2018-11-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag som har fetat.

Vore inte det bästa att granska både sjukvården och skolan?

Du kanske menade psykisk ohälsa hos föräldrarna? Eftersom det var de vuxnas dåliga mående som medförde att de kunde förmå sig att mörda?

Eller så menar du flickornas psykiska ohälsa - och att föräldrarna blev så knäckta av att se sina flickor må dåligt psykiskt, att de (dvs föräldrarna) ansåg att det var bättre för flickorna att få dö?

Skolan har åtminstonde varit öppna och de ansvariga har gått ut personligen till media. Rektorn säger att man inte kände någon oro. Men vi vet ingenting om sjukvårdens åtgärder, bara att det finns stora brister.

Du tror inte att föräldrarnas och flickornas psykiska hälsa har påverkats av varandra? Att de tillsammans har sjunkit allt djupare ner i en så djup depression att döden kändes som ett bättre alternativ än ett liv utan kvalitet och framtid. Med liknande vårdplan som andra landsting och regioner borde sjukvården i Skåne haft ögonen öppna för eventuell psykisk ohälsa i familjen.
Citera
2018-11-26, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Skolan har åtminstonde varit öppna och de ansvariga har gått ut personligen till media. Rektorn säger att man inte kände någon oro. Men vi vet ingenting om sjukvårdens åtgärder, bara att det finns stora brister.

Du tror inte att föräldrarnas och flickornas psykiska hälsa har påverkats av varandra? Att de tillsammans har sjunkit allt djupare ner i en så djup depression att döden kändes som ett bättre alternativ än ett liv utan kvalitet och framtid. Med liknande vårdplan som andra landsting och regioner borde sjukvården i Skåne haft ögonen öppna för eventuell psykisk ohälsa i familjen.

En rektor sa att hon såg en familj i djup kris. Det innebär att hon såg att de mådde dåligt. Tror du rektorn var mer kunnig om tecken på psykisk ohälsa än det flertal läkare jag antar att de träffade?
Citera
2018-11-26, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
En rektor sa att hon såg en familj i djup kris. Det innebär att hon såg att de mådde dåligt. Tror du rektorn var mer kunnig om tecken på psykisk ohälsa än det flertal läkare jag antar att de träffade?
Det förfaller så. Enligt Stockholms läns landstings vårdplan så ska patienten följas upp av sin husläkare, inte skyfflas runt bland det flertal läkare som man tydligen skickas runt mellan i Skåne.
Citera
2018-11-26, 21:20
Medlem
Citat:
Jag som har fetat. Det är tänkvärt det som du skriver här. Sjukvården har sitt ansvar - men den enskilda individen har också sitt ansvar. Misslyckas sjukvården med att ta sitt ansvar för sjuka barn så är det förståeligt om föräldrar ger upp - om de lägger sig ner och inte orkar stiga upp igen, samtidigt som de ringer 112 och säger "kom och hjälp oss någon, vi orkar inte mer, vi ger upp." Ingen skulle ifrågasätta eller fördöma föräldrarnas handlingar om de gav upp på detta sätt.

När föräldrar istället aktivt planerar att döda sina barn, och utför alla förberedelser och sedan verkligen genomför mordplanen, då blir det någonting annat än att bara ge upp.
Då är det inte lika förståeligt i andras ögon. Att hävda att "ja, men sjukvården gav så dålig vård så de kände sig tvungna att..." blir ju litet som att frånta föräldrarna deras del av ansvaret. Sjukvården har sin ansvarsdel och föräldrar har sin del...

Ja, det är något annat... Om de hade lagt sin sista energi på att söka hjälp tror jag att nån hade ryckt in. Läkare, skola, grannarna Hansson, mor o farföräldrar, akutsjuksköterskor....
Citera
2018-11-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det förfaller så. Enligt Stockholms läns landstings vårdplan så ska patienten följas upp av sin husläkare, inte skyfflas runt bland det flertal läkare som man tydligen skickas runt mellan i Skåne.

Skickades familjen runt? De måste väl ha blivit remitterade till någon läkare som gav Moa diagnosen?
Citera
2018-11-26, 21:25
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det börjar bli väldigt mycket information att hålla reda på. Det är ibland svårt att hålla isär vad som är verifierade fakta och vad som är enbart trådsanningar. Är det någon som kommer ihåg hur det förhåller sig med verifierad fakta/trådsanningar i fråga om följande:
Citat:
Flickorna hade läkarintyg med ME-diagnoser
Trådsanning. A*nes skulle fortsätta utredas i början av v t? Då ligger i så fall "idiopatisk trötthet" betydligt närmare till hands, där man fortsätter att utreda orsaken till tillståndet.
Citat:
Flickorna blev mycket sämre fram emot jul
Trådsanning. Inget har nämnts om M*a, och A*nes sågs på skolavslutningen ett par dagar innan julafton.
Citat:
Flickorna var sängliggande vid juletid. De hade mycket smärtor
Trådsanning. Det har talats om en kraftig försämring hos A*nes runt den 3:e advent, en uppgift som strider mot vittnesiakttagelsen om en närvarande A*nes på skolavslutningen.
Citat:
Hemundervisningen trappades ner mot slutet av höstterminen, eftersom flickorna blev så mycket sämre
Återigen en trådsanning?
Citat:
Familjen fick ett tråkigt besked strax före jul
Ett påstående som har uttalats av flera "insatta" men ingen vet vad det skulle ha rört sig om.
Citat:
Hanna fick återfall i sin cancersjukdom under höstterminen
En trådsanning. Spekulation som har uppstått ur de diskussioner OH förde med sina kollegor, i kombination med trådens vilja att hitta den droppe som fick "bägaren att rinna över"?
Citera
2018-11-26, 21:26
Bannlyst
Citat:
Jag som har fetat. Det är tänkvärt det som du skriver här. Sjukvården har sitt ansvar - men den enskilda individen har också sitt ansvar. Misslyckas sjukvården med att ta sitt ansvar för sjuka barn så är det förståeligt om föräldrar ger upp - om de lägger sig ner och inte orkar stiga upp igen, samtidigt som de ringer 112 och säger "kom och hjälp oss någon, vi orkar inte mer, vi ger upp." Ingen skulle ifrågasätta eller fördöma föräldrarnas handlingar om de gav upp på detta sätt.

När föräldrar istället aktivt planerar att döda sina barn, och utför alla förberedelser och sedan verkligen genomför mordplanen, då blir det någonting annat än att bara ge upp. Då är det inte lika förståeligt i andras ögon. Att hävda att "ja, men sjukvården gav så dålig vård så de kände sig tvungna att..." blir ju litet som att frånta föräldrarna deras del av ansvaret. Sjukvården har sin ansvarsdel och föräldrar har sin del...

Fantastiskt!. Två bollar i luften! Samtidigt!

Nu till nästa övning -
Om du nu tar de konsekvenser föräldrarna betalade för sin ansvarsdel och jämför med vad sjukvården betalt för sin del, ser du nån skillnad då?
Citera
2018-11-26, 21:27
Medlem
Citat:
Skickades familjen runt? De måste väl ha blivit remitterade till någon läkare som gav Moa diagnosen?

Det lär väl visa sig efter granskningen som måste följa med anledning av den kritik landstinget i Skåne har fått specifikt i hanteringen av ME/Cfs patienter. Det är allvarlig kritik för brister som måste ha påverkat utgången av tragedin.
Citera
2018-11-26, 21:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hello.
OM Hanna klev in i Moas rum med ett glas saft, och Moa själv tar glaset i sin hand och själv utan tvång dricker upp allt, medans Hanna står ca 2 meter ofrån Moa.
Då räknas väl det som självmord.??

Hanna har ju inte tvingat henne att svälja saften, och Hanna har ju inte ens varit i närheten av Moa, och rent fysiskt har hon ju inte Mördat Moa.

Självmord it is.....
Tänk till en extra gång. Nej, det är inte självmord.
Citera
2018-11-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Man dör inte av saft - inte en chans.

Två av mina barn är nästan i exakt samma ålder som M och A. Om jag hade satt mig vid deras säng en kväll och gett dom ett glas saft hade de trott att jag blivit galen och beordrat mig att gå ut ur deras rum.

Flickorna måste nog ha varit vana vid att mamma och pappa gav medicin på kvällarna. Annars måste det ha varit svårt att få dom att dricka cocktailen.
Citera
2018-11-26, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ok - om vi nu enas om att sjukvården har begått alla tänkbara fel och knäckt familjen, så att föräldrarna inte orkade leva. Då är det sjukvårdens "fel" att familjen inte finns i dag. Sjukvården bär all skuld och jag ifrågasätter inte det. Jag låter mig övertygas av alla tidigare inlägg. Det handlade om sjukvårdens dåliga förståelse, dåliga bemötande och dåliga vård. En vårdskandal, helt enkelt.

Kan man ändå ställa frågan: vad gjorde att just dessa föräldrar blev så knäckta? Jag träffar ofta människor som upplevt de mest fasansfulla umbäranden, men som ändå väljer att leva vidare - de lever vidare utan familjemedlemmar som de förlorat och med alla de skador och funktionsnedsättningar som de själva och deras överlevande barn har fått. Vad är det som gör att en del människor, mot alla odds, väljer livet medan någon annan ger upp?

Det måste ju finnas någon form av skyddsmekanismer - både inom personen och i den omgivande miljön - som gör att en del lever vidare? Det vore väl bra om man kunde identifiera dessa skyddsmekanismer. En stark tro (religion) skulle så klart kunna vara ett skydd - men vad mer?

Det finns en mängd olika skyddsmekanismer. De kan kallas KASAM, grit, god och sund anknytningsstil mm. Gissningsvis hade föräldrarna ganska låg grad av dem. Annars hade nog de och deras barn levt idag.
Citera
2018-11-26, 21:43
Medlem
Citat:
Två av mina barn är nästan i exakt samma ålder som M och A. Om jag hade satt mig vid deras säng en kväll och gett dom ett glas saft hade de trott att jag blivit galen och beordrat mig att gå ut ur deras rum.

Flickorna måste nog ha varit vana vid att mamma och pappa gav medicin på kvällarna. Annars måste det ha varit svårt att få dom att dricka cocktailen.

Det kan även bero på att dina döttrar kan springa och hämta sig saft när dom vill, om man nu ska använda sina egna barn som referenser i det här fallet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in