:s fälla eller helt enkelt lagt ner sin verksamhet. Så din förklaring är att folk skriver av sina bänkkamrater? Du vet att man får 0.88 om man gör så? Du är helt ute och cyklar, det var rekordfå personer som fuskade till sig över 1.75 det här provet. Den enkla förklaringen är att provet var enklare, det är inte svårare än så.
Citera
2018-11-27, 11:29
  #55015
Medlem
Jävlar vad tuff det blev. På de senaste 5 tidigare proven hade mina poäng gett 1.45 på fyra av dem och 1.4 på ett. 1.3 nu

Spelar ingen roll då det ändå inte hade räckt och jag planerat att göra det i vår igen men måste vara bra jobbigt för folk som trott de nått poängen de behövde :/
Citera
2018-11-27, 11:31
  #55016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blewris
Jävlar vad tuff det blev. På de senaste 5 tidigare proven hade mina poäng gett 1.45 på fyra av dem och 1.4 på ett. 1.3 nu

Spelar ingen roll då det ändå inte hade räckt och jag planerat att göra det i vår igen men måste vara bra jobbigt för folk som trott de nått poängen de behövde :/
Trodde jag hade skrivit 1.5 med HT 2017 normeringstabellen. Jag förlorade 0.1 på kvant, och 0.1 på verbala pga hård normering. Fick 1.4 och är hemskt besviken. Med det sagt tror jag inte att fusk låg bakom ökningen i normeringen. Vi får hoppas att vårens normering blir snällare, eftersom det är fler som skriver provet då.
__________________
Senast redigerad av LilleKanin 2018-11-27 kl. 11:35.
Citera
2018-11-27, 11:34
  #55017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12tre
Vet någon om det är möjligt att se någon form av topplista eller en liknande lista över vilka som skrev högst i sin stad/kommun? Eller det kanske inte är offentligt?
Ja det är bara att skicka ett mail till UHR, den informationen är offentlig.
Citera
2018-11-27, 11:40
  #55018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Trodde jag hade skrivit 1.5 med HT 2017 normeringstabellen. Jag förlorade 0.1 på kvant, och 0.1 på verbala pga hård normering. Fick 1.4 och är hemskt besviken. Med det sagt tror jag inte att fusk låg bakom ökningen i normeringen. Vi får hoppas att vårens normering blir snällare, eftersom det är fler som skriver provet då.

Jag trodde att färre provdeltagare skulle leda till lättare normering Varför blir det lättare om fler skriver?
Citera
2018-11-27, 11:44
  #55019
Medlem
Har någon härinne någon aning om när svarshäftet till provet kommer ut? För på högskoleprov.nu så står det för mig ''svarshäftet kunde inte hämtas''.
Citera
2018-11-27, 11:51
  #55020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grillchiips
Jag trodde att färre provdeltagare skulle leda till lättare normering Varför blir det lättare om fler skriver?

Fler som skriver = fler förstagångsskrivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in