Du har tidigare sagt att mycket som MV delgett oss är sant. I vissa fall tror du mer på vad MGM sagt. Hur vet du att MGM lämnar ut sanningen till dig?
Nja, jag har sagt och säger fortfarande att vissa detaljer som MV släppt inte varit offentliga, m.a.o nya ”fakta”. Så viss insyn i utredningen har hen.
Men mycket av det MV skrivit är ren logik eller saker som kommit ut och hen sätter det i en kontext.
Jag tror att MV gör egna slutsatser av små detaljer hen hör.
Självklart lyssnar jag på dom gånger jag hört SD med kritiska öron, väldigt kritiska öron. Vissa saker går att verifiera och andra kan jag varken säga bu eller bä om.
SD ljög aldrig om att han inte haft digital kontakt. Detta påstående från MV backades hen till att det var tidpunkten som inte stämde.
Jag har läst MV:s inlägg och hittar inget inlägg där hen påstår att SD inte ljög i inledande förhör när han fick frågan om de haft digital kontakt med varann. Förstår inte vad du får det ifrån. Det är tydligt att du misstolkat MV. Det handlar om två olika uppgifter: Det ena är vad SD sagt inledningsvis i förhör. Det andra vad han uppgett för tidsangivelser när han sen fått frågor om det.
Jag har läst MV:s inlägg och hittar inget inlägg där hen påstår att SD inte ljög i inledande förhör när han fick frågan om de haft digital kontakt med varann. Förstår inte vad du får det ifrån. Det är tydligt att du misstolkat MV. Det handlar om två olika uppgifter: Det ena är vad SD sagt inledningsvis i förhör. Det andra vad han uppgett för tidsangivelser när han sen fått frågor om det.
Ursprungligen postat av Moralensväktare
SD nekar till att träffat LW mordkvällen. Men har självklart träffat LW tidigare. Det finns en digital konversation som SD inte kan förneka och han erkände den först när han fick beviset på bordet innan så var han helt oförstående till varför han vart förhörd.
Vet inte om ditt "inte" vart en omvänd negation... Det finns två inlägg av MV med det påståendet.
Jag tolkar MV:s inlägg att MV hävdar att SD förnekar kontakt för att sedan erkänna. Jag kan inte utläsa MV:s inlägg på något annat sätt.
Det är vad SD sagt i förhör MV hänvisar till och sedan ändrar att SD inte hade rätt tid.
Vill ni tro/tolka MV:s uppgifter på annat sätt, så hindrar jag er inte. Jag har min uppfattning väldigt klar i den frågan och dom omständigheter som fanns.
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-11-26 kl. 10:40.
Anledning: Förtydligande.
SD nekar till att träffat LW mordkvällen. Men har självklart träffat LW tidigare. Det finns en digital konversation som SD inte kan förneka och han erkände den först när han fick beviset på bordet innan så var han helt oförstående till varför han vart förhörd.
Vet inte om ditt "inte" vart en omvänd negation... Det finns två inlägg av MV med det påståendet.
Jag tolkar MV:s inlägg att MV hävdar att SD förnekar kontakt för att sedan erkänna. Jag kan inte utläsa MV:s inlägg på något annat sätt.
Det är vad SD sagt i förhör MV hänvisar till och sedan ändrar att SD inte hade rätt tid.
Vill ni tro/tolka MV:s uppgifter på annat sätt, så hindrar jag er inte. Jag har min uppfattning väldigt klar i den frågan och dom omständigheter som fanns.
Varför påstår du att MV backat på uppgiften att SD inledningsvis inte berättade att han haft digital kontakt med LW? För jag finner inget inlägg där MV backar på den uppgiften. Har du hittat ett inlägg från MV som ingen annan hittat? Om du påstår något om vad andra användare skrivit så är det kutym att du också redovisar ett sådant inlägg. Så, var finns detta inlägg från MV, så att vi för en gångs skull kan lämna denna debatt?
Då jag får information muntligt och det har minst sagt varit många klockslag jag tagit del av så vill jag inte sätta en exakt tidpunkt nu. Men ska försöka få det bekräftat vilken tidpunkt SD hade sista kontakten med LW. Det jag vet är att SD inledande lämnade en felaktig tidpunkt. Vilket kan vara naturligt då man inte kommer ihåg på minuten vem man pratade med eller chattar med. I vart fall dokumenterar inte jag när jag chattar ifall det inte sammanfaller med en tidpunkt man kommer ihåg ex, när nyheterna börjar eller man kollar på tvn samtidigt.
Som du ser står det först att SD förnekade kontakt och sedan var det tidpunkten som SD sa var felaktig, vilket kanske då var naturlig (ganska nära verkligheten)?!
MV återfaller senare i dessa uttryck:
Man har inte från polisens sida gått på byskvaller utan man fick tidigt indikationer på att hon hade kontakt med SD vilket var anledningen till att man började kolla upp han och hans förehavanden under mordkvällen. Han förnekade inledningsvis i förhören att han haft kontakt med LW, sen när förhörsledaren visar upp bevis på att så är fallet erkänner han digital kontakt men förnekar att han mötte henne på kvällen. Vilket anses som besvärande uppgifter för SD.
Jag ser det som att det inte är speciellt objektivt och ganska hårt vinklat till att SD ljuger i förhör. På detta sätt väcks eller förstärks FB följares misstanke om SD som GM. Det känns som MV har en agenda med allt hen har skrivit, som inte går att kontrollera (vad utredarna tycker om SD:s mentala status och liknande. Allt för att blåsa på pöbeln.
Ja, jag tror helt enkelt att vi tolkar texterna olika, kanske beroende på att vi har olika objektiv inmonterade?
Jag tänker att om jag var i den misstänktes kläder hos polisen och var helt oskyldig, då skulle jag vara helt skakad av det fruktansvärda som har hänt min goda vän/älskarinna. Det skulle inte kunna finnas något viktigare i mitt liv än att bara lägga upp ALLT, precis ALLT för att få fast den riktige mördaren och för att själv inte vara den misstänkte.
I en sådan situation tänker jag mig att jag skulle säga direkt att det är ju" fruktansvärt, jag kan inte förstå, jag pratade ju med henne samma dag, strax innan. HUR är det möjligt? Då var allt som vanligt, titta här...Och visa min mobil. Jag skulle vända ut och in på mina fickor.
Och om man är oskyldig då är man nog så skakad att man inte kommer dragandes med några tidpunkter som ca kl 17, när det var ca kl 23. Det är exakt sådant du kommer ihåg. Det kommer du ihåg när någon är försvunnen några timmar senare.
Om någon saknas och du har haft en sen kontakt runt 23-tiden, då finns det ingen som helst chans att du glömmer att du hade en sen kontakt. SD blev ju kontaktad redan på morgonen dagen efter...
Du säger ju själv att MV tar upp återigen det faktum att "Han förnekade inledningsvis i förhören att han haft kontakt med LW, sen när förhörsledaren visar upp bevis på att så är fallet erkänner han digital kontakt". Detta inlägg gör MV 29/7 kl 17.44. Det är efter dina inlägg till MV där du frågar och h*n svarar om tidpunkten osv. Det sista inlägget i er konversation i detta ämne...
MV frångår inte det faktum att SD förnekar kontakt innan han blir ställd inför det faktum att han har haft digital kontakt.
Jag ser det som jag gjorde från början, att SD visserligen inte ljuger om att han har haft digital kontakt, men han undanhåller det genom att neka att de har haft kontakt. Därefter har han uppgett e felaktig tidpunkt för denna kontakt (vilket iofs kan hända om man inte har något att hänga upp tiden på).
Jag kan ändå endast se det på så sätt att det verkar som att SD försökt att slingra sig ur något. Det ser inte bra ut.
Jag har stor respekt för att inblandade såsom släktingar och nära vänner har skygglappar på sig. Det handlar om ett mycket grovt brott som kan vara omöjligt att ta till sig att någon man har litat på och trott sig känna är en helt annan än du trott. Det rubbar inte bara det faktum att ett mord har hänt och någon du känner har gjort det, utan det rubbar hela din identitet.
Plötsligt är man en mor, en bror, en vän, en granne till en mördare. Men man har också totalt felbedömt en person.
Man trodde att man förstod världen.
Men man har missuppfattat allt.
Jag tror inte att du försöker förvilla eller kommer med lögner med flit (utom när du inte vill outa dig) som en del här tror.
Jag tror att dina försvar är starka. Du vill inte tro, du vill inte se.
Du litar på vad den här personen säger till dig.
Kanske jag skulle göra likadant i samma situation.
Senast redigerad av notknapparen 2018-11-26 kl. 12:11.
Inte omöjligt, jag har givetvis blivit inspirerad av trådinfo så som man blir. Men jag vill understryka att Nn kan vara vem som helst i LWs periferi i min berättelse. (Personen jag ser framför mig när jag målar upp bilden kommer från ett helt annat sammanhang och har definitivt inga kopplingar till LW.)
Mina egna kopplingar till personer som nämnts i tråden som alternativa GM är noll (förutom den lilla koppling till usö som jag skrivit om tidigare).
Det var en intressant tanke du målat upp och bra beskrivet så att man förstår hur du menar.
De tankar jag har runt detta scenario är ungefär samma tankar jag får runt t ex en religiös loner, är att det måste finnas kopplingar på ett eller annat sätt, hur ska han annars kunna bli förälskad i henne och hur ska han kunnat träffa henne utan att någon annan känner till det?
Om man inte har så många vänner, så kanske han ändå har någon som känner till hans kärlek och förhoppningar? Och även LW borde ha berättat för någon vän om Nn?
Tror att det är svårt att gå under radarn om man är denna person. precis en sådan person som skulle kunna vara intressant för polisen (förutom SD). Jag tror ju inte att LW stod utan beundrare.
En liten bit av ditt inlägg:
"Nn känner LW sedan en tid, han har förälskat sig i henne men kärleken är inte besvarad. Nn accepterar detta men ser det ändå som att det är ett alldeles särskilt band dem emellan.
LW brukar inte prata om andra kärleksrelationer med Nn med hänsyn till hans känslor för henne som hon nog anar fortfarande finns där.
Nn spelar inte en jättestor roll i LWs liv, de ses ibland och håller kontakten men andra personer står LW desto närmare.
Trots att de inte ses så ofta som Nn vill så spelar LW en mycket stor roll i hans liv.
Nn har inte så många nära vänner, han är något av en ensling.
Nn är övertygad om att hans roll i LWs liv är betydligt större än den är. "
Det var en intressant tanke du målat upp och bra beskrivet så att man förstår hur du menar.
De tankar jag har runt detta scenario är ungefär samma tankar jag får runt t ex en religiös loner, är att det måste finnas kopplingar på ett eller annat sätt, hur ska han annars kunna bli förälskad i henne och hur ska han kunnat träffa henne utan att någon annan känner till det?
Om man inte har så många vänner, så kanske han ändå har någon som känner till hans kärlek och förhoppningar? Och även LW borde ha berättat för någon vän om Nn?
Tror att det är svårt att gå under radarn om man är denna person. precis en sådan person som skulle kunna vara intressant för polisen (förutom SD). Jag tror ju inte att LW stod utan beundrare.
"Nn känner LW sedan en tid, han har förälskat sig i henne men kärleken är inte besvarad. Nn accepterar detta men ser det ändå som att det är ett alldeles särskilt band dem emellan.
LW brukar inte prata om andra kärleksrelationer med Nn med hänsyn till hans känslor för henne som hon nog anar fortfarande finns där.
Nn spelar inte en jättestor roll i LWs liv, de ses ibland och håller kontakten men andra personer står LW desto närmare.
Trots att de inte ses så ofta som Nn vill så spelar LW en mycket stor roll i hans liv.
Menade bara att jag hämtat inspiration till personlighetstypen utifrån en person som inte har med fallet att göra. Om Nn existerar så är det någon i LWs periferi (men jag har alltså ingen särskild i åtanke). Förstår du hur jag menar?
Menade bara att jag hämtat inspiration till personlighetstypen utifrån en person som inte har med fallet att göra. Om Nn existerar så är det någon i LWs periferi (men jag har alltså ingen särskild i åtanke). Förstår du hur jag menar?
Ja, jag fattar.
LW (troligen) har en stark personlighet, är glad, energisk, karismatisk och vacker.
Hon saknar säkerligen inte beundrare.
De flesta människor förstår och accepterar ett nej, möjligen kan en del försöka många gånger, men ändå på ett sunt sätt förstå var gränsen går. En del försvinner därefter, en del kan finnas kvar som vänner utan att det för den skull behöver vara ett problem. Det ingår i livet.
Jag har tidigare tänkt att möjligen skulle någon "läskig" granne fått upp ögonen för henne, trott att hennes vänlighet kunde betyda mer...
Men allteftersom tiden går blir min känsla starkare att det är rätt person som är misstänkt.
Instämmer med dig Notknapparen. Du skriver klokt som vanligt. Jag har sett teorierna om denne profilering av alternativ MGM tidigare och med tydligt syfte att då misstänkliggöra en användare (räknar inte dit ditt inlägg där Zymbal) men resonerar ungefär nu som då. Dvs att visst kan detta vara en möjlighet men lika mycket som det borde vara en självklarhet att polisen utifrån svartsjukemotivet kontrollerat t ex HD så borde de ha kollat av samma motiv från andra hållet, dvs andra beundrare som LW kunnat ha. Om SD inte är GM och svartsjuka är den springande punkten i dramat så tolkar jag GM som:
a) kvinna i SDs krets som blivit svartsjuk på LW då SD inte kunnat släppa henne, denne person skulle då kunna vara HD men även annan kvinnlig bekant till SD som han inlett relation med. Parantes: Visst har det kommit upp några tankar om att han haft någon annan efter LW men att detta försvunnit i tråden?
eller
b) man i LWs krets som blivit svartsjuk på SD då han sett honom ha en tätare relation med LW än honom själv.
Personer med dessa motiv från både grupp a och grupp b borde rimligen ha blivit kontrollerade tidigt av polisen får man hoppas. Dock har det iaf angående grupp a varit svårt att få fram info här i tråden om detta. Vi vet ännu inte ens om HDs hus varit under undersökning trots geografisk närmaste närhet av möjliga involverade och social närhet/ev utsatthet/beroendeskap till polisens MGM och faktiskt eget motiv.
I båda fallen kan GM ha haft skäl att utifrån sin förmodade svartsjuka inte bara nöja sig med att mörda LW utan även på köpet ge SD skulden för att hämnden skulle drabba båda. Om det skulle röra sig om detta så skulle nog någon från grupp a ha lättare för att kartlägga SD och kunna sätta dit honom. Tänker mig att man ur grupp b, oavsett stort hat gentemot SD, skulle ha svårare att veta när SD skulle ha knepigt alibi eller på annat sätt kunna misstänkliggöras och knytas till brottet utöver anmälanhistoriken. Därav, med viss dåraktig envishet, så fortsätter jag hålla på någon ur grupp a som främsta alternativ MGM även om jag under hösten fått böja mig för att polisen nog antagligen sitter på så mycket att de har rätt MGM, dvs SD.
Sedan jämte SD och svartsjukespåret, spåret om religiös fanatiker för ju tankarna onekligen till personer med skumma bloggar vilka vi blivit tipsade om. Detta hoppas jag att polisen också följt upp då allt inte verkat stå rätt till bland dessa skribenter och de verkar ha hyst agg och moralisk inbillad överlägsenhet gentemot LW. Jag kan hålla med om att en extrem fundamentalist kunnat få storhetsvansinne och etiskt gett sig på helt galna grunder, rätt att ta livet av LW och ge SD skulden men polisen borde förhoppningsvis tidigt kunna stämma av om LW haft något samröre med någon sådan galning det senaste året eller så. Sedan: precis som hur jag tänker mig att en närstående till SD haft lättare att sätta dit honom som MGM än en man i LWs krets, så tänker jag att detsamma gäller för en närstående/församlingsmedlem/random kristen galning i LWs krets. Att en galen fanatiker i hennes krets som börjat hysa agg mot henne med bibliska proportioner skulle kunna båda ta livet av henne och se till att SD får alla misstankar på sig känns lite väl avancerat och svårt. Det skulle då måsta vara en person som utöver att vara religiöst vrickad ändå har stått LW eller än mer SD nära socialt och haft insikter i deras samröre. Här passar möjligen MH in som genom UW och barnen W kunnat få vissa insikter om LW och SD, men det känns vid detta laget som att hens insikter borde ha varit något gamla och ouppdaterade för att kunna misstänkliggöra SD.
Om någon random galning i kristna sammanhang: Som aktiv pastor så mötte LW nog en del knepiga människor genom hennes själavårdande uppgifter men det var ju ett tag sedan hon var i aktiv tjänst och man får väl anta att de flesta extremreligiösa får utlopp för frossande i moralpredikande fanatism i olika nätforum/sociala mediers kommentarsfält snarare än att de skapar en sådan fördämning av aggression att de går och har ihjäl närmsta liberalteologisk pastor? Tänker att LWs eget samfund nog ändå får betecknas som tämligen ekumeniskt, liberalt och tillåtande vilket borde göra att de värsta knäppgökarna nog inte dragits till just hennes församling. Tänker att något som triggat mordet ändå måste ha skett i nutid och att polisen borde ha fått kännedom om att något sådant hänt i relation till någon knäppgök i församlingen/MH/annan snurrig fanatiskt kristen i LWs liv av hennes närmaste vänner.
Summerat: Håller ännu utifrån vad som framkommit i tråden, SD som mest trolig GM. Alternativt är GM en kvinna som hatat LW pga svartsjuka över SD. Utöver detta möjligen en GM som är en tokreligiös knäppgök med insikter i LWs och SDs relation de senaste åren. Manliga beundrare till LW är en möjlighet men håller nog denna gissning lägre än de två första i alla fall.
Jag håller med om att SD alltjämt är den mest sannolike. Men jag har också funderat på om en annan GM skulle velat sätta dit SD genom att skada LW.I så fall borde det vara någon som är mycket nära SD eller på annat sätt har god kunskap om dennes göranden. Då går älgar, cykeltjuvar, förläggningsungdomar och random bort. Dessutom borde det vara någon hon kände och hade tillräckligt förtroende för, för att komma ut ur huset i natten med. Men även en sådan GM ska ha haft en förfärlig tur, för hen kan ju knappast känna till att SD försökt stämma träff med LW samma kväll? Och antagligen SDs hjälp att se till att allmänt sök inte kom att utföras snabbt. Där undrar jag verkligen vad han sa i första förhöret.
Psykos tycker jag låter mindre sannolikt. De flesta blir alldeles oorganiserade under en psykos.
Det fetade: Skulle kunna peka mot HD.
Alternativt MH med syfte att sätta dit UW
genom att skada LW.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-11-26 kl. 15:36.
Till saken är att jag vet att frågan ställdes till SD och han sa direkt att han haft kontakt. Det gjorde han redan under FM, innan han vart inplockad. Svårt att då försöka ljuga om det i förhör...
Däremot KAN det stämma att SD uppgav en tidpunkt på EM/kvällen när han trodde att han pratade med LW, men tidpunkten skilde sig från verkligheten. Hur mycket eller så är svårt att spekulera i, vet inte ens om det är sant det MV skriver.
Skulle inte förvåna mig om SD till och med visade upp sin mobil till första patrullerna och där suns ju tidpunkterna. Varför ljuga eller slira om det i ett förhör? Ologiskt!
Alternativt MH med syfte att sätta dit UW
genom att skada LW.
Exakt min tanke också. Om inte SD är GM men mordet ändå kretsar kring att LW och SD hade en relation så förefaller dessa scenarion inte orimliga.
Dock tänker jag mig att MH därtill då inte haft något emot risken att även SD hamnade under luppen om hon redan moraliserat/dömt LW och SD för deras affär. Ett ev planterat och senare upphittat fynd i skogen nära både UW och SD kastar ju skugga över båda.
Senast redigerad av Philomena 2018-11-26 kl. 15:58.