Citat:
Ursprungligen postat av
AmericanRoger
Ni som undrar varför normeringen blivit så mycket hårdare, tror ni verkligen på att de yngre som just nu skrev provet har blivit så mycket mer högpresterande, eller att de som skapar provet plötsligt inte vet hur man gör ett prov som ska ligga på en viss svårighetsgrad? Det mest sannolika är naturligtvis att fusket ökat. "Insatserna" som gjorts mot fusket är ju ett skämt, där jag skrev det så var det ingen koll på någonting. Inte ens tiderna höll de, och provledaren hade ingen koll på regler med mera. Välkommen till det nya Sverige, den naiva kusinen från landet (Sverige) möter nu den stora världen (storstaden) där folk inte har samma moral och inte vill "göra rätt för sig" utan vill "lyckas" till varje pris. Det är exakt som körkortsfusket, tror ni att det bara är på en körskola eller en uppkörningsort som det fuskas? Tror ni att det bara finns en grupp som sysslar med högskoleprovs-fusk? Ni försöker tävla med folk som inte spelar efter samma regler som ni gör, hur tror ni att det slutar? Det borde vara 10 års straffarbete för de som fuskar på högskoleprovet, och livstids avstängning från all akademisk utbildning. Nu är straffen obefintliga, en kort avstängning från universitetet, möjligtvis, och sedan en kort dit därefter, tillbaka igen.
Tror faktiskt det beror på att provet var snäppet enklare än tidigare, hur naivt det än må låta. Om man kikar på de delar där folk har höjt sig mest jämfört med exempelvis förra hösten är det i huvudsak DTK och ELF. Upplevde inte provet i helhet som mycket lättare, men faktiskt just dessa två delar. Kan såklart vara som du säger dock, upplevde också att provledare var extremt slappa..